اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

wael0102003 03-05-2013 03:31 AM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 504817)
طب يا اخي ما احنا عايزين نفهم وجهة نظرك و تحليلك برضه
ليه ترد برسائل اعرض في العام و نتناقش و نتعلم كلنا
تقبل ودي و احترامي

اسف اخى مصطفى رسائل علشان روابط منتدايات اخرى

عمروعشماوى 03-05-2013 03:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504816)
من الواضح ان هناك من يرفض فكرة الدورات الزمنية والتحليل الفلكى وهذا لا يغير شيئ لان لكل منا عقل وقدرة على الاستيعاب والغهم ولكن هذا علم معترف بة عالميا ويوجد القليل الذى يعمل بة نظرا لصعوبتة
الرجاء من الاخوة عدم التعليق وهذة الورشة للجميع وللتحليلات المختلفة وليست مخصصة لتحليل معين اقراء ما تريد وتغاضى عن ما لا تريدة الحكاية سهلة وليس مطالب منا ان نشرح وندافع محركات البحث موجودة ابحث عن ما تريد معرفتة

وشكرا

يا اخى انتا زعلت من تفاعلنا فى كلامك ومحولة منقشتك

احنا حاليا بندردش مع بعض فى اللى حصل مش بنتجادل فى استرتجيات او اسلوب عمل

احنا هنا بنفس عن نفسنا نمسك فى بعض شويه نهرج شويه نتجادل شويه

بس منزعلش من بعض ابدا

ولا ايه رايك

wael0102003 03-05-2013 03:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504827)
يا اخى انتا زعلت من تفاعلنا فى كلامك ومحولة منقشتك

احنا حاليا بندردش مع بعض فى اللى حصل مش بنتجادل فى استرتجيات او اسلوب عمل

احنا هنا بنفس عن نفسنا نمسك فى بعض شويه نهرج شويه نتجادل شويه

بس منزعلش من بعض ابدا

ولا ايه رايك

لا اخى عمرو الزعل مرفوع يا باشا انا بس حبيت اوضح انى ممكن اتابع ما اريد من تحليل ولا انظر الى الباقى ولكنى لا اعلق باستهزاء

hassan ebaid 03-05-2013 03:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504831)
لا اخى عمرو الزعل مرفوع يا باشا انا بس حبيت اوضح انى ممكن اتابع ما اريد من تحليل ولا انظر الى الباقى ولكنى لا اعلق باستهزاء

المهم يا بااااشا ممكن نبيع اليورو من كااااام

wael0102003 03-05-2013 03:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan ebaid (المشاركة 504834)
المهم يا بااااشا ممكن نبيع اليورو من كااااام

اليورو اليوم صاعد اخى لتكوين الكتف الايمن من النموزج استعدادا للهبوط اقراء المشاركة رقم 26760

wael0102003 03-05-2013 03:59 AM

على فكرة يا رجالة انا كل تحليلاتى او الغالبية العظمى تحليل كلاسيكى والبريس اكشن

ولكنى احب القراءة فى التحليلات الاخرى اليوت جان هارمونك فليوم واقوم بالتطبيق وهذا هو المهم ان

تقراء جميع التحليلات وتتطبق

MoHaMeD EgY 03-05-2013 06:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mestery (المشاركة 504694)
news are a big games to make 95% of trader in the wrong way . EURO is up since 27/03/2013 and his target is 1.33400

this is my result for yesterday and today

thinks

وجهة نظر تحترم :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 504699)
انا شايف ان الناس كلها اتأثرت بالاخبار جامد بس حابب اعرفكو حاجة الاخبار لها اهمية كبرى فى المقام الاول ولكن التركيز فى الاول وفى الاخر على على التحليل الفنى واكرر التحليل الفنى يا جماعة هو الاساس وعصب المتاجرة منه تقدر تحددو نقاط الدخول فى الصفقات سواء بيع او شراء وايضا تقدر تحددو التارجت للارباح وايضا وقف الخسار كل ما اريد ان اوصلة لحضراتكم هو التركيز على الاخبار كعامل مساعد بجانب التحليل الفنى يعنى تشوف الاخبار متوافقة مع توقعاتك فى التحليل الفنى ام لا وفى نفس الوقت احترام التريندات العامة سواء للمتاجر على الفريمات الصغيرة او الكبيرة
رجاءا من جميع الاخوة لتجنب خسارة الاموال ان يتعلمو ثم يتعلمو التحليل النفى على حسابات تجريبية لمدة كافية حتى يقدرو يحققو ارباح باستمرار واى استفسار فنى اكيد كلنا هانقف بجانب بعض للافادة واتمنى لكم جميعا ان تحققو ارباح وفيرة دائما

