اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   █ ▓ ▒ ░ توصيات د/ رأفت بالفيبوناتشى ░ ▒ ▓ █ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19542)

0asdf12340 21-04-2012 05:54 PM

رد: █ ▓ ▒ ░ توصيات د/ رأفت بالفيبوناتشى ░ ▒ ▓ █

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 315237)

مرحبا بيك وتحت امرك اولا زى ماتفضل الغالى جوزيف واوضحلك لاداعى ان اكرر نفس الكلام ندخل فى الشارت اول 3 عقود شراء اخلص منهم ضرورى اول ما السوق الاوروبى يفتح وبالتحديد مع هذه الاخبار والتى سوف تصدر باكرا هما 5 التقديرات الأولية لمؤشر PMI الفرنسى والالمانى .ركز معايا جدا جدا هنا وده لان لن تجد احد يعطي لك هذه المعلومات هذه المؤشرات تصدر قبل الخبر بدقيقتين او خمسة ( للافراد المشتركين فى وكالة طومسون رويترز ) وبالتالى تعمل على حركة سريعه للسعر سواء بالهبوط او الصعود والجميع اى غير مشتركون فى الوكالة ينتظرون الخبر فايصدر الخبر فان كان قبل صدوره صاعد تجد الكل يدخل شراء فى حين الخبر سالب فايبداون البيع مافيا البنوك . وعن رأى الخاص هذا سوف يحدث فا تخرج انت من العقود المفتوحة شراء وحتى على خسارة قليلة فايبداء السعر فى الهبوط وتجنى ارباح العقود المفتوحة بيع .ان حدث هذا فاهو توفيق من الله وحصاد تجارب سنين . ان مرت على خير تذكر احترم مالك يحترمك

تمام يا دكتور ربنا يسهل وبعد كده همشي علي التعليمات بالضبط , انا فهمت من حضرتك اني أستني لحد الأخبار لو حسيت أنها واخده أتجاه النزول أبيع حتي لو بخسارة بسيطه لو كانت طالعة اسيب أوامر الشراء
أهم الأخبار علي اليورو بتبتدي من 8.45 ل 10 بتوقيت مصر والخبرين بتوع فرنسا وألمانيا في واحد 08:58 وواحد 09:28 يعني في فرق 30 دقيقة ما بينهم أشتغل علي اول خبر ولا حسب أتجاه السوق أصل ممكن يكون واخد إتجاه ويعكس بعد الخبر التاني والأفضل اني أحاول أزيد الرصيد عندي 200 دولار مؤقتاً عشان يغطي الإنعكاس لو حصل ولا ممكن يضيعوا هما كمان وانا بفكر إني أقفل أوامر الشراء أول ما السوق يفتح و أعلق اوامر شراء علي بعد 50 نقطه لفوق عشان لو السعر ما نزلش الأوامر دي توقف الخساره والمارجن كول ( ده في حالة لو زودت رصيد عندي عشان الوضع الحالي لو أقفلت عقود الشراء مش هعرف أشتري تاني لو رفع نقطة واحده ويبقي معرض نفسي لضياع الحساب او قفل الصفقات علي خسارة كبيرة ) وطبعاً أحلي 2 لايك ليك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 315240)

الذى تعملة ليس بهيدج الهيدج شئ وعلم تانى خالص . لذلك ممنوع من هيئات الرقابة المالية العالمية حفاظا على اموال المستثمرين فا تلجا شركات كبيرة ذو سمعة بفتح فروع لها فى دول اوروبية وقبرص فهمتنى فا تضع خاصية الهيدج فعاله على البيتوفورم (المناصة)

تمام يا دكتور منك نستفيد +1

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة z3em (المشاركة 315251)
[CENTER]
الهيدج
طريقةمتاجرة
تتيح لك حرية المتاجرة وتتشكل بتنوعها علي كافة الاسواق المالية
ولكل نوعية تجارةنظامها الخاص ومسميات واستراتجيات متنوعة ومختلفة ولكنها كلها تتطرق الي نفس الهدف
وهو امكانية التدااول ودخول السوق بيع
اي كان سوق عملات
سوق سلع ويضائع:1 (91):

شكراً ليك بس انا فهمتها بمفهومها البسيط اللي كل الناس في المنتدي عرفينه وانا طبعاً خبرتي في الموضوع ده ولا حاجه شهرين او ثلاثه بس وأحلي لايك ليك

