اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

Anonymous 10-05-2013 03:28 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

ممكن بعد 3 دقايق نلاحظ ارتفاع لليورو مقابل الدولار فبلاش حد يخش بيع غير بعدما اخبار ال CAD لانها لو جت ايجابية هيحصل بيع للدولار و شراء لل CAD و بالتالي الدولار هيكتر فسعره هيقل طبقا للعرض و الطلب
و الله اعلم

ابو على 10-05-2013 03:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508062)
ممكن بعد 3 دقايق نلاحظ ارتفاع لليورو مقابل الدولار فبلاش حد يخش بيع غير بعدما اخبار ال CAD لانها لو جت ايجابية هيحصل بيع للدولار و شراء لل CAD و بالتالي الدولار هيكتر فسعره هيقل طبقا للعرض و الطلب
و الله اعلم

ممكن ياخي تشرحلي الجملة اكثر لاني مش فاهمة كويس

وجزاكم الله خيرا

النسر الذهبى 10-05-2013 03:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elkial (المشاركة 508026)
أ ابراهيم بس علي ال 4 ساعات ممكن يروح ل 1.305 للأختبار لان نقطه 1.295 ردت السعر أكتر من مرة فهي نقطة مش سهله وممكن يكمل ضغط بيعى علي طول علي العموم البيع هو سيد الموقف من ساعه ارتداده من 1.322 ونشوف اليورو دولار رايح علي فين

ممكن يطلع وخصوصا انه خلاص نزل للزاوية 180 عند 1.2975 ولكن كما قلت انت ان البيع سيد الموقف وبالنسبة لي كسر القاع السابق 1.2950 متوقع بقوة لذا قد نراه يلف ويدور صعودا وهبوطا قبل الكسر او قد يهبط لها مباشرتا لذا اتفق معك ان البيع سيد الموقف سابقا ومازال حاليا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة guitarika (المشاركة 508022)
طيب انا عامل شراء من 1.3030 ،، اقفل على الخساره لحد كده ولا في امل الخساره تقل شويه ؟

افعل ما تراه الأفضل لا احد سيخسر عنك ولا احد سيكسب منك وتحليلات الأخوة بالموضوع وبشكل عام الغالبية مترقب الساعات القادمة وما يحدث بها

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508031)
انا حصل معايا الموقف بتاعك ده من 3 ايام و قفلت بخسارة 60 نقطة
تاني يوم السعر رد و و وصل لهدف الشراء للصفقة اللي انا قفلتها
بص اولا بكرا اجازة و ثانيا فيه 3 مؤتمرات النهاردة عن الدولار و احتمال تكون اخبار ايجابيه
انا لو مكانك هقفل بخسارة و امري لله احسن متلط في مرجنة
و متسمعش لحد انت اعمل اللي يريحك انا امبارح بايع من 1.3145
و اخدت الربح عند 1.3095
فرحت بالمكسب حلوين ال 50 نقطة بس ضاع عليا فرق 100 نقطة لو كنت صبرت للنهاردة لكن انا مش متضايق
اليورو هيوقع جامد النهاردة لصالح الدولار ان شاء الله و ممكن يوصل ل 1.2850 النهاردة متستبعدش لكن في الاخر بقولك اعمل اللي يريحك و متزعلش علي مكسب ضاع و متزعلش علي خسارة غلط
و اهم حاجة افتكر ادارة راس المال و بالتوفيق في الاخر هو قرارك:1 (21):

مفيش حاجة بتضيع اخي السوق مليان كل يوم وكل اسبوع فرص فرص فرص لا تنتهي لو ادرك معظم الأخوة ذلك لاراحوا انفسهم لا توجد فرصة ضائعة او فرصة لم تستغلها بالشكل الكافي لانك ستجد الفرص تنادي عليك يوميا

Anonymous 10-05-2013 04:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 508086)

ممكن يطلع وخصوصا انه خلاص نزل للزاوية 180 عند 1.2975 ولكن كما قلت انت ان البيع سيد الموقف وبالنسبة لي كسر القاع السابق 1.2950 متوقع بقوة لذا قد نراه يلف ويدور صعودا وهبوطا قبل الكسر او قد يهبط لها مباشرتا لذا اتفق معك ان البيع سيد الموقف سابقا ومازال حاليا