احلى لايك :1 (105):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 504744)

شوف عشان تتبع السعر باطمئنان لازم تعمل تحليل كويس علي الشهري والأسبوي واليومي ثم الساعة تنزل من الفريم الكبير للفريم الصغير وتوصل لنقطه دخول قوية واتجاه العملة العام اللي انته حددته علي الفريمات الكبيرة وبعدين تحدد نقطه دخولك واستوب وهتحرك الأستوب كل اما السعر يتحرك قد ايه وتتكل علي الله وتدخل الصفقة لو مشيت معاك وغالبا اما يكون التحليل قوي زي كده انك ربطت بين الفريمات الزمنية المختلفة ومع الأتجاه العام هتمشي معاك الصفقة إن شاء الله ومتقلقش لو مشي معاك ورجع تاني انتظره يرد وتعامل معاه بهدوء تام مدام انته حاسب مخاطرتك وحاطط استوب هتخاف من ايه السوق مش هيقدر عليك لانه مش هيعرف يخسرك اكتر من اللي انته عايزه متخليش السوق يتحكم في حسابك انته اللي بتتحكم فيه لازم تفهم الاساسيات دي وتتعامل مع السوق بقوة ومتخفش ابدا منه لانك انته اللي مسيطر علي حسابك مش السوق

مع الأيمان بطريقة المتاجرة اللي بتشتغل بيها ايا كان نوعها والتعود عليها ولا هيهمك اي حركة يعملها السعر من الأخر هتبقي ثابت ومفيش حركه هتهزك وديما حلل باسلوب الأحتمالات لان كل شئ ممكن يعني حط احتمال الصعود لو حصل كذا واحتمال الهبوط لو حصل كذا وادخل في الأحتمال المرجح بعد ظهور الأشارة اي كان نوعها

الثقة في نظام عملك وتحليلك مهمة جدا

والقي نظرة علي المواضيع دي ممكن تفيدك
اقوى عشرة صفات نفسية للمتاجر الناجح
من اين تاتي انفعالات المتداولين ؟ وماذا نفعل معها ؟؟
40 خطوه من الكفاح لتحقيق النجاح

بالتوفيق :)

مواضيعك دايماً جامده .. انا قرأتهم كلهم :1 (105):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_1398 (المشاركة 504765)
مع احترامي للجميع بس الاجانب ماشيين علي نظام trade what you see وشغلهم علي التحليل الفني مع احترام للاخبار وخصوصا الاخبار المهمة زي سعر الفايدة فيه ناس هنا لسة مبتدئة و مستنية حد يقول اي حاجة عشان تعمل زيها النهاردة ببساطة سعر فايدة البنك المركزي الاوربي تم تقليلها فنزل اليورو بس قبل ما ينزل الحيتان الكبيرة رفعت السعر و ضربت ستوبات للطماعين و المبتدئين و بعدين العملة خدت اتجاهها ما ينفعش بعد ده كله نطلع نقول اصل زحل كان واخد 180 درجة علي القمر فشعاع كوزمو خرج و نزل اليورو يا ريت يا اخونا اللي ملتزم بطريقة تحليل واضحة و صريحة ينزلها للناس بالراحة عشان يفهمو و ميتوهوش و في النهاية تحياتي للجميع و خصوصا الكاوبوي و ابو بشار و محمد ايجي و باعتب علي النسر و باقي منتهجي سياسة التحليل الرقمي لانهم زودوها حبتين يا ريت محدش يزعل مني

شكراً يا عماد :)
بس عندى تعليق صغير
اى تحليل اخر قبل ان تحكم عليه .. لازم تتعلمه وبعد كدا
قول رأيك فيه
هعطيك مثال مثلاً .. انا كنت من متابعين الرينكو .. وبدأت اشتغل عليه وادرس آيه ظروفه .. وبعد كدا عرفت انه نظام فاشل ( من وجهه نظرى ) من ناحيه التحليل والمتاجره عليه .. لأنك بتدخل بناءاً على عدد نقاط معينه .. بمعنى ان لو السعر اتحرك 30 أو 50 نقطه لفوق تدخل شراء .. والعكس صحيح :1 (13):
يعنى فى النهايه بتكون رايح مع الرايح وجاى مع الجاى من غير ماتعرف سبب تحرك السعر
وبعد ماوضعت استراتيجيه ( الأسيوطى ) ع الرينكو .. وبعد ماحققت نتايج كويسه و كمان اخدت جائزه افضل ورشه لشهر فبراير
وبعد دا كله .. اكتشفت خطأى .. وهذا كان سبب مطالبه اغلاق موضوعى (أستراتيجيه الأسيوطى) .. لكى امنع الضرر عن الآخرين

