اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   توصيات اليورو دولار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=8487)

jjoojjoo2005 20-10-2011 06:30 AM

رد: توصيات لليورو دولار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220141)
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

و الله ثم و الله ثم والله

إذا دخلت بإداره رأس مال صحيحة بدون تحليلات ولا وجع دماغ و أنت مغمض مهما عكست عليك الصفقة لازم لازم لازم يرجعلك السعر إن شاء الله و لو بعد سنة حتي حيرجعلك

ححكيلك علي موقف حصل معايا

من شهرين لما بدأ الزوج يوقع من 1.4450 فاكر المهم فضلت مع الزوج لما جاب أخره في الهبوط و أول ما وصل عند مستوي 1.3900 و دة كان مستوي دعم قوي للزوج و كان بيرتد من كثيراً أشتريت و مفيش خمس دقائق و لقيت أستكمال لسلسة الهبوط بتاعة الزوج و فضل عاكس عليا الزوج شهرين مش ساعتين و نزل للمستويات الي شوفناها مع بداةي الشهر عند 1.3144 اللو الشهري

كل دة و الصفقة عاكسة عليا و كل دة بردة و أنا بشتغل عادي و بكسب من الزوج زي الفل و لا ببص للصفقة الي مسلبة عليا دي و لا كأنها موجودة عندي رمتها و نسيتها خالص و تخيل بقي قفلتها أمتي أمبارح و بربح كما 12 نقطة

يعني تخيل صفقة عاكسة عليا شهرين و في الاخر قفلتتها بمكسب أي خدمة عرفت السر فين و لا لسة ؟؟؟؟ إدارة رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

الموضوع كلة إداره رأس مال يا صديقي بالتوفيق يا غالي

انا مبتدئ و عندي كذا استفسار ارجو من حضرتك تجاوب عليهم :

- حضرتك بتقول انك بتدخل ب 5 % من راس مالك في كل صفقة و قولت ان انت سبت صفقة مسلبة عليك 800 بيب تقريبا .... دا معناه ان ال 800 بيب خسارة اقل من 5 % من راس مالك و دا معناه انك بتدخل بلوت لا يذكر ...... فكيف تحقق مكسب معقول في حين ان ال 800 بيب لا تحقق لك 5 % من راس مالك ؟؟؟؟؟

- حضرتك دايما بتنصحنا بالاستوب لوز ........ فأين وضعت الاستوب لوز في هذه الصفقة ولماذا تركتها كل هذا بعد ما كسرت الدعم الذي كنت مرتكزا عليه في دخولك ؟؟؟

- ما هو الهدف الشهري ( نسبة مئوية ) الذي يمكن تحقيقه من الفوركس من وجهة نظرك ؟؟

- اذا كان لدي حساب ب 500 $ ما هي الادارة السليمة له ( النقطة بكام و عدد نقاط الاستوب لوز ) من وجهة نظرك التي تجعلني اربح او حتى لا اخسر اذا دخلت و انا مغمض زي ما حضرتك بتقول ؟؟؟؟

- ارجو من حضرتك ذكر تجربتك مع الفوركس بايجاز و خاصة طول المدة التي استمرت فيها خسارتك و المبلغ الذي خسرته في البداية و بعد اد ايه من الممارسة بدأت تربح من الفوركس وهكذا .................... وذلك حتى استفييد من خبراتك خاصة انني مللت من الخسارة و احتاج الى تجارب اشخاص ناجحين زي حضرتك حتى اتفاءل مرة اخري

اسف على الاطالة ...........................................
وفي انتظار الرد .....................................
وشكرا ............................. :)

fadyvictor 20-10-2011 09:36 AM

1 مرفق
بالنسبه لموقع فوركس فاكتورى وجدت معلومه توضح سيولة السوق, ففى رأى الاعضاء الكرام هل هذه المعلومه يمكن الاعتماد عليها ام هى قيمه تقديريه؟
مرفق صوره للتقرير

fadyvictor 20-10-2011 09:38 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadyvictor (المشاركة 220305)
بالنسبه لموقع فوركس فاكتورى وجدت معلومه توضح سيولة السوق, ففى رأى الاعضاء الكرام هل هذه المعلومه يمكن الاعتماد عليها ام هى قيمه تقديريه؟
مرفق صوره للتقرير

