اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

wael.eltoukhyy 07-05-2013 06:10 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

طيب يا رجالة انا الان مسلبة عليا 40 نقطة انا بايع اية رايكم اخرج الان ام ممكن ينزل الى القاع الى تحت على الساعة ؟

مصطفي حلمي 07-05-2013 06:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_1398 (المشاركة 506559)
الي الاخوة المستعجلين ممكن يعدي يوم كامل ماتدخلش فيه ولا صفقة لان مفيش فرصة واضحة اصبر لحد الفرصة ماتجيلك و متستعجلش و الفرصة القائمة علي تحليل و دراسة كسبانة بدون ادني شك وماتتوقعش انك تاخد السعر طالع نازل خليك مع الترند

احلي حاجه اتقالت
بصراحة عاجبني تفكيرك و تعليقاتك يا عمده
الله ينور عليك

Mohamed Rabie 07-05-2013 06:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 506568)
احلي حاجه اتقالت
بصراحة عاجبني تفكيرك و تعليقاتك يا عمده
الله ينور عليك

كلام صح 100 % ,, و دة مبدأى من ساعة اخرة مرة خسرت فيها :1: ,, و ناويت مدخلش اى صفقه لو حتى نسبه الشك فى فشلها 10 % ,, و النتيجة أنى مدخلتش اى صفقه من ساعة صفقه يوم الجمعه اللى فات بتاعة الدولار - ين ,, و نورت الورشه يا مصطفى :1 (72):

Anonymous 07-05-2013 06:17 PM

يعني انا بقالي نص ساعة عمال اقول يا جماعة انا شاري و الصفقة ماشية عكسي و ايه رايكم
و فضلتو منفضين و محدش بيرد عليا لحد مقفلت علي خسارة 40 نقطة
انا عارف انها غلطتي 100% و انا مش بغلط حد غيري بس يعني ظهرتو فجاة لما السعر بدأ يتذبذب تاني و كل واحد عمال يقول حكم و مواعظ عارفينها
عمتا متشكرين علي ولا حاجة و بالتوفيق للجميع
و الكلام مش ليك خاااااااااااااااااااااااالص يا محمد ايجي انت حبيبي
و محدش يزعل من كلامي انا مغلطتش في حد انا بس كنت عايز اتناقش و اسمع كلامكم الجميل ده من بتاع ربعاية كان نفعني

أ.نادر غيث 07-05-2013 06:25 PM

7-5-2013 EUR/USD

دفعت طلبيات المصانع الالمانية ظهر اليوم اليورو للارتفات امام الدولار الامريكي بعد ان اتت النتائج ايجابية
الذي ادى لرفع شهية المخاطرة بالسوق واقبال المتداولين على بيع الدولار وشراء اليورو ، ولكن سرعان
ما عاد الزوج للهبوط في ظل المخاوف المستمرة بشأن ازمة الديون السيادية في منطقة اليورو وامكانية
العودة لتخفيض الفائدة مره اخرى بعد حديث دراجي امس بامكانية حدوث ذلك وبقاء الباب مفتوح حول هذا الامر .

فنياً ، الزوج على فريم 4 ساعات نلاحظ ان كون قناة صاعدة ويسير بداخلها وشخصياً اتوقع ان الهبوط سيكون
فقط بحالة كسر الجدار الاسفل للقناة الصاعدة المتمثل بالترند الصاعد ، حيث لو تم الكسر سنرى على الفور
استهداف الدعم 1.3050 والذي يترافق مع فايبو 38 ثم الدعم الثاني حول اسعار 1.2970 هذا لو تم كسر القناة فقط ..
بخصوص سيناريو الصعود يبقى الزوج مهيئ لصعود بأي وقت طالما التداولات اعلى القناة دون كسر حتى الان .
وبتقى منطقة المقاومة الاولى امام الصعود على 1.3130 واختراقها للاعلى يقود نحو 1.3240

zamalekmedo 07-05-2013 06:30 PM

هل اليورو دولار هيعمل قمة ثالثة على الفيريم خمس دقائق ؟
وفي نفس الوقت يضرب خط 23.6 على الفيريم 4 ساعات ؟
ولا قمتين كفاية علشان الهبوط ؟
إحنا محتاجين فعلاَ رأي الخبراء
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

