اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

Samuel 03-05-2013 02:22 AM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 504744)

شوف عشان تتبع السعر باطمئنان لازم تعمل تحليل كويس علي الشهري والأسبوي واليومي ثم الساعة تنزل من الفريم الكبير للفريم الصغير وتوصل لنقطه دخول قوية واتجاه العملة العام اللي انته حددته علي الفريمات الكبيرة وبعدين تحدد نقطه دخولك واستوب وهتحرك الأستوب كل اما السعر يتحرك قد ايه وتتكل علي الله وتدخل الصفقة لو مشيت معاك وغالبا اما يكون التحليل قوي زي كده انك ربطت بين الفريمات الزمنية المختلفة ومع الأتجاه العام هتمشي معاك الصفقة إن شاء الله ومتقلقش لو مشي معاك ورجع تاني انتظره يرد وتعامل معاه بهدوء تام مدام انته حاسب مخاطرتك وحاطط استوب هتخاف من ايه السوق مش هيقدر عليك لانه مش هيعرف يخسرك اكتر من اللي انته عايزه متخليش السوق يتحكم في حسابك انته اللي بتتحكم فيه لازم تفهم الاساسيات دي وتتعامل مع السوق بقوة ومتخفش ابدا منه لانك انته اللي مسيطر علي حسابك مش السوق

مع الأيمان بطريقة المتاجرة اللي بتشتغل بيها ايا كان نوعها والتعود عليها ولا هيهمك اي حركة يعملها السعر من الأخر هتبقي ثابت ومفيش حركه هتهزك وديما حلل باسلوب الأحتمالات لان كل شئ ممكن يعني حط احتمال الصعود لو حصل كذا واحتمال الهبوط لو حصل كذا وادخل في الأحتمال المرجح بعد ظهور الأشارة اي كان نوعها

الثقة في نظام عملك وتحليلك مهمة جدا

والقي نظرة علي المواضيع دي ممكن تفيدك
اقوى عشرة صفات نفسية للمتاجر الناجح
من اين تاتي انفعالات المتداولين ؟ وماذا نفعل معها ؟؟
40 خطوه من الكفاح لتحقيق النجاح

بالتوفيق :)

جميل كل الكلام ده انا بحلل لغايه اليومي وبس ممكن نعرف ازاي احلل علي الويكلي انا مش مقتنع اووي بفكره الوكيلي الشمعه بتتكون في اسبوع هو هيفيد الاتجاه لو مثلا عامل نموذج راس وكتفين هيأكد الفرصه مثلا علي اليومي مش كده ولا ايه شكرا

wael0102003 03-05-2013 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504796)
بعد اذنكم نتكلم كلام منطقى ومفهوم

هلشان كده ممكن تحضر هنا اروح وعفريت وممكن توهل اللى بيتكلم فى الفلك ماله الفلك ومال التجاره فى الفوركس

الفلك لا يؤثر فى السعر ولا فى الفوركس ولكنة يؤثر بالاشخاص وهم المتحكمين فى حركة السعر

hassan ebaid 03-05-2013 02:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504805)
الفلك لا يؤثر فى السعر ولا فى الفوركس ولكنة يؤثر بالاشخاص وهم المتحكمين فى حركة السعر

استاذ وائل
ما هى افضل نقطه بيع لليورو

Mohamed Rabie 03-05-2013 02:32 AM

اقتباس:

يا ريت توضيح من حضرتك تقولنا أزاى الفلك بيأثر فى الأشخاص ؟؟ و بتمنى يكون كلامك منطقى و مقنع و ميكونش زى فوازير رمضان :D

wael0102003 03-05-2013 03:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 504807)
يا ريت توضيح من حضرتك تقولنا أزاى الفلك بيأثر فى الأشخاص ؟؟ و بتمنى يكون كلامك منطقى و مقنع و ميكونش زى فوازير رمضان :D

الرد بالرسائل

عمروعشماوى 03-05-2013 03:11 AM

اقتباس:

يعنى يا حبيب قلبى انتا ناوى تحللنى انا على اساس انى بحرك السوق انتا شربات

بس انا انهارده كسبان حلل ديه انتا بقه

انا تحليلى للسوق واللى حصل فيه انهارده

فى قوه اشترت اليورو امام الين علشان كده اكبر حركه للسوق فى البدايه كانت ارتفاع اليورو 200 نقطه امام الين والارتفاع ده كمان خد معاه كل العمولات التانيه بسبب هبوط الين اللى بيتباع

