اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

ghlhv 12-01-2012 12:16 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 256891)
شوف ياغالى انا معاك وفاهم تقصد ايه وتفكيرك واسمح لى من اهم اسباب الخساره لانك تتحدث باستعجال
اصبر على السعر ايه المشكله موش تقلق اليورو موش صاعد بسهوله ولا حاجه لازم يراوغ محاولات سفليه يضرب بيها استوبات والله اعلم وبالتالى الانتظار افضل
لا قدر الله صعد يدون هبوط نصيب
هبط لك يبق اشتريت من مركز مميز وفى النهايه دا اجتهاد اليورو والدولار عليهم اخبار قويه بصوره جامده ومعاهم الباوند يعنى رجاءا الصبر
اما الشرا هدف73 انا فيه لكن لوجود تذبذب بادخل بيع ونقطه دخولى شرا كانت 699
فالافضل العمل اسكالب اهداف خفيفه
طبيعه الحركه فارضه علينا كدا
وشكرا ولا تنسى هدفى ان اقول لك تعلم ان تصبر على السعر

شكرا يااستاذ فالكون على اهتمامك وردك بس انا اقصد انه اذا كان السعر لابد ان يصعد او انه لامحال من الصعود فلما لا نشترى الان برافعة مالية بسيطة جدا تتحمل الانخفاض حتى مستوى 250 فى ابعد الظروف ونستفيد من الارباح فى الصعود اى عقود طويلة الاجل اذا كان كلامى صح ممكن نشترى من مستوى كام واسف على الازعاج واعلم ان كثيرين ينتظروا الرد

falcon1 12-01-2012 12:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 256892)

شكرا يااستاذ فالكون على اهتمامك وردك بس انا اقصد انه اذا كان السعر لابد ان يصعد او انه لامحال من الصعود فلما لا نشترى الان برافعة مالية بسيطة جدا تتحمل الانخفاض حتى مستوى 250 فى ابعد الظروف ونستفيد من الارباح فى الصعود اى عقود طويلة الاجل اذا كان كلامى صح ممكن نشترى من مستوى كام واسف على الازعاج واعلم ان كثيرين ينتظروا الرد

والله ياحبيبى نفسى اخدم لكن انا موش تعودت اركب موجه ولا اجرى وراء سعر لازم السعر يجى ليا
واذا لاقدر الله لم تفعل نصيب
لكن دخول من هنا لازم باداره راس مال ولازم تعمل حسابك فى تحمل انعكاس للنقطه السفليه فى الشارت اللى سبق ارفقته
ودا اللى انا شخصيا على زوج منتظر خبر فايده موش انصح بيه لكن لك مطلق الحريه على مسئوليتك اما انا فلن ادخل من صفقات غير سكالب
شارت بيتحرك فى 50 نقطه ادخل عليه ايه غير سكالب العالم كله منتظر
اصحاب المليارات منتظرين ليه احنا اللى نستعجل
دا خبر فايده يعنى مصيرى الشارت واقف منتظر الانطلاق ليه احنا ننطلق قبله لا طبعا
فضلا بعد شمعتى خمسه منت
وشرحت طريقه معرفه اتجاه الخبر ياحبيبى من خلال الين والفرنك حتى لو على اليورو لهم مردود فضلا اساسا عن اخبار الدولار
غير كدا سكالب
ولو مقتنع بالنقط اللى قلتها لك ان تاخذ باحدها بالاستوب الموضح غير كدا فى الوقت الحالى لليورو دولار لايوجد غير الاسكالب بيع وشرا خلال الوقت الباقى وبحذر لان هيبدا يتحرك قبل الخبر بنصف ساعه تحت تاثير فتح مراكز بيع لمن يتوقعون هبوط ومراكز شراء لمن يتوقعون صعود
لكن انا راييى وضحته واكرره الخبر والله اعلم هبوط ثم صعود طبعا مستحيل ياخد اتجاه واحد
والله اعلم
وشكرا

