اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

Modariba 28-06-2013 05:40 PM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

[QUOTE=shady hamza;528251]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Modariba (المشاركة 528090)
السلام عليكم ورحمة الله

جزاكم الله خيرا إخواني سأصرف النظر عن دوكاسكوبي لكن للحصول على سبريد قليل جدا يتبقى الشركات الروسية وليست عندي ثقة فيها

لذلك فسبريد 2 نقطة هو الغالب وتوجد شركات جيدة 2 نقطة تشكل عائق لللإستراجية على ما أظن

الله يكتب الخير للجميع[/QUOTEراح تسمعى خير قريب ان شاء الله احنا بندرس الشركات حاليا

السلام عليكم ورحمة الله

الله يوفقني والجميع لما يحب ويرضى

خير إن شاء الله

Modariba 28-06-2013 06:33 PM

يا جماعة الخير عندي اقتراح يمكن يكون فيه خير

ندخل بالمضاعفات النصفية على ان يضل الحساب فيه نوع من الهيدج للحماية

يعني ندخل بيع ثم شراء مرة واحدة في اليوم

اليوم الثاني الصفقة الرابحة ندخل بنفس العملية الأولى ثم بنفس اللوت والصفقة الخاسرة بلوت مضاعف

مجرد تفكير بصوت عالي و ننتظر الأخ إسلام

اسلام ابن النيل 28-06-2013 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 528046)
انت فين يا عم الحاج مختفى الله يعينك فى دراستك
بس متحرمناش من طلتك علينا احنا لسه فى حاجات مش فاهمنها وفى مرحلة التطبيق ومحتاجينك معانا
ياريت متنسناش فى مدة اسبوع ولا شهر فاتوا على الاستراتيجية التانية واهم حاجة وجودك معانا

اهلا اخى شادى كيف احوالك . السموحه ياغالى غصب عنى مش بقدر اتابع باستمرار . لظروفى . قلى بس ايه اللى لسه مش فاهمه وانا اعيد شرحه مره اخرى .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 528262)
نعود للطريقة .. و فعلا الامر صعب عندى و لكن سأقول ما فهمته لعله يكون صحيح. أفتراض اللوت الاول 0.1. بالنسبة لانك قلت لا يوجد هيدج و بالتالى فأول صفقتين ( الشراء و البيع الساعة 10 باللوت الاول ) لن ندخل من الاساس لانه المفروض شراء و بيع و من نفس المناطق و بنفس اللوت.. فسننتظر لنرى حركة السعر و ندخل فى اتجاه الصفقة الرابحة (أفتراضيا) و لنقل انها شراء فى المساء بضعف اللوت هل هذا صحيح.

و بالتالى اذا ربحت فسندخل اليوم التالى بيع فقط بلوت 0.05 أى (0.1 شراء و 0.15 بيع) اليس كذلك؟

تمام . صح طريقه دخولك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 528324)
السلام عليكم
مستنيين رجوعك يا اسلام ولا تنسى انت قلت لنا ان فى حاجة هتزود نسبة الامان كتير ان شاء الله
الله يوفقك فى حساتك

ان شاء الله راح اضيفها فى اقرب وقت وان شاء الله نسبه الامان تزيد . المهم بس الاخوه يبتدو التطبيق وهمو بيشتغلو هتكشفو حاجات اجمل بكتير .
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 528367)
شكرا لك على الرد .. و كويس انى فهمت الاستراتيجية حاليا و هى فعلا حتقلل المخاطر بشكل كببر.. و أقترح ان نبدأ فى تطبيقها على حساب ديمو و نعطى الفرصة لاسلام لكى يتفرغ لنا و ف نفس الوقت لا نضيع الوقت هباء حتى يقول لنا على التحديث الجديد.

ان شاء الله مع الاضافه القادمه راح تزيد نسبه الامان اكثر
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Modariba (المشاركة 528583)
يا جماعة الخير عندي اقتراح يمكن يكون فيه خير

ندخل بالمضاعفات النصفية على ان يضل الحساب فيه نوع من الهيدج للحماية

يعني ندخل بيع ثم شراء مرة واحدة في اليوم

اليوم الثاني الصفقة الرابحة ندخل بنفس العملية الأولى ثم بنفس اللوت والصفقة الخاسرة بلوت مضاعف

مجرد تفكير بصوت عالي و ننتظر الأخ إسلام

اذا دخلتى هيدج ماله اى معنى غير انك بتدفعى اسبريد اضافى بدون جدوى او فائده . لقد كان لى باع طويل فى دراسه الهيدج وخرجت منه بانه ليس الا مجرد اسبريد اضافى . توجد حاله واحده فقط توصلت اليها مفيده فى حاله الهيدج ليس مجالنا هنا . على كل الاحوال ربما يكون الهيدج مفيد فى نظريات او استرتايجيات وطرق تداول اخرى ولكن هنا فى طريقتنا ليس له اى معنى سوء انك بتدفع سبريد اضافى بدون ان تستفاد

