اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ╝◄╝◄۩۩۩ ورشة تعليم الاشيموكو كينكو هايو ثم ؟؟؟؟ مفاجأة ۩۩۩►╚►╚ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=2766)

aalaa_bb 01-10-2010 01:48 AM

رد: ╝◄╝◄۩۩۩ ورشة تعليم الاشيموكو كينكو هايو ثم ؟؟؟؟ مفاجأة ۩۩۩►╚►╚

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaa_bb (المشاركة 65524)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالرغم الان الاشيموكو لا يستهويني اطلاقا ودخولي للمشاركة في هذا الموضوع بعد قراة موضوع الاخ محمد هنا بالمنتدى تحت عنوان
هل يصح

الان اني ادعوكم للاستمرار وعدم التوقف في عمل الخير
والحل بسيط ان نسمي الاشياء بمسمياتها مادام الغرض فعل الخير

وكما يقول القائل: دية الكرام الاعتذار
مكثورييين الخير

اضيف هاهنا مقولة لاحد السابقين اوجهها للدكتور اسامه ولصاحب الموضوع

ايتها الشمس اعترفي انك شمس
ايها القمر اعترف انك بالرابع عشر بدر
ايها المار من هاهنا حيث كنت انت كنت انا وحيث انا الان ستكون انت
مكثورييين الخير

رياض عادل 01-10-2010 02:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 65364)

اهلا بيك اخى رياض فى بيتك ارابيا
فى كل الاحوال نحن لا نمانع فى نقل العلم ابدا و ذكر مصادره ان كانت مقتبسة,
الاخ شريف فيديوهاته حصرية و بصوته و تعليمه للايشموكو بصوته ايضا و لا اعلم اين النسخ,
ان كان هناك مشاركات او كتب منسوخة يرجى ابرازها و سنقوم بانفسنا بكتابة مصادرها طبقا لقوانين ارابيا,
لكن ما اراه ان الرجل مشكورا يقوم بنقل العلم و لا يسعنى الا ان اشكر الاخ محمد ايضا مشكورا بنقل العلم لطريقة الايشموكو.,
و تحياتى الرد بيكون عند شريف اعتقد فهو انسان نظيف و محترم للغاية,
الله كريم,

هذي الورشة وشوف كمان بدايتها نفس بداية الورشة المفتوحة وشوف تاريخ افتتاحها ماكنت حابب انقل رابط لمنتدى ثاني بس عشان اتكون دليل وقبل ما تمسح المشاركة راح تفتح الرابط

يمنع وضع الروابط

رياض عادل 01-10-2010 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo.fx (المشاركة 65366)
يا اخي و الله انا مش عارف انت بتكلم علي اي أساس الراجل منقلش حاجة ... و أستاذ محمد عبد الرحمن أستاذنا كلنا في الأشيموكو .. شريف حابب يشرح الأشيموكو بطريقتو و كل الفيديوهات الموجودة هو العاملها يعني مراحش خد فيديوهات و عملها كوبي و باست في الموضوع ... معني كلامك بقي ان مثلا لو حد شرح الدعوم و المقاومات علي سبيل المثال و جه حد تاني فهم و اتعلم و شرح بطريقتو يبقي نقل المعلومة و و و ... لا هو فهم و اتعلم و بيشرح المعلومة بطريقتو .. يا ريت مترميش كلام ع الناس و انت مش علي دراية ... و أستاذ محمد عبد الرحمن بنفسو جه و شاركنا في الموضوع ... حبيت بس اقول كلمة حق

الفديوهات طبعا لازم يعمل جديدة بصوتو بس شوف الموضوع الي في المتداول العربي وشوف موضوعه وقارن الكلام وبعدها حكم ضميرك

رياض عادل 01-10-2010 02:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkoon2001 (المشاركة 65421)

