اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

MoHaMeD EgY 09-05-2013 10:30 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507811)

تحديدا قلت لو هبط لها سيغرق بمراكز البيع ولن ينقذه اي مستثمر اي لو وصل لها فقط ليس شرط اختراق فبمجرد ملامستها واعلم ان هذا شي غريب قليلا لانه دعم والمتوقع الأرتداد ولكن ليس كل دعم يرد السعر وليس في كل وقت

وانظر ماذا فعل الدعم 1.3035

لم يفعل اي شئ وكانه غير موجود :D

انا ذكرت امس ان اليورو ضعيف وقلت بالحرف الواحد ( وع الرغم من ايجابيه مؤشرات الصناعه فى المانيا ألا انه مازال اقتصاد اليورو يعانى ) لكن محدش سمع الكلام .. ومشكلتنا اننا بنحكم ع اقتصاد عمله من خبر او اتنين :(
عشان كدا كنت داخل بيع بعد ماشوفت ايجابيه خبر البطاله .. لأن الدولار هو يعتبر الآن افضل مكان للمستثمرين يقدروا يحطوا فيه فلوسهم بالأضافه انه لا يمتلك اى اخبار سلبيه تؤثر عليه
بس انا كنت حاطت تيك بروفيت عند 1.3050 .. ولما لقيت السعر نازل ذى الصروخ .. طمعت وروحت شايله :D
بس انا مش فاهم آيه وجه نظرك مع الدعم 1.3035 ؟! .. هل تقصد انها منطقه ضرب استوبات ؟
معلش لو مفهاش غلاسه اشرحهالى ياكبيير وليه قولت انه (لم يفعل اي شئ وكانه غير موجود) :1 (72):

الشامي 09-05-2013 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشامي (المشاركة 506878)
35 نقطة الى الان بدون انعكاس نقطة والله انا نفسي لم اري حتى انعكاس الاسبريد والحمد لله على نعمته من يجروء أن يعطي توصية بدون اي انعكاس
ولا يزال اليورو له سقوط

عرض للجميع والكل انتقدني على هذه المشاركة واتهمني بالغرور حاشا لله ما اردت الا النفع للجميع وهناك مشاركة اخبر بها على هدف 3026 لا اجدها على العموم اليورو سأحدد لكم وجهته ان شاء الله في ورشتي الساعة 11 لاني الان مرهق جدا
استودعكم الله

النسر الذهبى 09-05-2013 10:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 507826)

القنوات والترندات وجدت لتكسر وتخترق وكذلك الدعوم والمقاومات يا ابراهيم الغالي .. :)
لو نظرت لموضوع التوصيات المثبت لوجدت ان الموقع ادرج توصية معلقة بحالة كسر القناة وتم كسرها وجاب التوصية التيك .. :D
فوجود دعم لا يعني شراء ووجود مقاومة لا يعني بيع وكذلك القنوات وووالخ..
انا اصلاً افضل الكسر وليس الارتداد بالمتاجرة ، فمثلا حينما ارى دعم لا انتظر ملامسته لشراء ، بل انتظر كسره للبيع ، لان السيولة بعد الكسر تكون عالية ...
منور يا كوتش

بنورك والله يا ابو بشار اتفق معك تمام يا معلم وهذا ما ذكرته والأستوب بيحمي المحلل من اي كسر او حركات خاطفة

كيمو قشطة 09-05-2013 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشامي (المشاركة 507829)

عرض للجميع والكل انتقدني على هذه المشاركة واتهمني بالغرور حاشا لله ما اردت الا النفع للجميع وهناك مشاركة اخبر بها على هدف 3026 لا اجدها على العموم اليورو سأحدد لكم وجهته ان شاء الله في ورشتي الساعة 11 لاني الان مرهق جدا
استودعكم الله

يا باشا انت ليه مصمم انه احنا متهمينك بالغرور وملناش دعوه باللي وصل في رسايلك الخاصة بنتكلم علي اللي ردوا هنا
احنا قلنلالك كده بسبب المشاركة اللي بعد كلامك ده وكان الاخ بيكلمك عادي روحت انت داخل فيه شمال ومبتدا ومش مبتدا وكده
طب ما اغلبنا كده ومش بنقولها لبعض بالطريقة دي

