اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32328)

munaf55 12-06-2013 11:16 PM

رد: استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523006)
كيرا حبيبي شو رأيك بهذا الاقتراح ، انا ايضا كنت عاشق هذه النسخه ، فهل ياترى يمكن تصحيح اخطائها ؟؟ وهل هي اسهل برمجيا من الاوامر المعلقه ؟؟ ارجو ان ترد على استفساري بخصوص هذه النسخه ...اذا ضبطت هذه النسخه ، سنرتاح من تغيير الشركه ، وسنشتغل على اي شركه حتى ولو كان فارق السعر اكبر من 10 ،، كيرا فكر في الامر ياعبقري ،،منتظر ردك.

تمام يا دكتور بس انا لسا في عندي تحفظ على نقطة الدخول
المشكلة ليست في اغلاق الشمعة تحت او فوق المستوى لأن هذا الشرط لايكفي لتاكيد الدخول
بمعنى اوضح لو شغلت انا الاكسبيرت وفتح صفقة بيع مثلا وجيت انتا شغلت الاكسبيرت بعدي بفترة قصيرة وكانت الشمعة التالية لشمعة دخولي انا مرتفعة فوق نفس المسوى اللي انا دخلت عنده فالاكسبيرت عندك حياخد الصفقة شراء في هاي الحالة بيكون الاكسبيرت نفذ الصفقتين بالشكل الصحيح بس على الاغلب في واحد مننا حيخسر لانو كان توقيت الدخول غلط بسبب فرق وقت الدخول
لهذا لازم يكون في شرط تاني يأكد للاكسبيرت هل يدخل بالصفقة او لأ
شو رأك معلمي؟

fuad 12-06-2013 11:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة munaf55 (المشاركة 523132)
تمام يا دكتور بس انا لسا في عندي تحفظ على نقطة الدخول
المشكلة ليست في اغلاق الشمعة تحت او فوق المستوى لأن هذا الشرط لايكفي لتاكيد الدخول
بمعنى اوضح لو شغلت انا الاكسبيرت وفتح صفقة بيع مثلا وجيت انتا شغلت الاكسبيرت بعدي بفترة قصيرة وكانت الشمعة التالية لشمعة دخولي انا مرتفعة فوق نفس المسوى اللي انا دخلت عنده فالاكسبيرت عندك حياخد الصفقة شراء في هاي الحالة بيكون الاكسبيرت نفذ الصفقتين بالشكل الصحيح بس على الاغلب في واحد مننا حيخسر لانو كان توقيت الدخول غلط بسبب فرق وقت الدخول
لهذا لازم يكون في شرط تاني يأكد للاكسبيرت هل يدخل بالصفقة او لأ
شو رأك معلمي؟

هلا حبيبي مناف ، كلامك منطقي ، اخونا كيرا لو قرأت مشاركاته قام باستشاره مستر دولار من شان حل بعض المشاكل بالكود يعني في مشاكل في الاكسبيرت )...الى الان مستر دولار لم يرد بعد ،، اعتقد انو رح يتحسن حاله الاكسبيرت بشكل عام لان كيرا ارسله "عمق المشكله" في الاكسبيرت وهو "موشر الخطوط" ،، انا متفائل خير ، حبيبي يامناف.

fuad 12-06-2013 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتصم (المشاركة 523125)
الإكسبيرت شغال تمام
لكن ليه في يعض الأحيان بضع أمر بيع بدون أمر شراء, أو العكس ؟

حبيبي معتصم ، اخونا كيرا ارسل استشاره الى عند مستر دولار لحل مشكله في كود موشر الخطوط ،، الاوضاع باذن الله ستتحسن ...تحياتي ياصاحبي

fxsmartsniper 12-06-2013 11:53 PM

استراتيجية رابحة ان شاء الله ومجهود ممتازلصاحب الورشة د-فؤاد و للاخ كيراوكل الاعضاء
مارايكم باسقاط الاستراتيجية الي اصلها وهي الشارت العادي لانها استراتيجية رقمية بحتة
ونستغني عن مؤشر الخطوط واكسبرت الرنكو وشارتاته
وذلك بعمل دالة او عداد داخل الاكسبرت بالرقم 25 ومضاعفاتة
وعند الوصول لهذا الرقم او اي من مضاعفاتة يضع الامرين والمعلقين بمسافة 5 نقاط ويلغي احداهما الاخر في حالة تفعيله والهدف والستوب وباقي الخصائص كما هي
اتمني ان تكون سهلة برمجيا

fxsmartsniper 12-06-2013 11:54 PM

استراتيجية رابحة ان شاء الله ومجهود ممتازلصاحب الورشة د-فؤاد و للاخ كيراوكل الاعضاء
مارايكم باسقاط الاستراتيجية الي اصلها وهي الشارت العادي لانها استراتيجية رقمية بحتة
وعند الوصول لهذا الرقم او اي من مضاعفاتة يضع الامرين والمعلقين بمسافة 5 نقاط ويلغي احداهما الاخر في حالة تفعيله والهدف والستوب وباقي الخصائص كما هي

