اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

mazikasawa 23-05-2013 02:28 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

نتكلم بجد شويه لو اليورو قفل الفريم 4 سعات على 1.2885 معنى كده انه طالع في الارب سعات الى جايين ان شاء الله لحد 1.29.10 على الاقل ان شاء الله

zamalekmedo 23-05-2013 02:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 513589)
مع احترامي اخي استوب لوز 400 او 500 نقطة ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كتير جدا جدا جدا الافضل طالما هيدج لو لقيت السعر عكس عليك اكتر من 35 او 40 نقطة تدخل مع تغير العكس لو التحاليل و المشرات تدعم اغلاق الصفقة و السير عكس الاتجاه
لكن حرام تتعلق ل 400 او 500 نقطة انت بتكسب كام نقطة في اليوم علشان تتعلق باستوب لوز كده
:1 (56):

صحيح إنه كبير جدا جدا جدا
ولكن أنا عن نفسي بأدخل الهيدج كله وبأخصص له 400 أو 500 نقطة كأستـوب لووز كضمان
وأحيانا مبعملش إستوب من اصله في حالة إذا كان الهيدج صغير
يعني مثلا أنا داخل ب 80 دولار
لما أخصص للهيدج كله 50 دولار يبقي عندى 30 دولار
أقدر أشتغل بيهم إن شاء الله زي الصبح كده من 94 إلى 81 نازل طالع ...طالع نازل
أشتري عند 1.2881 وأبيع عند 1.2994
لأنني شبه متأكد إن شاء الله إن اليورو دولار هيوصل لـلنقطتين 1.2831 و 1.2941 ( وللنقطة 1.3177 بعد فترة )
ومتشكر جدا لحضرتك

وربنا يوفقك ويوفق الجميع للخير والربح الوفير

zamalekmedo 23-05-2013 02:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 513615)
انا كنت بستني الاخبار و ادخل معاها و تعكس عليا و البس في الحيط
دلوقتي بقيت استني لما الخبر يحرك السعر و يوصله لنقطة مقاومة كبيرة اخش الحق الانعكاس بتاعها و بعمل استوب لوز 10 او 15 نقطة و بكسب حلو في الانعكاسات الحمدلله:1 (96)::1 (72):

ما شاء الله
والله فكرة حلوة :1 (48):
جزاك الله كل خير
:1 (96):

محمد الزيني 23-05-2013 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو قشطة (المشاركة 513472)
يا جماعه هل التحليل الفني لازم يختلف مع الاخبار ؟؟؟؟؟؟؟
ولا ال2 بيكلموا بعض دايما ولو مش دايما بيكون بنسبة كام بيكملوا بعض بمعني الخبر بيكمل كسر حاجة في التحليل

ولو هما محتلفين ازاي اقدر اتجنب وقتها لاني فاكتوري كل يوم بينزل اخبار مهمة والواحد بيكون جوه الصفقة فلازم هييجي عليه وقت خبر
دي اكتر حاجة مقرفة فعلا انه الواحد مش عارف يتعلم بسببها
ارجو الحل

اسف يابرنس... كنت عاوز ارد عليك بس النت قطع والكهرا بقى مانت اكيد عارف ومش غريب على قطع الكهربا الموضة الجميلة السنة دي

المهم
انا هاجاوبك من واقع وجهة نظري ومن حصيلة خبرة 11 سنة فوركس... كل نوع من المتاجرين وله التحليل الي يناسبه.... بمعنى الاساسي يامان بيكون مفيد اكتر من الفني بالنسبة لبتوع السوينجات الطويلة والبنوك والمحافظ الاستثمارية واصحاب الدراسات الاقتصادية عموما... اما المتاجرين الغلابة الي زي حالنا الفني افيد لهم واضمن وهو المعلم الكبير الي المفروض كل المضاربين يكونو وراه
ليه بقى؟؟؟ هاجاوبك بالي انا مقتنع بيه
اولا احنا مش بتوع استثمار ولا اقتصاد.... يعني احنا عاوزين نشتغل سواء خربانة ولاعمرانة.... وبعدين اي خبر هايطلع احنا مش هانعرف نفسره لانه علم كبير ودراسات احصائية واستنتاجية ووجع دمااااااااااااغ كبيييييييير جدا... وبعدين الخبر بيوصل للزي حالنا ناقص والاهم انه بيوصل متاخر... يعني لحد ماتكون ربنا كرمك وعرفت الخبر وانه ممكن يعمل ايه تكون باظت في الشارت يامعلم

وفي معلومة مهمة جدا هاتختصرلك الحيرة الي انت فيها... من وجهة نظري بردك ان اي خبر في السوق بيترجمه السوق لحركة او شكل شمعة... وانا لو درست الحركة دي او السلوكك السعري الي ظهرلي انا كدا هاكون جبت من الاخر وعرف التفسير الصحيح للخبر في السوق كان ايه.. ودراسة الحركة والسلوك بين قوسين هي التحليل الفني والكلاسيكي ياباشا....

