اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

متداول خسران 22-05-2012 07:27 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

عندي اسئله وأتمنى افهم هذه النقطه جيداً

الان اليورو دولار نزل من 1,28270 الى 1,28170

هنا تحسب قيمة النزول 100 نقطه ولا عشرة نقاط ومعقول هذا النزول كله وعشرة نقاط فقط

وليه عندي في الميتاتريدر خمسه ارقام وفي المنصات الاخرى اربعه ارقام

وكيف اخلي السعر في الميتاتريدر اربعة ارقام

لاني لسه في التجريبي وماني فاهم هذا الشي وفي نفس الوقت جديد

في إنتظارك وشكراً لك

</B></I>

ahmed thrwat 22-05-2012 08:55 AM

انا كنت عاوز اعرف سبب تكون شمعه hanging man في عمله اليورو دولار على فريم الساعة بتوقيت 20:00 جرينيتش انا دورت على اي اخبار ولكن لم اجد ممكن اعرف سبب هبوط السعر اكتر من 800 نقطة وصعوده مرة اخرى في ساعة واحدة

ahmed thrwat 22-05-2012 09:25 AM

هو تقريبا وان ماخبش ظني سبب رد السعر لاعلى علشان الموفينج 55 و 100 يمثلوا دعم للسعر مع موجود ترند صاعد
صح كده وانا غلطان في حاجة ؟

معاذ عودات 22-05-2012 11:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متداول خسران (المشاركة 338668)

عندي اسئله وأتمنى افهم هذه النقطه جيداً

الان اليورو دولار نزل من 1,28270 الى 1,28170

هنا تحسب قيمة النزول 100 نقطه ولا عشرة نقاط ومعقول هذا النزول كله وعشرة نقاط فقط

وليه عندي في الميتاتريدر خمسه ارقام وفي المنصات الاخرى اربعه ارقام

وكيف اخلي السعر في الميتاتريدر اربعة ارقام

لاني لسه في التجريبي وماني فاهم هذا الشي وفي نفس الوقت جديد

في إنتظارك وشكراً لك

</B></I>

اهلا يا غالي
الرقم الخامس هو عُشر النقطه
والنزول هاد 10 نقاط فقط
انت تتعامل مع الرقم الرابع فقط
اما الرقم الخامس هو عشر النقطه
بالنسبه لتحويل الى 4 ارقام لا يجوز بشركه fxdd

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed thrwat (المشاركة 338680)
انا كنت عاوز اعرف سبب تكون شمعه hanging man في عمله اليورو دولار على فريم الساعة بتوقيت 20:00 جرينيتش انا دورت على اي اخبار ولكن لم اجد ممكن اعرف سبب هبوط السعر اكتر من 800 نقطة وصعوده مرة اخرى في ساعة واحدة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed thrwat (المشاركة 338685)
هو تقريبا وان ماخبش ظني سبب رد السعر لاعلى علشان الموفينج 55 و 100 يمثلوا دعم للسعر مع موجود ترند صاعد
صح كده وانا غلطان في حاجة ؟

اهلا يا غالي
يا ريت شارت يشرح استفسارك

يحيى الألمعي1 22-05-2012 03:04 PM

شكرا لكم فبل السؤال طبعا أنا مبتدأ جديد جديد جديد
السؤال هو عندما تصل إلى نقطة المقاومة أو الدعم هل تدخل منها فورا لفتح صفقة أو إنك تتنتظر تروح و تجي كم مرة
مع العلم إي فاهم إذا كانت مقاومة ابيع وإذا كانت دعم أشتري ... المقصود متى تكون الفرصة مناسبة لدخولي من المقاومة
أو الدعم أرجوكم أريد إجابة سهلة على قد دخولي هذا السوق لأني جديد أعتبروني مرحلة روضة قبل الدراسة
علما بأني مشترك في الفوركس منذ عشرين يوم بألف وثلاث مية دولار وخسرت إلى الأن تسع مية دولار
لم يتبقى في حسابي غير 425دولار فقط فهل منكم من ينجدني وله مني الدعاء والمحبة

معاذ عودات 22-05-2012 04:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يحيى الألمعي (المشاركة 338853)
شكرا لكم فبل السؤال طبعا أنا مبتدأ جديد جديد جديد
السؤال هو عندما تصل إلى نقطة المقاومة أو الدعم هل تدخل منها فورا لفتح صفقة أو إنك تتنتظر تروح و تجي كم مرة
مع العلم إي فاهم إذا كانت مقاومة ابيع وإذا كانت دعم أشتري ... المقصود متى تكون الفرصة مناسبة لدخولي من المقاومة
أو الدعم أرجوكم أريد إجابة سهلة على قد دخولي هذا السوق لأني جديد أعتبروني مرحلة روضة قبل الدراسة
علما بأني مشترك في الفوركس منذ عشرين يوم بألف وثلاث مية دولار وخسرت إلى الأن تسع مية دولار
لم يتبقى في حسابي غير 425دولار فقط فهل منكم من ينجدني وله مني الدعاء والمحبة

