اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

MoHaMeD EgY 04-01-2013 09:27 PM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

صفقة الشراء معملتشي اي مكسب قبل ما تخسر ؟ أراهنك

مش فاهم! .. مهو الصفقات لخساره لمكسب .. وبالتأكيد بقت خساره !

اقتباس:

وبعدين متشغلشي نفسك بالشموع
فرصة البيع سليمه ومحققه أكثر من 60 نقطه لو كنت دخلتها
وانت بتحب تزاول نفسك وضايف اسهم تانيه ومزود بيفوت وترندات ومليت الشارت شخاليلو يامه
التمبلت مش ناقصه مؤشرات وقوته في بساطته .......

ههههههههه عجبانى كلمه (
شخاليلو يامه) انا حاطط الحجات دى عشان اقدر افلتر بقدر الأمكان .. وللأسف مش بعرف

اقتباس:

وأبعت
اتفضل
بص للصوره دى
حققت الـ 3 شروط ( سهم ونجوم وتقاطع ) روحت مسمى الله ودخلت شراء بهدف 20 نقطه و استوب 30 نقطه .. وفجأة أتغيرت النجوم ومشيت (ع الرغم انى مزعلتهاش والله) وغيرت مكانها وبقت نجوم حمرا
طبعا الصفقه خسرت .. فياريت تصححلى الخطأ اللى كان

TREND_SEEKER 04-01-2013 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gastro (المشاركة 444555)
اخي ترند انت لما تنتضر فرصه لتكتمل متلا وتكون من الفرص التي تعتمدها انت يعني تضعها لنا عالسريع لنتابع معك وِلما لا نأكل معك من نفس الطبق قصدي ان نعرف بدلك مع الممارسه برأيتك للاستراتيجيه الفرص الجيده من التي ينبغي تجاهلها و لما يسمح وقتك تقول لنا لِما تجاهلت الفرصه كدا ولِما ركزت على فرصه معينه فنفهم فلسفتك ورايتك للفرص وفلترتك ادا انعم علينا الله نبدأ مما انتهيت اليه
وتقبل ودي

طبعا انت تعرف أني لا أتأخر عنك في شئ ولكن ازاي تقول أشرككم معايا في الطبق بتاعي وانا حطيت الطبق بتاعي بالفعل للناس كلها ولكن محدش عايز ياكل وكل واحد معاه نفس المعلقه الي معايا
هعرف أزاي ايه الي مش عاجبك في الطبق بتاعي من غير ما تتذوقه بنفسك وتبدأ تقولي أكلي حلو ولا وحش .
هتعرف أزاي اي شئ او معلومه عن اي شئ من غير تطبيق فعلي أو ممارسه ؟
من غير تعب الناس هنا وأعتراك التمبلت وتسفيفه على الشارت بصفقات في كل الفرص مش هقدر اساعد حد .
الي يشتغل على التمبلت ويعمل صفقات ويدخل فرص ويقابلوا مشاكل هقدر أحلها .
لما يكون الكلام عملي أو المساعده عمليه بناءا على صفقات فعليه افضل من الكلام النظري الي لا بيودي ولا بيجيب .