ابو حازم 07-05-2013 06:38 PM

انا من رأيي ناخد بالنا اليومين دول من اليورو دولار لانه غير واضح المعالم

انا كن فاتح صفقتين بيع و بالامس ضربوا الاستوب و انهاردة اشتريت بهدف 20 نقطة و ستوب 20 بس للاسف برضو ضرب الستوب

MoHaMeD EgY 07-05-2013 06:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 506564)
السلام عليكم محمد أيجى و كل اللى متابعين هنا فى ورشة اليورو دولار ,, محمد انا شايف زوج اليورو دولار بيتحرك فى النطاق العرضى ما بين الدعم القوى عند نقطه 1.3052 و بيطلع تانى للمقاومة القوية عند 1.3140 و طبعا مخاطرة انه حد يتاجر خلال تحرك السعر فى منتصف المسافة ,, فأيه رأيك أستناه عند الدعم و أشترى بأستوب صغير او عند المقاومة فوق و أبيع و بردو أستوب صغير ؟؟ مستنى رأيك يا أيجى :1 (88):

هو دا اللى انا بعمله بالظبط :) .. و لما قلت ان المنطقه العرضيه هى من افضل المناطق للزوج لأنى بخبط فيها من فوق وتحت :D .. بس اهم حاجه انك لما تدخل بيع او شراء .. لأزم تتأكد ان السعر وقف فتره عند المقاومه او الدعم اللى انت هتدخل من عنده .. وطبعاً هتتأكد ازاى ؟! .. هتتأكد عن طريق الشموع الأنعاكسيه
يعنى مينفعش تشوف السعر عامل شمعه صعود قويه وتدخل بيع أو تشوف شمعه هبوط قويه و تدخل شراء http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2853%29.gif

و بالتوفيق لك أن شاء الله :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 506573)
يعني انا بقالي نص ساعة عمال اقول يا جماعة انا شاري و الصفقة ماشية عكسي و ايه رايكم
و فضلتو منفضين و محدش بيرد عليا لحد مقفلت علي خسارة 40 نقطة
انا عارف انها غلطتي 100% و انا مش بغلط حد غيري بس يعني ظهرتو فجاة لما السعر بدأ يتذبذب تاني و كل واحد عمال يقول حكم و مواعظ عارفينها
عمتا متشكرين علي ولا حاجة و بالتوفيق للجميع
و الكلام مش ليك خاااااااااااااااااااااااالص يا محمد ايجي انت حبيبي
و محدش يزعل من كلامي انا مغلطتش في حد انا بس كنت عايز اتناقش و اسمع كلامكم الجميل ده من بتاع ربعاية كان نفعني

يا حسام مينفعش تدخل وتسأل اذا كان السعر هينزل ولا هيهبط .. لأن مفيش حد يعرف حركه السعر .. احنا هنا بنتوقع فقط
وكل واحد هنا داخل صفقه معينه بناءاً على تحليله ووجهة نظره .. يعنى هتلاقى ناس هنا فى الورشه داخله بيع و ناس تانيه داخله شراء
ومينفعش تدخل عشان تاخد توصيات جاهزه .. ياريت تعطينى دخولك انت بناءاً على شارتاتك عشان اعرف اساعدك
انا مش بحب جو التوصيات المغلفه .. خليك فى الحكمه دى ( علمنى كيف اصطاد ولاتعطينى سمكه )
وانا عايز احاول اساعدك عشان تعرف تطلع الفرص بنفسك من غير ماتستنى حد :1 (72):