Sameh Fathy 21-04-2012 07:19 PM

ايه رايك يا دكتور انا بايع اليورو عند 1.3110 وتبريد عند 1.3160
ايه رايك يا غالى
ولو عكس وتناه طالع تفتكر يوصل لكام

raafat_193 21-04-2012 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ذيكو (المشاركة 315306)
يا دكتور لو موجود يا ريت تقولي المجنون خلاص اخره كدا ولا ايه لان احد الاخوة بيقول انه لسه صاعد الى 133 ودا معناه المارجن كول بالنسبالي فلو كدا اقفل الصفقات كلها وهيكون معايا 130 دولار اقدر اعوض بيهم افضل من 40 دولار بعد المارجن ولا رأيك ايه

اوعة هى الفلوس سهلة كده عندكم فى تصحيح الصعود تابعنى وبالذات اخبار الاثنين الصبح رغم انها ضعيفة ولكن لها تاثير للتصحيح .انت متنتظرش تربح ولكن هتخرج بخسارة اقل 50 الى 70 نقطة فاهم

الشامي 21-04-2012 07:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 315357)

اوعة هى الفلوس سهلة كده عندكم فى تصحيح الصعود تابعنى وبالذات اخبار الاثنين الصبح رغم انها ضعيفة ولكن لها تاثير للتصحيح .انت متنتظرش تربح ولكن هتخرج بخسارة اقل 50 الى 70 نقطة فاهم

مش عاوز اربح اهم حاجة على الاقل رصيدي يكون 200
احط الهدف 129.45 ولا صعب يوصلها

raafat_193 21-04-2012 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 0asdf12340 (المشاركة 315316)
تمام يا دكتور ربنا يسهل وبعد كده همشي علي التعليمات بالضبط , انا فهمت من حضرتك اني أستني لحد الأخبار لو حسيت أنها واخده أتجاه النزول أبيع حتي لو بخسارة بسيطه لو كانت طالعة اسيب أوامر الشراء
أهم الأخبار علي اليورو بتبتدي من 8.45 ل 10 بتوقيت مصر والخبرين بتوع فرنسا وألمانيا في واحد 08:58 وواحد 09:28 يعني في فرق 30 دقيقة ما بينهم أشتغل علي اول خبر ولا حسب أتجاه السوق أصل ممكن يكون واخد إتجاه ويعكس بعد الخبر التاني والأفضل اني أحاول أزيد الرصيد عندي 200 دولار مؤقتاً عشان يغطي الإنعكاس لو حصل ولا ممكن يضيعوا هما كمان وانا بفكر إني أقفل أوامر الشراء أول ما السوق يفتح و أعلق اوامر شراء علي بعد 50 نقطه لفوق عشان لو السعر ما نزلش الأوامر دي توقف الخساره والمارجن كول ( ده في حالة لو زودت رصيد عندي عشان الوضع الحالي لو أقفلت عقود الشراء مش هعرف أشتري تاني لو رفع نقطة واحده ويبقي معرض نفسي لضياع الحساب او قفل الصفقات علي خسارة كبيرة ) وطبعاً أحلي 2 لايك ليك

شكراً ليك بس انا فهمتها بمفهومها البسيط اللي كل الناس في المنتدي عرفينه وانا طبعاً خبرتي في الموضوع ده ولا حاجه شهرين او ثلاثه بس وأحلي لايك ليك

انا شرحتلك وواضح انك مفهمتش اللى انا قلته خالص ارجع اقراء تانى وركز لان اللى بتحكى فيه يبين لى انك مفهمتنيش

raafat_193 21-04-2012 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 0asdf12340 (المشاركة 315316)

انا شرحتلك وواضح انك مفهمتش اللى انا قلته خالص ارجع اقراء تانى وركز لان اللى بتحكى فيه يبين لى انك لم تفهم كلامى

Sameh Fathy 21-04-2012 07:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sameh Fathy (المشاركة 315355)
ايه رايك يا غالى

ما تنساش ترد عليا يا دكتور وتفتكر اطلع من الصفقتين على سعر كام

raafat_193 21-04-2012 07:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ذيكو (المشاركة 315359)

مش عاوز اربح اهم حاجة على الاقل رصيدي يكون 200
احط الهدف 129.45 ولا صعب يوصلها

129,68 ومنتصف ليلة الاحد يبان الهدف بوضوح لى

الشامي 21-04-2012 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 315366)

129,68 ومنتصف ليلة الاحد يبان الهدف بوضوح لى

انا شاكر ويا رب ينزل الى 129.68

raafat_193 21-04-2012 08:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sameh Fathy (المشاركة 315355)
ايه رايك يا غالى

اخى اليورو صاعد اتجاهه العام صعودى وما يفعلة هو تصحيح لا اعتقد انه يصل لهذه الاسعار ربما يصل لسع 1,3240 ويبداء منها التصحيح ولكن اخبار يوم الاثنين ربما تعجل بهبوطه لعمل التصحيح وفى الحالة دى حيصل الى 1,3169 ويرجع يكمل صعود

الساعة الآن 06:06 PM