اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   توصيات اليورو دولار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=8487)

OSKAR 19-10-2011 08:03 PM

رد: توصيات لليورو دولار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 219849)
طول عمرى بقول
ابعد عن المتاجرة وقت الاخبار
مخاطرة متستهلش ومش هيه اللى هتجيب المكسب

فعلا واستوبات بتتضرب ويمشى عكس الخبر 40 50 نقطة ااخر تييت

jihad azzam 19-10-2011 08:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 219849)
طول عمرى بقول
ابعد عن المتاجرة وقت الاخبار
مخاطرة متستهلش ومش هيه اللى هتجيب المكسب

اوافقك مليون بالمية ابعد عن الجهاز وقت الاخبار والفوركس ماراح يخلص

OSKAR 19-10-2011 08:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 219805)
و الله يا جميل موضوع تشتغل وقت الاخبار أو لا أو تشتغل علي تحليلاتي أو لا دة مش قراري خالص و لا أقدر أتكلم في موضوع زي دة القرارت دي بتاعتك أنت كمتداول

هل أنت بتجيد المتاجره مع الاخبار أم لا ؟ :) دة سؤال لازم تسألة لنفسك

و زي ما حضرتك قولت أحنا بنحاول نعمل الي علينا و الباقي علي رب العباد

بنجتهد و ندرس السوق و نضع تحليلاتنا المرفقة بالشارتات و نسيب الباقي علي ربنا :)

بالتوفيق يا غالي :)

والله يا ميدو باشا المفروض ان احنا فى هذة الورشة بنحاول نكون الافضل يعنى مثلا واحد زى حضرتك بتنصح المتداول بافضل شى من وجهة نظرك وهوة حر
بس لما سالتك كان ردك سلبى جدا طيب ما انا عارف ان الكلام دة مش بتاعك ولكن بسال اهل الخبرة واحد زى الاستاذ فاروق قال طول عمر لا افضل العمل وقت الاخبار وجهة نظر حقيقية وتحترم ولو فى حد مش حاببها حوة حر ؟ يعنى انتا راجل بتحلل كلاسيكى وعارف ان فى اخبار ممكن تقلب السوق واجب عليك زى ما تحظر ان فى اخبار ممكن تخيب املك وامل تحليلك وامل كل من مسى وراك على فكرة اقسم بالله انتا ما خسرتنى سنت واحد ولكن هى دى اصول الشغل مش اكتب سطرين وامشى طبعا كتر خيرك ولكن انتا عملت طبق ارز بالبن وحطيط علية ملح بدل السكر لازم التوعية يا اخى الصغير على كل حال دوام الحال من المحال ارجوا ما يكنش كلامى زعلك ولكن ( الله الله الله )

mbh4u 19-10-2011 10:03 PM

يا ميدو نحن معاك في كل شي وتحليلاتك من غيرها ما ندخل السوق

أحمد الرويني 19-10-2011 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbh4u (المشاركة 219990)
يا ميدو نحن معاك في كل شي وتحليلاتك من غيرها ما ندخل السوق

ربنا يخليك يا زعيم علي الكلام الجميل دة و دائماً أتمني مشاركاتنا تكون فعالة و مبنية علي تحليلات و شارتات و نخد رأي بعض فيها

المشكلة الي بقابلها في المنتديات العربية أن واحد فاتح موضوع أو ورشة و ممكن يكون ناحج و تلاقي عندة مشاهدين للموضوع كثيرين بس للأسف كلهم slient داخلين علشان يتفرجوا و يطلعوا بتوصية أو تحليل محدش بيحاول يتعب نفسة و يفكر و يقول أنا كمان حشارك برأي حتي لو غلط كلنا يا جماعة أتعلمنا كدة أنا عن نفسي أتعلمت كدة أول مبدأت في الفوركس كنت بدخل وراء واحد من العيار الثقيل في أحد المنتديات العربية و كسبت من ورا كتير و في مره دخلت معاه بحسابي كلة فول مارجن و للأسف كانت الصفقة خسارنة و ضربت أستوب و راح معاها حسابي و بعد فتره دخلت و أتنقشت معاه في الفرص و من بعدها بدأت أتكلم في المنتدي و أناقش الفرص الي بيكتبها و أكتب تحليلاتي و كنت بغلط و هو كان يصلحلي غلطي مش عيب أني أغلط بس أتعلمت في الاخر

يا جماعة أحمد الرويني مش أحسن واحد في الفوركس و لا هو الي بيحرك السوق و اليورو دولار و صدقوني لو أقدر أحرك السوق نقطة واحدة في صالح الاعضاء لكنت عملتها :) و لو العرب كلهم أجتمعوا علشان يحركوا السوق نقطة واحدة مش حيقدروا الموضوع أكبر مننا يا جماعة دي لعبة بيلعبها الكبار و أحنا بندخل وراهم علشان نلقط رزقنا و نحاول نخد أي حاجة من وراهم

