اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ◄ أستراتيجيه القنوات السعرية ► الشرح والتطبيق العملى (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=20636)

• فهد • 07-03-2013 04:50 PM

رد: ◄ أستراتيجيه القنوات السعرية ► الشرح والتطبيق العملى

شكرا جزيلا يا استاذ احمد على الموضوع الجميل ده

فعلا طريقة القنوات السعرية من اقوى واسهل الطرق فى التحليل فى نفس الوقت

انا شغال بالطريقة من اسبوعين .. والاسبوع ده بدات عليها على الحقيقى

والسعر بيحترم القنوات بشكل رائع .. بس فى كام حاجة عاوز اسأل عليهم

1- عند الوصول الى احد حدود القناة ... الصغيرة او الكبيرة .. انهى الافضل انى ادخل على الكسر او الارتداد
انا فى طريقة بفكر فيها .. انى ادخل مع الاتجاة العام .. يعنى لو الاتجاة العام هابط والسعر وصل للحد العلوى .. ادخل من نفطة التلامس بيع .. واحط استوب صغير .. فى حدود 15 نقطة

فهناك 3 احتمالات .. السعر يهبط .. يبقى انا كده دخلت مع اول الاتجاة والاستوب بتاعى صغير جدا
الاحتمال التانى ان السعر يكسر لاعلى .. هخسر استوب صغير وادخل بضعف اللوت .. والاستوب برضة هيبقى صغير حوالى 15 نقطة الى 20 نقطة

الاحتمال الثالث .. ان السعر يضرب استوب البيع وويفعل الشراء وينزل تانى يضرب الاستوب بتاع الشراء .. بس الاحتمال ده مش بيحصل كتير .. علشان السعر بيحترم القنوات بشكل كبير جدا

منتظر رأى حضرتك

Samuel 07-03-2013 05:09 PM

ايوه فعلا استراتيجه قويه جدااا لو ربط الفريمات ببعض هتعمل احلي شغل وضامن انت اكيد بنسبه كبيره من 20 نقطه ال 60 علي عمله واحده فقط
عاوزين بس اتاذ احمد يعلمنا نحط استوب صح فين يعني تحت مقاومه او دعم ولا فين بالظبط علشان يبقي الدخول صح وباستوب صغير

• فهد • 07-03-2013 07:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 476050)
ايوه فعلا استراتيجه قويه جدااا لو ربط الفريمات ببعض هتعمل احلي شغل وضامن انت اكيد بنسبه كبيره من 20 نقطه ال 60 علي عمله واحده فقط
عاوزين بس اتاذ احمد يعلمنا نحط استوب صح فين يعني تحت مقاومه او دعم ولا فين بالظبط علشان يبقي الدخول صح وباستوب صغير

تمام .. انت لو جيت تحلل بعد ما اليوم يخلص تحس ان الموضوع سهل وانك لو كنت دخلت فى الصفقات كنت كسبت نقاط كويسة

بس اللى بيحصل مش كده ... اثناء اليوم الواحد بيلاقى صعوبة فى اتخاذ القرار .. ومش بتبقى عارف ادخل دلوقتى ولا لما يرتد ولا لما يكسر ولا لما ...

الموضوع عاوز تمرين وانك تتعلم من اخطاءك وفى نفس الوقت استاذ احمد صلاح يساعدنا :1 (97):

Samuel 07-03-2013 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 476161)

تمام .. انت لو جيت تحلل بعد ما اليوم يخلص تحس ان الموضوع سهل وانك لو كنت دخلت فى الصفقات كنت كسبت نقاط كويسة

بس اللى بيحصل مش كده ... اثناء اليوم الواحد بيلاقى صعوبة فى اتخاذ القرار .. ومش بتبقى عارف ادخل دلوقتى ولا لما يرتد ولا لما يكسر ولا لما ...

