اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

ahmed.slaama 17-07-2012 09:24 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

بس انا اسمع ان اللى يتاجر بنظام انتراداى ( عقد صفقة او صفتين سريعة باليوم ) لا يلزمه معرفة الاخبار والدخول في متاهاتها لانها بتاخد وقت شوية علشان تظهر علي الشارت ، ياتري الكلام ده صحيح
تحياتي

معاذ عودات 17-07-2012 09:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.slaama (المشاركة 364264)
تحياتي لحضراتكم
سؤالي هو هل يمكن الاكتفاء بالتحليل الكلاسيكي فقط بشكل كلي وجزئي دون الفني ، (اتجاه ، قمم وقيعان ، قنوات سعرية ، نماذج سعرية ، فيبوناتشي ، شموع يابانية ) فقط والتركيز عليهم دون الخوض فى المؤشرات والموجي واليوت وغيره ؟؟
ولا لازم التحليل يكون فني يشمل المؤشرات و الموجي
ارجوا الاجابة مع نصيحة ايه اللى ممكن اركز عليه فقط لعقد صفقات من انواع التحليل الكلاسيكي لاني انا كمان شايفهم كتير وعاوز اقلل منهم :1 (73):، والله الواحد تايه
اكرر تحياتي لحضراتكم

اهلا يا غالي
ممكن ان تعتمد على التحليل الكلاسيكي وحده ورح يكون هناك نتيجه طيبه
ولكن انا انصح بأن تكون متابع للاخبار والتحليل الاساسي
لانه يمكن ان يكون هناك اخبار قويه تؤثر على العمله بشكل كبير
وتعمل على تعطيل التحليل الكلاسيكي

السيد الجبالي 17-07-2012 11:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.slaama (المشاركة 364273)
بس انا اسمع ان اللى يتاجر بنظام انتراداى ( عقد صفقة او صفتين سريعة باليوم ) لا يلزمه معرفة الاخبار والدخول في متاهاتها لانها بتاخد وقت شوية علشان تظهر علي الشارت ، ياتري الكلام ده صحيح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.slaama (المشاركة 364273)
تحياتي

والله يا غالي كما يتضح لي ان هناك اخبار يكون لها تاثير علي المدي القريب وايضا هناك اخبار يكون لها تاثير لحظي .. لهذا من الافضل ان نكون متابعين لمثيل هذه الاخبار

أحمد نجيب 2010 17-07-2012 08:35 PM

لو سمحتم يا شباب لو فى حد يقدر يفدنا و قولنا هو فى طريقة نحسب بيها الاسبريد قبل ما ندخل الصفقة علشان انا سمعت انها بتتغير -انا بستخدم منصة ميتا تريدر لشركة fxdd

احمد صلاح 18-07-2012 12:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد نجيب 2010 (المشاركة 364546)
لو سمحتم يا شباب لو فى حد يقدر يفدنا و قولنا هو فى طريقة نحسب بيها الاسبريد قبل ما ندخل الصفقة علشان انا سمعت انها بتتغير -انا بستخدم منصة ميتا تريدر لشركة fxdd

بسيطه جدا اخى الغالى
عند فتحك ل new order
ستجد رقمين رقم البيع ورقم الشراء
الفرق بينهم هو الاسبريد اخى الغالى

ahmed.slaama 18-07-2012 02:28 AM

السلام عليكم
تحياتي
لو سمحتم انا عندي منصة لشركة اف اكس سول ، ولما جيت اتعلم من شرح علي منصة اف اكس دى دى لقيت ان عملة مثلا زى اليورو دورلار علي فريم الاربع ساعات لها شكل مختلف فى الشموع عن الشكل عندي فى نفس التوقيت في منصة اف اكس سول ، بس اقدر اقول فى المجمل ان المنصتين متفقين بنسبة 70 % ، و دى مشكلة ، ياتري ده وضع طبيعي ولا ايه
اكرر تحياتي

Samuel 18-07-2012 04:06 AM

أنا عاوز افهم حاجتين بس
عاوز افهم العملات الي قدام بعض يعني الدولار قدام اليورو باخد ايه واشتري ايه انا بتلخبط شويه في دي
تاني حاجه لما الواحد يعرف التحليل الفني كلوا الموفنج و الفايبوناتشي و البلونجير والاشموكو وغيرره اذاي الواحد يدمج الحجات دي علشان يشتغل علشان انا تايه اتابع استراتيجيات ناس ولا اعمل ايه دلوقتي مستني رد الناس الخبراء فقط علشان اكيد بعد لما اخدوا العلم ده كانوا تايهين برضوا
شكراا

Benisafcom 18-07-2012 04:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.slaama (المشاركة 364678)
السلام عليكم
تحياتي
لو سمحتم انا عندي منصة لشركة اف اكس سول ، ولما جيت اتعلم من شرح علي منصة اف اكس دى دى لقيت ان عملة مثلا زى اليورو دورلار علي فريم الاربع ساعات لها شكل مختلف فى الشموع عن الشكل عندي فى نفس التوقيت في منصة اف اكس سول ، بس اقدر اقول فى المجمل ان المنصتين متفقين بنسبة 70 % ، و دى مشكلة ، ياتري ده وضع طبيعي ولا ايه
اكرر تحياتي

اهلا اعتقد ان بينهم فرق ساعة في الافتتاح
لكن في شموع الساعة ستدهم متشابهين
بالتوفيق ليك يا غالي

Benisafcom 18-07-2012 04:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 364705)
أنا عاوز افهم حاجتين بس
عاوز افهم العملات الي قدام بعض يعني الدولار قدام اليورو باخد ايه واشتري ايه انا بتلخبط شويه في دي
تاني حاجه لما الواحد يعرف التحليل الفني كلوا الموفنج و الفايبوناتشي و البلونجير والاشموكو وغيرره اذاي الواحد يدمج الحجات دي علشان يشتغل علشان انا تايه اتابع استراتيجيات ناس ولا اعمل ايه دلوقتي مستني رد الناس الخبراء فقط علشان اكيد بعد لما اخدوا العلم ده كانوا تايهين برضوا
شكراا

اعلا يا غالي
الموفنج و البولنجر و الدي تكلمت عنهم هادو مؤشرات موجودة في الميتاتريدر

اما التحليل الفني و يتكون من

الترندات والدعوم والمقاومات
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - تلخيص دروس ويبينار تعليم الفوركس

الشموع اليابانية
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - تلخيص دروس ويبينار تعليم الفوركس

النماذج السعرية
ادخل الرابط لتتعرف عليها اكثر

النمادج السعرية الانعكاسية

المؤشرات زي الستوكاستيك و البولنجر و الموفنجات

الفايبوناتشي
ان شاء الله اكون افدتك يا غالي
اي سؤال نحن هنا

Samuel 18-07-2012 05:17 PM

انا فاتح حساب في fxsol عاوز ابعت ورقه الي هي بدون فوائد انا طبعتها بس عاوز اعرف شويه حجات اكتب ايه في اسم الوسيط الوكيل يعني ولا ايه
تاني حاجه تحت خالص فيه مكتوب موافقه fx solution , و التاريخ تحت خالص اكتبها ولا اسيبها فاضيه دي
شكرااااااااا

الساعة الآن 03:43 AM