Anonymous 07-05-2013 06:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 506593)
هو دا اللى انا بعمله بالظبط :) .. و لما قلت ان المنطقه العرضيه هى من افضل المناطق للزوج لأنى بخبط فيها من فوق وتحت :D .. بس اهم حاجه انك لما تدخل بيع او شراء .. لأزم تتأكد ان السعر وقف فتره عند المقاومه او الدعم اللى انت هتدخل من عنده .. وطبعاً هتتأكد ازاى ؟! .. هتتأكد عن طريق الشموع الأنعاكسيه
يعنى مينفعش تشوف السعر عامل شمعه صعود قويه وتدخل بيع أو تشوف شمعه هبوط قويه و تدخل شراء http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2853%29.gif

يا حسام مينفعش تدخل وتسأل اذا كان السعر هينزل ولا هيهبط .. لأن مفيش حد يعرف حركه السعر .. احنا هنا بنتوقع فقط
وكل واحد هنا داخل صفقه معينه بناءاً على تحليله ووجهة نظره .. يعنى هتلاقى ناس هنا فى الورشه داخله بيع و ناس تانيه داخله شراء
ومينفعش تدخل عشان تاخد توصيات جاهزه .. ياريت تعطينى دخولك انت بناءاً على شارتاتك عشان اعرف اساعدك
انا مش بحب جو التوصيات المغلفه .. خليك فى الحكمه دى ( علمنى كيف اصطاد ولاتعطينى سمكه )
وانا عايز احاول اساعدك عشان تعرف تطلع الفرص بنفسك من غير ماتستنى حد :1 (72):

ياباشا والله انا استفدت منك كتير
و اول حاجة اتعلمتها منك اني مجريش في الدخول في الصفقة علشان الحق الربح و زي مبقولك كل مرة اعمل عكسك اخسر و اديني جريت علي الصفقة اصلي لسه جايب الراوتر من عند فرع تي اي داتا و لسه مركبه فدخلت لقيت الخبر فقبل مشوف فيه تشبه او شموع انعكاسية علي فريم الساعة دخلت شراء علي طول حتي ملحقتش اشوف هو الخبر السلبي للدولار كان عن ايه و لبست في 40 نقطة بس الحمدلله
والله العظيم انت من اكتر الاعضاء اللي بحترمهم و بحاول اتعلم منهم و ليا الشرف
:1 (72):
انا مش بخش اخد توصيات جاهزة بس بحب افهم وجهات نظر الكل و علي فكرة هي بتلخبط اكتر مبتنفع
و ياريت تبعتلي علي الفيس لينك اكتر فيديو افادك في طريقة تحليلك اشوفه و استفيد:1 (21):

mohammed5570 07-05-2013 06:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 506603)
ياباشا والله انا استفدت منك كتير
و اول حاجة اتعلمتها منك اني مجريش في الدخول في الصفقة علشان الحق الربح و زي مبقولك كل مرة اعمل عكسك اخسر و اديني جريت علي الصفقة اصلي لسه جايب الراوتر من عند فرع تي اي داتا و لسه مركبه فدخلت لقيت الخبر فقبل مشوف فيه تشبه او شموع انعكاسية علي فريم الساعة دخلت شراء علي طول حتي ملحقتش اشوف هو الخبر السلبي للدولار كان عن ايه و لبست في 40 نقطة بس الحمدلله
والله العظيم انت من اكتر الاعضاء اللي بحترمهم و بحاول اتعلم منهم و ليا الشرف
:1 (72):
انا مش بخش اخد توصيات جاهزة بس بحب افهم وجهات نظر الكل و علي فكرة هي بتلخبط اكتر مبتنفع
و ياريت تبعتلي علي الفيس لينك اكتر فيديو افادك في طريقة تحليلك اشوفه و استفيد:1 (21):

وأنا كمان:D

الساعة الآن 07:16 PM