ولاحظ معايا كام أستراتيجيه تم ارفاقها في الموضوع هنا ومحدش استفاد منهم .
و ملاحظ ان الناس بعد ارفاق كافة شئ وبالتفصيل الممل اجد من يسأل عن المؤشرات التي أستخدمها انا وما هي شروط دخولي وخروجي من الصفقات
مع أني ارفقت المؤشرات التي استخدمها أنا ومجهزه في تمبلت وشرحت كل التفاصيل بالصور والكلام ولم اترك استفسار إلا وأرفقت له أجابه مستفيضه وارفقت صفقاتي واماكن دخولي لهذه الصفقات ولم أستعين باي شئ غير شروط التمبلت التي وضحتها لكم إذن لا يوجد لدي سبب معين لدخول الصفقه غير تحقق ال 3 شروط الي كل الناس حفظتهم نجود + سهم + تقاطع ثم الدخول فورا
ووضحت أوقات المتاجره على التمبلت في وجود السيوله
وقلت أنني لا أدخل كل الفرص او بمعنى أدق مش بدخل كل يوم على الشارت لأن معايا شغل تاني
ولما باجي ادخل على الفرص بكون قافل جميع الصفحات الي مفتوحه سواء كان الفاير فوكس أو الموضوع هنا بقفلوا خالص وبقفل الياهو وبقفل الأسكايب وبقفل اي برنامج ممكن يشتت انتباهي وبراقب الشارت بالمرصاد وعند تحقق الشروط وتكون السيوله موجوده أدخل وبعد الدخول اراقب صفقتي عن كثب ولا افعل اي شئ اخر بمعنى الكلمه
ولا بفتح ابص على الموضوع هنا ولا اي شئ
وبعد ما الصفقه تتم على خير بعرض أماكن الدخول والخروج
اكثر من هذا لا يوجد سواء عند ابو يوسف او غيره
وكمان أشتغل الآن على التمبلت الجديد ولا اعرف عيوب التمبلت الأول لكي اتلاشاها في التمبلت الثاني
لأن محدش اشتغل فعلي عليه عشان يقولي عيوبه أيه وبالتالي أحاول أزبط التمبلت الجديد ويكون اقوى من التمبلت الأول .

أنا بصراحه مش عارف في أيه ؟

MoHaMeD EgY 04-01-2013 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 444573)

طبعا انت تعرف أني لا أتأخر عنك في شئ ولكن ازاي تقول أشرككم معايا في الطبق بتاعي وانا حطيت الطبق بتاعي بالفعل للناس كلها ولكن محدش عايز ياكل وكل واحد معاه نفس المعلقه الي معايا
هعرف أزاي ايه الي مش عاجبك في الطبق بتاعي من غير ما تتذوقه بنفسك وتبدأ تقولي أكلي حلو ولا وحش .
هتعرف أزاي اي شئ او معلومه عن اي شئ من غير تطبيق فعلي أو ممارسه ؟
من غير تعب الناس هنا وأعتراك التمبلت وتسفيفه على الشارت بصفقات في كل الفرص مش هقدر اساعد حد .
الي يشتغل على التمبلت ويعمل صفقات ويدخل فرص ويقابلوا مشاكل هقدر أحلها .
لما يكون الكلام عملي أو المساعده عمليه بناءا على صفقات فعليه افضل من الكلام النظري الي لا بيودي ولا بيجيب .

ولاحظ معايا كام أستراتيجيه تم ارفاقها في الموضوع هنا ومحدش استفاد منهم .
و ملاحظ ان الناس بعد ارفاق كافة شئ وبالتفصيل الممل اجد من يسأل عن المؤشرات التي أستخدمها انا وما هي شروط دخولي وخروجي من الصفقات
مع أني ارفقت المؤشرات التي استخدمها أنا ومجهزه في تمبلت وشرحت كل التفاصيل بالصور والكلام ولم اترك استفسار إلا وأرفقت له أجابه مستفيضه وارفقت صفقاتي واماكن دخولي لهذه الصفقات ولم أستعين باي شئ غير شروط التمبلت التي وضحتها لكم إذن لا يوجد لدي سبب معين لدخول الصفقه غير تحقق ال 3 شروط الي كل الناس حفظتهم نجود + سهم + تقاطع ثم الدخول فورا
ووضحت أوقات المتاجره على التمبلت في وجود السيوله
وقلت أنني لا أدخل كل الفرص او بمعنى أدق مش بدخل كل يوم على الشارت لأن معايا شغل تاني
ولما باجي ادخل على الفرص بكون قافل جميع الصفحات الي مفتوحه سواء كان الفاير فوكس أو الموضوع هنا بقفلوا خالص وبقفل الياهو وبقفل الأسكايب وبقفل اي برنامج ممكن يشتت انتباهي وبراقب الشارت بالمرصاد وعند تحقق الشروط وتكون السيوله موجوده أدخل وبعد الدخول اراقب صفقتي عن كثب ولا افعل اي شئ اخر بمعنى الكلمه
ولا بفتح ابص على الموضوع هنا ولا اي شئ
وبعد ما الصفقه تتم على خير بعرض أماكن الدخول والخروج
اكثر من هذا لا يوجد سواء عند ابو يوسف او غيره
وكمان أشتغل الآن على التمبلت الجديد ولا اعرف عيوب التمبلت الأول لكي اتلاشاها في التمبلت الثاني
لأن محدش اشتغل فعلي عليه عشان يقولي عيوبه أيه وبالتالي أحاول أزبط التمبلت الجديد ويكون اقوى من التمبلت الأول .

