اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

Madridista 13-05-2013 04:27 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

فى خبر عن الدولار خاص بمخزونات الشركات كمان نص ساعة (4 بتوقيت القاهرة) هل ده خبر مهم؟
ياريت الإفادة

Don Samir 13-05-2013 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Madridista (المشاركة 508938)
فى خبر عن الدولار خاص بمخزونات الشركات كمان نص ساعة (4 بتوقيت القاهرة) هل ده خبر مهم؟
ياريت الإفادة

مخزونات الشركات التي ينشرها مكتب الإحصاء تقيس النسبة المئوية للتغير في المخزون في مراحل التصنيع. هذا المؤشر لا يولد ارتفاع في معدل التذبذب في سوق الفوركس لأنها لا تعكس اتجاه الاستهلاك الشخصي.

radwangerr 13-05-2013 04:47 PM

وبعدين في الشموع اللي مش باينلها عدلة م قلبة دي :( هو مين رايح فين ؟حد يفسرلنا السعر اللي بيتمرجح ده يا اخوننا ينوبكم ثواب .

Eng.Hagag 13-05-2013 05:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508937)
اللي بعمله في اسبوع متاجرة باهداف صغيرة بيضيع في حركة وسخة زي اللي عملها اليورو دولار دلوقتي:(

انا زيك بالظبط انا كنت 120 دولار الوقتى بقيت 76 دولار بسبب الحركات الغريبة دى
اخبار ايجابية جدا للدولار ومع ذلك ارتفاع اليورو شكلها فية لعب من البنوك فى السوق

أ.نادر غيث 13-05-2013 05:14 PM

13-5-2013 EUR/USD

استمد الدولار ثباته اليوم امام العملات وعلى رأسها اليورو بعد اخبار امكانية تقليص برنامج التيسر الكمي بوقت ابكر او حتى انهاءه
باسرع من المدة المحدد ، بالاضافة لارتفاع احتياطي الصين من الدولار ، هذه الاخبار اعطت الدولار القوة لثبات امام العملات الاخرى
خصوصاً عد موجة الصعود العنيفه يوم الجمعة نهاية الاسبوع الماضي ..

فنياً ، زوج اليورو دولار يتدال داخل مستطيل على فريم الساعة محصور ين فايبو 61 و 50 حيث الضلع السفلي له (الدعم) حول
اسعار 1.2935 حيث فايبو 61 القوي ، اما الضلع العلوي له (المقاومة) حول اسعار 1.2995 حيث فايو 50 وعليه ارى ان الخروج
من هذا النموذج السعري يحدد وجهة الزوج القادمة سواء للاعلى او للاسفل ، الان السعر مستقر قرب الضلع العلوي حيث
المقاومة على 1.2995 لو فشل باختراقها سيرتد للاسفل لذهاب اتجاه دعم 1.2935 تقريباً وارجح ذلك اليوم باذن الله .
اما لو نجح باختراق مقاومة 1.2995 سوف يذهب للاعلى باتجاه المقاومة التالية حول 1.3050 تقريباً .

radwangerr 13-05-2013 05:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 508953)
13-5-2013 EUR/USD

استمد الدولار ثباته اليوم امام العملات وعلى رأسها اليورو بعد اخبار امكانية تقليص برنامج التيسر الكمي بوقت ابكر او حتى انهاءه
باسرع من المدة المحدد ، بالاضافة لارتفاع احتياطي الصين من الدولار ، هذه الاخبار اعطت الدولار القوة لثبات امام العملات الاخرى

فنياً ، زوج اليورو دولار يتدال داخل مستطيل على فريم الساعة محصور ين فايبو 61 و 50 حيث الضلع السفلي له (الدعم) حول
اسعار 1.2935 حيث فايبو 61 القوي ، اما الضلع العلوي له (المقاومة) حول اسعار 1.2995 حيث فايو 50 وعليه ارى ان الخروج
من هذا النموذج السعري يحدد وجهة الزوج القادمة سواء للاعلى او للاسفل ، الان السعر مستقر قرب الضلع العلوي حيث
المقاومة على 1.2995 لو فشل باختراقها سيرتد للاسفل لذهاب اتجاه دعم 1.2935 تقريباً وارجح ذلك اليوم باذن الله .
اما لو نجح باختراق مقاومة 1.2995 سوف يذهب للاعلى باتجاه المقاومة التالية حول 1.3050 تقريباً .