وعامة مستنيينك بالافادة زي ما كنا طالبين منك واتمني تنفذ وعدك
بالتوفيق للكل

النسر الذهبى 09-05-2013 10:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 507827)
انا ذكرت امس ان اليورو ضعيف وقلت بالحرف الواحد ( وع الرغم من ايجابيه مؤشرات الصناعه فى المانيا ألا انه مازال اقتصاد اليورو يعانى ) لكن محدش سمع الكلام .. ومشكلتنا اننا بنحكم ع اقتصاد عمله من خبر او اتنين :(
عشان كدا كنت داخل بيع بعد ماشوفت ايجابيه خبر البطاله .. لأن الدولار هو يعتبر الآن افضل مكان للمستثمرين يقدروا يحطوا فيه فلوسهم بالأضافه انه لا يمتلك اى اخبار سلبيه تؤثر عليه
بس انا كنت حاطت تيك بروفيت عند 1.3050 .. ولما لقيت السعر نازل ذى الصروخ .. طمعت وروحت شايله :D
بس انا مش فاهم آيه وجه نظرك مع الدعم 1.3035 ؟! .. هل تقصد انها منطقه ضرب استوبات ؟
معلش لو مفهاش غلاسه اشرحهالى ياكبيير وليه قولت انه (لم يفعل اي شئ وكانه غير موجود) :1 (72):

محمد باشا ذكرت سابقا سبب توقعي لعدم وجود اي جدوي للدعم 1.3035 وانه لن يرد السعر مره اخري إذا هبط له انظر بالكلام الملون بالأحمر بالأقتباسات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 506086)

طريقة الدورات السعرية الزمنية يا غالي شامعتين هابطتين اسفل الزاوية يعني انه يستهدف الزاوية التالية وهيمشي علي الشكل الهابط

متوقع هدف الهبوط 1.3050 وإن وصل إلي 1.3035 سيكسرها ويكمل هبوطه إلي 1.30

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 506099)

إذا هبط إلي 1.3035 متوقع كسرها بسهولة والهبوط إلي 1.3000

انه يهبط ل 1.3050 ويصعد عادي فحتي هذه اللحظة الصعود محتمل انما ان يهبط إلي 1.3035 ثم يصعد فهو احتمال مستبعد جدا حتي وإن ارتد قليلا سيعود سريعا لكسرها إن شاء الله لان الهبوط لها للمره الثالثة سيكون فشل قوي جدا لليورو في المحاولتين السابقتين للصعود

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 506112)

ياغالي عملية تليين الدعم القوي قبل كسره انتهت واي وصول لها مره اخري ستجد اليورو يغرق بمراكز البيع ولن ينقذه اي من كبار السوق وسيدعوه يغرق فإن كان في نيتهم مزيد من الصعود لن ينتظروا شرائه من اخر دعم فشل في اعادته للاتجاه الصاعد مرتين ولكن سيشتروه اما اسفله بعد ان يتوقع غالبية المتاجرين الهبوط وهذا ما يسمي بالتجميع او قبل الوصول له هذه هيه طرق الشراء المتاحة من وجهة نظري وهذه عادات اليورو القديمه مكااااار :D

MoHaMeD EgY 09-05-2013 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507836)

محمد باشا ذكرت سابقا سبب توقعي لعدم وجود اي جدوي للدعم 1.3035 وانه لن يرد السعر مره اخري إذا هبط له انظر بالكلام الملون بالأحمر بالأقتباسات

وصلت الفكره :1 (105):

النسر الذهبى 09-05-2013 11:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 507839)
وصلت الفكره :1 (105):

ولمزيد من الأيضاح يا حماده خلينا ادردش معاك شوية لتفسير السلوك ده

تخيل معايا عربية ماشية وخبطت في حيطه واقفه قدامها العربية هتتدمر و الحيطه هيبقي فيها شرخ من اثر العربية

