اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=5)
-   -   اعلان:الغاء التعاقد مع شركة بوسطن ميرشنت فايننشيال (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=3099)

forexeagle 23-09-2010 07:41 PM

رد: اعلان:الغاء التعاقد مع شركة بوسطن ميرشنت فايننشيال

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر (المشاركة 61975)
السلام عليكم

إنت متأكد إنك مبتهاجمك؟

لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم

على كل أنا مش هرد على تهجمك على الدكتور أسامة, لأنه الأجدر بالرد عليك و وضعك بحجمك الطبيعي

و لكني أريد أن أقول لك إن الديفيشن اللي بتتكلم عنه بيكون بيستخدم فقط في الشركات التعبانة لتفادي الريكيوت و بالطبع دائما بيكون ضد العميل يعني لو راح في اتجاه العميل يتحسب من السعر اللي طلبه بينما لو راح عكس العميل بيتحسب على السعر الجديد, و حضرتك جاي بالحل ده و كأنك الساحر اللي سحب الأرنب من القبعة , بينما إنت في واقع الأمر بتضلل الأخوة و بتدافع عن الشركة فقط و لا يهمك مصلحة المتاجرين من إخوانك.

ثانيا أنا أشتغل مع شركات روسية و والله عمري ما استخدمت ميزة الديفيشن و مش هذكر أسمائهم منعا للتشتيت أو كي لا أتهم بالتسويق , و لكن تخيل إن شركة روسية مش مسجلة و لا معترف فيها من هيئات رسمية مثل بوسطن لا تلجئ لمثل هذه الميزة في الميتا تريد فما بال شركة مثل بوسطن تستخدمه , بل و توصي به؟

وعليكم السلام

ياحبيبي انا قلت ان فيه جهل وعدم علم بحل المشكله من الاخ اسامه فانا لم اقول سوى الحقيقه لو راجعت ردي ستجد هناك حل للمشكله
عايز اوضح حاجه مهمه ان هل يمكن معرفه ان الشركه تقوم باخذ سبريد اعلى او بمعنى اصح تؤخر التنفيذ من اجل حصول على سبريد وعموله اكثر ؟ الامر سهل ولاكتشاف هذا ابسط حاجه تراقب تنفيذ الاوردرات باستمرار لو فيه تاخير اكثر من ثانيتين الى اربع ثواني في تنفيذ الطلب يعني التنفيذ بيفضل معلق على please wait لفتره مثلا 5 ثواني او اكثر اعلم ودي بتحصل على طول وباستمرار وفي كل الاوقات يبقى الشركه كده بتسرقك في السبريد وبتاخر في التنفيذ واستخدام خيار
Enable maximum deviation from quoted price

ملهوش علاقه ان الشركه عايز تزود نقطه او نقطتين ياجماعه الخيار ده زي ماشرحت بيبلغك ان السعر اتحرك اكتر من نقطتين فعايز تنفذ على السعر الحالي ولا لا؟
تخيل لو انت نفذت صفقه وكان في وقت خبر قوي وحرك السوق سعتها وانت بتنفذ بشكل كبير ومفيش الخيار ده سعتها هيحصل ايه ؟ هتلاقي صفقتك اتنفذت على سعر مخالف للسعر اللي انت عايزو بكتيييير وبتحصل كتير طبعا لينا كلنا فالخيار اللي انا شرحته مفيد جدا في الحالات دي ان هيبلغك ان السعر اتحرك اكتر من النقاط اللي انت حددتها وبينبهك للنقطه دي عشان تكنسل بدل ما تفتح الصفقه على فرق كبير ممكن 20 نقطه بالسالب
وعلى فكره الاوبشن ده مكنش موجود في الميتا تريدر الا من قريب ومكنش موجود زمان

مدير الموقع 23-09-2010 07:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 61955)
أخي في الله

أعتقد بعد رد الاستاذ أحمد سليمان عليك لا يوجد اثبات او دليل عكس كلامه مهما تقول فالامور واضحه وضوح الشمس

بعد الاطلاع على الصور الموجوده في موضوع الاخ paris1 وبشكل بديهي ومنطقي ومتعارف عليه ان هذا السبب يكون بعدم القيام باتاحه الخيار :

هذا الاختيار معناه اتاحه الحد الاقصى لطلب التسعير , بحيث لو تحرك السعر بقيمه المحدده في الاختيار سينفذ طلبك فمثلا لو قمت بتحديد 2 نقطه والسعر تحرك هذه النقاط او اقل اثناء تنفيذ الاوردر سيتم تنفيذه من غير اعاده تسعير .
انا مستغرب من استاذ ودكتور مثلك له باع طويل وخبره كما تقول ومثل هذه الامور لاتعرفها فكيف انت وكيل وصاحب منتدى وانت لا تعرف اداره المشاكل وحلولها لعملاءك .
بالاضافه ان حسب كلام العميل الذي اشتكى من هذا الامر وعلى لسانه حيث ذكر في موضوع المشكله ان قام احد من الشركه بالاتصال به والتفاهم معه وحل المشكله والمشكله ببساطه ان لايوجد مشكله من الاصل لو كان اداره المنتدى وضحت للعميل سبب وراء حدوث اعاده التسعير كما انا قمت بتوضيحه للجميع وان دل على شئ فيدل على صحه كلام الاستاذ أحمد سليمان الذي كل رد عليه يؤكد كلامه اكثر
ورغم قيام الاستاذ احمد بتهدئه الموضوع ارى اصرار من الاخ اسامه على موقفه وتهجمه من غير وجه حق وبجهل منه بعدم معرفته لمجريات الامور (اعذرني هذه الحقيقه لو راجعت حل المشكله لوجدتها ليست مشكله بالعكس هي بسبب عدم علم بالحل ) والتشهير بهذا الاسلوب لشركه بوسطن من دون اسباب حقيقيه
اللي شاف في كلامي فيه هجوم والله انا لا اقصد اي هجوم ولكن وجب التوضيح فحقا الموضوع فيه ظلم كبير على شركه محترمه لها اسمها واتمنى من الجميع النظر والتدقيق في الاتهامات التي طالتها الشركه من الاخ اسامه سيجد كلها غير صحيحه وكل يوم يثبت هذا والحكم للجميع

اخيرا يمكنكم التواصل مع الشركه وارسال ايميل للتريدينج لاستفسار عن هذه المشكله وسببها وحلها ومن يريد ان اضع لهم اثبات على صحه كلامي انا لدي اثبات عملي وايضا رد من احدى الشركات على مثل هذه المشكله حدثت معي من قبل وقمت بمراسلتها واخبروني بالحل الذي وضحته لكم

اشكرك اخى الفاضل فوركس ايجل على مداخلتك الرقيقة على الرغم ان فيها بعض اللغط فى موضوع عدم كيفية ادارة الامور و ما الى ذلك لن اتطرق اليه لانه لا يعنينى,
الاحرى ان تستعمل الوصول الى مواضيعى و مشاركاتى و قد تعلم كيف تدار الامور مع الشركات,

لقد قلت رد احمد كما قاله لى و كما اخبرته بذلك تليفونيا فلا اعلم ما الامر الذى تقوله الان !

الحل الذى تقوله حضرتك يعنى بالعربية ارضى صاغرا باى سليبج او ريكوت يطبق عليك,
هل تعتقد ان ذلك حلا مرضيا لك كمتاجر.و لماذا لا نسمع عن هذه الاشياء فى الشركات الاخرى بدون ذكر اسماء,
مرة اخرى لقد قلت ما رأيته و سالت و استفسرت فيه من الشركة و جائتنى ردود غير مقنعة لى و قد عرضتها و يمكنك مراجعة ردود الشباب فليس رأيى لوحدى,
نحن فى منتديات عربية البعض يعرف الكثير عن اى مشكلة او خطأ و يخاف كثيرا من الافصاح عنه لانه سيتعرض الى ما اتعرض له من صب جام الغضب على فاتح الموضوع و ليس على اشياء يمكن تصحيحها لنتطور,
اشكرك مرة اخرى على كلامك الرقيق.,
الله كريم,