الموضوع عاوز تمرين وانك تتعلم من اخطاءك وفى نفس الوقت استاذ احمد صلاح يساعدنا :1 (97):

صح عندك حق يا استاذي انا ماذلت مبتدئ في الفوركس بس بحااول وبتعلم من الغلط بتاعي بس الي اتعلمتا في الفوركس اهم حاجه ادراه راس المال وظبط النفسيه دول اهم حاجه بعد كده يجي بقي الدخول والخروج الصحيح بتحليل سليم
مشكلتنا صدقني التشتيت انا بقيت اشتغل بالاستراتيجه دي فقط وابص علي الايشيموكو وتحليل كلاسيكي فقط
لكل مجتهد نصيب
بالتوفيق لك
تحياتي

احمد صلاح 07-03-2013 11:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 476022)
شكرا جزيلا يا استاذ احمد على الموضوع الجميل ده

فعلا طريقة القنوات السعرية من اقوى واسهل الطرق فى التحليل فى نفس الوقت

انا شغال بالطريقة من اسبوعين .. والاسبوع ده بدات عليها على الحقيقى

والسعر بيحترم القنوات بشكل رائع .. بس فى كام حاجة عاوز اسأل عليهم

1- عند الوصول الى احد حدود القناة ... الصغيرة او الكبيرة .. انهى الافضل انى ادخل على الكسر او الارتداد
انا فى طريقة بفكر فيها .. انى ادخل مع الاتجاة العام .. يعنى لو الاتجاة العام هابط والسعر وصل للحد العلوى .. ادخل من نفطة التلامس بيع .. واحط استوب صغير .. فى حدود 15 نقطة

فهناك 3 احتمالات .. السعر يهبط .. يبقى انا كده دخلت مع اول الاتجاة والاستوب بتاعى صغير جدا
الاحتمال التانى ان السعر يكسر لاعلى .. هخسر استوب صغير وادخل بضعف اللوت .. والاستوب برضة هيبقى صغير حوالى 15 نقطة الى 20 نقطة

الاحتمال الثالث .. ان السعر يضرب استوب البيع وويفعل الشراء وينزل تانى يضرب الاستوب بتاع الشراء .. بس الاحتمال ده مش بيحصل كتير .. علشان السعر بيحترم القنوات بشكل كبير جدا

منتظر رأى حضرتك

اهلا استاذ فهد ,
الطريقة رائعة فعلا وتحدد لك اماكن الدخول المميزه بطريقة سهلة ,,
بص انا عن نفسى بدخل فى حالة الكسر لو القناتين متطابقيين
وبدخل فى الارتداد لو مع الاسعار ارتدات فى اتجاه الاتجاه العام ...

طريقتك ال حضرتك ذكرتها ممتازه وفعلا لو طبقتها بتكرار هيكون هناك نتيجة ايجابية
لان زى ماوضحت ان السعر بيحترم القنوات

اوافقك فى الراى لو اشتغلت على كدا فى السوق الاوربى او الامريكى
وبلاش الاسيوى لان احيانا بيظهر سلوك "الاستك"

وأفضل ان يكون الدخول فى الصفقة مع اتجاه القنوات على فريم الاربع ساعات

ومتابع معاك
وبالتوفيق فى المتاجره بالاستراتيجية
وانت اكيد اخترت استراتيجية ممتازه :)

احمد صلاح 07-03-2013 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 476161)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 476209)
صح عندك حق يا استاذي انا ماذلت مبتدئ في الفوركس بس بحااول وبتعلم من الغلط بتاعي بس الي اتعلمتا في الفوركس اهم حاجه ادراه راس المال وظبط النفسيه دول اهم حاجه بعد كده يجي بقي الدخول والخروج الصحيح بتحليل سليم
مشكلتنا صدقني التشتيت انا بقيت اشتغل بالاستراتيجه دي فقط وابص علي الايشيموكو وتحليل كلاسيكي فقط
لكل مجتهد نصيب
بالتوفيق لك
تحياتي