انا شخصياً شايف ان التحليل الرقمى و الفلكى هم انواع جديده للتحليل بالنسبه لى .. لكن ما المانع اننا نجربهم ونشوف نتائجهم ؟ .. فالأمور تقاس بالنتائج
وتحياتى لك :1 (72):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504794)
ll;k p] davp hgw,vi ]di

ممكن حد يشرح الصوره ديه علشان مش فاهم منها حاجه

الصوره شارحه نفسها
شوف الأرقام وانت تفهم آيه العلاقه
يعنى لو السعر اتحرك ع اليورو دولار 100 نقطه هتلاقيه اتحرك ع الدولار فرنك 93-
نقطه وهيتحرك ع الباوند دولار 43 نقطه
وهكذا :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504822)
اخى

فى حاجة اسمها forex correlation pairs
العلاقات بين الازواج ابحث عنها بجوجل

يعنى مثلا لو شارى اليورو دولار يبقى تبيع الدولار فرنك لانهم عكس بعض لو زوج صاعد ستلاحظ ان الزوج الاخر ضرورى هابط

القراءة القراءة القراءة

هذا مارادت توضيحه فى هذه الصوره :)

MoHaMeD EgY 03-05-2013 07:13 AM

توقعى لحركه السعر القادمه :)

أعتقد بعد تكون شمعتين انعاكسيتين على فريم الأربع ساعات فسيكون هدفه التالى هو مستوى 23 فايبو .. ولكن أنا لا افضل الدخول شراء الآن .. انا شخصياً هدخل بمخاطره 1% فقط من الحساب لأنى غير متأكدت للصعود بسبب الأخبار السلبيه اليوم لليورو والأيجابيه للدولار .. ولكن الفرصه القويه هتكون بالدخول بيع عند مناطق مستوى 23 فايبو

احلى حاجه فى اخبار أمس .. بأنها جعلت الزوج يدخل المنطقه العرضيه مره أخرى ( بين مستوى 23 فايبو و مستوى 50 فايبو ) .. وهذه من المناطق المفضله لى .. لأنى بخبط فيها من تحت و فوق :D .. يعنى لو السعر تحت اشترى .. ولو فوق ابيع :1 (80):
والله اعلى واعلم :)

wael0102003 03-05-2013 07:47 AM

هدية لكل من يتسائل عن علاقة الكواكب والدورات الزمنية بالفوركس كتاب سعرة 2300 دولار

QOOY - Pick your file host - Download - mikula_patrick_-_gann_s_scientific_methods_unveiled_volume_2.pdf

QOOY - Pick your file host - Download - Patrick_20Mikula_20-_20Gann_20Scientific_20Methods_20Unveiled_20-_20Volume_20I._pdf_.rar

mestery 03-05-2013 08:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 504853)
توقعى لحركه السعر القادمه :)

أعتقد بعد تكون شمعتين انعاكسيتين على فريم الأربع ساعات فسيكون هدفه التالى هو مستوى 23 فايبو .. ولكن أنا لا افضل الدخول شراء الآن .. انا شخصياً هدخل بمخاطره 1% فقط من الحساب لأنى غير متأكدت للصعود بسبب الأخبار السلبيه اليوم لليورو والأيجابيه للدولار .. ولكن الفرصه القويه هتكون بالدخول بيع عند مناطق مستوى 23 فايبو

احلى حاجه فى اخبار أمس .. بأنها جعلت الزوج يدخل المنطقه العرضيه مره أخرى ( بين مستوى 23 فايبو و مستوى 50 فايبو ) .. وهذه من المناطق المفضله لى .. لأنى بخبط فيها من تحت و فوق :D .. يعنى لو السعر تحت اشترى .. ولو فوق ابيع :1 (80):
والله اعلى واعلم :)

i think we are still in a down market and his target is 1.29880
the most profitable sell point is 1.31125
good trade.

الساعة الآن 08:18 PM