اولا وقبل شئ اهلا بيك فى بيتنا اف اكس اريبيا
ولكن اذا القيت السلام كان افضل بكثير
ثانيا اشكرك على كلامك الرقيق جدا فى حقى بدون علم ما يعلمه الله
ثالثا احب اقول لحضرتك انى من متابعى جميع ورش الاشيموكو فى جميع المنتديات الاجنبية والعربية ولكن انا لا اقتبس ولا انقل بل هو مجهودى من عند رب العالمين وقد كان حضرتك لو كنت شوفت الفيديوهات مكنتش قلت الكلام دا
و محمد عبد الرحمن راجل محترم واكن له كل التقدير ولكن ليس هو من علمنى الاشيموكو تماما بالرغم من انى رأيت ورشتة الجميلة وربنا يباركلو فيها
وحتى لو كنت انت صادق النبى قال اللى يتعلم شئ وينقلة للناس دا فى حد ذاته شئ جميل وليه حسناته يعنى فى كلا الحالتين سواء انت صادق او كاذب الحمد لله ليا اجر عند رب العالمين وهذا يكفينىولا انتظر مقابل من اى انسان الا الدعاء
وكمان يا راجل يا طيب دا انا رحبت بمحمد فى ورشتى من قبل ميشارك فيها علشان شايفة كل يوم بيتفرج على الوارشة واحنا اهالينا ربونا على اننا نرحب ونحترم اهل البيت وبالضيوف دائما
تحياتى لك ويا رب كل واحد ياخد على قد نيته
بالتوفيق اخى الكريم

يقتل القتيل ويمشي بجانزتة الفديوهات هي ناقصة تنقلها عشان تكمل طبعا لازم تعملها بصوتك بس محمد عبد الرحمن غلطان كان لازم يشرحها بالانكليزي عشان تيجي حضرتك بعد مليون سنة بعد ما تفهمها وتشرحها وبعدين يا اخي اشرح وانقل اي شي وفي اي مكان لكن لو عايز تنقل على الاقل قول انا منين اتعلمتها انتا اصلا كنت اتشارك بالورشة هناك وما شاركت بأي ورشة تانية على الاقل ماتنسخ نفس الكلام والتحذير العلم حلو وانا مشجع انو ميصحش الاحتكار واصلا محمد عبد الرحمن قالها بالبداية لكن على الاقل اذكر المصدر حتى ابو ابراهيم 1 شرح الاشيموكو قبل محمد عبد الرحمن لكن لايقارن ابدا شرح ابو ابراهيم مع شرح محمد لان محمد ابدع فية واكتشف نماذج وخلاها بكتابة راجل ملاحضتو قوية جدا ما شاء الله علية ربنا يزيد ويبارك وعلى فكرة هو علمني حاجات اقوى من الي بتعلمو دلوقتي بس طبعا هو قلي مش راح اعلمها خلاص بعد الكلام دة الي شافو وبالنسبة للترحيب الافضل انك تذكر المصدر يكون افضلك

seragsamy 01-10-2010 04:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياض عادل (المشاركة 65545)
يقتل القتيل ويمشي بجانزتة الفديوهات هي ناقصة تنقلها عشان تكمل طبعا لازم تعملها بصوتك بس محمد عبد الرحمن غلطان كان لازم يشرحها بالانكليزي عشان تيجي حضرتك بعد مليون سنة بعد ما تفهمها وتشرحها وبعدين يا اخي اشرح وانقل اي شي وفي اي مكان لكن لو عايز تنقل على الاقل قول انا منين اتعلمتها انتا اصلا كنت اتشارك بالورشة هناك وما شاركت بأي ورشة تانية على الاقل ماتنسخ نفس الكلام والتحذير العلم حلو وانا مشجع انو ميصحش الاحتكار واصلا محمد عبد الرحمن قالها بالبداية لكن على الاقل اذكر المصدر حتى ابو ابراهيم 1 شرح الاشيموكو قبل محمد عبد الرحمن لكن لايقارن ابدا شرح ابو ابراهيم مع شرح محمد لان محمد ابدع فية واكتشف نماذج وخلاها بكتابة راجل ملاحضتو قوية جدا ما شاء الله علية ربنا يزيد ويبارك وعلى فكرة هو علمني حاجات اقوى من الي بتعلمو دلوقتي بس طبعا هو قلي مش راح اعلمها خلاص بعد الكلام دة الي شافو وبالنسبة للترحيب الافضل انك تذكر المصدر يكون افضلك

