اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Benisafcom 13-08-2012 06:18 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عقاري (المشاركة 379048)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
بالنسبة لهذا الشارت فان اي من خطوط الاتجاه علي فريم الاربع ساعات يكون عليه الاعتماد الاساسي الاخضر ام الاحمر؟؟؟؟

[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1344825040.png[/IMG]

السلام عليكم
اهلا يا غالي
ممكن اللي انت راسمه هو نمودج مثلث
يعني تبيع كلما كان السعر عند المقاومة (الخط ااحمر)
تشتري كلما ارتكز الزوج على الدعم او الضلع السفلي لنمودج المثلث الخط الاخضر
قبل ما تعمل اية من الشراء او البيع لازم تنتظر السعر يرتكز سواءا على المقاومة (الخط الاحمر) او الدعم (الخط الاخضر) تنتظر ان اخترقها او لم يخترقها
فان اخترق السعر المقاومة ( الخط الاحمر ) و اغلق فوقها على الاقل بشمعة اربع ساعات ندخل شراء
و ان لم يخترقها ننتظر اغلاق الشمعة 4ساعة من بعد ان اغلقت اسفل المقاومة كدلك ندخل بيع.
نفس الشيئء بالنسبة للدع (الخط الاخضر ) ادا ارتكز عليه السعر ننتظر اختراقه
فان اخترقه ننتظر اغلق شمعة 4ساعة اللاحقة على الاقل و ان اغلقت اسفل الدعم ندخل بيع و ان فشل في كسره ننتظر اغلاق الاربع ساعات اللاحقة فان اغلقت اسفل الدعم ندخل شراء
اتمنى ان اكون افدتك

هناء السعودية 13-08-2012 06:50 AM

يعني هذا تجارة ولا نقاط ولا ايش

معاذ عودات 13-08-2012 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هناء السعودية (المشاركة 379062)
يعني هذا تجارة ولا نقاط ولا ايش

اهلا اخت هناء

تفضل معنى تجاره الفوركس

اقتباس:

سوق تجارة الفوركس أو العملات هو أكبر وأسرع سوق ينمو على وجة الارض فالتداول اليومى يفوق 2.5 ترليون دولار(الترليون = ألف مليار). المشاركين فى هذا السوق البنوك المركزية والتجارية والموسسات الاستثمارية وموسسات الهيدج, ومستثمريين لحسابهم الخاص مثلك ومثلى.

ماذا يحدث فى سوق تجارة الفوركس؟
السوق هو المكان الذى يتم تجارة البضائع بة, وبالمثل سوق تجارة الفوركس , ففى سوق تجارة الفوركس البضائع هى عملات البلاد المختلفة. على سبيل المثال يمكن ان تشترى اليورو بالدولار أو تبيع الين بالدولار الكندى. فانت تتاجر العملة بعملة أخرى. وبالطبع فان هذا لايتم بالطريقة المادية أو ملموسة ,فيتم ذللك عن طريق النت باستخدام برنامج تداول لأحد شركات الوساطة لتجارة الفوركس. من اين تاتى الارباح؟ تاتى الارباح بشكل اساسى من استغلال التقلبات (التغيرات) فى سوق تبادل العملات(الفوركس). فرصة الربح فى سوق تبادل العملات تعتمد على هذة الحقيقة "كل عملة دولية هى بضاعة مثل القمح والسكر والذهب والفضة. ولان العالم يتغير كل يوم وكذلك الظروف الاقتصادية لكل دولة (مثل النتاج المحلى والكساد أو البطالة....) فذلك يؤثر التغير فى سعر صرف العملة بالنسبة للعملات الأخرى. وهذا يسبب التقلبات التى يستغلها المضارب او المستثمر للربح من سوق تجارة الفوركس.

واي مساعدة انا جاهز

roaelctriuos 13-08-2012 07:31 PM

جميل جدا ردك علي مشرفي الكريم ...........
وردك على السؤال الثاني والثالث مقنع الى حدا ما ..........ومع الوقت يمكن أن تتضح لي الصورة كلها إن شاء الله .
أما سؤالي الاول فلم يكن له نصيب من خبرتك وعمق فكرك ....
سأعيده ثانيا لعلى وعسى تسقي ظمئ فيه كما سقيته في السؤالان الاخران .
1. من قبل من يتم عمل الفريمات من قبل شركات الوساطة أم من قبل البنوك في الدول التي فيها فوركس أم من قبل هئيات متخصصة ؟؟؟؟؟؟
أرجو منك التوضيح ولكن رجاءا مع قليلا من الإسهاب .

لك مني تحياتي ودعائي

ahmed.slaama 14-08-2012 09:27 PM

تحياتي لحضراتكم وكل سنة وانتم طيبين
يا جماعة هو في نموذج سعري استمراري بيتكون علي فريم الاربع ساعات على اليورو دولار ولا انا بيتهيأ لى
اتمنى حد يقولي ازاى ارفع صورة
اكرر تحياتي

محمد أبوالنيل 15-08-2012 01:20 AM

لو سمحت عايز لينك الويبينار بتاع بكره

وشكرا

kareem.wafy 15-08-2012 01:57 AM

هشوف الفيديو يا دكتور ان شاء الله ورجع لشكرا حضرتك

احمد صلاح 15-08-2012 03:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.slaama (المشاركة 380056)
تحياتي لحضراتكم وكل سنة وانتم طيبين
يا جماعة هو في نموذج سعري استمراري بيتكون علي فريم الاربع ساعات على اليورو دولار ولا انا بيتهيأ لى
اتمنى حد يقولي ازاى ارفع صورة
اكرر تحياتي

إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!!

تفضل ياغالى :)

ahmed.slaama 15-08-2012 01:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 380341)

ده كتييييييييييييييييييير يا استاذ احمد
انا كده هتلكك و هسأل علشان اطمن على حضرتك :1 (100):
شكرا جزيلا لحضرتك و كل سنة وحضرتك وكل الاخوة والاخوات الاعضاء بخير
اكرر تحياتي استاذ احمد :1 (97):

محمد عربى 15-08-2012 01:37 PM

انا استخدم استراجية ديمارك وانا قمت بتركيب الموشر على الميتا تريدر بس فى حاجة مش فهمها انا على فريم الاربع ساعات ظهر الموشر وقد قمت بابرام الصفقة ولكن بعد مرور اربع ساعات ظهر الموشر واعطانى بينات صفقة اخرى والصفقة القديمة مازالت لم تنتهى سواء بالمكسب او الخسارة فهل هذا يعنى ان الصفقة القديمة لم تعد فعالة فاقوم بالغائها ارجو الرد سريعا شكرا

الساعة الآن 07:21 AM