hirodox 13-06-2013 12:01 AM

السلام عليكم و رحمة الله . لقد قرات في هدا الموضوع الى الصفحة خمسين ..واود ان اشكر الدكتور فؤاد على هده الاستراتيجية الجميلة و ايضا الاخ اللدي يحاول برمجة اكسبيرت ناجح لها وجميع الاخوة الافاضل .لقد ركبت شارت الرينكو و مؤشر الخطوط و اشتغل تمام.ولكني لازلت مبتدا في الفوركس و كل ما اعرفه هو من دروس ويبنار رمضان للدكتور اسامة عادل الله يجعله في ميزان حسناته .سؤالي للدكتور فؤاد ..بما اني لا افهم و لا اثق في الاكسبرتات هل يمكنني العمل بهده الاستراتيجية يدويا و ما مدى نجاحها يدويا و متوسط النقاط التي يمكن ان احققها يوميا بتطبيقها يدويا ..? فلقد بدات احلم بجزر المالديف ايضا هههه ...شكرا لكم

fuad 13-06-2013 12:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxsmartsniper (المشاركة 523151)

اهلا وسهلا اخي ،، اعتقد ان مثل هذا الفكره لم تمر على عبقري الورشه كيرا ،، ولاكن الموضوع اصعب -حسب اعتقادي- مما تتوقع اخي :) ،، شكرا على اجتهادك ومساعدتك لنا

fuad 13-06-2013 12:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hirodox (المشاركة 523154)
السلام عليكم و رحمة الله . لقد قرات في هدا الموضوع الى الصفحة خمسين ..واود ان اشكر الدكتور فؤاد على هده الاستراتيجية الجميلة و ايضا الاخ اللدي يحاول برمجة اكسبيرت ناجح لها وجميع الاخوة الافاضل .لقد ركبت شارت الرينكو و مؤشر الخطوط و اشتغل تمام.ولكني لازلت مبتدا في الفوركس و كل ما اعرفه هو من دروس ويبنار رمضان للدكتور اسامة عادل الله يجعله في ميزان حسناته .سؤالي للدكتور فؤاد ..بما اني لا افهم و لا اثق في الاكسبرتات هل يمكنني العمل بهده الاستراتيجية يدويا و ما مدى نجاحها يدويا و متوسط النقاط التي يمكن ان احققها يوميا بتطبيقها يدويا ..? فلقد بدات احلم بجزر المالديف ايضا هههه ...شكرا لكم

اهلا وسهلا اخي ،، قبل اي شئ ونصيحه مني لاتدخل على اي استراتيجيه سواءا هذه الاستراتيجيه او غيرها الان ، لانك مازلت مبتدأ ،، اشتغل ديمو اقل شي شهر ،، بالنسبه لسوالك نعم يمكنك الدخول يدويا ولاكن بشرط الدخول على اكثر من زوج وليس زوج واحد ، الطريق يدويا دقيقه جدا ولاكنها متعبه بعض الشئ .. اهلا وسهلا بك مره ثانيه في الورشه :) .

hirodox 13-06-2013 12:55 AM

شكرا لك اخي فؤاد ..واضح جدا انك شخص طيب و تحب الخير للاخرين و انا سعيد بتواجدي معكم في هده الورشة التي ان شاء الله ستكون فاتحة خير و لدي احساس قوي بدلك ..بالفعل سابدا بتطبيق الاستراتيجية على الديمو و الله ولي التوفيق

fxsmartsniper 13-06-2013 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523158)
اهلا وسهلا اخي ،، اعتقد ان مثل هذا الفكره لم تمر على عبقري الورشه كيرا ،، ولاكن الموضوع اصعب -حسب اعتقادي- مما تتوقع اخي :) ،، شكرا على اجتهادك ومساعدتك لنا

اهلا اخي الكريم ان شاء الله تكون سهلة في البرمجة كأي اكسبرت رقمي
بانتظار رد اخي العبقري الشاطر حسن

aziz fx 13-06-2013 04:00 AM

السلام عليكم ياجماعة انا مفاهم والو ماذا يعني الأكسبريت هل يقصد به التداول الآلي وهل هو ناجح ممكن مساعدتي حول هذا الموضوع من فضلكم ياجماعة
وشكرا لكم

عصام 7 13-06-2013 05:39 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيراً أخي فؤاد ورشه موفقه كان بودي أن أشارك معكم لاكنني مشغول
حبيت أشارك على السريع هديه مني لكم
الذي يريد تدبيلات بأذن الله الدخول شراء يورو ين
126.30 وقف الخساره 126.00

وبالله التوفيق
وعذروني لا أستطيع أن أرد على أحد لأنني مشغول وموفقين إن شاء الله

fuad 13-06-2013 10:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام 7 (المشاركة 523279)

وبالله التوفيق

اهلا وسهلا اخي عصام شرفت الورشه اخي الكريم ، اتمنى لك التوفيق في صفقاتك وتكون رابحه على طول ...تحياتي

fuad 13-06-2013 10:38 AM

سوال الى كيرا -عاجل- حبيبي كيرا هل قمت بحذف زوج GBPJPY كما اتفقنا ؟ الان شفت الاكسبيرت والنتائج حمراء بسبب هذا الزوج عامل -390 نقطه خساره على هذا الزوج النحس :1 (12)::1 (60)::1 (60)::1 (103):،،اضافه الى الزوج CADJPY كذلك هو الاخر عامل خساره فضيعه -139 لذا اقترح ان تستبعد الزوجين نهائيا ،بقيه الازواج عامل شغل ممتاز ولاكن هذين الزوجين دمروا الارباح واوجدوا خسائر فضيعه -38% الزوجين لاينفعو ابدا مع استراتيجيتنا ويقضي على الربح بسهوله ،، تحياتي ياحبي :).