عندك حق يااستاذ فهد فى وقت امتاجره اتخاذ القرار بيقة صعب
بس خلينى اققلك ان اتجاه السعر مبنى عى الاحتمالات واحنا لو اخذنا الاستراتيجية مرشد لنا فى قراراتنا وقررنا الدخول على حسب القنوات لو حسبناها فى نهايه الاسبوع لو كنت مثلا دخلت 10 فرص بالاستراتيجية هتلاقى ان نسب النجاح كبيره
يعنى لا تقل عن 70 %
وخاصة لو تاجرت * مع ربط القنوات فى الفريمات المختلفة
* بالاضافى الى اختيرك لاشكال القنوات الهامة
( زى القنوات المتطابقة لانها بتكون دليل قوى على ان الكسر سيكمل السعر اتجاه معين )

وانا فى خدمتكم :)

احمد صلاح 07-03-2013 11:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 476050)

بص ياكبير

انت ممكن تدخل مع الكسر فورا او مع الارتداد
الكسر بفضل اوامر معلقة او تدخل يدويا عندما تجد الاسعار اغلقت خارج القناه

الارتداد بفضل انه يكون اما على فريم الاربع ساعات مثلا + مقاومة قوية
اما يكون مع اغلاق شمعة انعكاسية

وبخصوص التيك بروفت والاستوب لوس
حاول انه يكون بعد حدود القناه سواء لاعلى او لاسفل فى بعدد نقاط لا يقل عن 20 نقطه
وياسلام لو تراعى الدعوم والمقاومات حتى لو زودت الاستوب شىء قليل ...

لو فى حاجه مش واضحة انا فى الخدمة للتوضيح

• فهد • 08-03-2013 12:09 AM

كلامك صحيح يا استاذ احمد .. انا ان شاء الله هطبق الطريقة اللى قلت عليها انى ادخل مع تلامس السعر لحدود القنوات .. واخلى اول صفقة مع الاتجاة العام .. وداخل صفقة بضعف اللوت عكس الصفقة الاولى عند ضرب الاستوب

- - - -- - - - -

انا دخلت الصفقة دية وخسرت

الشريط الاحمر الاستوب والابيض هو مكان الدخول

انا كنت داخل مع كسر القناة على فريم الاربع ساعات ... دخلت مع اعادة الاختبار وكنت حاطط الاستوب حوالى 25 نقطة

وفريم الساعة كان السعر ارتد من الحد العلوى للقناة .. وكان هابط بس انا قلت فريم الاربع ساعات اقوى من الساعة واتكسر فدخلت شراء

هل الدخول صحيح ام خاطىء ؟

احمد صلاح 08-03-2013 12:33 AM

كمثال ياشباب ,,

اليوم على زوج الاسترالى دولار ..

تم كسر القنوات ,والسعر أعاد اختبارها .
الدخول من الكسر أو من اعاده الاختبار كما تحب

وضعنا الاستوب لوس ادنى حد القناه المكسوره وأدنى الدعم المشار الية بالصوره

بس كدا :)

Samuel 08-03-2013 12:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 476289)
كمثال ياشباب ,,

اليوم على زوج الاسترالى دولار ..

تم كسر القنوات ,والسعر أعاد اختبارها .
الدخول من الكسر أو من اعاده الاختبار كما تحب

وضعنا الاستوب لوس ادنى حد القناه المكسوره وأدنى الدعم المشار الية بالصوره

بس كدا :)

طب هو في مشاكل لو دخلت علي فريم الاربع سعات وابص علي اليومي علشان النقاط مضمونه اكتر و السعر بيحترم الفريم الاكبر اكيد
الصح ادخل مع اعاده اختبار القناه ولا اول لما يكسر القناتين اصل في المثل الي حضرتك حاطوا نزل عمل اختبار للقناه بس حضرتك حاطط الاستوب عند نقطه دعم يعني ممكن دخل من بدري شويه ولا رائي حضرتك ايه

ياريت نتابع مع بعض في الورشه دي وهحاول اشارك معاكوا في هذه الورشه الجميله

الساعة الآن 11:36 AM