افعل ما تراه الأفضل لا احد سيخسر عنك ولا احد سيكسب منك وتحليلات الأخوة بالموضوع وبشكل عام الغالبية مترقب الساعات القادمة وما يحدث بها

مفيش حاجة بتضيع اخي السوق مليان كل يوم وكل اسبوع فرص فرص فرص لا تنتهي لو ادرك معظم الأخوة ذلك لاراحوا انفسهم لا توجد فرصة ضائعة او فرصة لم تستغلها بالشكل الكافي لانك ستجد الفرص تنادي عليك يوميا

تمام كلامك يا ريس :1 (21):

Anonymous 10-05-2013 04:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو على (المشاركة 508083)
ممكن ياخي تشرحلي الجملة اكثر لاني مش فاهمة كويس

وجزاكم الله خيرا

باختصار دي كانت اخبار الدولار الكندي و طلعت سلبية فالاتجاة هيكون لشراء الدولار الامريكي
فان شاء الله الدولار قصاد اليورو هيواجه صعود مؤقت لصالح اليورو علشان التصحيح مش اكتر و بعد كده هبوط حاد للدولار ان شاء الله
وياريت لو انا غلطان احد الاخوة المحترفين يصححلي و دمتم في رعاية الله:1 (80):

COWBOY 10-05-2013 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 507059)
EUR-USD
---------------------------------
8/5/2013

يكسر الزوج مستويات 3132 ويغلق اغلاق جيد .. ليكون مستوى 3200 المستوى النفسى هو المقاومة القادمة امام الزوج ان شاء الله .. كسرها يضع الزوج امام المستوى الاقوى 3229 تتكون الموجة الخامسة بتوافق مع مستوى 3200 .. ويظل الدعم 3132 هو المستوى القادم خلال اتجاة الهبوط .. لا انصح بالشراء والسعر داخل منطقة 3200 \ 3229 .. حتى يتم اختراقها بقوة
ان شاء الله
---

EUR-USD
-----------------------------
10/5/2013

هبط اليورو متأثر بمستويات 3200 النفسية بفارق بسيط من النقاط .. وبقوة من الموجه الخامسة انطلق نحو الدعم 3132 وكسرة باغلاق قوى ليصل الى مستويات 2975 التى تمثل هدف الموجة الخامسة وهى الخط الواصل بين الموجة 1و4 .. الاغلاق اعلى 3040 .. يكون فى صالح الاتجاه الصاعد .. طالما الزوج يتداول اسفل منها يدعم ذلك الاتجاه الهابط تظل 2954 هى الدعم الاقوى كسرة يضع الزوج امام مستويات 2915 ان شاء الله
---

yasser81 10-05-2013 04:45 PM

مساء الخير ... هل فيه متابعة لحديث السيد برنانكي

mohsen12 10-05-2013 04:50 PM

ابه اخبار التصريخات يا شباااااااااااب

hussien86 10-05-2013 04:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 508103)
مساء الخير ... هل فيه متابعة لحديث السيد برنانكي

نعم اخي هنا التحديثات
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - تحليلات وتوصيات Hussam Elshayeb

النسر الذهبى 10-05-2013 04:51 PM

برنانكي لم يعلّق على موضوعي أسعار الفائدة ومستقبل الاقتصاد الأمريكي، وذلك في المؤتمر الصحفي للبنك الفدرالي في شيكاغو

ICN.com | ط£ط®ط¨ط§ط± ط¹ط§ظ„ظ… ط§ظ„ظ…ط§ظ„ ظˆط§ظ„ط£ط¹ظ…ط§ظ„طŒ ط£ط®ط¨ط§ط± ط¹ط§ط¬ظ„ط©طŒ ط£ط®ط¨ط§ط± ط¹ط§ظ„ظ…ظٹط©طŒ ط£ط®ط¨ط§ط± ط§ظ„ط£ط³ظˆط§ظ‚ ط§ظ„ظ…ط§ظ„ظٹط©طŒ ظˆط£ط³ط¹ط§ط± ظ…ط¨ط§ط´ط±ط©

الساعة الآن 10:19 AM