Modariba 28-06-2013 10:12 PM

اذا دخلتى هيدج ماله اى معنى غير انك بتدفعى اسبريد اضافى بدون جدوى او فائده . لقد كان لى باع طويل فى دراسه الهيدج وخرجت منه بانه ليس الا مجرد اسبريد اضافى . توجد حاله واحده فقط توصلت اليها مفيده فى حاله الهيدج ليس مجالنا هنا . على كل الاحوال ربما يكون الهيدج مفيد فى نظريات او استرتايجيات وطرق تداول اخرى ولكن هنا فى طريقتنا ليس له اى معنى سوء انك بتدفع سبريد اضافى بدون ان تستفاد[/QUOTE]

شكرا على النصيحة أخي إسلام

ممكن تفيدني بالمبلغ الذي يكون فيه الحساب آمن جدا على أن ابدا ب 5 سنتم فقط

وجزاك الله خيرا

اسلام ابن النيل 29-06-2013 08:14 PM

اهلا بك اختى
كيف النقطه بتكون خمسه سنت . ما فهمت . ربما تكون شركتك تسمح بذلك اذا كان تقصدى هذا . فاعتقد حساب بالفين دولار يكون امن

shady hamza 29-06-2013 10:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 528804)
اهلا بك اختى
كيف النقطه بتكون خمسه سنت . ما فهمت . ربما تكون شركتك تسمح بذلك اذا كان تقصدى هذا . فاعتقد حساب بالفين دولار يكون امن

السلام عليكم
ممكن سؤال بس
انت بتدخل ستوب وتيك يروفت كام وكمان التوقيت (بتاع مصر ) اللى بتدخل فيه عشان نكون ماشيين مظبوط بس
انا لسه لى كام حاجة كده بس بحاول اعرفهم وبعدين اجرب ديمو بقى
والله انا عارف انك مشغول عشان كده مش عايز اشغلك معايا واتقل عليك

اسلام ابن النيل 29-06-2013 11:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 528816)
السلام عليكم
ممكن سؤال بس
انت بتدخل ستوب وتيك يروفت كام وكمان التوقيت (بتاع مصر ) اللى بتدخل فيه عشان نكون ماشيين مظبوط بس
انا لسه لى كام حاجة كده بس بحاول اعرفهم وبعدين اجرب ديمو بقى
والله انا عارف انك مشغول عشان كده مش عايز اشغلك معايا واتقل عليك

اهلا بك اخى شادى . عامل ايه وايه اخبارك . اسال براحتك ياغالى والسموحه على التقصير منى والتاخر فى الرد
بالنسه لسؤال . انى بدخل باستوب كام وبروفت كام . من اسبوع ونص عدى كنت بدخل كل نصف ساعه من الساعه عشره صباح الى الساعه 7.5 مساء وكان الاستوب 10 والهدف عشرين . على نمط الطريقه الاولى . كنت بدخل الساعه 12 الظهر و2 العصر و4 العصر و7 العصر على نمط الاستراتيجيه التانيه الاستوب 15 والبروفت 15 . وانا شرحت طريقتين الدخول بالتفصيل فى ا لموضوع . بدخل باليل صفقه واحده الساعه 12 بهدف 40 واستوب 20 على نمط طريقه قديمه جدا كنت شرحتها من فتره كبيره اعتقد هنا او فى منتدى اخر وماذلت اعمل بها حتى الان تقريبا سنه وشويه وكنت بدخل هيدج ان شاء الله اشرحها هنا فى الموضوع فى اقرب وقت . اما منذ اسبوع ونص فالوضع اتغير . لانى بشطب فى شقتى ومشغول وطبعا استعداا للشهر الكريم مش هينفع اشتغل فيه بالشكل دا علشان الصيام والتروايح والفطار . ان شاء الله بعد رمضان نرجع للروتين تانى وكل صفقاتى على اليورو دولار . يعنى بعمله حصار فوق ما تتخيل يطلع ينزل يقعد مكانه وراه وراه زى ما بيقولو

اللى عايز اقوله ليك انتى اختار طريقه واحده بس واشتغل عليها ديمو واتقنها وبعدين فكر فى الطريقه التانيه . انا بشتغل ب3 انماط واحياننا اربعه . بلاش تتوه نفسك وتشغل نفسك بكثره الطرق . فى مثل بيقول ""كل الطرق تودى الى روما "" وهنا فى طريقه التداول اللى انا شارحها . كل الطرق تودى الى ربح . يعنى مش تقيد نفسك بساعات الدخول اللى انا بشتغل عليها . انا اصلا مختارها بناء على وقتى وبغيرها كل كام شهر عادى . انتى اختار الاوقات اللى تناسبك . واى طريقه هتكسب بيها . لما تتقن طريقه وتفهمها وانتى شغال طبق الطريقه التانيه وبعدين التلاته والرابعه . ومع الوقت والخبره انتى بتستفاد خبره وثقه والحساب بيكبر بمعدلات اسرع من السابق المهم تبتدى وتلتزم مش تفضل تايه بين الطرق
. من اكبر الاخطاء انك تضيع وقتك وانتى مقنع نفسك انك بتدور على الافضل . الاصح انك تبتدى فى حاجه وانتى شغال وملتزم واثناء ذلك تدور على الافضل .