وده ممكن تتحقق منه على الشارت

وبعديه بخمس دقائق بالظبط اللى اشترى يورو باعه قدام الدولار

فوقع اليور فقط امام الدولار وباقى العملات وتلاحظ ده على الشارت

وكمان انا خت بالى من حاجه مهما جدا

ان نفس شارت الدولار ين هو هو نغسه باقى الشارت زى النيوزلندى ين

ونفس شارت اليورو ين هو هو الفرنك ين

يعنى فى ارتباط وثيق بين النيوزلندى والدولار

ونفس الارتباط بين الفرنك واليورو

وتابع وقولى رايك

wael0102003 03-05-2013 03:19 AM

من الواضح ان هناك من يرفض فكرة الدورات الزمنية والتحليل الفلكى وهذا لا يغير شيئ لان لكل منا عقل وقدرة على الاستيعاب والغهم ولكن هذا علم معترف بة عالميا ويوجد القليل الذى يعمل بة نظرا لصعوبتة
الرجاء من الاخوة عدم التعليق وهذة الورشة للجميع وللتحليلات المختلفة وليست مخصصة لتحليل معين اقراء ما تريد وتغاضى عن ما لا تريدة الحكاية سهلة وليس مطالب منا ان نشرح وندافع محركات البحث موجودة ابحث عن ما تريد معرفتة

وشكرا

مصطفي حلمي 03-05-2013 03:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504808)
الرد بالرسائل

طب يا اخي ما احنا عايزين نفهم وجهة نظرك و تحليلك برضه
ليه ترد برسائل اعرض في العام و نتناقش و نتعلم كلنا
تقبل ودي و احترامي

Mohamed Rabie 03-05-2013 03:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504808)
الرد بالرسائل

أستاذ وائل الفوركس سوق مرن جدا و فى تغير بأستمرار تبعا للأحداث السياسيه و الأقتصادية لكل بلد و لكل عملة ,, مفيش حاجه أسمها قمم و قيعان تاريخيه ليه ؟؟ لان ببساطه ممكن شوية اخبار تيجى سلبيه ع عملة ما تنزل سعرها ل 7 أرض و بعد ها بكام شهر نفس العملة يجى عليها اخبار أيجابيه و أفضل من المتوقعه ترفع سعرها ل 7 سما ,, الخلاصه القمم و القيعان التاريخيه دى مرتبطه بأحوال سوق الفوركس و العملات و الأخبار و السياسة و عوامل تانيه كتيرة بس ما اعتقدش الفلك عامل مؤثر منهم ,, و أنت قولت الفلك بيأثر ع نفسيه المتاجر ,, يمكن يكون الكلام دة صح من زمان مش دلوقتى ,, حاليا كل واحد بيتاجر فى الفوركس أو فى اى تجارة تانيه بيتاجر باللى بيكسب بيه ,, بأللى هو شايفه قدامه ع الشارت ,, بالأخبار الأقتصادية ع العملات و قوة العملة :1 (91)::1 (91)::1 (91):

wael0102003 03-05-2013 03:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504814)
يعنى يا حبيب قلبى انتا ناوى تحللنى انا على اساس انى بحرك السوق انتا شربات

بس انا انهارده كسبان حلل ديه انتا بقه

انا تحليلى للسوق واللى حصل فيه انهارده

فى قوه اشترت اليورو امام الين علشان كده اكبر حركه للسوق فى البدايه كانت ارتفاع اليورو 200 نقطه امام الين والارتفاع ده كمان خد معاه كل العمولات التانيه بسبب هبوط الين اللى بيتباع

وده ممكن تتحقق منه على الشارت

وبعديه بخمس دقائق بالظبط اللى اشترى يورو باعه قدام الدولار

فوقع اليور فقط امام الدولار وباقى العملات وتلاحظ ده على الشارت

وكمان انا خت بالى من حاجه مهما جدا

ان نفس شارت الدولار ين هو هو نغسه باقى الشارت زى النيوزلندى ين

ونفس شارت اليورو ين هو هو الفرنك ين

يعنى فى ارتباط وثيق بين النيوزلندى والدولار

ونفس الارتباط بين الفرنك واليورو

وتابع وقولى رايك

اخى

فى حاجة اسمها forex correlation pairs
العلاقات بين الازواج ابحث عنها بجوجل

يعنى مثلا لو شارى اليورو دولار يبقى تبيع الدولار فرنك لانهم عكس بعض لو زوج صاعد ستلاحظ ان الزوج الاخر ضرورى هابط

القراءة القراءة القراءة

الساعة الآن 02:19 PM