الي حصل النهاردة أكبر دليل علي كدة و مش النهاردة بس من أول الاسبوع كل خمس دقائق تصريح يطلع يهز السوق علشان يضرب أستوبات الناس للأسف و أحنا قاعدين نعتب علي بعض و كأن الراجل الي بيحط التوصية كان يعلم الغيب و عارف السوق رايح فين و جي منين موضوع توصيات لليورو دولار هو موضوع مبني علي أجتهاد شخصي مني و رؤيتي للسوق و لو كل واحد في المشاهدين للصفحة و المتابعين للتحليلات قدر يعلق علي التحليل أو يقول وجهة نظره من خلال أسلوبة في التحليل أكيد حنوصل لأهدافنا بكل سهولة علي الاقل لو كل واحد قال وجهة نظره في الزوج حالياً و أجتماعنا علي رأي واحد حيكون أفضل من أن ندخل علشان نتفرج في صمت أو نشارك بمشاركات شكر و ترحيب فقط

أنا والله ببقي حزين جداً لما ألاقي أكثر من 30 عضو مشاهد للموضوع و مفيش و لا عضو عايز يدخل يشارك بمشاركة فعالة واحدة و يتناقش في الفرص كله عايز يخد الكلمتين و التوصية و شكراً كسب يقول الحمد لله و شكرا و ترحيب خسر ندخل نقلب علي الراجل :)

موضوع توصيات لليورو دولار يا جماعة مش موضوع أحمد الرويني دة موضوع لكل أعضاء أف أكس أريبيا أتمني أشوف مشاركتكم الفعالة و تحليلاتكم و توقعاتكم و أجتهادتكم للزوج و ننقاش الفرص سوياً

أخص بردة في كلامي أخواني المبتدأين أنتوا الي بخصكم بهذا الكلام أكثر شاركنا برأيك و بتحليلك و قول كل الي عندك و أرفق شارتات و أغلط و صدقني مش حتتعلم غير لما تغلط و في المنتدي هنا حتلاقي الي يرد عليك و يصححلك غلطك و صدقني يا أخي المبتدأ مش حتتعلم و لا حتكسب من السوق سنت واحد غير لما تشتغل بأيدك و تغلط و تشيل من دماغك فكره أنك داخل المنتدي علشان توصية أو تحليل لا غير فكرك و قول أنا داخل المنتدي علشان أضيف وجهة نظري و أشارك برأي

أتمني أن تتقبلوا كلامي بصدر رحب و أن لا أكون أثقلت عليكم بكلامي :)

Tarek adel 19-10-2011 11:15 PM

والله يا ميدو انا لو على اديلك العضو المالى بجد
انا احيانا بيبقة لى وجهة نظر قد تكون مختلفة معاك شوية فى التحليل خاصة فى الفترة اللى بتكون مش متواجد فيها
لكن اعرف ناس كتير جدا تقول "الموضوع ده خاص بى واللى ليه وجهة نظر تانيه يكتبها فى موضوع تانى"
وهو كلام مش غلط اوى عشان الناس بتخاف الموضوع يبقه فوضى وتحليلات متضاربه,والناس داخله عشان تحليلات وتوصيات احمد الروينى اللى هو اقدم واشطر منى فى الفوركس 100 مرة
كون انى قليل ما احلل فهو لاعتزازى بموضوعك وبشخصك الجميل مش دايما يعنى عاوز اخد المصلحة واخلع
كلمة على جنب كدة:انت واى محلل او مزود اخر بيعمل اللى عليه ويسيب الباقى على ربنا وكون التحليلات لا تصيب احيانا فهو وارد دائما سواء للاخطاء البشرية او الظروف الخارجه عن الارادة"وما اكثرها فى الفوركس"
واحييك على الورشة اللى مقدرش مفتحهاش اول ما افتح ارابيا

recardoandy 19-10-2011 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220042)
ربنا يخليك يا زعيم علي الكلام الجميل دة و دائماً أتمني مشاركاتنا تكون فعالة و مبنية علي تحليلات و شارتات و نخد رأي بعض فيها

المشكلة الي بقابلها في المنتديات العربية أن واحد فاتح موضوع أو ورشة و ممكن يكون ناحج و تلاقي عندة مشاهدين للموضوع كثيرين بس للأسف كلهم slient داخلين علشان يتفرجوا و يطلعوا بتوصية أو تحليل محدش بيحاول يتعب نفسة و يفكر و يقول أنا كمان حشارك برأي حتي لو غلط كلنا يا جماعة أتعلمنا كدة أنا عن نفسي أتعلمت كدة أول مبدأت في الفوركس كنت بدخل وراء واحد من العيار الثقيل في أحد المنتديات العربية و كسبت من ورا كتير و في مره دخلت معاه بحسابي كلة فول مارجن و للأسف كانت الصفقة خسارنة و ضربت أستوب و راح معاها حسابي و بعد فتره دخلت و أتنقشت معاه في الفرص و من بعدها بدأت أتكلم في المنتدي و أناقش الفرص الي بيكتبها و أكتب تحليلاتي و كنت بغلط و هو كان يصلحلي غلطي مش عيب أني أغلط بس أتعلمت في الاخر

