اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

Anonymous 16-05-2013 06:04 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 510517)
مشكلتنا يا أيجى اننا بنتعامل مع الاخبار بالألوان فقط ,, هيه أه لونها أحمر و لكنها أيجابيه و زى الفل و الدليل ع كده أن اليورو مقدرش يطلع و نازل تانى :1:

عرفت بقا يا محمد يا ايجي اني مكنتش بتكلم عليك
:1:

mohammed5570 16-05-2013 06:11 PM

شكلوا هيكمل شويه او شويتين لفوق:1 (83):

MoHaMeD EgY 16-05-2013 06:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 510517)
مشكلتنا يا أيجى اننا بنتعامل مع الاخبار بالألوان فقط ,, هيه أه لونها أحمر و لكنها أيجابيه و زى الفل و الدليل ع كده أن اليورو مقدرش يطلع و نازل تانى :1:

ع الرغم انك بتهزر .. بس هو دا اللى حصل حقيقى :1 (83):
عموماً انا كنت داخل شراء وكان عاكس عليا حوالى 15 نقطه بس الحمد لله قفلتها ع الدخول وهفضل منتظر ع كراسى المتفرجين انهاردا :D

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو قشطة (المشاركة 510532)
طب اكتر حاجة بتزاولني يا استاذ محمد ايجي ازاي اخلي التيك اعلي من الستوب
لانه في اوقات كتير بيكون كاسر حاجة معينة بنقط كتير فالتيك بيكون اقل
ازاي اتغلب علي المشكلة دي

انا اسمى محمد بس من غير استاذ :1 (72):
ومشكله الهدف والاستوب فكانت بتواجهنى فى البدايه مثلك .. وبدأت اتعود انى اضع الهدف مثل الأستوب وبعد كدا اصبحت اضع الأستوب حوالى 25 فقط
فانت هتقدر تميز الكسر وتدخله من اوله من الأخبار .. ولازم تعرف الاخبار اللى بتؤثر لحظى والأخبار الطويله المدى وهكذا .. ودا هتقدر تكتسبه بالخبره فقط
وكمان لو لقيت السعر واقف عند مقاومه او دعم .. فأنت هتقدر تعرف امتى اذا كان هيكسرها او هيرتد منها من خلال الأخبار
وبالتوفيق لك أن شاء الله :)

Mohamed Rabie 16-05-2013 06:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 510544)
عموماً انا كنت داخل شراء وكان عاكس عليا حوالى 15 نقطه بس الحمد لله قفلتها ع الدخول وهفضل منتظر ع كراسى المتفرجين انهاردا :D

ومشكله الهدف والاستوب فكانت بتواجهنى فى البدايه مثلك .. وبدأت اتعود انى اضع الهدف مثل الأستوب وبعد كدا اصبحت اضع الأستوب حوالى 25 فقط
فانت هتقدر تميز الكسر وتدخله من اوله من الأخبار .. ولازم تعرف الاخبار اللى بتؤثر لحظى والأخبار الطويله المدى وهكذا .. ودا هتقدر تكتسبه بالخبره فقط
وكمان لو لقيت السعر واقف عند مقاومه او دعم .. فأنت هتقدر تعرف امتى اذا كان هيكسرها او هيرتد منها من خلال الأخبار

أنت تعرف يا أيجى بجد انت مشاركتك لما قولت مين قال أن أخبار اليورو سلبيه دى أيجابيه و زى الفل و أنك دخلت شراء و كسبت +42 ,, المشاركة بتاعتك دى ضيعت منى صفقه لو كنت دخلتها كنت كسبت أكتر من 150 نقطه حاليا لانى كنت داخل بيع ع اليورو من عند 1.3025 و كنت محدد الأستوب و سايب الهدف مفتوح و لما شوفت المشاركة بتاعتك شكيت انه ممكن فعلا يكمل صعود و قفلت مربع الاوردر و قعدت اتفرج ع اليورو و هو نازل 50 نقطه ورا 50 نقطه و بغنى هانى شاكر ياريتنى :1: و عبد الحليم ظلموووووه :D ,, انا عارف انى مليش نصيب فى الصفقه دى من البداية بس سبحان الله المشاركة بتاعتك جت سبب لعدم دخول الصفقه دى لانى كنت واثق جدا فى تحليلاتك و رأيك ,, و عامة خيرها فى غيرها و تتعوض ان شاء الله بس بعد كده ما تفتيش يا عم أيجى :1 (72):

كيمو قشطة 16-05-2013 06:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 510544)

