اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الحل السحري لمعرفة اتجاه السعر (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=55300)

samsommm 02-05-2017 05:51 AM

رد: الحل السحري لمعرفة اتجاه السعر

استاذي العزيز ،بصراحه انا الباوند مش عاجبني ومضابقني ، وعمبفكر ابيع الباوند كندي عندما يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب ،
فما رأيك مع اني عارف انك حتقولي انا ما بشتغل غير على ازواج الدولار

forexhercules 03-05-2017 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 910990)
استاذي العزيز ،بصراحه انا الباوند مش عاجبني ومضابقني ، وعمبفكر ابيع الباوند كندي عندما يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب ،
فما رأيك مع اني عارف انك حتقولي انا ما بشتغل غير على ازواج الدولار

ماتبيعش الباوند دلوقتي و كمان مش قصاد الكندي خالص.
الكندي قصاد الدولار لو منزلش كتير يوم الجمعة ده معناه انه هيمشي أفقي اسبوع و بعدين يطير لفوق و دي تبقي فرصة جميلة للشراء يعني تصبر للجمعة قبل أي قرار ده طبعاً لو مبدأش نزول غداً مع الفيدرالي

samsommm 03-05-2017 03:12 AM

شكرا لك استاذي على الرد ، والذي يحصل على الكندي مقابل الدولار غريب شوي علي فأنا لم اتعلمه قبل ذلك ،حيث المؤشرات
على الديلي وال4 ساعات كانت توحي علي بدايه هبوط الدولار مقابل الكندي ،
سأنتظر ونتعلم منك ما هو حسن التصرف في مثل هذه الأحوال وبعقد البيع الذي عندي
مع اني ملاحظ شمعات انعكاسيه عي الديلي وال 4 ساعات ،فلعل هذه بداية الهبوط

samsommm 03-05-2017 04:54 AM

استاذي انا ملاحظ بالنسبه للباوند على الديلي انحسار الاوسما دون تأثير يذكر على السعر ،فهل هذا معناه سيكون هناك صعود قوي إضافي ،مع انني ملاحظ بداية ضعف الماكد
مع وجود التشبعات على الستوتاستيك السريع والبطيئ

forexhercules 03-05-2017 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911060)
استاذي انا ملاحظ بالنسبه للباوند على الديلي انحسار الاوسما دون تأثير يذكر على السعر ،فهل هذا معناه سيكون هناك صعود قوي إضافي ،مع انني ملاحظ بداية ضعف الماكد
مع وجود التشبعات على الستوتاستيك السريع والبطيئ

بالفعل ممكن الباوند يطلع كتير لكن لسه مش واضح بس عموماً كثف في الكندي لأن لو منزلش هتبقي حركة أفقية هابطة قليلاً لمدة أسبوع و بعدها ارتفاع قوي

forexhercules 03-05-2017 01:04 PM

بس تقريباً كده نزول الكندي هيبقي يوم الجمعة مش النهاردة. هيروح مني فين هجيبه يعني هجيبه بس الستوكاستيك الصغير بيقول ان الحركة القادمة نزول مش أفقية

samsommm 03-05-2017 01:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911096)
بس تقريباً كده نزول الكندي هيبقي يوم الجمعة مش النهاردة. هيروح مني فين هجيبه يعني هجيبه بس الستوكاستيك الصغير بيقول ان الحركة القادمة نزول مش أفقية

استاذي الكريم ، بصراحه جعلتني ابتسم ، أضحكك الله وأعزك .
على العموم انا عامل عقد تبريد عند سعر1.3765 وآخر عند سعر 1.3833 الذي هو يوافق تصحيح فيبو 61.8 لكامل الموجه الهابطه عل الويكلي.
اعتقد انه ممكن الدولار يهبط اليوم اذا لم ترتفع الفائده بالولايات المتحده والتي غالبا لن ترتفع ،والله اعلم .
واعتقد انه اذا ارتفع الدولار بالرغم من بقاء الفائده دون تغيير فأنه سيكون ارتفاع غير قوي وذلك للتجميع السريع وضرب الستوبات ثم سيهبط بقوه.
والله سبحانه وتعالى أجل و أعلم
فارجو وأحب أخذ رأيك بهذا الكلام ،وفقك الله

asifiqbal 03-05-2017 02:43 PM

تحليل الشمعدان هو النمط الذي من خلاله يتم عمل الرسم توضيحي للوضع المالي يُستخدم لتصوير تحركات سعر الأوراق المالية، مشتقها، أو العملة. كل "شمعة"عادة يوضح يوم واحد. على سبيل المثال رسم بياني لمدة شهر واحد قد يمثل الأيام ال 20من تبادل الأموال الى 20 "الشمعدان". شراء الشمعدانات هو النهج المثالي لبناء مجموعة أو للحصول على شيء مناسب للديكور معين.alpari.com/ar

forexhercules 03-05-2017 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911102)
استاذي الكريم ، بصراحه جعلتني ابتسم ، أضحكك الله وأعزك .
على العموم انا عامل عقد تبريد عند سعر1.3765 وآخر عند سعر 1.3833 الذي هو يوافق تصحيح فيبو 61.8 لكامل الموجه الهابطه عل الويكلي.
اعتقد انه ممكن الدولار يهبط اليوم اذا لم ترتفع الفائده بالولايات المتحده والتي غالبا لن ترتفع ،والله اعلم .
واعتقد انه اذا ارتفع الدولار بالرغم من بقاء الفائده دون تغيير فأنه سيكون ارتفاع غير قوي وذلك للتجميع السريع وضرب الستوبات ثم سيهبط بقوه.
والله سبحانه وتعالى أجل و أعلم
فارجو وأحب أخذ رأيك بهذا الكلام ،وفقك الله

ضحكني معاك لأن مينفعش تضحك لوحدك.:)
بص لو هتشتغل بالتبريد هقولك طريقة ممتازة هي اللي بنيت بيها الحسابات في الفوركس من زمان.
فريم اليومي لو عملت عليه حساباتك مثلاً في زوج من الأزواج و بعت او اشتريت خلي الأمر التاني كل 190 ثم 170 ثم 150 نقطة و هكذا و اوعي تعمل العكس يعني متدخلش كل 50 ثم 70 ثم 90 و هكذا. جرب الطريقة دي من النهاردة و هتدعيلي.
سينخفض زوج الدولار للكندي هذا الأسبوع و ثق بهذا و سأعلق علي الإنخفاض ان كان سيتبعه حركة صعودية أخري أم هو حركة أفقية.

forexhercules 03-05-2017 04:13 PM

أتوقع انخفاض كبير للدولار اليوم

الساعة الآن 02:18 PM