fuad 13-06-2013 10:58 AM

انتباه

الزوجين GBPJPY ، CADJPY مستبعدين تماما عن استراتيجيتنا ، الدخول عليهم خساره ، وذلك خلال 3 ايام اكتشفنا خسارتهم على الدوام وتدمير الارباح وايجاد خسائر ايضا ، لذا وجب التنبيه ان هذين الزوجين ممنوع الدخول عليهم وفق استراتيجيتنا .

hany44442002 13-06-2013 11:06 AM

السادة الأفاضل أصحاب الورشة
لقد قرأت الموضوع من اوله الي الأن صفحة صفحة
أولا أحب أن أشكر القائمين علي هذه الورشة لما فيها من تعب ومصداقية وشغل من نار
ثانيا احب اشارككم بالنتائج التي توصلت اليها ولكن للأسف بدون كشف لأني في العمل الأن
انا اقوم بتجربة اكسبرت رقم 5 واكسبيرت الأوامر المعلقة
ولكن حقيقة كما قال البعض في الورشة الاكسبيرت 5 كان الافضل حتي الأن اما اكسبيرت لأوامر المعلقة فهو محقق خسائر حتي الأن

ولكم كل الشكر والتقدير لمجهودكم

fuad 13-06-2013 11:09 AM

الاكسبيرت الى الان عامل 22 % ربح بدون الزوجين GBPJPY ، CADJPY ، وهذا ما لاحظناه ايضا في الايام الثلاثه السابقه ، فان هذين الزوجين هما المسؤولان عن تدمير الربح ...

fuad 13-06-2013 11:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany44442002 (المشاركة 523304)
ثانيا احب اشارككم بالنتائج التي توصلت اليها ولكن للأسف بدون كشف لأني في العمل الأن
ولكن حقيقة كما قال البعض في الورشة الاكسبيرت 5 كان الافضل حتي الأن اما اكسبيرت لأوامر المعلقة فهو محقق خسائر حتي الأن

حبيب قلبي ،شكرا على تعبك ،كبرت بعيني بجد انك قرأت الموضوع كاملا وليس مثل البعض الذي يأتي اخر صفحه ويبدأ بالاسئله ،،بالنسبه اكسبيرت النسخه 5 فكانت فكرتي وكنت عاشق لها ولاكن للاسف يوجد فيها اخطاء برمجيه ، اخي وحبيبي وصديقي كيرا يحاول جاهدا لحل مشكله في الكود وهو قام باستشاره مستر دولار فعند حل هذه المشكله سيستطيع حل المشاكل الموجوده في الاكسبيرتات لان المشكله واحده على ما اظن ،،فلا تقلق باذن الله عبقرينا كيرا مابيقصر في شئ فهو انسان اكتر من رائع فعلا ويستاهل الدعاء منكم ايها الاعضاء لما يبذله من تفكير وتعب وبرمجه ووجع دماغ ،فارجوكم لاتنسوه من الدعاء ،،تحياتي اخي الكريم .

khaled_35 13-06-2013 11:16 AM

احب اعتذر لأخي Fuad والأخوة الأعضاء الكرام عن عدم تمكني من المشاركة لحصول وفاة أحد أقربائي
لنا لقاء بعد فترة العزاء أسأل الله أن لايريكم مكره في من تحبون
أستودعكم الله

aljadani 13-06-2013 11:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_35 (المشاركة 523310)
احب اعتذر لأخي Fuad والأخوة الأعضاء الكرام عن عدم تمكني من المشاركة لحصول وفاة أحد أقربائي
أستودعكم الله

