اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   الفوركس بين الحرام والحلال (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=30476)

hussien86 18-03-2013 10:39 AM

رد: الفوركس بين الحرام والحلال

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi (المشاركة 481359)
المثال الذي اعطيته ناقص جملة

انت لما رجعت على شان تبيع الدولار كان لديك الاختيار في اي صرافة او اي بنك بدك تبع الدولار لكن في الفوركس بيشرطو عليك انك تبيع الدولار عن طريق شركتهم وهذا شرط

اظن الفكرة وصلت واذا كان في شيء يدحض الي قلته فالرجاء افادتنا والله يعلم انني الى الان سبب ترددي لدخول سوق الفوركس النقطة دي

طيب يااخي منا ممكن افتح حسابين او ثلاث حسابات في كذا شركة موثوقة اقسم المبلغ اللي عايز ادخل فيه وبرضه لما اجي ابيع اختار بالسعر اللي يعجبني من الشركات اللي انا فاتح فيها .. يعني كده تبقي ليا حرية الاختيار برضه

akermi 18-03-2013 10:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 481398)

طيب يااخي منا ممكن افتح حسابين او ثلاث حسابات في كذا شركة موثوقة اقسم المبلغ اللي عايز ادخل فيه وبرضه لما اجي ابيع اختار بالسعر اللي يعجبني من الشركات اللي انا فاتح فيها .. يعني كده تبقي ليا حرية الاختيار برضه

لا لا يالغالي الحكاية مو لعبة

حتى لو قسمت المبلغ على 100 شركة فالاشكال في المعاملة بينك وبين الشركة في حد ذاتها لازم تخلو من قرض جر نفع

وحتى تكون العملية حلال حاول تأخذ قرض من شركة مثلا FXDD وتاجر بها مع شركة forexyard مع العلم انك تركت لشركة FXDD رهنا لضمان قرضهم لكن للأسف لا تستطيع لانك قرضهم لم يعد عليهم بالنفع

اظن الفكرة وصلت والله أعلم. فأنا بدوري ايضا ابحث عن وسيلة واضحة وسليمة تبرر هذه المعاملة وجاري البحث الى حد الان

تقبل مروري

hussien86 18-03-2013 11:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi (المشاركة 481402)
لا لا يالغالي الحكاية مو لعبة

حتى لو قسمت المبلغ على 100 شركة فالاشكال في المعاملة بينك وبين الشركة في حد ذاتها لازم تخلو من قرض جر نفع

وحتى تكون العملية حلال حاول تأخذ قرض من شركة مثلا FXDD وتاجر بها مع شركة forexyard مع العلم انك تركت لشركة FXDD رهنا لضمان قرضهم لكن للأسف لا تستطيع لانك قرضهم لم يعد عليهم بالنفع

اظن الفكرة وصلت والله أعلم. فأنا بدوري ايضا ابحث عن وسيلة واضحة وسليمة تبرر هذه المعاملة وجاري البحث الى حد الان

تقبل مروري

طيب ياغالي مدام الرافعه هيا المشكلة يبقي يمكن المتاجرة علي قدر مامعك من اموال في حسابك بكده مش هستفيد بالقرض ده لانه مش بلزمني ..وهمي مش هيستفيدو.. يعني لو حسابي 10000 دولار افتح عقد ميني ب 0.1 فقط وهكذا.. :1 (75):

akermi 18-03-2013 11:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 481404)

طيب ياغالي مدام الرافعه هيا المشكلة يبقي يمكن المتاجرة علي قدر مامعك من اموال في حسابك بكده مش هستفيد بالقرض ده لانه مش بلزمني ..وهمي مش هيستفيدو.. يعني لو حسابي 10000 دولار افتح عقد ميني ب 0.1 فقط وهكذا.. :1 (75):

اظن انه الحل الوحيد الى حد الان وتبيله صبر كبير ولو في عضو لديه طريقة اخرى حلال فالرجاء افادتنا

hussien86 18-03-2013 11:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi (المشاركة 481408)
اظن انه الحل الوحيد الى حد الان وتبيله صبر كبير ولو في عضو لديه طريقة اخرى حلال فالرجاء افادتنا

والله ياغالي اشقلب فيها يمين وشمال لقيته حل عادل ..يعني ماحد له عندي اتاجر علي قد مامعي من اموال لا استفيد بقرض ولا غيره يعني كأني اتاجر بدون رافعه .. وعلي فكرة تحتاج مبلغ كبير مش اقل من 5000 دولار بعتقد لحتي تحس بقيمه الارباح شهريا وطبعا تحتاج صبر ايوب:1 (35)::1 (35):..لكن كما نعلم الواحد لازم يتعب حتي يحس بلذه المال الحلال ويطمئن قلبه:1 (35)::1 (35): .. هذا والله اعلم كله اجتهاد مننا ..ربنا ارزقنا علما نافعا وعملا طيبا ورزقا حلالااااااا امين امين يارب العالمين :1 (75):

akermi 18-03-2013 11:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 481419)