كمال 23-09-2010 07:49 PM

أخي الكريم

لداعي لحوار الأصم

Paris1 يقول لك هناك إعادة تسعير كتيرة

وأنت تقول له عليك القبول بها ، عبر إختيار max dev

max dev في الشركات الجادة ينفع في سكلبنغ ، نستعمله عندما يكون هناك فعلاً حركة سريعة لسعر ، فأنا أقبل بأن تتم الصفقة ،،، لكن ما يشتكي منه paris1 هو أنا إعادة أتسعر تتم خصوصاً لدى بوسطن وبقي الشركات السعر تابت

forexeagle 23-09-2010 07:52 PM

2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة paris1 (المشاركة 61983)
حظك بقا انك تتكلام ورا الشاشة ومش قدامى لى انك واضح انك مش فاهم حاجة وعمال تدافع على الشركة على الفاضى وهيا شركة نصابة بالاساس وياريت قبل ما تقول شيء بلسانى ترجع لى الموضوع الاصلى الى انا كاتبو وتشوف انو بعد مكالمت الاخ فيلب طلع لى بعدها ليلا كترة اعادة تسعير وو ضعتها كمان بالصور فهل دا بيعنى ان المشكل انحل وراجع كلامى جيدا وشوف انا قلت ايه انا قلت لك جربتو على الديمو ياحبيبى وليس الحقيقى ودا فرق كبير ديمو يبقى ديمو اما الحقيقى دي تبقى اموال ياعمنا يعنى بدمتك لو اتحل المشكل راح اكتب ضد الشركة و الصور الدى الى انا مرفقها كدليل وفوقها رقم حسابى الشخصى هل دى تتبت لك انو المشكل انحل سبحان الله العظيم عشان شوية دولارات بتاخدها من الشركة عمال تدافع عنها وعاوز اخوانك المسليمن تنهب فيهم هده الشركة النصابة

ياحبيبي انا كلامي واضح وانا فاهم انا بقول ايه كويس وبتكلم بدلائل وحقائق
انت بتقول دلوقتي ان المشكله اتحلت في الديمو لما فعلت الاختيار ومش اتحلت على الحقيقي والصور اللي انت وضعها في موضوعك بتقول انك مستخدمتش وفعلت الاختيار ده اللي بنتكلم عنه يبقى ازاي عايز المشكله تتحل ؟رغم انك جربتها على الديمو واتحلت :1 (110):

واحد قالك على حل المشكله وسبحان الله جربته بنفسك واتكدت انه شغال وحل مشكلتك يبقى ليه مش تستخدمه ولا هيه تلاكيك يعني
رجاء شديد من الجميع اللي يتكلم يبقى بدلائل وحقائق مش كلام عابر
الصور المرفقه دي من موضوع الاخ paris1 لحسابه الحقيقي وواضح طبعا انه مش فعل الاختيار ودي مشكلته يعني مش مشكله الشركه اللي قالتله على الحلول واهتمو بيه واتصلو بيه وهو مسمعش الكلام

paris1 23-09-2010 07:53 PM

هده اخر عملية عملت بعد محاولتى 3 مرات متتالية لفتح اي صفقة ظهر لى كل مرة اعادة تسعير فعرفت انو الشركة بكدا بتقول لى مع يا انا يا انت لو ربحت واكيد انا لا استطيع الفوز عليها فى ظل اللاعيبها القدرة لدلك قررت ان افهم نفسى واهرب بجلادى قبل ما يفوت الاوان وبعدها مباشرة طلبت سحبت ما يبقى من اموال لدي عندها

كمال 23-09-2010 07:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 61990)

ياحبيبي انا كلامي واضح وانا فاهم انا بقول ايه كويس وبتكلم بدلائل وحقائق
انت بتقول دلوقتي ان المشكله اتحلت في الديمو لما فعلت الاختيار ومش اتحلت على الحقيقي والصور اللي انت وضعها في موضوعك بتقول انك مستخدمتش وفعلت الاختيار ده اللي بنتكلم عنه يبقى ازاي عايز المشكله تتحل ؟رغم انك جربتها على الديمو واتحلت :1 (110):

واحد قالك على حل المشكله وسبحان الله جربته بنفسك واتكدت انه شغال وحل مشكلتك يبقى ليه مش تستخدمه ولا هيه تلاكيك يعني
رجاء شديد من الجميع اللي يتكلم يبقى بدلائل وحقائق مش كلام عابر
الصور المرفقه دي من موضوع الاخ paris1 لحسابه الحقيقي وواضح طبعا انه مش فعل الاختيار ودي مشكلته يعني مش مشكله الشركه اللي قالتله على الحلول واهتمو بيه واتصلو بيه وهو مسمعش الكلام

:1 (105)::1 (105):

أخي الكريم ،،، ادى قبل إعادة التسعير ،، كيف يتبت أنه هناك إعادة تسعير ؟؟؟؟؟؟؟؟

أبو عمر 23-09-2010 07:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 61984)

وعليكم السلام

ياحبيبي انا قلت ان فيه جهل وعدم علم بحل المشكله من الاخ اسامه فانا لم اقول سوى الحقيقه لو راجعت ردي ستجد هناك حل للمشكله
عايز اوضح حاجه مهمه ان هل يمكن معرفه ان الشركه تقوم باخذ سبريد اعلى او بمعنى اصح تؤخر التنفيذ من اجل حصول على سبريد وعموله اكثر ؟ الامر سهل ولاكتشاف هذا ابسط حاجه تراقب تنفيذ الاوردرات باستمرار لو فيه تاخير اكثر من ثانيتين الى اربع ثواني في تنفيذ الطلب يعني التنفيذ بيفضل معلق على please wait لفتره مثلا 5 ثواني او اكثر اعلم ودي بتحصل على طول وباستمرار وفي كل الاوقات يبقى الشركه كده بتسرقك في السبريد وبتاخر في التنفيذ واستخدام خيار

ملهوش علاقه ان الشركه عايز تزود نقطه او نقطتين ياجماعه الخيار ده زي ماشرحت بيبلغك ان السعر اتحرك اكتر من نقطتين فعايز تنفذ على السعر الحالي ولا لا؟
تخيل لو انت نفذت صفقه وكان في وقت خبر قوي وحرك السوق سعتها وانت بتنفذ بشكل كبير ومفيش الخيار ده سعتها هيحصل ايه ؟ هتلاقي صفقتك اتنفذت على سعر مخالف للسعر اللي انت عايزو بكتيييير وبتحصل كتير طبعا لينا كلنا فالخيار اللي انا شرحته مفيد جدا في الحالات دي ان هيبلغك ان السعر اتحرك اكتر من النقاط اللي انت حددتها وبينبهك للنقطه دي عشان تكنسل بدل ما تفتح الصفقه على فرق كبير ممكن 20 نقطه بالسالب

السلام عليكم

بردوا مش هرد عن الدكتور لأني واثق إنه سيوفيك حقك في الرد.

و على فكرة ده أخر رد ليه على كلامك ,لأنك و من الواضح جدا إنك جديد في الشغلة هذه و ماشي على نظام خدوهم بالصوت.

الكلام اللي أنا معلم تحته من إقتباسك بيمثل المزيد من التضليل و ببساطة و لكي لا أظلم و أقول إنك بتتعمد تضلل إخوانك من المتاجرين هأقول إنك واحد من إثنين
إما إنك مضلل و الشركة اعتطك الكلمتين اللي قلتم و خلض أو إنك فعلا مضل و بتحاول التضليل.

لسبب بسيط جدا و هو إن لو كلامك التحته خط صحيح كان ايه لازمة الديفيشن؟ طبعا ما إنت اللي قلته هو الريكوت أو إعادة التسعير!

لكن الديفيشن أبو ال 3 نقط بيفتحلك السعر بفارق ال 3 نقط اللي إنت سمحت للشركة إنها تخصمهم بواسطة الديفيشن.

و بالله عليك ما في داعي للأمثال اللي حضرتك بتقولها من صفقة قبل الأخبار و الكلام اللي منه , لأنك بتحسسنس إنك مثل الأستاذ اللي دخل أول ابتدائي و عمال بيحكي للتلاميذ حكايات الشاطر حسن.

alzmalkawy 23-09-2010 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 61984)
وعليكم السلام

عايز اوضح حاجه مهمه ان هل يمكن معرفه ان الشركه تقوم باخذ سبريد اعلى او بمعنى اصح تؤخر التنفيذ من اجل حصول على سبريد وعموله اكثر ؟ الامر سهل ولاكتشاف هذا ابسط حاجه تراقب تنفيذ الاوردرات باستمرار لو فيه تاخير اكثر من ثانيتين الى اربع ثواني في تنفيذ الطلب يعني التنفيذ بيفضل معلق على please wait لفتره مثلا 5 ثواني او اكثر اعلم ودي بتحصل على طول وباستمرار وفي كل الاوقات يبقى الشركه كده بتسرقك في السبريد وبتاخر في التنفيذ واستخدام خيار Enable maximum deviation from quoted price

السلام عليكم

انا هقول لحضرتك حاجة
انا مش عميل تابع للمنتدى بس انا ماسك حساب لصديق في بوسطن
انا بشتغل سكالبنح
بعد ما اعملت نتايج كويسة لمدة يومين تقريبا
حصل ايه
اعمل الاوردر و انت عارف السكالبنج بيكون النقطة بتفرق بالاضافاة الي انو مسموح بيه في بوسطن