انا لله وانا اليه راجعون
واحسن الله عزاكم
واسكنه فسيح جناته

opera 13-06-2013 11:23 AM

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

الاخوه الافاضل القائمين على هذه الورشة الجميله و التى استمتعت بالقراءة و المشاركات البنائة فيها ولكن لى رأي بسيط ارجو من الاخوه الافاضل قبولها بصدر رحب . من خلال تجربتى فى هذا المجال و المقارنه بين المنتديات الغربية و العربية لى ملاحظة ووجدتها تكررت فى هذه الورشة و عديد من الورش الاخرى و هى عندما نعمل على طريقه و نجد منها الربح الطيب مع وجود بعض الخسائر طبعا وهذا شيئ طبيعى و منطقى لا نترك لانفسنا المجال للتطوير و الابتكار بل يدفعنا الكسل الى الجرى وراء تصميم الاكسبيرت وهذه تكون بداية الفشل للموضوع و اهماله اعذورونى مش حقدر اتكلم فصحه اكتر من كده اللى انا ملاحظه فى معظم الورش تلاقى الاستراتيجيه ماشيه زى الفل و تمام بدل ما نطور فيها نجرى على الاكسبيرت وده اللى بيخلى الموضوع يجف فيه النشاط و الفرص و مشاركة الراى لاننا بنجرى ورا الاكسبيرت و بنسيب الاستراتيجيه الاصليه بنجرى ورا اعدادات الاكسبيرت و اللى ممكن يكون فيه اخطاء برمجيه تخلى النتائج مختلفه و بالتالى تلاقى الموضوع سافر على الصفحات المتأخره طيب تعالوا ناخد امثله . الورشه اللى كانت شغاله على الرينكو قبل دى الخاصه بالاستاذ وليد كانت شغاله كخلية النحل كل واحد بيبتكر استراتيجيه جديده و كل يوم فى جديد فى الموضوع اللى قضى عليها الدخول فى مجال الاكسبيرتات و ده خلى الورشه نامت ناخد بقه مثال عكسى الورش اللى ما دخلش فيها الاكسبيرتات ورشه زى ورشة خبرتى للدكتور جمال ممدوح طبعا غنيه عن التعريف لو كان دخل فيها الاكسبيرتات كان زمانها نامت من زمان على العكس بسم الله ما شاء الله شغاله لحد يومنا هذا و فى عامها الثالث و ده ايضا اللى بنشوفه فى المنتديات الغربيه تلاقى الاستراتيجيه بدأت من سنين بشكل ووصل التطوير فيها لشكل تانى خالص المهم انا اسف للاطاله و ارجو ان تتقبلوا كلماتى بصدر رحب ونطلع الكسل اللى جوانا و نبدأ نطور و نجدد من الاستراتيجيه مع العلم ان ممكن يكون فى ورشه تانيه خاصه بتطوير و مناقشة و اصلاح الاكسبيرت بس تاخد تطويرها من هنا من العامل اليدوى و رفع الفرص و خلق روح و خليه عمل للورشه والشكر بعد الله عز وجل لكل الاخوه الاعضاء المشاركين فى الورشه و الدكتور فؤاد صاحب الورشه

fuad 13-06-2013 11:24 AM

اقتباس:

أستودعكم الله

عظم الله اجوركم ياصديقي خالد ،،الله يرحمه ويسكنه فسيح جناته ،، ولايهمك حبيبي خذ وقتك ،،الله يصبرك على هذا المصاب ،انا لله وانا اليه لراجعون،، اخواني لو سمحتم الفاتحه الى روح المرحوم ....

ahmednoooh 13-06-2013 11:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523301)
انتباه

الزوجين GBPJPY ، CADJPY مستبعدين تماما عن استراتيجيتنا ، الدخول عليهم خساره ، وذلك خلال 3 ايام اكتشفنا خسارتهم على الدوام وتدمير الارباح وايجاد خسائر ايضا ، لذا وجب التنبيه ان هذين الزوجين ممنوع الدخول عليهم وفق استراتيجيتنا .

مش عارف النهاردة الاكسبيرت ماله , خسارة كبيره على معظم الازواج و هو عكس ما هو متوقع
خصوصا ان ما شاء الله الين النهاردة فى اقوى حالتة , علشان كدة هبط اليوم حوالى 300 نقطة مع الدولار و الباوند و اليورو بمجموع 900 نقطة على 3 ازواج فقط ؟
يعنى المفروض كان الاكسبيرت استغلهم و اقتنص على الاقل 500-600 نقطة على 3 ازواج فقط , لكن قدر الله ما شاء فعل
اضم صوتى الى الشباب اللى قالو لازم نتصرف و نعمل الاكسبيرت على الشارت العادى ( يا ترى الاستاذ جميل عمل اية )
تحياتى للجميع

fuad 13-06-2013 11:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة opera (المشاركة 523315)

الاخوه الافاضل القائمين على هذه الورشة الجميله و التى استمتعت بالقراءة و المشاركات البنائة فيها ولكن لى رأي بسيط ارجو من الاخوه الافاضل قبولها بصدر رحب . من خلال تجربتى فى هذا المجال و المقارنه بين المنتديات الغربية و العربية لى ملاحظة ووجدتها تكررت فى هذه الورشة و عديد من الورش الاخرى و هى عندما نعمل على طريقه و نجد منها الربح الطيب مع وجود بعض الخسائر طبعا وهذا شيئ طبيعى و منطقى لا نترك لانفسنا المجال للتطوير و الابتكار بل يدفعنا الكسل الى الجرى وراء تصميم الاكسبيرت وهذه تكون بداية الفشل للموضوع و اهماله اعذورونى مش حقدر اتكلم فصحه اكتر من كده اللى انا ملاحظه فى معظم الورش تلاقى الاستراتيجيه ماشيه زى الفل و تمام بدل ما نطور فيها نجرى على الاكسبيرت وده اللى بيخلى الموضوع يجف فيه النشاط و الفرص و مشاركة الراى لاننا بنجرى ورا الاكسبيرت و بنسيب الاستراتيجيه الاصليه بنجرى ورا اعدادات الاكسبيرت و اللى ممكن يكون فيه اخطاء برمجيه تخلى النتائج مختلفه و بالتالى تلاقى الموضوع سافر على الصفحات المتأخره طيب تعالوا ناخد امثله . الورشه اللى كانت شغاله على الرينكو قبل دى الخاصه بالاستاذ وليد كانت شغاله كخلية النحل كل واحد بيبتكر استراتيجيه جديده و كل يوم فى جديد فى الموضوع اللى قضى عليها الدخول فى مجال الاكسبيرتات و ده خلى الورشه نامت ناخد بقه مثال عكسى الورش اللى ما دخلش فيها الاكسبيرتات ورشه زى ورشة خبرتى للدكتور جمال ممدوح طبعا غنيه عن التعريف لو كان دخل فيها الاكسبيرتات كان زمانها نامت من زمان على العكس بسم الله ما شاء الله شغاله لحد يومنا هذا و فى عامها الثالث و ده ايضا اللى بنشوفه فى المنتديات الغربيه تلاقى الاستراتيجيه بدأت من سنين بشكل ووصل التطوير فيها لشكل تانى خالص المهم انا اسف للاطاله و ارجو ان تتقبلوا كلماتى بصدر رحب ونطلع الكسل اللى جوانا و نبدأ نطور و نجدد من الاستراتيجيه مع العلم ان ممكن يكون فى ورشه تانيه خاصه بتطوير و مناقشة و اصلاح الاكسبيرت بس تاخد تطويرها من هنا من العامل اليدوى و رفع الفرص و خلق روح و خليه عمل للورشه والشكر بعد الله عز وجل لكل الاخوه الاعضاء المشاركين فى الورشه و الدكتور فؤاد صاحب الورشه