يا جماعة أحمد الرويني مش أحسن واحد في الفوركس و لا هو الي بيحرك السوق و اليورو دولار و صدقوني لو أقدر أحرك السوق نقطة واحدة في صالح الاعضاء لكنت عملتها :) و لو العرب كلهم أجتمعوا علشان يحركوا السوق نقطة واحدة مش حيقدروا الموضوع أكبر مننا يا جماعة دي لعبة بيلعبها الكبار و أحنا بندخل وراهم علشان نلقط رزقنا و نحاول نخد أي حاجة من وراهم

الي حصل النهاردة أكبر دليل علي كدة و مش النهاردة بس من أول الاسبوع كل خمس دقائق تصريح يطلع يهز السوق علشان يضرب أستوبات الناس للأسف و أحنا قاعدين نعتب علي بعض و كأن الراجل الي بيحط التوصية كان يعلم الغيب و عارف السوق رايح فين و جي منين موضوع توصيات لليورو دولار هو موضوع مبني علي أجتهاد شخصي مني و رؤيتي للسوق و لو كل واحد في المشاهدين للصفحة و المتابعين للتحليلات قدر يعلق علي التحليل أو يقول وجهة نظره من خلال أسلوبة في التحليل أكيد حنوصل لأهدافنا بكل سهولة علي الاقل لو كل واحد قال وجهة نظره في الزوج حالياً و أجتماعنا علي رأي واحد حيكون أفضل من أن ندخل علشان نتفرج في صمت أو نشارك بمشاركات شكر و ترحيب فقط

أنا والله ببقي حزين جداً لما ألاقي أكثر من 30 عضو مشاهد للموضوع و مفيش و لا عضو عايز يدخل يشارك بمشاركة فعالة واحدة و يتناقش في الفرص كله عايز يخد الكلمتين و التوصية و شكراً كسب يقول الحمد لله و شكرا و ترحيب خسر ندخل نقلب علي الراجل :)

موضوع توصيات لليورو دولار يا جماعة مش موضوع أحمد الرويني دة موضوع لكل أعضاء أف أكس أريبيا أتمني أشوف مشاركتكم الفعالة و تحليلاتكم و توقعاتكم و أجتهادتكم للزوج و ننقاش الفرص سوياً

أخص بردة في كلامي أخواني المبتدأين أنتوا الي بخصكم بهذا الكلام أكثر شاركنا برأيك و بتحليلك و قول كل الي عندك و أرفق شارتات و أغلط و صدقني مش حتتعلم غير لما تغلط و في المنتدي هنا حتلاقي الي يرد عليك و يصححلك غلطك و صدقني يا أخي المبتدأ مش حتتعلم و لا حتكسب من السوق سنت واحد غير لما تشتغل بأيدك و تغلط و تشيل من دماغك فكره أنك داخل المنتدي علشان توصية أو تحليل لا غير فكرك و قول أنا داخل المنتدي علشان أضيف وجهة نظري و أشارك برأي

بس يا زعيم انت كده الي جبته لنفسك احنا هنشارك بارء وشارتات بس استحملنا في الاخطاء:1 (94)::1 (94):

forexbroker 19-10-2011 11:23 PM

سلام عليكم شو رايكم اذا كسر اليورو دولار 1.3620 راح ينزل الى الهوية يعني 1.3100 واذا هو فوق هل دعم اعتقد راح يصعد شو رايكم

ابراهيم امين 19-10-2011 11:24 PM

بصراحة احمد الروينى كل تحليلاتو هذا الاسبوع كانت صابئة بس المشكلة كلها فى نفسية المضارب و دى بداخل كل شخص مش بنصبر على اى صفقة و مش بنصبر على اغلاقات الشموع و خصوصا اغلاقات الاربع ساعات كما اوضح احمد فى تحليلو الاسبوعى بصراحة مقصرتش يا احمد فى الموضوع و كفاية تعبك و قلقك على اى صفقة ممكن يكون اى عضو دخل فيها ربنا يوفقك يا احمد

تحياتى ليك يا ريس

OSKAR 19-10-2011 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220042)

كل دة كلام جميل جدا وتحليلاتك الى حد كبير كويسة
خدها كلمة منى الفوريكس ليس تحليل فقط هو دمج بين اشياء كثيرة المهم علشان ما اطولش عليك
لو حللت السوق واعطيط توصية والناس الى مش حتدخل السوق الا من غيرك ما نبهتهم ان فى اخبار يا ريت تخلى بالكم او بلاش شغل وقت الاخبار تحليلك ساعتها لا ينفد بل يضر انا مش بهاجمك بل انصحك وعلى فكرة انتا راجل فاهم فوريكس الى حد ما وانا متاكد انك فاهم كلامى كويس ولو انتا يا ميدو او الاخوة الى مش حيخشو السوق من غيرك بكرة حيتاكدو من صحة كلامى ويا ريت يا ميدو تنصحهم لانك مش دايملهم لازم يتعلموا ويعتمدو على نفسهم ورغم زالك انا بقراء تحليلاتك
مع خالص تحياتى بالتحليل والنجاح
اخوك سيف العمارى

الساعة الآن 12:26 AM