اعمل الاوريدر مثلا شرا
يستنى و يتاخر و انت بتقول ثانية او اتنين انا اتاخر عليا 7 ثواني في مرة و هي مسجلة في الهيستوري عندي لحد دلؤتي كل الي بقولو ده
لو العر نزل ينفذ علطول
لو السعر طلع يعملي ريكود
و بقولك مرة استنى 7 ثواني

طيب مرة تانية عمل ايه فضل حاططلي الشاشة بتاعتا الاوردر من غير حتى ريكود لمداة دقيقة

مرة تانية عملي 4 ريكود ورا بعض و مش وقت اي خبر خالص

و المفارقة ان كل ده حصل في يوم واحد يعني بيقلولي بالطريقة متوجعش دماغنا و شفلك شركة محترمة انقل ليها لان احنا نصااااابين

مدير الموقع 23-09-2010 08:02 PM

يا شباب بلاش تهجم فى اى مشاركات سابقة او قادمة كى لا يغلق الموضوع,
راجعوا قوانين ارابيا,
الله كريم,

paris1 23-09-2010 08:05 PM

خيار ايه و بصل ياعمنا بص على كدا الشركة لازم انها تكتب بالعقد الخاص بها ان اي متعامل لديها يجب عليه تفعيل تلك الخانة لكى تسرقه او سوف تزهقه بكترة اعادة تسعير فهل هدا منطقى ياريت بقا على كلامك ترد عليا بحاجة مفيدة لمرة وحدة بما انك فاهم كويس فى الشركة انا عاوز ترد عليا رد اخير ومهم جدا وهو الفرع الى كنت بشتغل عليه انا محسوب على اي هيئة رقابية عشان اقدم بلاغى ضدهم لى انو دا هو الحل معا هده الشركة النصابة وليك عندى الحلاوة

paris1 23-09-2010 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 61996)
يا شباب بلاش تهجم فى اى مشاركات سابقة او قادمة كى لا يغلق الموضوع,
راجعوا قوانين ارابيا,
الله كريم,

ياريت الموضوع يبقى مفتوح يادكتور لى التحدير من الشركة لى ان صاحبنا هو اساسا دخل يعمل بلبلة بالموضوع لكى ينقفل وفى انتظار ردو بشائن الهيئة الرقابية ونعتدر منك يا دكتور لو كان هناك اي تهجم من طرفنا

م.نادر فريد 23-09-2010 08:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marocbleu (المشاركة 61989)
أخي الكريم

لداعي لحوار الأصم

Paris1 يقول لك هناك إعادة تسعير كتيرة

وأنت تقول له عليك القبول بها ، عبر إختيار max dev

max dev في الشركات الجادة ينفع في سكلبنغ ، نستعمله عندما يكون هناك فعلاً حركة سريعة لسعر ، فأنا أقبل بأن تتم الصفقة ،،، لكن ما يشتكي منه paris1 هو أنا إعادة أتسعر تتم خصوصاً لدى بوسطن وبقي الشركات السعر تابت

هذا هو ما فهمت بالضبط

forexeagle 23-09-2010 08:17 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 61986)

اشكرك اخى الفاضل فوركس ايجل على مداخلتك الرقيقة على الرغم ان فيها بعض اللغط فى موضوع عدم كيفية ادارة الامور و ما الى ذلك لن اتطرق اليه لانه لا يعنينى,
الاحرى ان تستعمل الوصول الى مواضيعى و مشاركاتى و قد تعلم كيف تدار الامور مع الشركات,

لقد قلت رد احمد كما قاله لى و كما اخبرته بذلك تليفونيا فلا اعلم ما الامر الذى تقوله الان !

الحل الذى تقوله حضرتك يعنى بالعربية ارضى صاغرا باى سليبج او ريكوت يطبق عليك,
هل تعتقد ان ذلك حلا مرضيا لك كمتاجر.و لماذا لا نسمع عن هذه الاشياء فى الشركات الاخرى بدون ذكر اسماء,
مرة اخرى لقد قلت ما رأيته و سالت و استفسرت فيه من الشركة و جائتنى ردود غير مقنعة لى و قد عرضتها و يمكنك مراجعة ردود الشباب فليس رأيى لوحدى,
نحن فى منتديات عربية البعض يعرف الكثير عن اى مشكلة او خطأ و يخاف كثيرا من الافصاح عنه لانه سيتعرض الى ما اتعرض له من صب جام الغضب على فاتح الموضوع و ليس على اشياء يمكن تصحيحها لنتطور,
اشكرك مرة اخرى على كلامك الرقيق.,
الله كريم,

العفو أخي الكريم واتمنى انك ترد بموضوعيه وبدليل وبمثال واقعي لان الكلام العابر دون دليل عليه فيكون ليس له قيمه وايضا كنت اتوقع ان ترد على ردودي بشكل اوضح وعملي

عموما لي رد على كلامك وهو كيفيه معرفه حدوث السليبيج وتاخير التنفيذ فقد قمت بالرد على هذه النقطه فكيفيه معرفه التاخير في التنفيذ وهل الشركه نفذت بسرعه على السعر الذي اريده ام لا واستكمالا لكلامي حتى يعلم الجميع حقيقه اي شركه في التنفيذ يجب ان يطلع على خانه الجورنال ويرى توقيت الطلب للاوردر وتوقيت التنفيذ من سرفر الشركه

مثال في الصوره على حساب ديمو لشركه بوسطن قمت بعمل 3 صفقات كما موضح في الصوره نجد ان فرق بين الطلب اي تنفيذ الاوردر والصفقه وتنفيذها في سرفر الشركه للصفقات كالتالي :

الصفقه الاولى : 1 ثانيه
الصفقه الثانيه : 1ثانيه
الصفقه الثالثه : 1 ثانيه

من هنا نستطيع ان نحكم على ما تقوم به الشركه بعمل السليبيج وهل هناك تاخير واعاده تسعير من الشركه ؟
طبعا زمن التنفيذ كل ما كان اقل يكون افضل ويفضل يكون بين 1-3 ثواني تقريبا وهذا الحد المقبول

وكلامك مردود عليه اخي اسامه حيث لم توضح كيف يحدث السليبيج والخيار الذي نتحدث عنه وهو:

كيف يكون سبب في حدوث تاخير في التنفيذ ياريت توضح رايك مش تسيب الكلام من غير اثبات على صحه كلامك انت كده بتتهم الخيار ده انه بيسبب سليبيج وتاخير في التنفيذ وده مش صحيح زي ما اثبت في ردودي السابقه

منتظر ردك

م.نادر فريد 23-09-2010 08:23 PM

هل يمكن أعتبار قبول ال Max. Dev هو حل للمشكلة ... مش معقول طبعا لأن كأنى بأطلب من الشركة تشترى لى من السعر اللى يريحها أو تبيع من السعر اللى يريحها ... أية دة فية كدا بردو !! ... حبيبى انت بتحاول مشكور تقدم حل لعدم ظهور الريكوت وهو حل فعال وسيقضى على الريكوت فعلا ولكنه سيعطى القط مفتاح الكرار أرجو الا يكون هناك من أقنعك انك بهذة الطريقة قضيت على الريكوت فهذة الطريقة بالضبط كأنك حدث لك ريكوت ووافقت على التنفيذ ثم ريكوت اخر ووافقت ومهما تكرر الريكوت فأنت موافق حتى يتم تنفيذ الأمر بأى سعر .أى تجارة هذة ؟ هل تسمى هذة متاجرة !!!! ....
وما يحزننى حقيقة أنك تعرض هذا الأقتراح وكأنه الحل السحرى الذى يجهله د.أسامة أرجو أن تراجع نفسك وتسمع ما نقوله لك بأخوة ولا تسمح لأحد بخداعك .

paris1 23-09-2010 08:24 PM

ياريت تكون محايد لمرة واحدة وتقول لنا الفرع الى كنت بعمل عليه يتبع اي هيئة رقابية عشان اقدم بلاغ ضدهم انداك راح تبان الحقائق اكتر ويبان المستور وما خفي كان اعظم

forexeagle 23-09-2010 08:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marocbleu (المشاركة 61992)
:1 (105)::1 (105):

أخي الكريم ،،، ادى قبل إعادة التسعير ،، كيف يتبت أنه هناك إعادة تسعير ؟؟؟؟؟؟؟؟

اللي يثبت ان هناك اعاده تسعير ان يبقى فيه تاخير في التنفيذ ياطيب وانا وضحت في اخر مشاركتين ازاي نعرف الموضوع ده عشان الشركات مش تضحك علينا
الشركه عشان تتلاعب في سعر التنفيذ تقوم عامله حركات التهنيج والتاخير ورفض الطلب المتكرر فدايما عينك على توقيت طلب الاوردر وتوقيت تنفيذ نفس الاوردر في الجورنال لو لقيت اكثر من ثانيتين او 3 ثواني وباستمرار بيحصل الموضوع ده في كل الاوقات يبقى دي شركه بتعمل سليبيج وبتسرق نقاط لصالحها ودي الطريقه اللي ميختلفش عليها حد