أنا بصراحه مش عارف في أيه ؟

والله كلام جميل :1 (58):
بس فيه صفقه كنت دخلتها بعد ماتحققت الشروط وبعدين حضرتك قولتلى متدخلهاش عشان مش مع الترند .. يبقى معنى كدا ان احنا لازم نحط الترند معانا فى الأعتبار .. وميكونش مجرد تحقيق 3 شروط وخلاص وكمان انا فاكر انك قولتلى ان مش مع كل صفقه هتحقق الشروط ندخلها .. طيب ليه ؟!
كمان النجوم بتتغير ومش ثابته .. يعنى لو لقيتها ظهرت مع الشرطين التانين .. بمجرد ظهور شمعتين معاكسه او اكسر هتلقيها أختفت

TREND_SEEKER 04-01-2013 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gastro (المشاركة 444567)
هنا جابت هدفها رغم انها ضد الاتجاه ومعلوم ان الاتجاه إلا ويتغير لكن الفرص داخل الترند الهابط محتار كيف تدخلها او نتجاهلها

الآن الفرصه الاخيره بيع اصبحت عكس الترند فالمفروض بعد الاختراق يتغير الاتجاه حسب درايتي

فرصة الشراء عندك كما أوضحت في الصوره جابت 20 نقطه
وفرصة البيع لم تكتمل شروطها بعد
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 444572)

مش فاهم! .. مهو الصفقات لخساره لمكسب .. وبالتأكيد بقت خساره !
مش فاهم كلامك يعني ايه الصفقات لخساره مكسب ؟

ههههههههه عجبانى كلمه (
شخاليلو يامه) انا حاطط الحجات دى عشان اقدر افلتر بقدر الأمكان .. وللأسف مش بعرف

اتفضل
بص للصوره دى
حققت الـ 3 شروط ( سهم ونجوم وتقاطع ) روحت مسمى الله ودخلت شراء بهدف 20 نقطه و استوب 30 نقطه .. وفجأة أتغيرت النجوم ومشيت (ع الرغم انى مزعلتهاش والله) وغيرت مكانها وبقت نجوم حمرا
طبعا الصفقه خسرت .. فياريت تصححلى الخطأ اللى كان

خلي الفلاتر في تمبلت لوحده افضل
الفرصه شراء في ترند هابط وواخد على دماغه من فوق والسعر نازل يشرب من الترعه يبقى مش هدخل في فرصة الشراء حتى لو أكتملت الشروط وهدخل في فرصة البيع الي جت بعدها لزق علطول وأشوف المكاسب الي وصلت لأكثر من 200 نقطه

MoHaMeD EgY 04-01-2013 09:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 444581)

فرصة الشراء عندك كما أوضحت في الصوره جابت 20 نقطه
وفرصة البيع لم تكتمل شروطها بعد

خلي الفلاتر في تمبلت لوحده افضل
الفرصه شراء في ترند هابط وواخد على دماغه من فوق والسعر نازل يشرب من الترعه يبقى مش هدخل في فرصة الشراء حتى لو أكتملت الشروط وهدخل في فرصة البيع الي جت بعدها لزق علطول وأشوف المكاسب الي وصلت لأكثر من 200 نقطه

تمااام .. خلينى ماشى مع حضرتك
شوف الصوره دى
حققت الـ 3 شروط وفى نفس أتجاه الترند هااابط .. ولو رجعت عندك الشارت شويه هتلاقيه انه نازل من فوووق .. وبرضو فى طريقها للخساره وضرب الستوب

TREND_SEEKER 04-01-2013 09:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 444579)
والله كلام جميل :1 (58):
بس فيه صفقه كنت دخلتها بعد ماتحققت الشروط وبعدين حضرتك قولتلى متدخلهاش عشان مش مع الترند
تمام واعتقد انك كنت داخل صفقه تانيه بالليل وقولتلك شغل الليل بيضيع مكاسب النهار

.. يبقى معنى كدا ان احنا لازم نحط الترند معانا فى الأعتبار .. وميكونش مجرد تحقيق 3 شروط وخلاص وكمان انا فاكر انك قولتلى ان مش مع كل صفقه هتحقق الشروط ندخلها .. طيب ليه ؟!