اخى العزيز

مشكور لك حميتك فى دفاعك عن صديقك ولكن أرجو ان يكون الحوار بأسلوب أفضل من هذا

وللعلم الأستاذ شريف هو ليس استاذ بل هو مهندس فى الشبكات

أى ان اللغة عنده ليست عائق وهذا هو ليس موضوعنا

إذا كنت حابب تدافع عن صديقك فلا بأس

ولكن أرجو عدم التخطى إلى مراحل الاساءة التى تتضح فى كلامك

هذا ليس اسلوب راقى للحوار

وعجبى علينا نحن العرب نتجادل فى شرح مؤشر او طريقة مضاربة (ومين اللى عملها الأول )

ولا نحاول التعاون فى مجال ما

أو جمع القوى والأفكار من اجل المزيد من التقدم

نتجادل فى شرح طريقة فما بالنا لو كان احد منا قد اخترع مثلا طريقة للمضاربة

واعتقد ان الجدل الدائر حاليا فى الموضوع هو مجرد ضياع وقت للجميع والافضل هو التعاون

تحياتى لك

seragsamy 01-10-2010 04:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياض عادل (المشاركة 65541)
الفديوهات طبعا لازم يعمل جديدة بصوتو بس شوف الموضوع الي في المتداول العربي وشوف موضوعه وقارن الكلام وبعدها حكم ضميرك

وايه المشكلة يااستاذنا العزيز لما اتعلم منك حاجة او من غيرك أو من اى حد طريقة ما

واحاول اظبطها بأسلوبى

الاستاذ محمد ايجى ترايدر مقالش ان اللى يتعلم منه ميعلمش حد

ووضح ان اقتباس فيديوهاته ممنوع واقتباس كتبه ممنوع

ولكن مقالش محدش يعلم حد خالص

وأعتقد انه لا يرضى منع العلم على احد من اخوانه

لان العلم هذا الذى يحمله سيسئل عنه يوم القيامة

تحياتى لك

وأعتقد ان الموضوع قد خرج كثيرا عن مسارة الطبيعى

وأصبح مجرد تجريح فى شخص لم يمسك أبدا بسوء

لذا لا يوجد اى داعى للتجريح أكثر من هذا

فوريكس مان 01-10-2010 05:01 AM

انا مع الاخ داركون فانه ينشر العلم فانها رسالة جيل يسلم جيل

لكن ما اغضب الاخ محمد هو عدم وجود الجديد
بل لاقتباس الحرفى وحتى الصور وتم فهمها على انه نسبها الى نفسه ولم يذكر مصادر الصور والشروحات وهى من داخل الكتاب كما وح بالادلة والصور من خلال مشاركات الاخ داركون
وما ذكر بشروحات الاخ محمد وكتابه سابقــا

وهذا ما اراه بعينى تجاهل تلك الادلة والابتعاد عنها والدخول فى مناقشات اؤمن بكل ما فيها
ولكن لا تتركوا الواقع فالاخ محمد قدم صور لمشاركات ماخوذة بالحرف الواحد من كتابه

اين انتم

فوريكس مان 01-10-2010 05:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tam_new2000 (المشاركة 65520)
صدقنى اى حد هنا فى الورشة عمل بحث وشاف ورشتك فى المتداول
ودعالك من قلبو
متحرمش شريف من دعائنا ومتحرمناش من التعلم
واذا كان على الحصريه فدى مسميات انما المكسب الحقيقى ليك الدعاء اللى كسبتو من اللى اتعلموة منك

:1 (105):
الله ينور

ان كان لاحد حق فليحتسبه عند الله وليتغاضى عن حقه فى سبيل اكمال المسيرة

وان الله لن يضيع اجر من احسن عملا

darkoon2001 01-10-2010 05:23 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا رجاله ياللى بتشتم وازيكو يا حبايبى ياللى عارفين الحقايق
نصلى على النبى عليه الصلاة والسلام وبرضو عمرى مهدخل الشيطان بينى وبين اى انسان مهما كان وكتر خير كل انسان بيتكلم من وراء شاشة الكمبيوتر
لان ربنا مطلع وعارف كل الحقايق
وبرضو مهما اتكلمت محدش هيصدق
وربنا يوفق كل انسان فى كل شئ وكما قال الله سبحانه وتعالا
بسم الله الرحمن الرحيم
والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين
صدق الله العظيم

دعونا من هذا وذلك
و دعو القافله تسير
توكلنا على الله

darkoon2001 01-10-2010 05:42 AM

اعتقد ان بعد مطبقنا على الفيديوهات وضحت امور كتير الحمد لله