طيب لو العربية دي اتصلحت وراحت خبطة نفس الحيطه تاني العربية برده هتتدمر والحيطه هيقع منها طوبتين تلاته

طيب لو العربية اتصلحت ورجعت خبطت الحيطه للمره الثالثة مين اللي هيتدمر دلوقتي :)

نفس المبدأ هوه اللي حصل اول ضربه لليورو علي الدعم 1.3035 اليورو طار بسرعة لفوق

تاني مره خبط اليورو في الدعم 1.3035 اليورو طار لفوق بس مش بنفس قوة اول مره يبقي الحيطه ضعفت (اقصد الدعم) ووقع منها كام طوبة

يبقي تالت مره هينزل للدعم الدعم هيتكسر وهيصبح قوة دافعة للهبوط وليس للصعود ومحدش هيشتري منه وحتي اللي هيشتري اول ميلاقي ان السعر مطلعش من الدعم فهيتصرف كالتالي اما هيقفل الشراء بسرعة بخسارة او هيستني العوده لها ويقفل الشراء برده :D وقفل الشراء يعني بيع

يعني اليورو هيتباع من كل الجهات بمجرد قربه او وصوله من النقطه دي سواء لسه نازل لها من فوق او طلع لها من تحت بعد مكسرها

عشان كده انا نصحت بعدم التفكير بالشراء لم يهبط لها واننا نعمل عكس الطبيعي وهو البيع من الدعم :)

فراس عليان 09-05-2013 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507846)

تخيل معايا عربية ماشية وخبطت في حيطه واقفه قدامها العربية هتتدمر و الحيطه هيبقي فيها شرخ من اثر العربية

طيب لو العربية دي اتصلحت وراحت خبطة نفس الحيطه تاني العربية برده هتتدمر والحيطه هيقع منها طوبتين تلاته

تاني مره خبط اليورو في الدعم 1.3035 اليورو طار لفوق بس مش بنفس قوة اول مره يبقي الحيطه ضعفت (اقصد الدعم) ووقع منها كام طوبة

يبقي تالت مره هينزل للدعم الدعم هيتكسر وهيصبح قوة دافعة للهبوط وليس للصعود ومحدش هيشتري منه وحتي اللي هيشتري اول ميلاقي ان السعر مطلعش من الدعم فهيتصرف كالتالي اما هيقفل الشراء بسرعة بخسارة او هيستني العوده لها ويقفل الشراء برده :D وقفل الشراء يعني بيع

يعني اليورو هيتباع من كل الجهات بمجرد قربه او وصوله من النقطه دي سواء لسه نازل لها من فوق او طلع لها من تحت بعد مكسرها

عشان كده انا نصحت بعدم التفكير بالشراء لم يهبط لها واننا نعمل عكس الطبيعي وهو البيع من الدعم :)

للاسف اخي ابراهيم

ترددك عند 13150 جعل بعض الناس تخرج

ولم يستفيدوا من الهبوط كما يجب

اوهمك الزوج انه سيصعد الى 132

وسيكسر 13250

لانه هبط بطيئا

علما ان الزوج اغلق شمعتين ساعتين اسفل الزاوية

لازم نبقى نلتزم بالطريقة د حمادة

افضل من التردد

حتى لو ضرب ستوب

خيرها بغيرها

النسر الذهبى 09-05-2013 11:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فراس عليان (المشاركة 507852)
للاسف اخي ابراهيم

ترددك عند 13150 جعل بعض الناس تخرج

ولم يستفيدوا من الهبوط كما يجب

اوهمك الزوج انه سيصعد الى 132

وسيكسر 13250

لانه هبط بطيئا

علما ان الزوج اغلق شمعتين ساعتين اسفل الزاوية

لازم نبقى نلتزم بالطريقة د حمادة

افضل من التردد

حتى لو ضرب ستوب

خيرها بغيرها

صحيح يا فراس باشا انا ترددت كتير اوي الأسبوع ده ونهايتها كانت بالأمس وقولت انا مش داخل تاني السوق الأسبوع ده ونصحت اللي عايز يقفلها يقفل واللي عايز يسيب الصفقة يحط الأستوب علي نقطه الدخول :)

