اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

sarasalah 09-05-2013 12:01 AM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

على فريم الديلى تكون نموذج راس وكتفين

النسر الذهبى 09-05-2013 12:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507109)

البيع جيد إن شاء الله من السعر الحالي 1.3190 باستوب 1.3290 وهدف اول 1.31 وهدف ثاني 1.30

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507120)

بالأضافة للاسباب المذكورة بالأقتباس هذا هو السبب الفني لقوة هذا المستوي من وجهة نظري

انصح باغلاق صفقة البيع علي السعر الحالي 1.3155 بربح 35 نقطه لان اليورو هبط ببطء شديد اكثر من المتوقع ومن يريد ان يستمر بالصفقة انصحه بوضع الأستوب علي نقطه الدخول

sarasalah 09-05-2013 01:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507296)

انصح باغلاق صفقة البيع علي السعر الحالي 1.3155 بربح 35 نقطه لان اليورو هبط ببطء شديد اكثر من المتوقع ومن يريد ان يستمر بالصفقة انصحه بوضع الأستوب علي نقطه الدخول

هل تتوقع الصعود ؟؟
اثق فى تحليلك

ابو على 09-05-2013 01:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 507196)

اهلاً ابو علي
تفضل يا غالي

بارك الله فيك وفي اهلك يارب العالمين

ولكن فيه اصفار كتير ، مثلا انا عايز اخذ ربح 20 نقطة وايقاف خسارة 20 ايضا من اى صفر ابدء من كل الاصفار دي وعملت كدة وكل مرة يعطيني غير صالح

وربنا يبارك فيك ولك

النسر الذهبى 09-05-2013 01:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara123 (المشاركة 507299)
هل تتوقع الصعود ؟؟
اثق فى تحليلك

نعم اعتقد ان اليورو للصعود

كنت انتظر منه رد فعل عنيفه بعد ملامسة 1.3190 ولكن كانت ردة فعله بطيئة جدا رغم انها بالأتجاه المتوقع

لذا اتوقع اختراق 1.3240 ولكن لن اشتريه

mohsaad86 09-05-2013 03:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507314)

نعم اعتقد ان اليورو للصعود

كنت انتظر منه رد فعل عنيفه بعد ملامسة 1.3190 ولكن كانت ردة فعله بطيئة جدا رغم انها بالأتجاه المتوقع

لذا اتوقع اختراق 1.3240 ولكن لن اشتريه

انا حطيت الستوب لوز على نقطة الدخول بالفعل من بدري
ولكن ازاى تتوقع الصعود مع وجود المقاومة دى والتشبعات الشرائية الموجودة بالفعل ؟

النسر الذهبى 09-05-2013 04:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 (المشاركة 507361)
انا حطيت الستوب لوز على نقطة الدخول بالفعل من بدري
ولكن ازاى تتوقع الصعود مع وجود المقاومة دى والتشبعات الشرائية الموجودة بالفعل ؟

اخي الكريم انا اهتم بسلوك السعر وحركاته والزمن

الحركة البطيئة والوقت الطويل في الهبوط يدل علي ان الهبوط الجاري ليس اتجاه ولكنه تصحيح بالأضافة ان الوقت الحالي احتمال الصعود والهبوط متساويان بالنسبة لي والعوده إلي 1.3193 متوقعه بقوة بسبب انتهاء زمن هذه القمة 1.3193 علي الفريمات الصغير بمعني اخر لقد نفذ الوقت منها فحتي الأن 10 ساعات ولم تصل لأول اهدافها 1.3130 والأستوب بالنسبة لطريقة عملي ليس بالسعر فقط ولكن بالوقت ايضا

بشكل عام من اول هذا الأسبوع وانا كل يوم اتابع السوق وتظهر امامي فرصة وارفض الدخول فيها نظر لظهور بعض العيوب او ادخل ولكن اجدها لا تسير كالمعتاد فاخرج قبل تحقق ايا من اهدافها او ضرب استوباتها ويبدو اني لن ادخل السوق مره اخري خلال هذا الأسبوع

تقبل خالص تحياتي :)

Mohamed Rabie 09-05-2013 04:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507366)

الحركة البطيئة والوقت الطويل في الهبوط يدل علي ان الهبوط الجاري ليس اتجاه ولكنه تصحيح بالأضافة ان الوقت الحالي احتمال الصعود والهبوط متساويان بالنسبة لي والعوده إلي 1.3193 متوقعه بقوة بسبب انتهاء زمن هذه القمة 1.3193 علي الفريمات الصغير بمعني اخر لقد نفذ الوقت منها فحتي الأن 10 ساعات ولم تصل لأول اهدافها 1.3130 والأستوب بالنسبة لطريقة عملي ليس بالسعر فقط ولكن بالوقت ايضا

بشكل عام من اول هذا الأسبوع وانا كل يوم اتابع السوق وتظهر امامي فرصة وارفض الدخول فيها نظر لظهور بعض العيوب او ادخل ولكن اجدها لا تسير كالمعتاد فاخرج قبل تحقق ايا من اهدافها او ضرب استوباتها ويبدو اني لن ادخل السوق مره اخري خلال هذا الأسبوع

السلام عليكم محمد سعد و استاذ نسر و فعلا كلامك منطقى جداااا و انا كمان كنت شاكك ان اليورو مش هيهبط تانى بعد ما صعد أمبارح 1.3195 ,, و متوقع انه هيصعد تانى و هيخترق 1.3250 ,, و بالرغم من الشكوك دى كلها دخلت بيع بردو :1: و ضربت أستوب و من ساعتها و أنا بتفرج من بعيد لبعيد :D

mohsaad86 09-05-2013 04:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507366)

انا معاك الوقت فعلا طول اوى انا كنت متوقع هيرجع تانى يلمس الترند الصاعد على فريم الاربع ساعات ولكن فعلا طال الوقت اوى
ولكنى اتمنىىىىىىىىىىىىىىىىىى انه يفعلها لانى بعت من عند 1.3124 وضرب ستوب ورجعت بعت تانى من على 1.3180 على امل اعوض خسارتي :1 (96):
انا شايف على فريم الساعة التشبع الشرائي بدل يقل فعلا ... ربنا يستر
انا كده كده وضعت ستوب على نقطة الدخول ولو ضربها هستنى اشوفه هيعمل ايه مع 1.3200 وبعدين اقرر

بالتوفيق للجميع

aafag 09-05-2013 08:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ALFARIS (المشاركة 507224)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخباركم شباب ؟!

الحمد الله اليورو دولار بدأ بالنزول
وان شاء الله مايصعد ولا اتمرجن :(
والله يعطيكم العافية على التحليلات المفيدة

الشجاعة في الفوركس مطلوبة ولكن مش كده
يعني انت شايف انه السعر كسر الموفنج افريج وعاد الاختبار وبعت
وبعدها كسر هاي اليوم السابق وبرضك بعت
يابني وطن نفسك وتعامل مع التوصية بفن
اليوم باذن الله تطلع بربح وربنا معاك

الساعة الآن 02:15 PM