م.نادر فريد 23-09-2010 08:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62006)
العفو أخي الكريم واتمنى انك ترد بموضوعيه وبدليل وبمثال واقعي لان الكلام العابر دون دليل عليه فيكون ليس له قيمه وايضا كنت اتوقع ان ترد على ردودي بشكل اوضح وعملي

عموما لي رد على كلامك وهو كيفيه معرفه حدوث السليبيج وتاخير التنفيذ فقد قمت بالرد على هذه النقطه فكيفيه معرفه التاخير في التنفيذ وهل الشركه نفذت بسرعه على السعر الذي اريده ام لا واستكمالا لكلامي حتى يعلم الجميع حقيقه اي شركه في التنفيذ يجب ان يطلع على خانه الجورنال ويرى توقيت الطلب للاوردر وتوقيت التنفيذ من سرفر الشركه

مثال في الصوره على حساب ديمو لشركه بوسطن قمت بعمل 3 صفقات كما موضح في الصوره نجد ان فرق بين الطلب اي تنفيذ الاوردر والصفقه وتنفيذها في سرفر الشركه للصفقات كالتالي :

الصفقه الاولى : 1 ثانيه
الصفقه الثانيه : 1ثانيه
الصفقه الثالثه : 1 ثانيه

من هنا نستطيع ان نحكم على ما تقوم به الشركه بعمل السليبيج وهل هناك تاخير واعاده تسعير من الشركه ؟
طبعا زمن التنفيذ كل ما كان اقل يكون افضل ويفضل يكون بين 1-3 ثواني تقريبا وهذا الحد المقبول

وكلامك مردود عليه اخي اسامه حيث لم توضح كيف يحدث السليبيج والخيار الذي نتحدث عنه وهو:

كيف يكون سبب في حدوث تاخير في التنفيذ ياريت توضح رايك مش تسيب الكلام من غير اثبات على صحه كلامك انت كده بتتهم الخيار ده انه بيسبب سليبيج وتاخير في التنفيذ وده مش صحيح زي ما اثبت في ردودي السابقه

منتظر ردك

بالطبع يمكن الا يؤخر فى الزمن ولكن قد يؤخر فى الأسعار بالعقل كدا يا سيدنا واحد بتقول له والنبى أشترى لى بالسعر اللى يعجبك ... أية اللى هيأخره ولو حتى نفذ الأمر بالسعر اللى أنت طالبه مرة وللا مرتين تاكد ان السعر كان اتغير فى الماركت خلاص وسار عكسك .

م.نادر فريد 23-09-2010 08:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة paris1 (المشاركة 62011)
ياريت تكون محايد لمرة واحدة وتقول لنا الفرع الى كنت بعمل عليه يتبع اي هيئة رقابية عشان اقدم بلاغ ضدهم انداك راح تبان الحقائق اكتر ويبان المستور وما خفي كان اعظم

صحيح أيضا سؤال وعلامة استفهام كبيرة ايضا .... حسابتنا بتكون تابعة لمين ؟ لغاية دلوقت مش عارفين ؟؟؟ ودوخت فى موقع الشركة أنى ألاقى أى أشارة مفيش !!! ياريت توضح لنا الموضوع دة كمان ؟

forexeagle 23-09-2010 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62010)
هل يمكن أعتبار قبول ال Max. Dev هو حل للمشكلة ... مش معقول طبعا لأن كأنى بأطلب من الشركة تشترى لى من السعر اللى يريحها أو تبيع من السعر اللى يريحها ... أية دة فية كدا بردو !! ... حبيبى انت بتحاول مشكور تقدم حل لعدم ظهور الريكوت وهو حل فعال وسيقضى على الريكوت فعلا ولكنه سيعطى القط مفتاح الكرار أرجو الا يكون هناك من أقنعك انك بهذة الطريقة قضيت على الريكوت فهذة الطريقة بالضبط كأنك حدث لك ريكوت ووافقت على التنفيذ ثم ريكوت اخر ووافقت ومهما تكرر الريكوت فأنت موافق حتى يتم تنفيذ الأمر بأى سعر .أى تجارة هذة ؟ هل تسمى هذة متاجرة !!!! ....
وما يحزننى حقيقة أنك تعرض هذا الأقتراح وكأنه الحل السحرى الذى يجهله د.أسامة أرجو أن تراجع نفسك وتسمع ما نقوله لك بأخوة ولا تسمح لأحد بخداعك .

احترم ردك وارجو ان توضح عكس كلامي اذا لديك دليل ضد كلامي ياريت تظهره
الماكس ديفيشن بيحافظ على الاوردر من التنفيذ لسعر ابعد من السعر اللي عايز تدخل منه وده تعريفه باختصار في موقع الشركه المنفذه لبرنامج الميتا تريدر ووضعوه مؤخرا تفتكر عملوه واخترعوه من فتره قريبه عشان يضرو يعني عملاءهم والناس تطفش من الميتا تريدر وتسب وتلعن اليوم اللي اخترعت الشركه المصمه للبرنامج الاوبشن ده .؟
انا ذكرت سابقا ان الخيار ده بيحافظ على سلامه الاوردر من التنفيذ بعيد عن السعر اللي عايزو العميل حمايه ليه من حركات السوق العنيفه ووضحت انه ملهوش دعوه بالسليبيج والتاخير في التنفيذ ابدا ولايوجد علاقه من بعيد وتقدر ببساطه تعرف الشركه انها بتتلاعب في التنفيذ من الجورنال انك تشوف وقت وسعر طلب الاوردر كم و وقت وسعر تنفيذ الاوردر في السرفر كم لو لقيت السعر فيه اختلاف دائما وابدا في كل الصفقات يعني مثلا انت عامل الماكس ديفيشن قيمته 2 نقطه فلو كل صفقاتك او اغلبها او معظمها سعر طلب الاوردر مختلف بنقطتين عن سعر تنفيذ الاوردر في السرفر يبقى معاك حق ان الماكس ديفشن ده وحش والشركه اللي بتستخدمه حراميه

عايز ايه تاني اكتر من كده توضيح انا مستعد

forexeagle 23-09-2010 08:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62017)
بالطبع يمكن الا يؤخر فى الزمن ولكن قد يؤخر فى الأسعار بالعقل كدا يا سيدنا واحد بتقول له والنبى أشترى لى بالسعر اللى يعجبك ... أية اللى هيأخره ولو حتى نفذ الأمر بالسعر اللى أنت طالبه مرة وللا مرتين تاكد ان السعر كان اتغير فى الماركت خلاص وسار عكسك .

ياباشا راجع صفقتك في الجورنال وشوف سعر طلب الاوردر كم والتنفيذ كم وسعتها تعرف بالظبط الشركه نفذت صح ولا بتسرقك وراجع اخر مشاركه ليا :1 (31):

forexeagle 23-09-2010 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62020)
صحيح أيضا سؤال وعلامة استفهام كبيرة ايضا .... حسابتنا بتكون تابعة لمين ؟ لغاية دلوقت مش عارفين ؟؟؟ ودوخت فى موقع الشركة أنى ألاقى أى أشارة مفيش !!! ياريت توضح لنا الموضوع دة كمان ؟

حسب رد الاستاذ احمد سليمان قال ان فرع مصر مش تنفيذي مجرد دعم فني وتسويق للشركه ومفيش اوبريشين هنا في مصر يعني الاوراق والفلوس والحسابات كلها في فرع روسيا وسويسرا واعتقد كمان تقدر تطلب من الشركه انك يكون حسابك تبع قوانين جهه معينه ودي شي متاح في كل الشركات

paris1 23-09-2010 08:43 PM

رجاء من الاخوة الاعضاء الكرام تفاصيل عن عناوين الهيائات الرقابية التى تنتمى اليها شركة بوسطن عشان اقدم فيها شكوى بخصوص ما حصل وما كان يحصل لى معهم اتمنى بعد دخولى ليلا ان اجد مواقع لى الهيائات وكيفية الاتصال بهم وشكرا لى الجميع لى ان صاحبنا الى عمال يدافع عن الشركة ليس له اي مصداقية تدكر بما انه مش عاوز يقول لنا فرع الشركة متسجل فى اي هئية ودا كارتة ان هو نفسو ميكنش عارف الايجابة

