اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

احمد صلاح 18-07-2012 06:37 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 364846)
انا فاتح حساب في fxsol عاوز ابعت ورقه الي هي بدون فوائد انا طبعتها بس عاوز اعرف شويه حجات اكتب ايه في اسم الوسيط الوكيل يعني ولا ايه
تاني حاجه تحت خالص فيه مكتوب موافقه fx solution , و التاريخ تحت خالص اكتبها ولا اسيبها فاضيه دي
شكرااااااااا

اخى الغالى ,
لاتقلق اكتب بياناتك وبيانات حسابك متضمنا التاريخ
وارسلها ولا تقلق ولو هناك اى شىء ناقص الشركه بتبلغك اياه
او ممكن تتصل بالشركه وتتاكد منها

تقديرى لك

محمد احمد الكومي 18-07-2012 09:19 PM

السلام عليكم

دة اول رد ليا في المنتدي و ان شاء الله مش هيكون الاخير

و هبدا الرد بالدعاء للدكتور اسامة عادل علي مجهودة الرائع الذي يبذلة من اجل المتاجرين الجدد في عالم الفوركس و الذي ساعدتني فيديوهاتة و شرحاتة القيمة باسلوبة الرائع و السلسل في الشرح :1 (73): و اتمني ان يعود علية المجهود الذي بذلة بالنفع ان شاء الله

اما بعد في اسئلة كتير كنت عايز اسئلة و لكني هحاول اقول البعض منها الان

اولا :
يتفق اغليبة المضاربين ان الطريقة الصحيحة للترند ان يكون بزاوية 45 % و ان كان الترد مائل الي الحدة فدة يدل علي ان الترند غير حقيقي و سهل الاختراق الا في حالات الفيريمات الكبيرة ( شرح د/اسامة عادل )
اي انة كلما ذات الفريم الذمني كلما كان الترند الحاد اكثر مصداقية
فها هناك قيم معينة مثلا تدل علي قيمة هذة الحدة يعني مثلا علي فريم الساعة اذا قلت زاوية الترند عن القيمة x فان الترند يمكن ان يكون غير حقيقي و كذلك بالنسبة لفيريم الاربع ساعات و الدايلي

ثانيا :
بالنسبة للنماذج السعرية مثل المثلثات و القنوات و الاوتات و الاعلام فهل هذة النماذج يجب ان تلتزم بزاوية الترند فهذة النماذج ما هي الا مجموعة مجموعة من الترندات اللي بتشكل النماذج

ثالثا :
مع فرض ان النماذج السعرية صحيحة و لنفرض مثلا نموذج مثلث فانة يتم احتساب الهدف عن طريق اكبر مسافة عمودية بين اقصر ترند و الترند الاخر فلنفرض انة تم كسر احدي تلك المستويات و الكسر بيقول ان السهم نازل و الهدف 100 نقطة مثلا و يوجد خط دعم علي بعد 30 نقطة من نقطة الكسر فهل يعتبر كسر النموذج دليل علي كسر الدعم ام ان خط الدعم يحدد الهدف المطلوب و ان السعر سيرتد منة

منتظر الرد

معاذ عودات 19-07-2012 09:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد الكومي (المشاركة 364936)
السلام عليكم

دة اول رد ليا في المنتدي و ان شاء الله مش هيكون الاخير

و هبدا الرد بالدعاء للدكتور اسامة عادل علي مجهودة الرائع الذي يبذلة من اجل المتاجرين الجدد في عالم الفوركس و الذي ساعدتني فيديوهاتة و شرحاتة القيمة باسلوبة الرائع و السلسل في الشرح :1 (73): و اتمني ان يعود علية المجهود الذي بذلة بالنفع ان شاء الله