فاللي قفلها كسب واللي حط الأستوب علي نقطه الدخول كسب اكتر وكله تمام

ورغم وضعي توقع بالصعود إلا اني قولت اني مش هشتري

لاني موخرا مكنتش مظبوط ومتردد وده طبيعي بنمر بيه احيانا المهم ان ميكونش فيه خسارة والحمد لله علي كل شئ :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507296)

انصح باغلاق صفقة البيع علي السعر الحالي 1.3155 بربح 35 نقطه لان اليورو هبط ببطء شديد اكثر من المتوقع ومن يريد ان يستمر بالصفقة انصحه بوضع الأستوب علي نقطه الدخول

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507366)

اخي الكريم انا اهتم بسلوك السعر وحركاته والزمن

الحركة البطيئة والوقت الطويل في الهبوط يدل علي ان الهبوط الجاري ليس اتجاه ولكنه تصحيح بالأضافة ان الوقت الحالي احتمال الصعود والهبوط متساويان بالنسبة لي والعوده إلي 1.3193 متوقعه بقوة بسبب انتهاء زمن هذه القمة 1.3193 علي الفريمات الصغير بمعني اخر لقد نفذ الوقت منها فحتي الأن 10 ساعات ولم تصل لأول اهدافها 1.3130 والأستوب بالنسبة لطريقة عملي ليس بالسعر فقط ولكن بالوقت ايضا

بشكل عام من اول هذا الأسبوع وانا كل يوم اتابع السوق وتظهر امامي فرصة وارفض الدخول فيها نظر لظهور بعض العيوب او ادخل ولكن اجدها لا تسير كالمعتاد فاخرج قبل تحقق ايا من اهدافها او ضرب استوباتها ويبدو اني لن ادخل السوق مره اخري خلال هذا الأسبوع

تقبل خالص تحياتي :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507314)

نعم اعتقد ان اليورو للصعود

كنت انتظر منه رد فعل عنيفه بعد ملامسة 1.3190 ولكن كانت ردة فعله بطيئة جدا رغم انها بالأتجاه المتوقع

لذا اتوقع اختراق 1.3240 ولكن لن اشتريه

MoHaMeD EgY 10-05-2013 12:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 507846)

انا فهمت قصدك يا هيما :1 (72):.. وطبيعى جداً ان اى دعم او مقاومه لازم يتكسر .. فميش دعم بيفضل دعم علطول ولا مقاومه بتفضل مقاومه علطول :D.. لكن السؤال هنا .. امته هيكسرها ؟!
طيب لو حسبناها بالورقه والقلم فى اى دعم او مقاومه .. هنلاقى ان متوسط عدد الأرتكازات للدعم او المقاومه هى من تلاته الى اربع ارتكزات .. ولو دخلنا شراء مع كل دعم أو بيع مع كل مقاومه ففى النهايه هنكون كسبانين .. والنتيجه هتكون ربح فى النهايه .. يعنى ممكن نكسب مرتين تلاته مع خساره واحده عند الكسر .. وفى هذه الحاله هنطلع بربح .. وكمان ممكن نتلاشى تلك الخساره :1 (18):

طريقتى المتواضعه فى تلاشى الدخول عند الكسر

1- تحليل العملتين فى الزوج من الناحيه الأقتصاديه والنظر اليها اذا كانت الحاله الأقتصاديه تقبل الأرتداد من الدعم او المقاومه ام لا
2- وقوف السعر فتره عند الدعم او المقاومه وهذا بيتم توضيحه من الشموع الأنعاكسيه

يعنى عندك مثال على دعم انهاردا 1.3035 .. فلم ينطبق عليه اى شرط من الشرطين السابقين
يعنى عندك اليورو ضايع اصلاً ومش هيعرف يصعد بالأضافه الى قوة الدولار .. والسعر لم يقف امام هذا الدعم وكأنه مش موجود اصلاً كما ذكرت

سعيد جداً بالدردشه معك :1 (77):

الساعة الآن 12:20 PM