الامر جدي من ناحية الهيئات الرقابية نتمنى التفاعل من الجميع

م.نادر فريد 23-09-2010 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62022)
احترم ردك وارجو ان توضح عكس كلامي اذا لديك دليل ضد كلامي ياريت تظهره
الماكس ديفيشن بيحافظ على الاوردر من التنفيذ لسعر ابعد من السعر اللي عايز تدخل منه وده تعريفه باختصار في موقع الشركه المنفذه لبرنامج الميتا تريدر ووضعوه مؤخرا تفتكر عملوه واخترعوه من فتره قريبه عشان يضرو يعني عملاءهم والناس تطفش من الميتا تريدر وتسب وتلعن اليوم اللي اخترعت الشركه المصمه للبرنامج الاوبشن ده .؟
كلام سليم و لكن المفروض ألا نحتاجه ألا فى اوقات الفولاتيليتى العالية فقط
يعني مثلا انت عامل الماكس ديفيشن قيمته 2 نقطه فلو كل صفقاتك او اغلبها او معظمها سعر طلب الاوردر مختلف بنقطتين عن سعر تنفيذ الاوردر في السرفر
تمام أقتراح مقبول
يبقى معاك حق ان الماكس ديفشن ده وحش والشركه اللي بتستخدمه حراميه

عايز ايه تاني اكتر من كده توضيح انا مستعد

تمام ... فاضل واحد ضحية بقى نجرب على حسابه ونكتب الكلام دة فى أتفاقية العملاء :)

forexeagle 23-09-2010 08:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62032)
تمام ... فاضل واحد ضحية بقى نجرب على حسابه ونكتب الكلام دة فى أتفاقية العملاء :)

هههههههههههههههههههههههه

والله انا نفسي اخدك بالحضن وابوسك عشان صراحتك والرد العقلاني ده واللي يدل على حسن خلقك وشهامتك

على فكره الكلام اللي بقوله ده اللي بعمل بيه دايما عشان مينضحكش عليا من الشركات واعرف كويس سعري ووقتي في التنفيذ سليم ولا مش سليم وانا بقول كل الكلام اليل فات ده عشان ده الصح وناس كتير لاسف متعرفهوش
طيب كده يبقى الماكس ديفيشن برئ على الاقل لحد دلوقتي فين بقه الاخ اسامه يقولنا ليه يتهم الشركه بالكلام ده وهو مش صحيح والهجوم الغير مبرر وده سبب الموضوع ده ولازم نكون محايدين وردودنا باثبات ودليل وفي الاخر الشجاع اللي يقول قول الحق ولو على رقبته

مدير الموقع 23-09-2010 09:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة paris1 (المشاركة 62030)
رجاء من الاخوة الاعضاء الكرام تفاصيل عن عناوين الهيائات الرقابية التى تنتمى اليها شركة بوسطن عشان اقدم فيها شكوى بخصوص ما حصل وما كان يحصل لى معهم اتمنى بعد دخولى ليلا ان اجد مواقع لى الهيائات وكيفية الاتصال بهم وشكرا لى الجميع لى ان صاحبنا الى عمال يدافع عن الشركة ليس له اي مصداقية تدكر بما انه مش عاوز يقول لنا فرع الشركة متسجل فى اي هئية ودا كارتة ان هو نفسو ميكنش عارف الايجابة

الامر جدي من ناحية الهيئات الرقابية نتمنى التفاعل من الجميع

عندما سألت هذا السؤال من قبلك كان رد الشركة اننا فى روسيا او سويسرا اختر ما يحلو لك,
سألت يعنى انا مع مين والحسابات اللى بتفتح دى مع اى فيهم و بنتعامل مع اى دولة و اى قوانين و اى بنوك تنفيذ
كان الرد اننا سويسرا او روسيا لم استطع فهم ساعتها ذلك الصراحة و لكن بناء على كلامهم فيمكنك الشكوى فى المنظمات المسجلة فيها الشركة فى سويسرا او روسيا و المدونة فى موقع الشركة,

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62050)
هههههههههههههههههههههههه

والله انا نفسي اخدك بالحضن وابوسك عشان صراحتك والرد العقلاني ده واللي يدل على حسن خلقك وشهامتك

على فكره الكلام اللي بقوله ده اللي بعمل بيه دايما عشان مينضحكش عليا من الشركات واعرف كويس سعري ووقتي في التنفيذ سليم ولا مش سليم وانا بقول كل الكلام اليل فات ده عشان ده الصح وناس كتير لاسف متعرفهوش
طيب كده يبقى الماكس ديفيشن برئ على الاقل لحد دلوقتي فين بقه الاخ اسامه يقولنا ليه يتهم الشركه بالكلام ده وهو مش صحيح والهجوم الغير مبرر وده سبب الموضوع ده ولازم نكون محايدين وردودنا باثبات ودليل وفي الاخر الشجاع اللي يقول قول الحق ولو على رقبته

اخى الفاضل,
اتفهم تماما موقفك فى الدفاع عن الشركة كونك وكيل للشركة و انا لا اشكك فى نزاهتك مطلقا و انا بالفعل انسان عندما اخطئ و اقتنع اعتذر و لكن حتى الا لم اجد ما يؤكد اننى على خطأ
دائما تقول ان كلامى مرسل و لا اعرف لماذا رغم ان التقارير بالريكوت الكتيرة سادد عين الشمس فى حساب الاخ باريس!
ما تقوله فى اتاحة انحراف الاسعار هو كى نقبل باقصى انحراف سعرى فى السوق و نهرب من الريكوت.,
انت ستقول و تعيد فى نفس النقطة انه لا يوجد ريكوت و انا اسالك ماذا اذا لم افعل خاصية قبول انحراف الاسعار هل سيحدث ريكوت ام ماذا؟
يمكننا قبول ريكوت وقت الاخبار لا جدال او وقت السيولة الضخمة و لكن الريكوت فى كل الاوقات كما هو مرفق فى صور الاخ دريس تعتبر مشكلة يجب اصلاحها,
هل عليكم ان تخبروا العملاء عن تفعيل انحراف الاسعار كى لا يحدث ريكوت ام ان المنصة مع تحميلها تكون مفعلة اتاحة الانحراف السعرى,
انا متبقى معايا حساب فيه باقى العمولات عايزين تجربوا فيه جربوا معنديش مشكلة المهم ان تظهر الاشياء الصحيحة بما يفيد العملاء فى المقام الاول,
صراحة اشكرك على وصفى بالشجاع لقولى ما رأيت لو على رقبتى,
على فكرة النقاش عندما يكبر لا يخدم ابدا مصالحك و مصالح الشركة لان المواضيع الحيوية الفعالة ترفع على محرك بحث جوجل الى الصفحة الاولى بسرعة,
و لكننا مستعدين للمناقشة على الرغم من اننا نلف فى دائرة مفرغة للاسف,
تحياتى يا باشا و موفق ان شاء الله فى عملك,
الله كريم,

forexeagle 23-09-2010 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 62061)

عندما سألت هذا السؤال من قبلك كان رد الشركة اننا فى روسيا او سويسرا اختر ما يحلو لك,
سألت يعنى انا مع مين والحسابات اللى بتفتح دى مع اى فيهم و بنتعامل مع اى دولة و اى قوانين و اى بنوك تنفيذ
كان الرد اننا سويسرا او روسيا لم استطع فهم ساعتها ذلك الصراحة و لكن بناء على كلامهم فيمكنك الشكوى فى المنظمات المسجلة فيها الشركة فى سويسرا او روسيا و المدونة فى موقع الشركة,

اخى الفاضل,
اتفهم تماما موقفك فى الدفاع عن الشركة كونك وكيل للشركة و انا لا اشكك فى نزاهتك مطلقا و انا بالفعل انسان عندما اخطئ و اقتنع اعتذر و لكن حتى الا لم اجد ما يؤكد اننى على خطأ
دائما تقول ان كلامى مرسل و لا اعرف لماذا رغم ان التقارير بالريكوت الكتيرة سادد عين الشمس فى حساب الاخ باريس!
ما تقوله فى اتاحة انحراف الاسعار هو كى نقبل باقصى انحراف سعرى فى السوق و نهرب من الريكوت.,
انت ستقول و تعيد فى نفس النقطة انه لا يوجد ريكوت و انا اسالك ماذا اذا لم افعل خاصية قبول انحراف الاسعار هل سيحدث ريكوت ام ماذا؟
يمكننا قبول ريكوت وقت الاخبار لا جدال او وقت السيولة الضخمة و لكن الريكوت فى كل الاوقات كما هو مرفق فى صور الاخ دريس تعتبر مشكلة يجب اصلاحها,
هل عليكم ان تخبروا العملاء عن تفعيل انحراف الاسعار كى لا يحدث ريكوت ام ان المنصة مع تحميلها تكون مفعلة اتاحة الانحراف السعرى,
انا متبقى معايا حساب فيه باقى العمولات عايزين تجربوا فيه جربوا معنديش مشكلة المهم ان تظهر الاشياء الصحيحة بما يفيد العملاء فى المقام الاول,
صراحة اشكرك على وصفى بالشجاع لقولى ما رأيت لو على رقبتى,
على فكرة النقاش عندما يكبر لا يخدم ابدا مصالحك و مصالح الشركة لان المواضيع الحيوية الفعالة ترفع على محرك بحث جوجل الى الصفحة الاولى بسرعة,
و لكننا مستعدين للمناقشة على الرغم من اننا نلف فى دائرة مفرغة للاسف,
تحياتى يا باشا و موفق ان شاء الله فى عملك,
الله كريم,