ghlhv 12-01-2012 12:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 256898)
والله ياحبيبى نفسى اخدم لكن انا موش تعودت اركب موجه ولا اجرى وراء سعر لازم السعر يجى ليا
واذا لاقدر الله لم تفعل نصيب
لكن دخول من هنا لازم باداره راس مال ولازم تعمل حسابك فى تحمل انعكاس للنقطه السفليه فى الشارت اللى سبق ارفقته
ودا اللى انا شخصيا على زوج منتظر خبر فايده موش انصح بيه لكن لك مطلق الحريه على مسئوليتك اما انا فلن ادخل من صفقات غير سكالب
شارت بيتحرك فى 50 نقطه ادخل عليه ايه غير سكالب العالم كله منتظر
اصحاب المليارات منتظرين ليه احنا اللى نستعجل
دا خبر فايده يعنى مصيرى الشارت واقف منتظر الانطلاق ليه احنا ننطلق قبله لا طبعا
فضلا بعد شمعتى خمسه منت
وشرحت طريقه معرفه اتجاه الخبر ياحبيبى من خلال الين والفرنك حتى لو على اليورو لهم مردود فضلا اساسا عن اخبار الدولار
غير كدا سكالب
ولو مقتنع بالنقط اللى قلتها لك ان تاخذ باحدها بالاستوب الموضح غير كدا فى الوقت الحالى لليورو دولار لايوجد غير الاسكالب بيع وشرا خلال الوقت الباقى وبحذر لان هيبدا يتحرك قبل الخبر بفتره تحت تاثير فتح مراكز بيع لمن يتوقعون هبوط ومراكز شراء لمن يتوقعون صعود
لكن انا راييى وضحته
والله اعلم
وشكرا

شكرا استاذ فالكون وارجو حضرتك تفيدنا عند نقطة الدخول شراء وفعلا افضل المتداولين الان يتداول بطريقة حضرتك دى زى ما انا شفتها على اى تورو انا بس كان سؤالى للاتجار طويل الاجل وشكرا لحضرتك

falcon1 12-01-2012 12:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 256900)

شكرا استاذ فالكون وارجو حضرتك تفيدنا عند نقطة الدخول شراء وفعلا افضل المتداولين الان يتداول بطريقة حضرتك دى زى ما انا شفتها على اى تورو انا بس كان سؤالى للاتجار طويل الاجل وشكرا لحضرتك

معاك ياحبيبى
صفقه الشراء من المستوى2587 الى 2662 مرورا بالمستوى2643 والمستوى2625 الارقام دى واحده فيهم اليورو راجع لها تانى وتعمدت زكرهم لان واحده منهم اللو النهارده لكن فى وجود شمعه خبر فايده لا استطيع الجزم اى منهم اللو موش تستعجل وادعى ربنا ييسر ل وركز معايا
الاولى
اتجاه الخبر يكون هبوط يتعدى حدود2580 اركب الموجه فورا بعد ما يصل الى4575 والمستوى4545 هيرتد منهما غالبا للمستوى 600 على الاقل ادخل بيع فى الحاله دى من فوق على الارتداد موش مع الاتجاه مباشره ركز فى الجمله الاخيره بدقه وان كانت الفقره برمتها استبعدها ولكن مع الاخبار لابد ان نتناقش فى كل المستويات
الثانيه
تابع حركه الدولار ين والدولار فرنك قبل الخبر بخمس دقائق واثناء اول دقيقتين وانت تعرف الاتجاه الحقيقى لقرار الفايده
لكن انا شايف اليورو صاعد موش لانى شايف شموع صاعده لا
انا تكلمت فى صعود والسعر فاتح الاسبوع بجاب سفلى وهبط عنه30 نقطه تفريبا
المستويات الحاليه فعلا ياغالى
لو توقعتنا اراد الله الدقه والصواب
سوينج وراحه وهدوء بال
والله المستعان
نصلى وسيبها لله