طب هل اقدر اني ادخل من غير الاهتمام بالاخبار اقصد من غير دراستها
يعني ادخل صفقات علي عملة معينة لما ميكونش عليها خبر مهم النهارده ايا كان بقي ايه هو
هل ينفع؟

oshee 16-05-2013 06:51 PM

يا جماعه الله يكرمكم لا يصح كده ثم ايه المشكله ان تحليلي يتوافق مع تحليل موقع او ما شابه انه دليل نجاح وليس ادانه كما ان كل واحد حر بطريقته وشهاده لله ان مشاركاته اللي كان بيضعها هنا كثيرا ما توافقت معها وكنت اطمئن عندما اري رأيه لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

radwangerr 16-05-2013 06:53 PM

ماتفكونا بقى من حرب الكواكب اللي عيشتونا فيها الكام يوم اللي فاتم دول وخلينا في المفيد .. لقد هرمنا :) واللي معاه مؤشر ايا كانت دقته فالارزاق بيد الله وكتمان العلم لا يخفى عقابه على احد وتمنياتي بالتوفيق للجميع .. اصحاب المؤشرات واللامؤشرات :) تذكروا لا حيلة في الرزق ولا شفاعة في الموت ,, ولكل مجتهد نصيب
:) ودي وتقديري ..

أ.نادر غيث 16-05-2013 07:24 PM

16-5-2013 EUR/USD

باستثناء تراخيص البناء الجديدة جائت اغلب البيانات الصادرة من الولايات المتحدة بشكل سلبي الذي دفع الدولار
للهبوط امام اغلب العملات في بداية الجلسة الامريكية ، حيث تراجع الدولار امام اليورو بعد تحقيقه مكاسب منذ
بداية الاسبوع بسبب الاقتصاد الاوروبي الغير مستقر ..

فنيا / الزوج على فريم الساعة لا زال يسير في قناة هابطة ، حيث لامس الزوج الضلع العلوي لها مع صدور
بيانات امريكا السلبية مع فشل باختراق القناة للاعلى ، حيث عاد للاغلاق داخل القناة لترده من جديد للاسفل ..
بنظري سنعود من جديد للهبوط وهدف الزوج سيكون حول اسعار 1.2845 لاحقاً ، تلغى فكرة الهبوط باختراق القناة الهابطة .

أ.نادر غيث 16-05-2013 07:26 PM

شباب سمعونا الصلاة على النبي وخلونا هاديين ، يا ريت بلاش المناكفات , وخلوا التركيز في السوق ..
كلنا هدفنا واحد وهو تحقيق ارباح طيبة لجميع ، وان اختلفت الطرق الاساليب .
وبنظري الاختلاف بالرأي او الطريق لا يفسد للود قضية ..

انتهى

MoHaMeD EgY 16-05-2013 07:30 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 510548)
أنت تعرف يا أيجى بجد انت مشاركتك لما قولت مين قال أن أخبار اليورو سلبيه دى أيجابيه و زى الفل و أنك دخلت شراء و كسبت +42 ,, المشاركة بتاعتك دى ضيعت منى صفقه لو كنت دخلتها كنت كسبت أكتر من 150 نقطه حاليا لانى كنت داخل بيع ع اليورو من عند 1.3025 و كنت محدد الأستوب و سايب الهدف مفتوح و لما شوفت المشاركة بتاعتك شكيت انه ممكن فعلا يكمل صعود و قفلت مربع الاوردر و قعدت اتفرج ع اليورو و هو نازل 50 نقطه ورا 50 نقطه و بغنى هانى شاكر ياريتنى :1: و عبد الحليم ظلموووووه :D ,, انا عارف انى مليش نصيب فى الصفقه دى من البداية بس سبحان الله المشاركة بتاعتك جت سبب لعدم دخول الصفقه دى لانى كنت واثق جدا فى تحليلاتك و رأيك ,, و عامة خيرها فى غيرها و تتعوض ان شاء الله بس بعد كده ما تفتيش يا عم أيجى :1 (72):

فتى آيه ياعم محمد :1 (56):
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 510550)
طب و بتدعى عليه ليه طيب :( ,, طب هنفترض ان كلامك صحيح و أللى هيأكده فعلا المؤشر دة ,, ياريت بقى تنزل المؤشر بالقيم بتاعته اللى انت بتشتغل بيها و نجربه معاك و نشوف كلامك صح ولا غلط ,, اعتقد دة مش طلب مستحيل ,, ولو قولت لا مش هقدر أنزله يبقى زى ما قولتلك فى المشاركة اللى فاتت :1 (72):

تصدق كدا هزعل منك :1 (53):
يعنى تبقى عايز حاجه ومتقليش
عموما المؤشر فى المرفقات و يمنع وضع روابط للشرح بتاعه
:1 (48)::1 (48)::1 (48):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو قشطة (المشاركة 510564)
طب هل اقدر اني ادخل من غير الاهتمام بالاخبار اقصد من غير دراستها
يعني ادخل صفقات علي عملة معينة لما ميكونش عليها خبر مهم النهارده ايا كان بقي ايه هو
هل ينفع؟

الأتنين بيكملوا بعض .. انا شخصيا جربت اعتمد على الكلاسيك فقط والنتيجه كانت خساره .. لكن لما دمجت معها الأخبار فالنتيجه اتحسنت

الساعة الآن 10:16 AM