لا فعلا ردك اقنعني , ماتحولش تبرر ردودي اني وكيل للشركه اصلا من غير ما تتاكد منه وكمان ده رد واسلوب ميجبش نتيجه يعني ان عشان تسكت حد فتقوله انت وكيل للشركه فعشان كده بدافع عنها وياعزيزي الكلام اللي ذكرته وضعت امثله عليه واللي ليه خبره ومعرفه بهذه الامور البسيطه يعرف ان الكلام ده معلهوش اي غبار ومن بديهيات التداول في الفوركس

ابلغ رد انك ترد برد مقنع في صلب الموضوع ونقاط الخلاف وده اللي طلبته منك

المهم انا قلت ان من الشجاعه الاعتراف بالخطأ وانت مصر ولم تعترف بخطأ ادعائك على الشركه ولو انت فعلا لديك الشجاعه ارجو قبول هذا التحدي حتى نثبت للجميع صحه ادعاءك وبطلان كلامي وامامك فرصه تثبت فيها صحه كلامك عن الشركه
انت بتقول ان ممكن تجرب على حساب ليك في الشركه طيب انا بتحدى انك تثبت عدم صحه كلامي اللي قلته وانك تثبت ان كلامك صح وانا مستعد لاي شئ تطلبه لو اثبت ان كلامك وادعائك على الشركه صحيح

ممكن تضع ماكس ديفيشن =3 نقاط وتبدء تفتح صفقات في فترات متفرقه واوقات مختلفه وابعتلنا صوره من الجورنال ونشوف اذا كان هناك اعاده تسعير ام لا وتوقيت التنفيذ

هل لديك الشجاعه بهذا التحدي؟

وارجو وانا بطالبك كتير انك تعقب على كلامي وتبدي رايك مدعما باثبات وتوضيح يقبله العقل
وليس كلام سطحي وعدم الرد على نقاط الخلاف

م.نادر فريد 23-09-2010 10:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62050)
هههههههههههههههههههههههه

معلش لكن منطقيا كلام أسامة هو الصحيح وكلامك أنت هو الذى ينتظر التجربة والبرهان ... لأنه ان كان الماكس ديفيشن لن يؤثر فمنطقيا ألا يكون فعال وليس المنطقى أن نفعله ونتوقع من الشركة انها ستنفذ على السعر المطلوب ونراقبها وخصوصا فى حالة الشراء والبيع بسعر الماركت لأنه بما أنه يوجد مونيتورينج للأكسبرتات ثم تطلب منى ان تكون روحى تحت أيدك بالماكس ديفياشن وأجرب الكلام مش منطقى خالص ... مش جاى معاية أنى أحط نفسى تحت ضرس الشركة وأقول هم حلوين ومش هيزعلونى وأجرب ... وبعدين أية لازمتها الديفيشن لغاية دلوقت مش فاهم ... يا أما تنفذ لى على السعر اللى أنا طالبه يا أما تقول لى ريكوت ده المنطقى لكن أسيبها لك سداح مداح على تجربة وبتاع وأراقبك طيب لية الذل ده ما أروح لشركة مش محتاجة راقبنى وجربنى ومتقلقش منى وأوعدك ومتخافش منى ...... وبالذات أوعدك دى بقى أنا شوفت وعود الشركة زى الفل شوية هواء يطيروها وولا كأنك كنت بتقول جربونى ومتخافوش كله وقت التنفيذ بيطير.

م.نادر فريد 23-09-2010 10:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62075)
ممكن تضع ماكس ديفيشن =3 نقاط وتبدء تفتح صفقات في فترات متفرقه واوقات مختلفه وابعتلنا صوره من الجورنال ونشوف اذا كان هناك اعاده تسعير ام لا وتوقيت التنفيذ

يا سيدى أحنا كلنا قولنا لك انه لن يكون هناك اعادة تسعير طبعا بهذة الطريقة ....أعادة تسعير لماذا ؟؟؟وأنا سايب لك 3 بيب فوق وتحت السعر يعنى 6 بيب تلعب فيهم براحت ... هو أحنا كدا أتفقنا على سعر أصلا علشان يكون فية أعادة تسعيرة ..... أرجوك احترم عقلنا شوية بس .. نقطة نظام ...
أنا فهمت من كلامك علشان ميكونش كلام عايم أن اللى يخللى الديفيشن 3 ويسكالب ... كل أو غالبية الصفقات بتاعته ستنفذ من السعر اللى طلبه ... وال 6 بيب دول ولا كأننا سامحين بهم حاجة كدا ديكور يعنى .... صح كدا وللا احنا بننفخ فى قربة مقطوعة ؟ :)

targetegy 23-09-2010 10:39 PM

بعد اذنكم ممكن اتكلم بعيد عن الشركه بوسطن
لان دة امر حصل معايا جدال فيه
وانا مش مقتنع باى كلام والحمد الله سبت الشركه الثانيه ورحت شركه احسن منهااااااااااا

م.نادر فريد 23-09-2010 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة targetegy (المشاركة 62088)
بعد اذنكم ممكن اتكلم بعيد عن الشركه بوسطن
لان دة امر حصل معايا جدال فيه
وانا مش مقتنع باى كلام والحمد الله سبت الشركه الثانيه ورحت شركه احسن منهااااااااااا

باشا تليفونك كان مغلق بعد الظهر لية ؟؟؟؟؟ أنت بتقلدنى يعنى :) ... وللا كنت بتعطى محاضرة ؟ ... أتفضل طبعا النقاش مفتوح للجميع لكن نفسى يرد أيجل على سؤالى علشان نحط النقاط على الحروف .

targetegy 23-09-2010 10:45 PM

انا كنت فى شركه تانيه ونفس موضوع بوسطن ريكووووووووووووووووووووووووود لحد ما تلعن اليوم اللى انت دخلت فيه الفوركس من اساسه
واوقات امتى بقى الساعهه 12 ولا1 الصبح بعد انتهاء امريكا
يعنى مفيش حركه اصلا
وكلمت الشركه وحاولى يقنعونى وهقلك حاجه عملت 2 بيب او 3
بس دة مش صح
عملته وانا اصلا مش مقتنع بيه
تعالى بقى نسئل سؤااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال
ليه الشركه دى ولا بوسطن بتعمل ريكود بهذه الطريقه
مع ان هى ذىها ذى اى شركه والمفروض انه الميتا واحده
طيب ليه الشركات التانيه مفيش ريكود مع ان نفس السعر فى نفس الوقت لكل المنصاااااااااااااااااااااااااااااااات
مع العلم بدون ذكر اسماء انا بتعامل مع 4 منصات حاليا ل4 شركات
ومش بيحصل معايا ريكود نهائى غير لما يكون اخبارقويه
غير كده الاوردر بيتاخد بسلاسه
خلى بالك 4 شركااااااااااااااااااااااااااات
يعنى 4 منصات مختلفه
وشركات معروفه وليها باع طويل
عموما هو دة السؤال
اشمعنى فى الشركه دى والشركات التانيه لاء مع نفس الاسعار فى جميع المنصات ونفس الحركه

targetegy 23-09-2010 10:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62091)
باشا تليفونك كان مغلق بعد الظهر لية ؟؟؟؟؟ أنت بتقلدنى يعنى :) ... وللا كنت بتعطى محاضرة ؟ ... أتفضل طبعا النقاش مفتوح للجميع لكن نفسى يرد أيجل على سؤالى علشان نحط النقاط على الحروف .