ghlhv 12-01-2012 01:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 256903)
معاك ياحبيبى
صفقه الشراء من المستوى2587 الى 2662 مرورا بالمستوى2643 والمستوى2625 الارقام دى واحده فيهم اليورو راجع لها تانى وتعمدت زكرهم لان واحده منهم اللو النهارده لكن فى وجود شمعه خبر فايده لا استطيع الجزم اى منهم اللو موش تستعجل وادعى ربنا ييسر ل وركز معايا
الاولى
اتجاه الخبر يكون هبوط يتعدى حدود2580 اركب الموجه فورا بعد ما يصل الى4575 والمستوى4545 هيرتد منهما غالبا للمستوى 600 على الاقل ادخل بيع فى الحاله دى من فوق على الارتداد موش مع الاتجاه مباشره ركز فى الجمله الاخيره بدقه وان كانت الفقره برمتها استبعدها ولكن مع الاخبار لابد ان نتناقش فى كل المستويات
الثانيه
تابع حركه الدولار ين والدولار فرنك قبل الخبر بخمس دقائق واثناء اول دقيقتين وانت تعرف الاتجاه الحقيقى لقرار الفايده
لكن انا شايف اليورو صاعد موش لانى شايف شموع صاعده لا
انا تكلمت فى صعود والسعر فاتح الاسبوع بجاب سفلى وهبط عنه30 نقطه تفريبا
المستويات الحاليه فعلا ياغالى
لو توقعتنا اراد الله الدقه والصواب
سوينج وراحه وهدوء بال
والله المستعان
نصلى وسيبها لله

شكرا يا استاذ فالكون واتمنى لك الصحة والعافية وشكرا جزيلا لاهتمامك بالرد علينا وافادتك للكثيرين

hoba 12-01-2012 01:32 PM

استاذ فالكون تحياتى
سؤال انا واخد سل من 2687 والاتجاة صعود الان
اعمل تبريد ولا اية
ارجو الافادة
شكرا

falcon1 12-01-2012 01:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoba (المشاركة 256911)
استاذ فالكون تحياتى
سؤال انا واخد سل من 2687 والاتجاة صعود الان
اعمل تبريد ولا اية
ارجو الافادة
شكرا

السلام عليكم ياغالى
لا طبعا مع خبر فايده اى عمله لا يتم العمل بالتبريد مطلقا نهائى ولكن يتم العمل بتارجت واستوب
حط الاستوب2849 وربنا ييسر لك لحضرتك والله جعلتنى اتمنى ينهار لك ربنا يستر وان كنت من الافتتاح قلت بيع من هنا لالالالالا مهما كان المكسب البيع من القيعان خطا فادح ارجو تتعلم موش تكرره انا موش حابب بيعه مهما هبط اليورو بيعه خطر من فتره بسيطه عمل فى ثلاث شموع ويكلى اكتر من الف نقطه من اللو3144 الى الهاى 4248الدولار من شهور بيهبط فى اقل من الفين بوينت اليورو صعد الف تصحيح فى ثلاث اسابيع موش ترند لك ان تتخيل اذا استعاد ترنداته برجاء الصبر
وضع
الاستوب فقط
وعلى كل حال
انتظر توصيه ان شاء الله هاكتبها بعد شمعه خبر الفايده والبطاله بربع ساعه تكون سوينج باستوب بسيط جدا لمن يرغبون فى تدبيلات المهم بالله اسالكم الدعاء
لانى فعلا تعرضت لمشاكل من اسبوعين موش عارف ليه من اول ما كتبت هنا كلمه ربنا يستر معانا جميعا
والله المستعان

ابو اسكندر 12-01-2012 01:57 PM

استاذ فالكون
الحمد لله على سلامة حضرتك
واشكرك على تحليلك المميز
وفي انتظار صدورالخبر
والنقاط التي اشرت اليها
جزاك الله عنا كل الخير

falcon1 12-01-2012 02:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو اسكندر (المشاركة 256921)
استاذ فالكون
الحمد لله على سلامة حضرتك
واشكرك على تحليلك المميز
وفي انتظار صدورالخبر
والنقاط التي اشرت اليها
جزاك الله عنا كل الخير

اهلا بالغالى تحياتى لك بالله انا تحت امر ذوقك واحترامك
تحياتى وودى

أ.نادر غيث 12-01-2012 02:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 256685)
اسعد الله مسائكم بالخير

ايضا نرى نموذج مستطيل على فريم اربع ساعات بضلع علوي يتمثل بمقاومة على سعر 1.2800
وضلع سفلي يتمثل بدعم بسعر 1.2665

ليصبح رينغ المستطيل 140 تقطة تقريباً
نراقب كسر او اختراق المستطيل معاً باذن الله

مساء الخير

اليورو دولار لا زال يتحرك داخل المستطيل بين مقاومة 1.2800 ودعم 1.2665
مع ميولي للهبوط

الساعة الآن 03:42 PM