اهلا فيك اخوي
عوضك الله

لا تدخل فور وصول السعر الى المقاومه او الدعم
يجب عليك ان تنتظر اغلاق شمعه او شمعتين تحت المقاومه او فوق الدعم
ليتأكد قوته
ومن ثم تدخل
وتضع ستوبك فوق المقاومه او اسفل الدعم

Abo-Elgamilin 23-05-2012 12:05 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لدى إستفساؤ بعد إذنكم
أنا ناوى إن شاء الله أفتح حساب حقيقى بعد ما أتمرنت كويس على حساب ديمو و لكن لفت نظرى شئ أود أن أرعف مدى صحته
انا إن شاء الله تبارك و تعالى هفتح حساب منى (250$) بس وجدت جمبها قيمة الصفقه 0.01 هل ذها يعنى أننى لن أستطيع أن اتاجر إلا بتلك القيمة فقط مع العلم أننى تاجرت على الديمو بنفس رأس المال 250$ أيضا و اتاح لى الإستخدام لفى عقود حتى 0.5
أرجوا الإضاح و شكرا ً على مجهودكم العظيم جعله الله فى ميزان حسناتكم .

م.جوزيف ايهاب 23-05-2012 12:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abo-Elgamilin (المشاركة 339362)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لدى إستفساؤ بعد إذنكم
أنا ناوى إن شاء الله أفتح حساب حقيقى بعد ما أتمرنت كويس على حساب ديمو و لكن لفت نظرى شئ أود أن أرعف مدى صحته
انا إن شاء الله تبارك و تعالى هفتح حساب منى (250$) بس وجدت جمبها قيمة الصفقه 0.01 هل ذها يعنى أننى لن أستطيع أن اتاجر إلا بتلك القيمة فقط مع العلم أننى تاجرت على الديمو بنفس رأس المال 250$ أيضا و اتاح لى الإستخدام لفى عقود حتى 0.5
أرجوا الإضاح و شكرا ً على مجهودكم العظيم جعله الله فى ميزان حسناتكم .

تقدر يا غالي حسب المارجن المتاح

Badr 23-05-2012 12:40 AM

كنت عايز األ ممكن افتح اكونت من اكتر من جهاز فى نفس الوقت ؟ سواء ديمو او حقيقى
لو مينفعش ازاى اقفل الحساب من جهازى بحيث انى اقدر افتحه على جهاز تانى ؟ للأنى فتحت حساب ديمو فى الشركه الى بتدرب فيها و لما رجعت البيت جيت افتحو قالى invalid account مع ان الكاونت بيتفتح عادى فى الشركه عشان كده بسأل هو ممكن افتح الأكاونت على اكتر من جهاز و لا مينفعش ؟

الحاجه انى سعات لما بدخل على ال account history الاقي الصفات الى كانت موجوده فى ال account hitory مش موجوده و الخانه الاقيها فاضيه مع ان كان فيها صفقات اتقفلت فعايز اعرف ايه سبب حدوث الموضوع ده و ازاى اتفاداه و هل يوجد طريقه للأعاده اظهار الصفقات الى كانت فى ال account histoy ؟

و شكرا ...

م.جوزيف ايهاب 23-05-2012 12:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badr (المشاركة 339389)
كنت عايز األ ممكن افتح اكونت من اكتر من جهاز فى نفس الوقت ؟ سواء ديمو او حقيقى
لو مينفعش ازاى اقفل الحساب من جهازى بحيث انى اقدر افتحه على جهاز تانى ؟ للأنى فتحت حساب ديمو فى الشركه الى بتدرب فيها و لما رجعت البيت جيت افتحو قالى invalid account مع ان الكاونت بيتفتح عادى فى الشركه عشان كده بسأل هو ممكن افتح الأكاونت على اكتر من جهاز و لا مينفعش ؟

الحاجه انى سعات لما بدخل على ال account history الاقي الصفات الى كانت موجوده فى ال account hitory مش موجوده و الخانه الاقيها فاضيه مع ان كان فيها صفقات اتقفلت فعايز اعرف ايه سبب حدوث الموضوع ده و ازاى اتفاداه و هل يوجد طريقه للأعاده اظهار الصفقات الى كانت فى ال account histoy ؟

و شكرا ...

تقدر يا غالي تفتح الحساب من اي مكان
بس اتأكد من الباسورد واكتبها مش تعمل كوبي
واتأكد من السيرفر

بالنسبة للاستفسار التاني افتح ال acount history
right click
All history

تحياتي

الساعة الآن 09:22 AM