اما بعد في اسئلة كتير كنت عايز اسئلة و لكني هحاول اقول البعض منها الان

اولا :
يتفق اغليبة المضاربين ان الطريقة الصحيحة للترند ان يكون بزاوية 45 % و ان كان الترد مائل الي الحدة فدة يدل علي ان الترند غير حقيقي و سهل الاختراق الا في حالات الفيريمات الكبيرة ( شرح د/اسامة عادل )
اي انة كلما ذات الفريم الذمني كلما كان الترند الحاد اكثر مصداقية
فها هناك قيم معينة مثلا تدل علي قيمة هذة الحدة يعني مثلا علي فريم الساعة اذا قلت زاوية الترند عن القيمة x فان الترند يمكن ان يكون غير حقيقي و كذلك بالنسبة لفيريم الاربع ساعات و الدايلي

ثانيا :
بالنسبة للنماذج السعرية مثل المثلثات و القنوات و الاوتات و الاعلام فهل هذة النماذج يجب ان تلتزم بزاوية الترند فهذة النماذج ما هي الا مجموعة مجموعة من الترندات اللي بتشكل النماذج

ثالثا :
مع فرض ان النماذج السعرية صحيحة و لنفرض مثلا نموذج مثلث فانة يتم احتساب الهدف عن طريق اكبر مسافة عمودية بين اقصر ترند و الترند الاخر فلنفرض انة تم كسر احدي تلك المستويات و الكسر بيقول ان السهم نازل و الهدف 100 نقطة مثلا و يوجد خط دعم علي بعد 30 نقطة من نقطة الكسر فهل يعتبر كسر النموذج دليل علي كسر الدعم ام ان خط الدعم يحدد الهدف المطلوب و ان السعر سيرتد منة

منتظر الرد

اهلا يا غالي
شرفتنا
السؤال الاول : لا يوجد قيمه معينه تدل على الترند ولكن بشكل يتضح
فالترند الحاد واضح والترند المنفرج واضح

السؤال الثاني : تعامل كأنك ترسم الترندات .. يعني لو رسمت ترند حاد لن يخرج معك نموذج كامل ..
ولن يكون مكتمل

السؤال الثالث : يجب ان تكون مرن اكثر من اللازم اذا رأيت ان الهدف يتوقف عن 70 بيب لا تضعه على 100بيب
ليس بالضروري ان يحقق الهدف بالزبط ..

تحياتي لك

متداول خسران 19-07-2012 02:00 PM

أنا فتحت صفقه ديمو بيع على الباوند

وماني عارف كيف اقفلها

مالعمل جزاكم الله خير

احمد صلاح 19-07-2012 02:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متداول خسران (المشاركة 365128)
أنا فتحت صفقه ديمو بيع على الباوند

وماني عارف كيف اقفلها

مالعمل جزاكم الله خير

اتفضل ياغالى ,,
اضغط على صفقتك مرتين بالماوس
واضغط على cLose

محمد احمد الكومي 19-07-2012 04:35 PM

شكرا اخي معاذ علي الرد

و في سؤال تاني عايز اسالة
احدي طرق التداول هي الاختراقات يعني استني المستوي انة يكسر ثم يغلق شمعة خارج المستوي ثم اكمل في اتجاهة و لكن المشكلة ان ممكن يكون هذا الاخلاق علي بعد من 7 ال 10 نقط و بفرض العمل علي فريم الساعة دة يعتبر كتير فانتظر انة يعيد اختبار المستوي ثم استمر معة في اتجاة الكسر لكنة يستمر في اتجاهة و ميعملش اعادة اختبار للمستوي و بكدة نقطة الدخول متجيش

و المشكلة اني لو قررت الدخول من بعد الاختراق مباشرة قد تجد انة تم عمل اعادة اختبار للمستوي و في هذة الحالة تكمن المشكلة لان اما ابعد الاستوب لوز اي احسبة من مستوي الكسر فيكون كبير او احسبة من نقطة الدخول مما يجعلة قريب من المستوي و يكون سهل ضرب الاستوب لوز في هذة الحالة

اتمني توضبح متي يفضل الدخول المباشر دون انتظار عمل اعادة اختبار و متي ننتظر عمل اعادة اختبار