للاسف الموبيل اتسرق منى كنت حاطه فى العربيه هو والاب توب
هبعتلك رقمى الجديد على الخاص ياكبير

م.نادر فريد 23-09-2010 10:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62027)
الاوراق والفلوس والحسابات كلها في فرع روسيا وسويسرا ،،،،،، واعتقد كمان تقدر تطلب من الشركه انك يكون حسابك تبع قوانين جهه معينه ودي شي متاح في كل الشركات

فرع روسيا وسويسرا !! يعنى أنا لو عاوز أشتكيكم دلوقت أو الأخ باريس عاوز يشتكيكم ... ممكن حضرتك تقول لى أشتكى لمين أعتقد ما دمت مش غلطان وواثق من الشركة قول لنا ... دلوقت عاوز أعمل بلاغ ... أروح لمين من غير مماطلة وروح شمال او يمين ... واحد زى أخى باريس يشتكيكم لمين من بعد ربنا ؟

مدير الموقع 23-09-2010 11:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62075)
لا فعلا ردك اقنعني , ماتحولش تبرر ردودي اني وكيل للشركه اصلا من غير ما تتاكد منه وكمان ده رد واسلوب ميجبش نتيجه يعني ان عشان تسكت حد فتقوله انت وكيل للشركه فعشان كده بدافع عنها وياعزيزي الكلام اللي ذكرته وضعت امثله عليه واللي ليه خبره ومعرفه بهذه الامور البسيطه يعرف ان الكلام ده معلهوش اي غبار ومن بديهيات التداول في الفوركس

ابلغ رد انك ترد برد مقنع في صلب الموضوع ونقاط الخلاف وده اللي طلبته منك

المهم انا قلت ان من الشجاعه الاعتراف بالخطأ وانت مصر ولم تعترف بخطأ ادعائك على الشركه ولو انت فعلا لديك الشجاعه ارجو قبول هذا التحدي حتى نثبت للجميع صحه ادعاءك وبطلان كلامي وامامك فرصه تثبت فيها صحه كلامك عن الشركه
انت بتقول ان ممكن تجرب على حساب ليك في الشركه طيب انا بتحدى انك تثبت عدم صحه كلامي اللي قلته وانك تثبت ان كلامك صح وانا مستعد لاي شئ تطلبه لو اثبت ان كلامك وادعائك على الشركه صحيح

هل لديك الشجاعه بهذا التحدي؟

وارجو وانا بطالبك كتير انك تعقب على كلامي وتبدي رايك مدعما باثبات وتوضيح يقبله العقل
وليس كلام سطحي وعدم الرد على نقاط الخلاف

اهلا بيك مرة اخرى,
شيئ طبيعى ان تدافع عن من تثق و تقتنع به و هذا امر جيد و ليس اتهاما لك,
بعيدا عن كلام الشجاعة و التحدى و صلاح الدين والذى منه ليه احط اتاحة لانحراف السعر اساسا عشان اجرب؟
الطبيعى ان محطش اتاحة للانحراف و اجرب و اللى يبان فى الجورنال ساعتها يبقى فيه الكلام,
لازلنا ننفخ فى نفس القربة المقطوعة!

صدقنى لو اتضح ان كلامى على خطأ فساقدم اعتذارى فالاعتذار من شيم الرجال و ليس عيبا
و لكن حتى الان لم يثبت العكس فانت ترد فى كل الوقت على كيفية ازالة الريكوت و لم تتحدث عن عدم التعليم على الاختيار و متابعة المنصة و التنفيذ انذاك,
لم تتحدث على باقى الاشياء ايضا
خلينى اسالك بمنطق الشجاعة و الصراحة التى تتحدث بها و كمتاجر و عميل ووكيل لشركة بوسطن,
ما هى عيوب شركة بوسطن من وجهة نظرك بكل شفافية؟
اتمنى الاجابة بصراحة ,
تحياتى لك,
الله كريم,

alzmalkawy 23-09-2010 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62095)
فرع روسيا وسويسرا !! يعنى أنا لو عاوز أشتكيكم دلوقت أو الأخ باريس عاوز يشتكيكم ... ممكن حضرتك تقول لى أشتكى لمين أعتقد ما دمت مش غلطان وواثق من الشركة قول لنا ... دلوقت عاوز أعمل بلاغ ... أروح لمين من غير مماطلة وروح شمال او يمين ... واحد زى أخى باريس يشتكيكم لمين من بعد ربنا ؟

انا بعد المشاكل الي حصلت معايا في نفس اليوم
دورت على جهة استكي ليها ملقتش ...؟
لكن سؤال لو اي شركة تانية و حصل معاها مشكلة من النوع ده هنشتكي فين ؟

اعتقد الشكوى غير مجدية لكن الشركات المحترمة بيكون محروف انها محترمة
و الشركات الي زي بوسطن سمعتها بتكون سبقاها و السوق صغير

forexeagle 24-09-2010 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62082)

معلش لكن منطقيا كلام أسامة هو الصحيح وكلامك أنت هو الذى ينتظر التجربة والبرهان ... لأنه ان كان الماكس ديفيشن لن يؤثر فمنطقيا ألا يكون فعال وليس المنطقى أن نفعله ونتوقع من الشركة انها ستنفذ على السعر المطلوب ونراقبها وخصوصا فى حالة الشراء والبيع بسعر الماركت لأنه بما أنه يوجد مونيتورينج للأكسبرتات ثم تطلب منى ان تكون روحى تحت أيدك بالماكس ديفياشن وأجرب الكلام مش منطقى خالص ... مش جاى معاية أنى أحط نفسى تحت ضرس الشركة وأقول هم حلوين ومش هيزعلونى وأجرب ... وبعدين أية لازمتها الديفيشن لغاية دلوقت مش فاهم ... يا أما تنفذ لى على السعر اللى أنا طالبه يا أما تقول لى ريكوت ده المنطقى لكن أسيبها لك سداح مداح على تجربة وبتاع وأراقبك طيب لية الذل ده ما أروح لشركة مش محتاجة راقبنى وجربنى ومتقلقش منى وأوعدك ومتخافش منى ...... وبالذات أوعدك دى بقى أنا شوفت وعود الشركة زى الفل شوية هواء يطيروها وولا كأنك كنت بتقول جربونى ومتخافوش كله وقت التنفيذ بيطير.

سبحان الله من شويه قلت على كلامي كلام سليم رجعت دلوقتي تقول العكس ليه :1 (13):

عموما ياباشا بم انك مهندس برمجه وليك خبره في الامور دي ممكن تجاوبني على السؤال ده

انت بتقول ان الماكس ديفيشنت والخاصيه دي يعني متعرفش ايه لزمته مع ان انا شرحت فايدتها انها بتحمي العميل من تحرك السوق المفاجئ بتنبيه ان السعر اتحرك واتغير قبل ماتتفعل الصفقه بتاعته

طيب ممكن حضرتك يابشمهندس تقولي طالما من وجهه نظرك ملهاش لزمه الخاصيه دي طيب شركه عالميه المصنعه والمالكه للبرنامج metaquotes عملت الخاصيه دي ليه مؤخرا ؟ هل الشركه عملتها عشان تستخدمها شركات الفوركس في الاضرار بعملاءها اللي هم مستفيدين ببرنامج الشركه يعني مالكه الشركه سمعتها كده هتنضر !!!

طالما بقه الخاصيه دي مضره وملهاش لزمه يبقى الافضل اننا نقاطع بقه برنامج الميتا تريدر اللي بيعمل خواص للشركات عشان تتلاعب بالاسعار والعملاء :1 (105):

منتظر تعليقك ياباشا

forexeagle 24-09-2010 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 62087)
يا سيدى أحنا كلنا قولنا لك انه لن يكون هناك اعادة تسعير طبعا بهذة الطريقة ....أعادة تسعير لماذا ؟؟؟وأنا سايب لك 3 بيب فوق وتحت السعر يعنى 6 بيب تلعب فيهم براحت ... هو أحنا كدا أتفقنا على سعر أصلا علشان يكون فية أعادة تسعيرة ..... أرجوك احترم عقلنا شوية بس .. نقطة نظام ...
أنا فهمت من كلامك علشان ميكونش كلام عايم أن اللى يخللى الديفيشن 3 ويسكالب ... كل أو غالبية الصفقات بتاعته ستنفذ من السعر اللى طلبه ... وال 6 بيب دول ولا كأننا سامحين بهم حاجة كدا ديكور يعنى .... صح كدا وللا احنا بننفخ فى قربة مقطوعة ؟ :)

حبيبي واخويا نادر انا كلامي واضح وشرحت خاصيه الماكس ديفشين اكتر من 3 مرات وطريقه عملها واسلوب التعامل معها ..

انا هوضحهالك باسلوب تاني يمكن تكون كده توصل وتبقى مفهومه اكتر

لما تحدد قيمه مثلا نقطتين للماكس ديفيشن ده الحد اللي انت تسمح للشركه تنفذ فيه الاوردر لو السوق اتحرك نقطتين عن سعر طلبك لاوردر حلو كده ؟

طيب ما ممكن الشركه تستغل ده ودايما تقوم بتاخير الطلب نقطتين ؟ :1 (31): هقولك ايوا ممكن لكن ياحبيبي الجزء التاني من كلامي فين اللي هو متعلق بالجورنال ؟
الجورنال لزمته ايه ياجماعه ؟ مش بيبين اذا كان فيه تاخير في التنفيذ سواء تاخير في الاسعار او في التوقيت ؟؟ معنى كده نقدر نحكم على الشركه ونشوف هل هيه بتستغل دايما وبتتلاعب في فرق الماكس ديفشن , ولو حصل الكلام ده انت من حقك تطالب الشركه تعويض وتقاضيها ان لزم الامر وده شئ معروف ويبقى انت معاك ادله ضد الشركه .