حبيبي اوبرا ، كلام منطقي ، ولو قرأت اول الموضوع كنت ابتعد عن الاكسبيرت ولا اتكلم عنه ،،، ولاكن ياصديقي الاستراتيجيه يدويا متعبه ،تريد شخص متفرغ ونشيط ، نعم الان اصبح اهتمامنا بالاكسبيرت وهو المطلوب حاليا ، ولاكن اذا فشل الاكسبيرت لن يكون نهايه الورشه اوعدك، فسنعود مره ثانيه الى اليدوي وهي تعطي نتائج ممتازه ومذهله فعلا ... بالنسبه للتطوير ان شالله لن اتوقف شخصيا عن التطوير والمتابعه ،، تحياتي من كل قلبي على ملاحظتك :).

opera 13-06-2013 11:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523319)
حبيبي اوبرا ، كلام منطقي ، ولو قرأت اول الموضوع كنت ابتعد عن الاكسبيرت ولا اتكلم عنه ،،، ولاكن ياصديقي الاستراتيجيه يدويا متعبه ،تريد شخص متفرغ ونشيط ، نعم الان اصبح اهتمامنا بالاكسبيرت وهو المطلوب حاليا ، ولاكن اذا فشل الاكسبيرت لن يكون نهايه الورشه اوعدك، فسنعود مره ثانيه الى اليدوي وهي تعطي نتائج ممتازه ومذهله فعلا ... بالنسبه للتطوير ان شالله لن اتوقف شخصيا عن التطوير والمتابعه ،، تحياتي من كل قلبي على ملاحظتك :).

اخى الفاضل الدكتور فؤاد بالفعل انا قرأت الموضوع كله لانى ما بحطش رد الا لما بقرا الموضوع كله . اتمنى ان الموضوع فعلا يفضل مكمل و يكون فيه امتزاج ما بين العمل اليدوي و الالى علشان تفضل الورشه كل يوم يكون فيها جديد لان قوة الاكسبيرت من قوه تطوير الطريقه اللى مبنى عليها الاكسبيرت وشكرا على نفعك لاخوانك

ENG.MOATASEM 13-06-2013 11:37 AM

اقتباس:

و عليكم السلام و رحمه الله و بركاته
كيفك أخي أوبرا ؟

أشكرك على مشاركتك و التفاعل معنا , و كلامك فيه شيء من الصحه.
لكن أختلف معاك بشغله , هذي الإستراتيجيه تعتمد على تعدد الأزواج , بمعنى أنه لازم نشتغل على 5 أزواج و ما فوق لكي يكون الدخل مناسب.
و هذا بصراحه صعب جدا و ممل , صعب إنك تجلس قدام الشاشه من الساعه 9 الصباح إلى الساعه 9 الليل ! لذلك الإكسبيرت مهم جدا جدا في هذي الإستراتيجيه .

أشكرك على وجهت نظرك , و فعلا أغلب المواضيع المهمه أصبحت الأن مقابر .
إن شاء الله نستمر في هذي الورشه و نطورها .

لك كل التوفيق أخي أوبرا .

fuad 13-06-2013 11:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmednoooh (المشاركة 523317)

مش عارف النهاردة الاكسبيرت ماله , خسارة كبيره على معظم الازواج و هو عكس ما هو متوقع
خصوصا ان ما شاء الله الين النهاردة فى اقوى حالتة , علشان كدة هبط اليوم حوالى 300 نقطة مع الدولار و الباوند و اليورو بمجموع 900 نقطة على 3 ازواج فقط ؟
يعنى المفروض كان الاكسبيرت استغلهم و اقتنص على الاقل 500-600 نقطة على 3 ازواج فقط , لكن قدر الله ما شاء فعل
اضم صوتى الى الشباب اللى قالو لازم نتصرف و نعمل الاكسبيرت على الشارت العادى ( يا ترى الاستاذ جميل عمل اية )
تحياتى للجميع

مستشارنا الحبيب الاكسبيرت لايعمل بالشكل المطلوب حاليا ويوجد فيه بعض الاخطاء ، واخونا كيرا لم يقصر فكما قلت فقد بعث استشاره الى مستر دولار بالنسبه للمشكله ،، سنعدل على الاكسبيرت النسخه رقم 5 فهو جيد ويطبق الاستراتيجيه ،فلو كان الدخول يدويا اليوم لكانت الارباح كثيره اليوم .. نحن منتظرين رد مستر دولار لحل مشكله الكود .

opera 13-06-2013 11:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتصم (المشاركة 523323)
و عليكم السلام و رحمه الله و بركاته
كيفك أخي أوبرا ؟

أشكرك على مشاركتك و التفاعل معنا , و كلامك فيه شيء من الصحه.
لكن أختلف معاك بشغله , هذي الإستراتيجيه تعتمد على تعدد الأزواج , بمعنى أنه لازم نشتغل على 5 أزواج و ما فوق لكي يكون الدخل مناسب.
و هذا بصراحه صعب جدا و ممل , صعب إنك تجلس قدام الشاشه من الساعه 9 الصباح إلى الساعه 9 الليل ! لذلك الإكسبيرت مهم جدا جدا في هذي الإستراتيجيه .