هذه الصوره اكثر ايضاحا

Hema 20-10-2011 10:28 AM

الزوج على اعتاب 1.3680 يا مسهل يارب ويخترق النقطه القويه دى

Hema 20-10-2011 10:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220141)
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

و الله ثم و الله ثم والله

إذا دخلت بإداره رأس مال صحيحة بدون تحليلات ولا وجع دماغ و أنت مغمض مهما عكست عليك الصفقة لازم لازم لازم يرجعلك السعر إن شاء الله و لو بعد سنة حتي حيرجعلك

ححكيلك علي موقف حصل معايا

من شهرين لما بدأ الزوج يوقع من 1.4450 فاكر المهم فضلت مع الزوج لما جاب أخره في الهبوط و أول ما وصل عند مستوي 1.3900 و دة كان مستوي دعم قوي للزوج و كان بيرتد من كثيراً أشتريت و مفيش خمس دقائق و لقيت أستكمال لسلسة الهبوط بتاعة الزوج و فضل عاكس عليا الزوج شهرين مش ساعتين و نزل للمستويات الي شوفناها مع بداةي الشهر عند 1.3144 اللو الشهري

كل دة و الصفقة عاكسة عليا و كل دة بردة و أنا بشتغل عادي و بكسب من الزوج زي الفل و لا ببص للصفقة الي مسلبة عليا دي و لا كأنها موجودة عندي رمتها و نسيتها خالص و تخيل بقي قفلتها أمتي أمبارح و بربح كما 12 نقطة

يعني تخيل صفقة عاكسة عليا شهرين و في الاخر قفلتتها بمكسب أي خدمة عرفت السر فين و لا لسة ؟؟؟؟ إدارة رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

الموضوع كلة إداره رأس مال يا صديقي بالتوفيق يا غالي

هههههه عجبتنى اوى الجمله دى يا ميدو

و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

نفسى اعرف ازاى جالك قلب تسيب صفقه مسلبه عليك شهرين بحالهم انا بجد بحييك على ثقتك بنفسك وتحكمك فى اعصابك

احلى لايك يا باشا

أحمد الرويني 20-10-2011 11:02 AM

أستطاع اليورو دولار أغلاق أربع ساعات أسفل الترند الصاعد علي الاربع ساعات عند مستوي 1.3710 ليعيد أختبار نقطة الدعم القوي عند مستوي 1.3680

الزوج الان يواجه أيضاً موفينج 55 أربع ساعات عند مستوي 1.3710 و طالما الزوج أسفل منة فإنة يدعم الاتجاه الهابط للزوج إلي الان الاتجاه اللحظي للزوج هابط و يستهدف مستوي 1.3680 ثم مستوي 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580
و لكن لابد من إنتظار 1.3680 و إغلاق أسفل منها أربع ساعات ليتأكد لنا الاتجاه الهابط

لذلك أنصح بالحيادية في التعامل علي الزوج حيث يشير الاستوكاستيك إلي وجود تشبع بيعي لذلك أعتقد سنشد بعض التذبذب علي الزوج

الزوج الأن محصور بين نقطتين قويتين حيث يواجهة من الاعلي الترند الصاعد المكسور مع موفينج 55 عند 1.3710 و من أسفل يواجه دعم قوي عند مستوي 1.3680 و موفينج 200 أربغ ساعات عند مستوي 1.3660

لذلك أرجوا أتخاذ الحذر من التداول علي الزوج الأن حتي نري أغلاق صريح للزوج سواء اسفل 1.3680 لندخل بيع بأهداف 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

أحمد الرويني 20-10-2011 12:15 PM

جاء مؤشر مبيعات التجزئة الخاص بالمملكة المتحده أفضل من المتوقع لذلك نتوقع ارتفاع للباوند

أحمد الرويني 20-10-2011 12:34 PM

OSKAR 20-10-2011 12:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220380)

صباح الخير والسعادة عليكم جميعا
اغلاق 4 ساعات كان بتوقيت مصر 11 صباحا عند سعر 3725 قبل ما يطير السعر يا ميدو وطار بعدها الى 3830 فعلا مع اخبار الباوند ما طارش الساعة 1134 صباح الفول مش مشكلة الجيات اكتر يا اكسلانس

Maysta 20-10-2011 12:58 PM

السلام عليكم

يا ريت يا جماعه تدخلوا وتقولولى رأيكم http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=220389

الساعة الآن 11:24 AM