والله ياغالي اشقلب فيها يمين وشمال لقيته حل عادل ..يعني ماحد له عندي اتاجر علي قد مامعي من اموال لا استفيد بقرض ولا غيره يعني كأني اتاجر بدون رافعه .. وعلي فكرة تحتاج مبلغ كبير مش اقل من 5000 دولار بعتقد لحتي تحس بقيمه الارباح شهريا وطبعا تحتاج صبر ايوب:1 (35)::1 (35):..لكن كما نعلم الواحد لازم يتعب حتي يحس بلذه المال الحلال ويطمئن قلبه:1 (35)::1 (35): .. هذا والله اعلم كله اجتهاد مننا ..ربنا ارزقنا علما نافعا وعملا طيبا ورزقا حلالااااااا امين امين يارب العالمين :1 (75):

اكيد 1 جنيه حلال ولا 1000 حرام

تحياتي

المحروم 18-03-2013 12:09 PM

والله انا عن نفسي تعبت من هذا الموضوع ناس حاطه كتاب يحلل الفوركس من نفس المكان مجمع الفقه الاسلامي وبعد شوي يطلع واحد ويحط فتوى من نفس المكان تحرم الفوركس طب وبعدين

شيخ يطلع بتلفزيون يحلل كمان شوي يطلع واحد تاني يحرم وكله على نفس القناه وبعدين

يعني الاختلاف رحمه كما قال نبينا محمد عليه افضل الصلاة والسلام وبحثنا عن معنى الحديث طلع حديث موضوع وضعيف طب وبعدين

انا عاوز اعرف حلال ولا حرام وخصوصا اني فعلا بربح من الفوركس

:1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3):

akermi 18-03-2013 01:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحروم (المشاركة 481445)
والله انا عن نفسي تعبت من هذا الموضوع ناس حاطه كتاب يحلل الفوركس من نفس المكان مجمع الفقه الاسلامي وبعد شوي يطلع واحد ويحط فتوى من نفس المكان تحرم الفوركس طب وبعدين

شيخ يطلع بتلفزيون يحلل كمان شوي يطلع واحد تاني يحرم وكله على نفس القناه وبعدين

يعني الاختلاف رحمه كما قال نبينا محمد عليه افضل الصلاة والسلام وبحثنا عن معنى الحديث طلع حديث موضوع وضعيف طب وبعدين

انا عاوز اعرف حلال ولا حرام وخصوصا اني فعلا بربح من الفوركس

:1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3)::1 (3):

وهذا هو الهدف من الموضوع
حلال أو حرام؟

mhk720 18-03-2013 04:58 PM

الحلال بين والحرام بين
فى ناس اسمهم اهل العلم استعين بيهم هيدلو كل شخص على طريقة الصحيح
وزى ما هو واضح ان بعض الشيوخ تقول حلال والبعض الاخر يقول حرام
ولكن ابحث عن مدى مصداقية كل شيخ ومن اين تعلم وهل له اتجهات او ميول نحو اى شى
كما قال اخونا فى الرد السابق انو سمع كتير اوى فى الموضوع ده
فى النهايه ان صاحب القرار الوحيد وانت من ستحاسب لو شايف انك ماشى غلط ابتعد لو انت صح كمل مشوارك
اانا وجه نظرى
ان الفوركس عمل يحتاج الى جهد ومجهود و تعلم
و هناك كثير من الفتاوى الصادرة من جهات موثوق فيها توكد ان الفوركس عمل حلال ولو اطلاعى عليها وتاكدى من مصادرها لما قمت بالدخول فى هذا المجال وبدات فى التعليم فيه من فتره ليست بالكبيرة
ولكن هناك كثير ممن يسمعنون لاشخاص لا يعلمون ما يقلون او اشخاص متشددين

المحروم 18-03-2013 06:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 481597)
الحلال بين والحرام بين
فى ناس اسمهم اهل العلم استعين بيهم هيدلو كل شخص على طريقة الصحيح
وزى ما هو واضح ان بعض الشيوخ تقول حلال والبعض الاخر يقول حرام
ولكن ابحث عن مدى مصداقية كل شيخ ومن اين تعلم وهل له اتجهات او ميول نحو اى شى
كما قال اخونا فى الرد السابق انو سمع كتير اوى فى الموضوع ده
فى النهايه ان صاحب القرار الوحيد وانت من ستحاسب لو شايف انك ماشى غلط ابتعد لو انت صح كمل مشوارك
اانا وجه نظرى
ان الفوركس عمل يحتاج الى جهد ومجهود و تعلم
و هناك كثير من الفتاوى الصادرة من جهات موثوق فيها توكد ان الفوركس عمل حلال ولو اطلاعى عليها وتاكدى من مصادرها لما قمت بالدخول فى هذا المجال وبدات فى التعليم فيه من فتره ليست بالكبيرة
ولكن هناك كثير ممن يسمعنون لاشخاص لا يعلمون ما يقلون او اشخاص متشددين

جميل اخي ممكن تعطينا الفتاوي التي تعتمد عليها انت والتي حصلت عليها من جهات موثوقه وتحلل الفوركس حتى نتطلع عليها وشكرا لك مقدما

الساعة الآن 01:34 PM