اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   مهارات الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=37478)

Amjad Shadid 05-04-2014 09:00 PM

رد: مهارات الفوركس

الصفقة تنفع ممكنة ولكن بالشروط التالية :
اولا لا يمكن ان يسير السعر هذا المقدار دون توقف ، يعني عند الدعم الاساسي لا بد ان يرتد ، كم سيرتد ، لنشاهد :

سيرتد الى نقطة دخول الصفقة الثانية شراء يعني 200 نقطة على الاقل ، احنا اغلقنا الهيدج وبحنا 20 دولار رصيدنا 120 دولار ولما يرجع ينزل ثاني بنفس الشروط حنربح 100 دولار ثانيين حيصي عندنا 240 دولار خسارنين 138 ورصيدنا 102 دولار

اتمنى ان تكون الصورة واضحة الا اذا افترضنا انه السعر كمل بدون اي توقف نهائياً

نتابع

Amjad Shadid 05-04-2014 09:06 PM

طيب السعر كمل دون توقف ، جمعنا 220 وخسرانين 140 تقريبا الرصيد 80 دولار واستقر بنفس الشروط اسفل الترند

نعيد الكره لكن المرة دي هديج مضاعف من اول مرة ليه ، الهيدج المضاعف حيخلي رصيدنا ثابت عند 80 دولار صحيح ، بس احنا اعصابنا تعبانه ومش عارفين حيحصل ايه ، ويا ترى نغلق الهيدج امتى ونقبل الخسارة امتى ونطلع ب 80 دولار فقط

نتابع

hussein gamal 05-04-2014 09:08 PM

هل من الممكن ان توضح لنا الطريقة ايضا على اليورو دولار ؟ فهو المحبب الى نفسى او اليورو ين .
وهل تدخل على كذا عملة معا ام على عملتين فقط ولا ايه ؟
انا كدا كدا لازم اراجع تانى الورشة من اولها . اعذرنى اصلى كنت ادبى :1 (27):

Amjad Shadid 05-04-2014 09:09 PM

شوفو الحالة دي انا ما مرتش علي ابدا بس نقول ممكن تحدث ، انا بالحالة دي انسا الصفقات اللي عندي واشتغل على انه رصيدي 80 دولار واكمل متاجرة عادي على نفس الزوج وبالحذر اللي احنا بنشتغل فيه ، حتشوف انك خرجت ربحان لو تحرك السوق في اي اتجاه ، لكن لو استقر السعر واصبح السعر واضح ، حيكون لينا ترتيب ثاني

نتابع

Amjad Shadid 05-04-2014 09:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 692477)
هل من الممكن ان توضح لنا الطريقة ايضا على اليورو دولار ؟ فهو المحبب الى نفسى او اليورو ين .
وهل تدخل على كذا عملة معا ام على عملتين فقط ولا ايه ؟
انا كدا كدا لازم اراجع تانى الورشة من اولها . اعذرنى اصلى كنت ادبى :1 (27):

اخ حسن اكيد تنفع على اي زوج بس بشروط :
1- نحن نعمل على صفقة واحدة فقط يعني مفيش صفقات ولو راجعت الحسبة بتاعتنا حتلاقي انه مينفعش ، الا اذا قررنا نترك الزوج اللي احنا شغالين فيه لفترة ونرجعله تاني في حالة كانت الصفقات المتعاكسة متساوية اي الرصيد ثابت .
2- انا افضل التالي : زوج واحد فقط ، واستراحة من المتاجرة ، والقيام بعمليات حسابية للحركة والصفقات بحيث تكون الخطة واضحة واخذت بالحساب كل الاحتمالات .

تحياتي

hussein gamal 05-04-2014 09:21 PM

يعنى هل زوج الباوند نيوزلاندى هو ما تعمل عليه حاليا

Amjad Shadid 05-04-2014 09:22 PM

اليورو دولار حبيب الملايين ، انا بتعامل معه بحذر ، لانه اكبر تجمع للتحركات الخادعة ، لكن ممكن نتعامل معه وكما يلي :
1- اولا علينا ان نحدد ما هي اسوا الاحتمالات صعودا او هبوطا .
2- يجب ان تكون صفقاتنا بمنطقة احتمالية العودة لها كبيرة ، اي عند 23 او 38 فيبو بحد اقصى ، انا دخلت صفقات بالسابق على ارتداد 61 ونجحت بس بصعوبه .
3- يجب ان نحدد الارتدادات القوية واحتمالاتها ب 38 فيبو كحد اعلى .
4- يجب ان نستخدم الهيدج والهيدج المضاعف بحذر شديد ، واوضحنا السبب .
5- صفقات الهيدج يجب ان تكون نادرة جدا ، وانا كل ثلاث شهور حتى اصادف صفقة تحتاج هيدج ، عادة الصفقات اللي افتحها تكون بمناطق يرتد لها السعر من اي اتجاه .

تحياتي واي استفسار

Amjad Shadid 05-04-2014 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 692481)
يعنى هل زوج الباوند نيوزلاندى هو ما تعمل عليه حاليا

اخ حسين ، صفقة الباوند نيوزلندي مطروحة كمثال على الديمو سنعمل على تطبيقة مع افتتاح السوق ، لنتعلم طريقة التعامل مع الصفقات الصعبه

hussein gamal 05-04-2014 09:30 PM

اخى العزيز اولا احب ان اوضح لك اننى مازلت مبتدا فى الفوركس وارجو ان تتقبل عذرى فى ذلك ولكننى ساكون من اول واقوى المتفاعلين معك فى الورشة . وارجو ان تحدد لى اوقات تواجدك المفضلة على النت لنتابع معا سويا جيدا .

Amjad Shadid 05-04-2014 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 692486)
اخى العزيز اولا احب ان اوضح لك اننى مازلت مبتدا فى الفوركس وارجو ان تتقبل عذرى فى ذلك ولكننى ساكون من اول واقوى المتفاعلين معك فى الورشة . وارجو ان تحدد لى اوقات تواجدك المفضلة على النت لنتابع معا سويا جيدا .

اهلا اخ حسن ، انا اتابع الورشة والسوق باستمرار ، لكن لا افتح الكثير من الصفقات ، ومقتنع بهدفي وطريقتي ، اذا وجدت من ضرورة للكتابة اكتب او انا العب رياضة او امارس هواياتي الاخرى بالاضافة الى انني اعمل واقضي الكثير من الوقت مع العائلة

تحياتي واهلا بك

الساعة الآن 04:44 AM