وبالتوفيق واسال زى ما انتى عايز وان شاء الله اقدر اجاوبك قدر استطاعتى . بس بطلب منك طلب صغير انك تسامحنى لما اتاخر

minismsm 30-06-2013 02:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 528830)
اهلا بك اخى شادى . عامل ايه وايه اخبارك . اسال براحتك ياغالى والسموحه على التقصير منى والتاخر فى الرد
بالنسه لسؤال . انى بدخل باستوب كام وبروفت كام . من اسبوع ونص عدى كنت بدخل كل نصف ساعه من الساعه عشره صباح الى الساعه 7.5 مساء وكان الاستوب 10 والهدف عشرين . على نمط الطريقه الاولى . كنت بدخل الساعه 12 الظهر و2 العصر و4 العصر و7 العصر على نمط الاستراتيجيه التانيه الاستوب 15 والبروفت 15 . وانا شرحت طريقتين الدخول بالتفصيل فى ا لموضوع . بدخل باليل صفقه واحده الساعه 12 بهدف 40 واستوب 20 على نمط طريقه قديمه جدا كنت شرحتها من فتره كبيره اعتقد هنا او فى منتدى اخر وماذلت اعمل بها حتى الان تقريبا سنه وشويه وكنت بدخل هيدج ان شاء الله اشرحها هنا فى الموضوع فى اقرب وقت . اما منذ اسبوع ونص فالوضع اتغير . لانى بشطب فى شقتى ومشغول وطبعا استعداا للشهر الكريم مش هينفع اشتغل فيه بالشكل دا علشان الصيام والتروايح والفطار . ان شاء الله بعد رمضان نرجع للروتين تانى وكل صفقاتى على اليورو دولار . يعنى بعمله حصار فوق ما تتخيل يطلع ينزل يقعد مكانه وراه وراه زى ما بيقولو

اللى عايز اقوله ليك انتى اختار طريقه واحده بس واشتغل عليها ديمو واتقنها وبعدين فكر فى الطريقه التانيه . انا بشتغل ب3 انماط واحياننا اربعه . بلاش تتوه نفسك وتشغل نفسك بكثره الطرق . فى مثل بيقول ""كل الطرق تودى الى روما "" وهنا فى طريقه التداول اللى انا شارحها . كل الطرق تودى الى ربح . يعنى مش تقيد نفسك بساعات الدخول اللى انا بشتغل عليها . انا اصلا مختارها بناء على وقتى وبغيرها كل كام شهر عادى . انتى اختار الاوقات اللى تناسبك . واى طريقه هتكسب بيها . لما تتقن طريقه وتفهمها وانتى شغال طبق الطريقه التانيه وبعدين التلاته والرابعه . ومع الوقت والخبره انتى بتستفاد خبره وثقه والحساب بيكبر بمعدلات اسرع من السابق المهم تبتدى وتلتزم مش تفضل تايه بين الطرق
. من اكبر الاخطاء انك تضيع وقتك وانتى مقنع نفسك انك بتدور على الافضل . الاصح انك تبتدى فى حاجه وانتى شغال وملتزم واثناء ذلك تدور على الافضل .

وبالتوفيق واسال زى ما انتى عايز وان شاء الله اقدر اجاوبك قدر استطاعتى . بس بطلب منك طلب صغير انك تسامحنى لما اتاخر

استاذ اسلام بعد اذنك ممكن تضع لنا الطريقة القديمة الي بتقول كنت شارحها من زمان .. !! او ياريت تضع الرابط بتاع الشرح بتاعها !
ثانيا ممكن تقولنا افضل طريقة من الـ 4 بتحقق بيها ربح او الطريقة المحببة لك من الـ 3 او الـ4 الي ذكرتهم ..

وجزاك الله كل خير

aftkher 30-06-2013 07:00 AM

مشكوور على جهدك سوف اتمعن في قراءة الموضوع اكثر

shady hamza 30-06-2013 04:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 528830)

مبروك يا باشا وعقبال اليلة الكبيرة ان شاء الله وان شاء الله يكون رمضان خير علينا جميعا ان شاء الله
انا فاهم قصدك يا باشا انا اتقنت الاولى وحاططها فى دماغى بس سايبها شوية دلوقتى ومركز مع الطريقة التانية حاليا وربنا يسهل ان شاء الله
سؤال انت بتقول انك بتدخل على النمط التانى الساعة الظهر و2 العصر و4 العصر و7 العصر على نمط الاستراتيجيه التانيه الاستوب 15 والبروفت 15
طيب تمام بس مش كده ممكن فى صفقة متقفلش مع العلم اننا عارفين انه لازم يكون فى وقت طويل بين الصفقتين عشان تجيب هدف او ستوب وبكده احتمال كبير الصفقات متقفلش
فى الحالة دى بيبقى ايه العمل

الساعة الآن 11:44 PM