اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

ehab1602 19-07-2013 03:37 AM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

متابع معاااك

Mido0o 19-07-2013 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535161)

ممتاز تفكيرك يا غالى
طبعا انت بتدخل كل الصفقات فى اليوم على اساس الترند ، صاعد يبقى ال 10 صفقات شراء ، هابط تانى يوم يبقى ال 10 صفقات بيع
طب لو حدث و تم كسر الترند فى منتصف اليوم ؟ ، باقى الصفقات بتعدلها مع اتجاه الكسر !!!
انا بسأل طبعا فى حال انك متمرس بالطريقه و وواجهت ذلك بالفعل

فى الحالة دى الأفضل طبعا تغيير نوع الصفقات حال اغلاق الساعة كاسرة للترند أو أنتظار أعادة الاختبار, و لكنى لا انتظره بل ادخل مباشرة بعد كسر الترند فى اتجاه الترند الجديد..

و تم تغيير المبدا ان الساعه اللى اخسرها ادخل فى نفس اتجاهها
انا بس بتأكد منك على فهمى

طب ما المضاعفه اليوميه اللى وصلت إليها لكى تحقق صافى ربح الايام الماضيه ؟

لم اجرب الطريقة كثيرا و لكن قمت فقط بعمل باكتيست للتأكد من جدواها .. و قمت بتجربتها فعليا 3 أيام فقط . و حصلت على ربح من اول يوم 6 صفقات رابحة و 4 خاسرة بفضل الدخول فى اتجاه الترند بأجمالى ربح 120 دولار
و اليوم الثانى كنت خاسر 7 صفقات و رابح 3 بأجمالى خسارة 15 دولار تم تعويضها اليوم الثالث بريح 4 صفقات مقابل خسارة 6 بأجمالى ربح 45 دولار.. وصلت فقط للمضاعفة الثانية (1.5) و لكن كما قلت هى فقط 3 أيام كان ربحها 150 دولار من أصل 5000 أى 3% من الحساب و لم بتجاوز الدرو داون 0.2% من الحساب.

ان شاء الله من الاثنين القادم سلأقوم بمتابعة يومية بنتائج حية للطريقة و نرى ماذا يحدث.

و بتحدد الربح الصافى اللى تقبله و بعدين تبدا تانى يوم من اول عقد باد ايه !!!؟!؟
ممكن نقول 50 دولار مثلا ؟؟ لحساب 5000 دولار

بالنسبة للربح الصافى لاحظ اننا فى مرحلة ربح يومـــى فمادمت رابحا فى اخر اليوم عندها ستعود للوت البداية مباشرة .. بشكل عام أقل مكاسب يمكنك تحقيقها فى يوم هو حالة خسارة 6 صفقات و ربح أربعة و هو 30 دولار و يزيد بمقدار 45 دولار لكل صفقة رابحة اخرى بمعنـــى:
خسارة 6 صفقات و ربح 4 = ربح 30 دولار
خسارة 5 صفقات و ربح 5 = 75 دولار
خسارة 4 صفقات و ربح 6 = 120 دولار

و هكذا تضيف 45 دولار لكل صفقة رابحة اخرى..
طبعا افضل الحالات هو ربح 300 دولار و أسوأها هو خسارة 150 دولار فى اليوم..

و واجهت حكاية ان الخبر بيظهر مع اول ثوان فى الساعه فى مشاركتى السابقه ؟

بالنسبة للخبر انا عندى منصة أنستا فوركس و ممكن أفتح الصفقات حتى وقت الاخبار, لكن ممكن تعدل وقت الدخول بحيث يكون بعد 10 دقايق مثلا من الشمعة و حتتلافى المشكلة دى..

و اخر نقاش ، ايه سبب تغيير الهدف و الاستوب عن الطريقه الاصليه !!! و شركتك السبريد فيها كام على اليورو
والله بفكر افتح حساب فى Dukascopy خصوصا للطريقه لانها محتاجه سبريد نص نقطه نقطه بالكتير
لكن بعد مشورة الاعضاء

دكسكوبى يعتبر فى رأيى أفضل خيار لتجار الفوركس من ناحية الامان و السبريد و التنفيذ السريع..
انا شركتى أنستا فوركس و السبريد 3 نقاط و دة سبب رفع الهدف و الستوب .. لكن انا بستفيد من أنستا بسبب الريبيت لانى مشترك فيه.
و حاليا بفكر فى شركة mayzus.

تحيات لك يا غالى

الاجابة فى الاقتباس

Mohamed_tarek 19-07-2013 05:42 PM

يا جماعة انتوا اية رايكم في فكرة موقع اف اكس كوميشن
اللي بيقدم نسب من اللوت الخاص بكل صفقة كعمولة مستردة
ممكن نستفاد منها في الاستراتجية بتاعنا وهي اننا نفتح مثالا حساب باسبريد ثابت ومن ثم الدخول في الصفقات الهدف صغير والاستوب لوز ايضا وطبعا الاعتماد هيكون علي الكاش باك من الموقع

shady hamza 19-07-2013 10:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 534892)
اذيك ياشادى عامل ايه . انا لسه برد على الاخوه لقيتك بسم الله مشاء الله ردودك سريعه . ربنا يوفقك وان شاء الله فى ميزان حسناتك

العفو يا باشا ان بس بحاول اساعدك

shady hamza 19-07-2013 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek (المشاركة 535443)
ممكن نستفاد منها في الاستراتجية بتاعنا وهي اننا نفتح مثالا حساب باسبريد ثابت ومن ثم الدخول في الصفقات الهدف صغير والاستوب لوز ايضا وطبعا الاعتماد هيكون علي الكاش باك من الموقع