أحمد نجيب 2010 19-07-2012 08:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 364636)

بسيطه جدا اخى الغالى
عند فتحك ل new order
ستجد رقمين رقم البيع ورقم الشراء
الفرق بينهم هو الاسبريد اخى الغالى

متشكر جا ع الاجابة :)

محمد أبوالنيل 19-07-2012 08:04 PM

هو مفيش اخبارر عن الويبينار

أ.نادر غيث 19-07-2012 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد الكومي (المشاركة 365200)
شكرا اخي معاذ علي الرد

و في سؤال تاني عايز اسالة
احدي طرق التداول هي الاختراقات يعني استني المستوي انة يكسر ثم يغلق شمعة خارج المستوي ثم اكمل في اتجاهة و لكن المشكلة ان ممكن يكون هذا الاخلاق علي بعد من 7 ال 10 نقط و بفرض العمل علي فريم الساعة دة يعتبر كتير فانتظر انة يعيد اختبار المستوي ثم استمر معة في اتجاة الكسر لكنة يستمر في اتجاهة و ميعملش اعادة اختبار للمستوي و بكدة نقطة الدخول متجيش

و المشكلة اني لو قررت الدخول من بعد الاختراق مباشرة قد تجد انة تم عمل اعادة اختبار للمستوي و في هذة الحالة تكمن المشكلة لان اما ابعد الاستوب لوز اي احسبة من مستوي الكسر فيكون كبير او احسبة من نقطة الدخول مما يجعلة قريب من المستوي و يكون سهل ضرب الاستوب لوز في هذة الحالة

اتمني توضبح متي يفضل الدخول المباشر دون انتظار عمل اعادة اختبار و متي ننتظر عمل اعادة اختبار

اهلاً اخي محمد , شوف انت بتتكلم في قضية هامة بالفوركس التي تتعلق بوقت الدخول بعد حصول كسر وهذه حقيقه مشكلة , لكن سوف اعطيك حلول قد تساعدك باتخاذ قرارك بالتداول بعد الكسر والاغلاق ..

هناك مدرستان لدخول بعد الكسر :

- المدرسة الاولى تؤمن بالدخول بعد الكسر حتى لو كان بعيد عن المنطقة المكسورة كثيراً سواء ترند او دعم
- المدرسة الثانية لا تؤمن الا بالدخول بعد اعادة الاختبار .

وتكمن مشكلة كل مدرسة بتالي , ان من يدخل بمجرد الافتتاح بعد الكسر ان الخسارة قد تكون كبيرة بحالة ضرب الاستوب بحكم انه بعيد عن نقطة الكسر
وان من يريد ان يدخل بعد الانتظار لاعادة الاختبار انه قد تضيع عليه الفرصة .

انا ادعوك لتعامل كتالي للحالتين :

بحالة كان الافتتاح بعد الكسر قريب , طبعاً هنا ما فيه مشكلة وتدخل لانه حصل اغلاق وقريب , يعني كأنه شبه اعادة اختبار ..
بحالة كان بعيد تستطيع التصرف بطريقيتن , ان تدخل بنصف العقود بمجرد الافتتاح بعد الكسر حتى تضمن عدم ضياع الصفقة , وتضع امر معلق لنصف الاخر من العقود على منطقة اعادة الاختبار , بحيث لو عاد ايضاً يتفعل العقد الثاني وبهكذا تضمن الدخول لكلى الاحتمالين وبعقد واحد بعد المناصفة ..

عموماً اليك موضوعي لي يتحدث عن الترند والكسر والارتداد واعادة الاختبار وووالخ..

أ.نادر غيث 19-07-2012 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبوالنيل (المشاركة 365303)
هو مفيش اخبارر عن الويبينار

الويبينار ان شاء الله برمضان اخي , يعني هانت القصة , تفضل الرابط

http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22637

الساعة الآن 05:16 PM