أشكرك على وجهت نظرك , و فعلا أغلب المواضيع المهمه أصبحت الأن مقابر .
إن شاء الله نستمر في هذي الورشه و نطورها .

لك كل التوفيق أخي أوبرا .

حبيبى اخى معتصم اتمنى ان تكون بخير و شكرا على سؤالك اللى انا اقصده غير كده انا مش بقول ان احنا ما نعملش اكسبيرتات انا عارف ان الطريقه متعبه اللى انا اقصده التطوير اولا ثم الاكسبيرت لو نفترض ان الاستراتيجيه بحالتها الان نسبة نجاحها 60 % حنسيب الطريقه على نسبة النجاح دى و نعمل الاكسبيرت عليها و نهمل الطريقه خالص مع العلم ان ممكن ييجى يوم او اسبوع متتالى تلاقى الطريقه فشلت فشلع زريع و بالتالى الاكسبيرت اللى مبنى عليها و ده بيخلى الناس تسيب الطريقه اساسا و يقل التقاعل و الأمثله على كده كتير انما لو مثلا ادينا نفسنا فرصه نطور و نفلتر الطريقه حنوصل لاكسبيرت يعدى الايام الصعبه اللى اى استراتيجيه ممكن تمر بيها بمعنى اصح اللى انا اقصده ان الاكسبيرت ييجى بعد التطوير

fuad 13-06-2013 11:56 AM

اخوتي الاعضاء بما ان شركاتكم لاتقبل بالاسبريد المنخفض وهذا لايتوافق مع الاكسبيرت الاخير كثيرا (الاوامر المعلقه) ، فانصح باستخدام الاكسبيرت النسخه 5 مؤقتا (يوجد به اخطاء ولاكنه جيد نسبيا)سنعمل على اصلاح الاخطاء بعد رد مستر دولار ،، فلتجربوه على الاستراتيجيه ...تحياتي

munaf55 13-06-2013 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523330)
اخوتي الاعضاء بما ان شركاتكم لاتقبل بالاسبريد المنخفض وهذا لايتوافق مع الاكسبيرت الاخير كثيرا (الاوامر المعلقه) ، فانصح باستخدام الاكسبيرت النسخه 5 مؤقتا (يوجد به اخطاء ولاكنه جيد نسبيا)سنعمل على اصلاح الاخطاء بعد رد مستر دولار ،، فلتجربوه على الاستراتيجيه ...تحياتي

متابعين معاك حبيبنا الدكتور
بانتظار الاخ كيرا والاخ دولار
سلام يا صاحبي

aljadani 13-06-2013 12:52 PM

كان بعض الاخوان يتكلمون عن اوقات الاتداول المناسبه للستراتيجيه
فايه هي اخر الاقتراحات من واقع التجربه لهذا الموضوع

fuad 13-06-2013 01:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساري الليل (المشاركة 523347)
كان بعض الاخوان يتكلمون عن اوقات الاتداول المناسبه للستراتيجيه
فايه هي اخر الاقتراحات من واقع التجربه لهذا الموضوع

الى الان لم يتضح بعد ، فنحن منتظرين جواب مستر دولار لتصحيح على الاكسبيرت ، وبعد تجريب الاكسبيرت سيتبين لنا الاوقات المناسبه للتدوال من خلال موقع MYFXBOOK .تحياتي

abou osama 13-06-2013 02:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523301)
انتباه

السلام عليكم ورحمة الله

اؤيد كلامك بقوة يادكتور وانا اشرت الى ذلك فى مشاركة سابقة من يومين تقريباً
شكرا لك اخى ولكل من يساهم ويتعب لنفع الاخرين

fuad 13-06-2013 03:51 PM

1 مرفق
الشغل على اليدوي عامل ارباح هائله وعلى الاكسبيرت خساره : انظروا لهذا المثال : على زوج GBPJPY الذي قلنا انه سبب الخسائر(وسنضل ننظر له بهذا النظره حاليا ولن ندخل عليه حتى نتأكد منه) ولاكن بالعكس عندما ذهبت الى الشارت وجدت انه كان مربح على استراتيجيتنا وعامل +500 نقطه ربح !!!!!!!!!! انظروا الصوره ،،

http://www.fx-arabia.com/vb/attachme...1&d=1371127861

غريب محمد 13-06-2013 04:24 PM

علي فكرة في غلط عندك في الصورة الزوج لم ينزل بالطريقه دي انظر الي الشارت العادي ممكن تكون المنصه فيها مشكله عندك في االرينكو هو لم ينزل مباشرة كده كان في تصحيح لكن الاسكبيرت هو كويس بس به بعض المشاكل القليله وان شاء الله يحلها اخونا كيرا لكن هي شغاله يعني انا جربتها لمدة ثلاث ايام يوم كامل ولسه بجربها علي 5 ازواج اليورو ين وليورو دولار والباوند دولار والدولار ين والاسترالي دولار ليها ثلاث ايام اللي بتكسبه بتاخده يعني الحساب هو هو انا حاليا بفلتر الوقت ومن الازواج ايضا وهبعت ان شاء الله النتائج والوقت اول ما اظبط الدنيا