بوركتم استاذنا .

النسر الذهبى 13-05-2013 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508937)
اللي بعمله في اسبوع متاجرة باهداف صغيرة بيضيع في حركة وسخة زي اللي عملها اليورو دولار دلوقتي:(

لانك مبتحسبش مخاطرتك يعني بتدخل عايز 10 او 20 نقطه وتقفل عليهم ولو اتحرك ضدك بتسيبه يسرح وتقفله بعد خسارة 50 او اكتر فاكيد خسارة واحده هتضيع تعب اسبوع واحيانا يعكس 50 او اكتر وتستناه يرجع ولما يرجع تقفل علي 10 او 20 نقطه برده رغم انه بيكمل ويجب 100 نقطه ... يعني انته قبل متخش الصفقة مش بتحسب انته عايز ايه وممكن تخسر قد ايه .. من الأخر السوق هوه اللي بيتحكم في حسابك مش انته اللي بتتحكم فيه

احسب مخاطرتك والهدف قبل متخش الصفقة ومتخليش المخاطرة اكبر من الهدف.

Madridista 13-05-2013 05:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 508953)
13-5-2013 EUR/USD

التحليل الذى أنتظره كل يوم .. سهل وواضح وبسيط .. أشكرك

Anonymous 13-05-2013 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fankora (المشاركة 508837)
لا أعتقد ذلك اخي فحاليا يوجد تشبع للبيع في شمعة الدايلي

لذلك كل التوقعات ترجح للإرتفاع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 508959)

لانك مبتحسبش مخاطرتك يعني بتدخل عايز 10 او 20 نقطه وتقفل عليهم ولو اتحرك ضدك بتسيبه يسرح وتقفله بعد خسارة 50 او اكتر فاكيد خسارة واحده هتضيع تعب اسبوع واحيانا يعكس 50 او اكتر وتستناه يرجع ولما يرجع تقفل علي 10 او 20 نقطه برده رغم انه بيكمل ويجب 100 نقطه ... يعني انته قبل متخش الصفقة مش بتحسب انته عايز ايه وممكن تخسر قد ايه .. من الأخر السوق هوه اللي بيتحكم في حسابك مش انته اللي بتتحكم فيه

احسب مخاطرتك والهدف قبل متخش الصفقة ومتخليش المخاطرة اكبر من الهدف.

صح كلامك والله:1 (88):
ان شاء الله بصلح اخطائي و انا يوم بعد يوم بتعلم منكم كلكم
و شكرا اخي علي الرد :1 (21):

mohamedlee 13-05-2013 06:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 501392)
مساء الورد على الجميع
حبيت بس اضيف تحليلى المتواضع واتمنى ان الكل يستفيد منه

السعر بالفعل فى طريقة لهبوط قوى جدا نتيجة تكون نموذج رأس وكتفين على الفريم الويكلى ولكن الهبوط من الممكن ان لا يحدث بين ليلة وضحاها ولكن يمكن ان يكون خلال الاسابيع القادمة باذن الله المهم ان السعر فى طريقة لزيارة سعر 1.2100 ويمكن ان يكون اسفل من ذلك وهذا شارت للتحليل على الفريم الويكلى وبالتوفيق للجميع

بحمد الله السعر يسير وفقا للتحليل الفنى الذى قمت بوضعة منذ اسبوعين او اكثر ولكن ارى الكثير لم يستجيب لذلك على العموم مازال السعر فى طريقة لانهاء تكون الكتف الايمن والاخير من نموذج الرأس والكتفين على الفريم الويكلى وبذلك نحن فى انتظار كسر عنق النموذج والثبات اسفلة ثم الوصول الى تارجيت النموذج باذن الله فى خلال الاسابيع القادمة وبالتوفيق للجميع

http://store2.up-00.com/Apr13/sqw56938.png مركز تحميل الصور

الساعة الآن 01:29 PM