أي استراتيجيه في الدنيا واي شغل يدوي لازم يكون مع الترند ومتابعة الأخبار القويه وعلى رأسهم أخبار البطاله وخطابات برنانكيس وتقارير الفوميك ودي معلومات قديمه مش هحطها مع شروط الدخول والخروج في التمبلت والمفروض ان الكل عارفها حتى المبتدئ اول ما بيتعلم بيتعلم ان الترند فريند وخلي بالك من الأخبار .

كمان النجوم بتتغير ومش ثابته .. يعنى لو لقيتها ظهرت مع الشرطين التانين .. بمجرد ظهور شمعتين معاكسه او اكسر هتلقيها أختفت

ومالو في فرصه هتتكون بعدها فورا تدخل فيها والستوب معمول للحالات دي .

الرد في الأقتباس

TREND_SEEKER 04-01-2013 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 444584)
تمااام .. خلينى ماشى مع حضرتك
شوف الصوره دى
حققت الـ 3 شروط وفى نفس أتجاه الترند هااابط .. ولو رجعت عندك الشارت شويه هتلاقيه انه نازل من فوووق .. وبرضو فى طريقها للخساره وضرب الستوب

مش هتناقش معاك في اي صفقات تدخلها بعد الساعه 5 المغرب
أظاهر أنك نساي كبير وصباحه فل عليك قلتلك صفقات الليل مفهاش سيوله متوفره وبيكون لعب السعر بسبب متاجرين صغار يسببوا تذبذب السعر الفرص على الزوج ده كانت فرصة شراء ومشيت 20 نقطه مكسب ونكتفي لأن اليوم مش نشيط قوي
وممكن يوم ويومين و 3 متدخلشي صفقات ايه المشكله يعني
بس الله ينور عليك كده فيه تفاعل وصور توضيح ومناقشات

abolila 04-01-2013 10:00 PM

ربنا يكرمك يا ابو يوسف ويبارك لك فى شغلك
متابع صامت

MoHaMeD EgY 04-01-2013 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 444592)
مش هتناقش معاك في اي صفقات تدخلها بعد الساعه 5 المغرب
أظاهر أنك نساي كبير وصباحه فل عليك قلتلك صفقات الليل مفهاش سيوله متوفره وبيكون لعب السعر بسبب متاجرين صغار يسببوا تذبذب السعر الفرص على الزوج ده كانت فرصة شراء ومشيت 20 نقطه مكسب ونكتفي لأن اليوم مش نشيط قوي
وممكن يوم ويومين و 3 متدخلشي صفقات ايه المشكله يعني
بس الله ينور عليك كده فيه تفاعل وصور توضيح ومناقشات

معلش اصلى انا صاحى من الفجر فهتلقينى مهيس :1 (11):
وبعتزر عن أى أسئله رخمه أو كانت فيها نوع من الغباء .. ومعادنا يوم الأحد أن شاء الله .. بس حاول تستحمل صداعى ساعتها

فى حفظ الله :1 (48):

TREND_SEEKER 04-01-2013 10:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 444600)
معلش اصلى انا صاحى من الفجر فهتلقينى مهيس :1 (11):
وبعتزر عن أى أسئله رخمه أو كانت فيها نوع من الغباء .. ومعادنا يوم الأحد أن شاء الله .. بس حاول تستحمل صداعى ساعتها

فى حفظ الله :1 (48):

أعتذار أيه يا محمد وصداع ايه
كده أنت هتزعلني منك
أحنا أخوات ياد عيب الكلام ده
والشغل مفهوش كده
شغل اليدوي مؤرف وانا عارف وأستفساراته كتيره عايزين نتبهدل مع بعض في اليدوي
شكلها مفيش أكسبرتات هتنفع مع الرينكو فلازم ندوي اليدوي
بس اعتقد اني كده أنتهيت من اللمسات الأخيره من التمبلت الساحر الجديد وهيكون اقوى بكتير من الأولاني يارب بس يكون ظني في محله .

الساعة الآن 10:54 PM