TREND_SEEKER 13-06-2013 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany44442002 (المشاركة 523304)

أخيرا أتكلمت ؟
مرحب بحبيبي من زمان هاني السكره
ولونك مسألتش عليا
ولا حتى سلمت عليا
بس مش زعلان
كفايه أنك نورت الورشه
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523306)
الاكسبيرت الى الان عامل 22 % ربح بدون الزوجين GBPJPY ، CADJPY ، وهذا ما لاحظناه ايضا في الايام الثلاثه السابقه ، فان هذين الزوجين هما المسؤولان عن تدمير الربح ...

الخسائر ليس لها علاقه
بالزوجين او اي زوج
ولا بالأكسبرت
المفروض ننفذ الأستراتيجيه بحذافيرها
وهذا ما لا يحدث ولا باليدوي ولا بالأكسبرت
الأستراتيجيه ليس فيها خطه للتذبذب
وهو موجود في اي زوج من الأزواج
ما هي إلا مسألة وقت ويأتي التذبذب ياكل الربح
سيبك من الترندات معروف فيها مكاسب
ونركز في حلول للتذبذب
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام 7 (المشاركة 523279)

وبالله التوفيق

شرفنا مرورك المعطر
حبيبي عصام7
اقتباس:

أستودعكم الله

ألموت علينا حق أخي خالد
البقاء لله
واسكنه فسيح جناته
اقتباس:

مرحب أوبيرا
منورنا هنا
ومنور كل المنتديات
موضوع الرينكو توقف
لأن جميع الأسئله تمت أجابتها الف مره لمبتدئين في أول الموضوع
ونجد نفس الأسئله تتكرر
ومحدش شاف أنها تم الأجابه عليها أكثر من مره قبل كده
ولا حد عايز يتعب ويقرأ الموضوع بالكامل
وألي أستفادوا من الموضوع معظمهم خلع
وأشتغل تحليل كلاسيكي و تحليل فني و تحاليلي يامه

وأكسبرتات موضوع الرينكو لو كنت حضرتك قرأته بالكامل
كنت هتلاقي ان في فتره طويله تعب فيها أخونا أ /كيرا جامد
وعمل أكسبرتات كتير في موضوع الرينكو جزاه الله خير الجزاء
وبيحاول هنا يساعدنا أيضا وبدون مقابل , كتر ألف خيره بصراحه
وبالرغم من هذا لم يتوقف حماس ورشة ألرينكو ولم يتوقف الشغل اليدوي فيها
وأستراتيجيات موضوع الرينكو محدثه بأخر شئ وبتحقق نتائج ومش محتاجه لتطوير
ولكن تقريبا الموضوع كمان وصل أكثر من 700 صفحه وهذا سبب عدم أستمراريته أخي
وده شئ صعب جدا لأي حد أنه يقرأه , واصبح الجميع يهرب من ضخامة الموضوع
وكنا طلبنا من صاحب الموضوع حبيبنا وليد
أنه يفتح موضوع مكمل لموضوع الرينكو وعمل ملخصات للموضوع الأول لسهولة متابعة الأعضاء
ولكنه تقريبا غير متفرغ ووقته ضيق
أما المواضيع التي لا زالت نشيطه كما قلت ووصلت لعامها الثالث
فلم ارى منها أو من غيرها أحد يربح طوال الوقت وبشكل مستمر
لذلك ربما تكون نشيطه بسبب ان الأعضاء لم يتوصلوا لطريقة الربح المستمر منها
ومواضيع تانيه مستمره الى الآن ومعظم من فيها شغالين حقيقي
وكل اسبوع نجد منهم من يتمرجن حسابه و بيسب ويلعن في أم الفوركس والي جاب الفوركس

أما هنا فالوضع يختلف , فلازم أكسبرت لأننا لازم نشتغل على جميع الأزواج
ولازم أكسبرت عشان كتير جدا معندهمش قدرة التحكم في الطمع والألتزام بشروط الدخول والخروج
ومعندهمش وقت ولا قدره لمتابعة 10 أزواج مثلا
ومحدش يقدر أصلا .