معنديش فكرة عن الحكاية دى بس انت قصدك يعنى اننا مثلا نعمل ستوب وتيك بروفت مثلا مثلا نقطتين تلاتة ولا ايه مش فاهمك بحيث اننا ندخل هيدج و اللى هنكسبة فى الباى هنخسرة فى السيل بالظبط ونعتمد على المكسب من اللى هيرجع من الشركة

shady hamza 19-07-2013 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 535418)
الاجابة فى الاقتباس

ماشاء الله كفيت ووفيت
بس فى نقطة مهمة اوى لفتت انتباهى وهى وقت بداية الساعة مع الخبر ممكن تكون مشكلة فعلا وهنا هل هنضطر نعدل الدخول لانه الستوب مثلا لو 15 نقطة مع الخبر ممكن يضرب على 20 نقطة مثلا صح
وبالتالى نشوف الخبر مثلا لو 10 ندخل احنا 10 وخمسة

م. نور الدين 19-07-2013 10:50 PM

تمام يا احمد باشا
الفكره وصلت ، و ان شاء الله التجربه خير اثبات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek (المشاركة 535443)

انا بالفعل مشترك مع موقع اف اكس كوميشن
و طبعا ده نظام فعال جدا لكن هى ارباح جانبيه مش اساسيه
الاساس هو ارباح الطريقه ان شاء الله

م. نور الدين 19-07-2013 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 535550)
معنديش فكرة عن الحكاية دى بس انت قصدك يعنى اننا مثلا نعمل ستوب وتيك بروفت مثلا مثلا نقطتين تلاتة ولا ايه مش فاهمك بحيث اننا ندخل هيدج و اللى هنكسبة فى الباى هنخسرة فى السيل بالظبط ونعتمد على المكسب من اللى هيرجع من الشركة

الاخ الكريم قصده ان موقع اف اكس كوميشن و هو برعايه ارابيا ، بيقدم كاش باك يعنى مثلا على كل عقد ساتاندرد تفتحه على الحساب تحتهم يعطيك جزء من العموله 6 دولار على الاسبريد المتحرك و 10 على الثابت
معلومات اكتر هنا
عروض اف اكس كوميشن في 2013 شكل تاني

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 535552)
ماشاء الله كفيت ووفيت
بس فى نقطة مهمة اوى لفتت انتباهى وهى وقت بداية الساعة مع الخبر ممكن تكون مشكلة فعلا وهنا هل هنضطر نعدل الدخول لانه الستوب مثلا لو 15 نقطة مع الخبر ممكن يضرب على 20 نقطة مثلا صح
وبالتالى نشوف الخبر مثلا لو 10 ندخل احنا 10 وخمسة

حكاية اول الساعه ديه اصلا انا عانيت منها من قبل و كنت بسأل فى احد من الاخوه حصلت معاه مشكله بسببها ، فا كنت بقترح مثلا ان النظام ككل يبقى بالدخول مثلا xx:15 يعنى بعد بدء الساعه ب 15 دقيقه بعد ان تكون هدأت الاحوال
و ليس فى اوقات الخبر فقط ، لان فى ساعات بيبقى اخبار تصدر على راس الساعه مش معلن عنها
و ايضا انا مش هاتاجر كل ساعه بيدى انا هاستخدم اكسبرت الاخ كيرا فا هايبقى مبدا عام عندى تجنبا لقفزات الاخبار
و طبعا احنا بنتشاور

تحياتى

shady hamza 19-07-2013 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535557)

الاخ الكريم قصده ان موقع اف اكس كوميشن و هو برعايه ارابيا ، بيقدم كاش باك يعنى مثلا على كل عقد ساتاندرد تفتحه على الحساب تحتهم يعطيك جزء من العموله 6 دولار على الاسبريد المتحرك و 10 على الثابت
معلومات اكتر هنا
عروض اف اكس كوميشن في 2013 شكل تاني

حكاية اول الساعه ديه اصلا انا عانيت منها من قبل و كنت بسأل فى احد من الاخوه حصلت معاه مشكله بسببها ، فا كنت بقترح مثلا ان النظام ككل يبقى بالدخول مثلا xx:15 يعنى بعد بدء الساعه ب 15 دقيقه بعد ان تكون هدأت الاحوال
و ليس فى اوقات الخبر فقط ، لان فى ساعات بيبقى اخبار تصدر على راس الساعه مش معلن عنها
و ايضا انا مش هاتاجر كل ساعه بيدى انا هاستخدم اكسبرت الاخ كيرا فا هايبقى مبدا عام عندى تجنبا لقفزات الاخبار
و طبعا احنا بنتشاور

تحياتى

المشكلة فى الاكسبيرت انى جربت احاول اخلى الصفقات مثلا 10 وربع منفعش لازم تبقى الساعة 10 بس او 11 بس وكده (ممكن اكون انا غلطت الله اعلم )

shady hamza 19-07-2013 11:15 PM

ليا استفسار نتشاور فيه عد اذنكوا (زى ما قال اسلام فى ملحوظة زيادة الامان ) وهى اضافة فترة تانية
ايه رايك مثلا لو اكونت فيه 6000 دولار
اولا هل الامن انى اشتغل ب لوت 30 سنت للنقطة ولا اشتغل ب لوت 10 للنقطة ( مع اضافة 4 فترات يعنى مثلا احنا بندخل الساعة 5 والساعة 12 نزودها كمان فترتين الصبح وفترتين بالليل ) بالنسبة للامان ايهما اامن
وايضا بالنسبة للمكسب ان شاء الله هل لما نقسم اللوت عن طريق اضافة الفترات هل نفس الربح ام لا

الساعة الآن 05:30 AM