وعشان كل الرغي دا انا اشوف ان بالنسبة لي نجاح اي متاجر بيكون في انه يظبط ويعرف التحليل الفني ولو هايحلل الشارت بمتوسط واحد وخلاص... بس الفاصل المهم لنا من قناعتي هو التحليل الفني

ارجو اني اكون جاوبتك يابطل

محمد سلمان 23-05-2013 03:05 PM

خليني اشارك معاكم واحكي لكم قصتي مع اليورو دولار
القصة بدات يوم الثلثاء كنت بايع بسعر 13840 على امل انة رايح الى 13750
وعينك ماتشوف الى النور وانا اعدل كل مل ارتفع 15 نقطة يوم الاربعاء واصل الارتفاع الى 13970 تقريبا وصل عندي عدد العقود مع التعديل الى 6 عقود
طبعا توقفت عن التعديل عند 13950 وجهزت عقد شراء هيدج بعدد العقود الي معي بحيث ادخل هيدج اذا اغلق 4 ساعات فوق 13970
لاكنة لم يغلق وجاي الخبر امس الاربعاء الساعة 5:15 بتوقيت السعودية وهبط الى اكثر من الهدف
والحمد لله طلعت بربح وفير

فانصح اخواني بدخول 1 % من الحساب غقد اول وتوضع هدف وايضا تبريت اذا عكس عليك بعدد 5 عقود تعمل هيدج بحيث نحافظ على الحساب
والحمد لله لي اكثر من 4 شهور بنفس الطريقة ادخل بعد التحليل الفني والاساسي ومستعد للتبريد الى 150 نقطة ادخل بعقد 1 % فقط

zamalekmedo 23-05-2013 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الزيني (المشاركة 513645)
اسف يابرنس... كنت عاوز ارد عليك بس النت قطع والكهرا بقى مانت اكيد عارف ومش غريب على قطع الكهربا الموضة الجميلة السنة دي

المهم
انا هاجاوبك من واقع وجهة نظري ومن حصيلة خبرة 11 سنة فوركس... كل نوع من المتاجرين وله التحليل الي يناسبه.... بمعنى الاساسي يامان بيكون مفيد اكتر من الفني بالنسبة لبتوع السوينجات الطويلة والبنوك والمحافظ الاستثمارية واصحاب الدراسات الاقتصادية عموما... اما المتاجرين الغلابة الي زي حالنا الفني افيد لهم واضمن وهو المعلم الكبير الي المفروض كل المضاربين يكونو وراه
ليه بقى؟؟؟ هاجاوبك بالي انا مقتنع بيه
اولا احنا مش بتوع استثمار ولا اقتصاد.... يعني احنا عاوزين نشتغل سواء خربانة ولاعمرانة.... وبعدين اي خبر هايطلع احنا مش هانعرف نفسره لانه علم كبير ودراسات احصائية واستنتاجية ووجع دمااااااااااااغ كبيييييييير جدا... وبعدين الخبر بيوصل للزي حالنا ناقص والاهم انه بيوصل متاخر... يعني لحد ماتكون ربنا كرمك وعرفت الخبر وانه ممكن يعمل ايه تكون باظت في الشارت يامعلم

وفي معلومة مهمة جدا هاتختصرلك الحيرة الي انت فيها... من وجهة نظري بردك ان اي خبر في السوق بيترجمه السوق لحركة او شكل شمعة... وانا لو درست الحركة دي او السلوكك السعري الي ظهرلي انا كدا هاكون جبت من الاخر وعرف التفسير الصحيح للخبر في السوق كان ايه.. ودراسة الحركة والسلوك بين قوسين هي التحليل الفني والكلاسيكي ياباشا....

وعشان كل الرغي دا انا اشوف ان بالنسبة لي نجاح اي متاجر بيكون في انه يظبط ويعرف التحليل الفني ولو هايحلل الشارت بمتوسط واحد وخلاص... بس الفاصل المهم لنا من قناعتي هو التحليل الفني

ارجو اني اكون جاوبتك يابطل

بارك الله فيك
حضرتك جبت من الآخر
أحلى لايك يا أستاذ محمد

Madridista 23-05-2013 03:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 (المشاركة 513623)
بما انك اشتريت يا حسام انا كده اطمنت على صفقتي البيع :1:
الحمــــــــد للـــــــــــه

هههه حلوة :1:

محمد الزيني 23-05-2013 03:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zamalekmedo (المشاركة 513650)
بارك الله فيك
حضرتك جبت من الآخر
أحلى لايك يا أستاذ محمد

تسلم يا جميل والله وربنا يوفقك ويجعل شغلك كولو اخضر وارباح

MoHaMeD EgY 23-05-2013 03:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 513445)
ربنا يعوضك عليك أن شاء الله :1 (96):
بالنسبه لوجهة نظرى المتواضعه فانا داخل شراء من 1.2860 .. واعتقد اذا اغلق عند 1.2875 سيكون هدفه التالى 1.2910 .. واذا اغلق 1.2920 سيكون هدفه التالى 1.2960 .. والله اعلى واعلم
واتمنى انك متعتمدش عليا لأن دا تحليل رقمى وانا ليس لدي خبره كافيه فيه .. انا حبيت اساعدك مش اكتر :)

تم تحقيق الهدف الأول بنجاح 1.2910 وربح 50+ نقطه :1 (21): .. وننتظر تفعيل الأمر الثانى بعد الأغلاق اعلى 1.2920 وبهدف 1.2960
والله اعلى واعلم :)

mohsaad86 23-05-2013 03:31 PM

الخبر افضل من المتوقع

الساعة الآن 04:25 PM