تحياتي لك يا كبير

fuad 13-06-2013 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب محمد (المشاركة 523427)
علي فكرة في غلط عندك في الصورة الزوج لم ينزل بالطريقه دي انظر الي الشارت العادي ممكن تكون المنصه فيها مشكله عندك في االرينكو هو لم ينزل مباشرة كده كان في تصحيح لكن الاسكبيرت هو كويس بس به بعض المشاكل القليله وان شاء الله يحلها اخونا كيرا لكن هي شغاله يعني انا جربتها لمدة ثلاث ايام يوم كامل ولسه بجربها علي 5 ازواج اليورو ين وليورو دولار والباوند دولار والدولار ين والاسترالي دولار ليها ثلاث ايام اللي بتكسبه بتاخده يعني الحساب هو هو انا حاليا بفلتر الوقت ومن الازواج ايضا وهبعت ان شاء الله النتائج والوقت اول ما اظبط الدنيا

لا يا اخي الصوره صحيحه ، ولاكنها على منصه اكسنس ،هذا هو الاختلاف ، ان شالله سـأحاول اليوم ان استطعت ان اعمل نتائج الاستراتيجيه لليوم بالباكتيست اليدوي متل قبل لنعرف ماذا عملت اليوم الاستراتيجيه ..تحياتي للجميع .

fuad 13-06-2013 05:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 523433)

أخيرا أتكلمت ؟
مرحب بحبيبي من زمان هاني السكره
ولونك مسألتش عليا
ولا حتى سلمت عليا
بس مش زعلان
كفايه أنك نورت الورشه

الخسائر ليس لها علاقه
بالزوجين او اي زوج
ولا بالأكسبرت
المفروض ننفذ الأستراتيجيه بحذافيرها
وهذا ما لا يحدث ولا باليدوي ولا بالأكسبرت
الأستراتيجيه ليس فيها خطه للتذبذب
وهو موجود في اي زوج من الأزواج
ما هي إلا مسألة وقت ويأتي التذبذب ياكل الربح
سيبك من الترندات معروف فيها مكاسب
ونركز في حلول للتذبذب

شرفنا مرورك المعطر
حبيبي عصام7

ألموت علينا حق أخي خالد
البقاء لله
واسكنه فسيح جناته

مرحب أوبيرا
منورنا هنا
ومنور كل المنتديات
موضوع الرينكو توقف
لأن جميع الأسئله تمت أجابتها الف مره لمبتدئين في أول الموضوع
ونجد نفس الأسئله تتكرر
ومحدش شاف أنها تم الأجابه عليها أكثر من مره قبل كده
ولا حد عايز يتعب ويقرأ الموضوع بالكامل
وألي أستفادوا من الموضوع معظمهم خلع
وأشتغل تحليل كلاسيكي و تحليل فني و تحاليلي يامه

وأكسبرتات موضوع الرينكو لو كنت حضرتك قرأته بالكامل
كنت هتلاقي ان في فتره طويله تعب فيها أخونا أ /كيرا جامد
وعمل أكسبرتات كتير في موضوع الرينكو جزاه الله خير الجزاء
وبيحاول هنا يساعدنا أيضا وبدون مقابل , كتر ألف خيره بصراحه
وبالرغم من هذا لم يتوقف حماس ورشة ألرينكو ولم يتوقف الشغل اليدوي فيها
وأستراتيجيات موضوع الرينكو محدثه بأخر شئ وبتحقق نتائج ومش محتاجه لتطوير
ولكن تقريبا الموضوع كمان وصل أكثر من 700 صفحه وهذا سبب عدم أستمراريته أخي
وده شئ صعب جدا لأي حد أنه يقرأه , واصبح الجميع يهرب من ضخامة الموضوع
وكنا طلبنا من صاحب الموضوع حبيبنا وليد
أنه يفتح موضوع مكمل لموضوع الرينكو وعمل ملخصات للموضوع الأول لسهولة متابعة الأعضاء
ولكنه تقريبا غير متفرغ ووقته ضيق
أما المواضيع التي لا زالت نشيطه كما قلت ووصلت لعامها الثالث
فلم ارى منها أو من غيرها أحد يربح طوال الوقت وبشكل مستمر
لذلك ربما تكون نشيطه بسبب ان الأعضاء لم يتوصلوا لطريقة الربح المستمر منها
ومواضيع تانيه مستمره الى الآن ومعظم من فيها شغالين حقيقي
وكل اسبوع نجد منهم من يتمرجن حسابه و بيسب ويلعن في أم الفوركس والي جاب الفوركس

أما هنا فالوضع يختلف , فلازم أكسبرت لأننا لازم نشتغل على جميع الأزواج
ولازم أكسبرت عشان كتير جدا معندهمش قدرة التحكم في الطمع والألتزام بشروط الدخول والخروج
ومعندهمش وقت ولا قدره لمتابعة 10 أزواج مثلا
ومحدش يقدر أصلا .

تحياتي لك يا كبير

كـــــــــــــــــــــــــــــــــلام وافي وملخص لكل ماحصل بالضبط ، بارك الله فيك يا بو يوسف ،،بالنسبه للتذبذب انا اوافقك ، ولاكن يابويوسف التذبذب مش الى هذه الدرجه انه يأخذ جميع ارباحنا ونخرج بخساره!! سأحاول اليوم ان انزل نتائج الاستراتيجيه بالباكتيست اليدوي وسأسعى ان ادقق قدر الامكان في النتائج واعرضها هنا ...تحياتي من كل قلبي استاذ ابويوسف.

ahmed moka 13-06-2013 05:47 PM

السلام عليكم تسجيل متابعة هى متاخرة بس الحمد لله وشكرا لصاحب الموضوع:1 (87):

fuad 13-06-2013 05:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed moka (المشاركة 523470)
السلام عليكم تسجيل متابعة هى متاخرة بس الحمد لله وشكرا لصاحب الموضوع:1 (87):

اهلا وسهلا ،شرفت الورشه :) ..

الساعة الآن 11:33 AM