باختصار كده مش معنى انت سمحت بفرق نقطتين ان الشركه هتستغل ده , لا طبعا انت تشوف صفقاتك في الجورنال ولو لقيت الشركه بتستعبط دايما وبتاخر في الاسعار يبقى دي شركه تستحق التشهير بيها ونقول عليها نصابه

عشان كده قلت لاستاذ اسامه ان يعمل الكلام ده على حسابه الحقيقي في الشركه عشان يعرف الحقيقه بعينه بدل مايتقال كلام عابر ملهوش اي اساس من الصحه ومفيش دليل عليه

م.محمد عبد القوى 24-09-2010 12:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle (المشاركة 62123)
سبحان الله من شويه قلت على كلامي كلام سليم رجعت دلوقتي تقول العكس ليه :1 (13):

عموما ياباشا بم انك مهندس برمجه وليك خبره في الامور دي ممكن تجاوبني على السؤال ده

انت بتقول ان الماكس ديفيشنت والخاصيه دي يعني متعرفش ايه لزمته مع ان انا شرحت فايدتها انها بتحمي العميل من تحرك السوق المفاجئ بتنبيه ان السعر اتحرك واتغير قبل ماتتفعل الصفقه بتاعته

طيب ممكن حضرتك يابشمهندس تقولي طالما من وجهه نظرك ملهاش لزمه الخاصيه دي طيب شركه عالميه المصنعه والمالكه للبرنامج metaquotes عملت الخاصيه دي ليه مؤخرا ؟ هل الشركه عملتها عشان تستخدمها شركات الفوركس في الاضرار بعملاءها اللي هم مستفيدين ببرنامج الشركه يعني مالكه الشركه سمعتها كده هتنضر !!!

طالما بقه الخاصيه دي مضره وملهاش لزمه يبقى الافضل اننا نقاطع بقه برنامج الميتا تريدر اللي بيعمل خواص للشركات عشان تتلاعب بالاسعار والعملاء :1 (105):

منتظر تعليقك ياباشا

لا يابرنس

الشركه عاملاها علشان وقت الاخبار القويه تقدر تشتغل وميحصلش ريكوت

وبعدين انت بتجادل كتير ليه

طالما الشركه كويسه معاك خليك معاها ياعم الله يسهلك

Samy 24-09-2010 12:21 AM

مناقشات هادفه بلاشك و إن كان أحياناً يعلو فيها الصوت و تزداد نبرة التهجم او التحدث بما لا يليق
و هذا ما لا نريده من هذه المناقشات و التى الغرض منها بلا أدنى شك مصحله العملاء
ليس عملاء بوسطن فقط بل عملاء كل الشركات
و ذلك من خلال التطرق للسلبيات التى تواجه المضاربين على اختلاف نوعياتهم
بغض النظر عن اسم الشركه
فإذا ما كانت هناك شكوى من ريكوت فى بوسطن
فتلك الشكوى نراها ايضا من شركات اخرى بين الحين و الاخر
فكثيراً ما نستشعر سليبيج هنا او هناك
سواء تأخير تنفيذ من قبل الشركه لغرض غير سوى للأسف
أو لمشاكل تقنيه تتعلق بسيرفيرات ببرامج تنفيذ بهارد وير
أو تتعلق بتدفق سيوله و توقيتات اخبار و خلافه
أىٍ كان السبب
فالمشكله تطل علينا بين الحين و الاخر
من بوسطن و من غير بوسطن
إحقاقاً للحق
و يجب علينا جميعاً أن نسلم بهذا أولاً حتى يمكننا
استكمال المناقشة للوصول للأمثل
لكل العملاء بكل الشركات
...........

عن نفسى ارى اخى الفاضل

ان اتاحة استخدام
الماكسمم ديفيشن
ليس حل للمشكله و درء وقوعها و تلافى حدوثها

إنما هو حل
لما ينجم عنها من أثار

معى يا فندم

تفعيل اتاحة امكانية انحراف سعر التنفيذ
عن السعر المطلوب

يحجم الاثار الناتجه عن التأخير فى التنفيذ
الى مدى ترتضيه أنت كمضارب
فهو يضيق الفجوة التى قد تنتج عن التنفيذ عند سعر يختلف عما تريد

و هنا تتباين
وجهات نظرنا جميعاً

فمنا من يراه انك كمضارب تتيح للشركه أن تنال بعض النقاط منك من خلال موافقتك على الانحراف السعرى

بينما البعض الاخر
انه تحجيم لما قد تأخذه منك الشركه
الى الحد الذى ترتضيه فأنت لا تدع لها الحبل على الغارب كما يقولون

و يجب على كل صاحب وجهة نظر
ان يحترم وجهة نظر الاخر

من اجل الوصول لنقاط تلاقى
تكون نتيجة محموده لهذا النقاش الفعال

بغض النظر عن التحدث عن شركه ما
او غيرها

forexeagle 24-09-2010 12:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 62104)

اهلا بيك مرة اخرى,
شيئ طبيعى ان تدافع عن من تثق و تقتنع به و هذا امر جيد و ليس اتهاما لك,
بعيدا عن كلام الشجاعة و التحدى و صلاح الدين والذى منه ليه احط اتاحة لانحراف السعر اساسا عشان اجرب؟

عشان دي طريقه التعامل السليمه مع الشركه دي وشركات تانيه بتتعامل بنفس الاسلوب ومش مشكله الشركه ان فيه ناس بتجهل بالامور دي خصوصا ان الخاصيه دي متاحه على الميتا تريدر من وقت قريب مع العلم ان الخاصيه دي تحسب للشركه مش ضدها ولو تعتبر عيب او حاجه ضد الشركه يبقى معنى كده بتقول ان ضد الشركه المنتجه للميتا تريدر يعني نقاطع الميتاتريدر في كل الشركات عشان بتعمل خاصيه في برامجه مش في صالح المستخدمين وهدفها خساره المستخدمين ,, ممكن تجاوبني ليه metaquotes المنتجه للميتا تريدر عملت الخاصيه دي في برنامجها طالما خاصيه ملهاش لزمه ومش تخدم العميل ؟يارب الاقي اجابه واضحه مش زي العاده مفيش اجابات شفافه

الطبيعى ان محطش اتاحة للانحراف و اجرب و اللى يبان فى الجورنال ساعتها يبقى فيه الكلام,
لازلنا ننفخ فى نفس القربة المقطوعة!

والله زي ماقلتلك قبل كده ده نظام الشركه اللي بتستخدم خاصيه جديده وبتواكب التطور وبتراعي حمايه عملاءها من تحركات السوق المفاجئه وبتحميه بعدم الدخول في الاوقات دي .

صدقنى لو اتضح ان كلامى على خطأ فساقدم اعتذارى فالاعتذار من شيم الرجال و ليس عيبا
و لكن حتى الان لم يثبت العكس فانت ترد فى كل الوقت على كيفية ازالة الريكوت و لم تتحدث عن عدم التعليم على الاختيار و متابعة المنصة و التنفيذ انذاك,
وحتى الان ياعزيزي لم تقدم شئ ملموس يثبت صحه كلامك , تريد ان تثبت ان الشركه تتلاعب في الاسعار والتنفيذ امامك الفرصه للتحدي وانا على استعداد لقبول التحدي باي شئ تطلبه مني في حال اثبات على حساب حقيقي ان الشركه تقوم باعاده تسعير في ظل نظام الذي شرحته وانا شايف يعني لو مش عجبك طريقه الشركه في التداول طيب بردو خليك شجاع وتداول باسلوبها الجديد واثبتلنا يابطل ان الشركه تتلاعب في اسعار التنفيذ الذي قمت بها واتحداك ان تثبت هذا فعليا , وده اللي احنا عايزين نوصله بالنهايه هل الشركه بتتلاعب ام لا ؟ ده السؤال اللي عايزين نوصل لاجابته في النهايه
لم تتحدث على باقى الاشياء ايضا
خلينى اسالك بمنطق الشجاعة و الصراحة التى تتحدث بها و كمتاجر و عميل ووكيل لشركة بوسطن,
ما هى عيوب شركة بوسطن من وجهة نظرك بكل شفافية؟

والله العظيم وبكل صراحه هقولهالك بصراحه اكتر عيب شفته في الشركه دي انها بتسمح لاي وكيل يتعامل معاها ويمثلها ولاسف ده عيبها والمفروض انها تختار وكلاء عندهم خبره واهل لتمثيل الشركه والعيب التاني والشركه وفرته عدم وجود دعم فني مباشر الايف شات ودلوقتي وفرته والحمدلله

اتمنى الاجابة بصراحة ,
تحياتى لك,
الله كريم,

مفيش رد على كلامي بادله وبراهين بردو يعني ده كلام؟

الساعة الآن 11:12 PM