اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

النسر الذهبى 06-02-2013 06:12 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 461736)

مساء الفل عليك يا هيما :1 (7)::1 (7): بالنسبة لابو ياسر هو دائما بيحب يعمل كوكتيل :1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87):

واضح يا خالد باشا :1 (82):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461746)
:1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82): طيب نعمل ايه بس يا هيما والسوق مش مريح ومحدش مطمن لحاجة ، أدينا بنحاول نعمل نفسنا قال شايفين قدام شوية ، انما الحقيقة ان الوضع حاليا ... Scalping FTW

انما غير (استرليني/فرنك) - (يورو/استرالي) - (يورو/دولار) مش عارف اشوف حاجة تانية ، كلها ضلمة ومش باين الدنيا رايحة فين ، وأساسا التلاتة مجرد ظنون ولحد دلوقتي مفيش تأكيدات عشان الواحد يدخل عليهم ، والريس بعد ما بقى عضو لجنة استشارية (قال يعني انت ملكش دعوة هههه) عمل زي عادل امام في التجربة الدانمركية وقالك (كل مرحلة ليها أسلوبها ومعطياتها ومش عارف ايه كده) وراح عاملنا سيستم زي الفل جامد آخر حاجة ، بس على ما الواحد يظهرله كل مفاتيح دخول الصفقة بيكون نسي الصفقة أساسا :1 (47)::1 (47)::1 (47):

عامة مساء الفل يا باشا ، ومعلش يا ريس بنتفك مع بعض كلمتين أوعى تزعل :1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):

والله يا ابو ياسر انا بقالي اسبوعين ماليش غير في الأسكالبنج ونادرا ما ادخل صفقات متوسطة بلوتات رفيعة كده بجرب الوضع :1 (103): ومستني اليورو تحت خالص عند 1.31 كده عشان اشتريه وربنا يسهل ونركب مع الموجه.

وبتهيقلي زياده الفلترة شئ كويس لكن لو زي مبتقول يبقي مش كويس خالص :1 (82): واسيبك انته وخالد تتناقشوا في الموضوع ده لاني ماليش في الهارمونيك زي منتا عارف

تحياتي يا باشا :)

COWBOY 06-02-2013 06:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 461760)

والله يا ابو ياسر انا بقالي اسبوعين ماليش غير في الأسكالبنج ونادرا ما ادخل صفقات متوسطة بلوتات رفيعة كده بجرب الوضع :1 (103): ومستني اليورو تحت خالص عند 1.31 كده عشان اشتريه وربنا يسهل ونركب مع الموجه.

وبتهيقلي زياده الفلترة شئ كويس لكن لو زي مبتقول يبقي مش كويس خالص :1 (82): واسيبك انته وخالد تتناقشوا في الموضوع ده لاني ماليش في الهارمونيك زي منتا عارف

فعلا يا صديقى .. زيادة الفلترة سيئة جدا متفق معك لكنى اخترت افضل انواع الفلترة ووضعتها للشباب ولهم حرية الاحتيار بين كل تلك الادوات .. وانا ملتزم بتحليلى فقط .. وبالتعليق على تحليلاتهم .. و انا رفعت السيستم للشباب.. وكتبت ان بة الادوات اللازمة .. لدعم الهارمونيك وشرحت امكانياتة .. وترتيب العمل بة .. ومن يريد دمج او تعديل اى شىء له كافة الحرية فى ذلك .. الادوات كلها متوفرة وانا جاهز للمساعدة فى تقديم اى تعديل .. لكن السيستم بالنسبة لى .. هو طريقة عملى .. وعلى اساسة اضع الصفقات .. والتحليللات .. وللجميع حرية الاختيار والتنقل بين الادوات .. وفى نهاية الاسبوع ساوضح اكثر .. ان مستخدمين النظام هم من يجعلون الامر صعبا .. وليس النظام .. ونظرا للعمل باسلوب السونجات .. فيجب اختيار الفرصة الاقوى .. لتحديد مسار الزوج بشكل جيد .. انا عن نفسى .. قليل الاسكالبينج ومعتمد على السونج بلوت متغير حسب الحاجة .. :)

النسر الذهبى 06-02-2013 06:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 461768)

فعلا يا صديقى .. زيادة الفلترة سيئة جدا متفق معك لكنى اخترت افضل انواع الفلترة ووضعتها للشباب ولهم حرية الاحتيار بين كل تلك الادوات .. وانا ملتزم بتحليلى فقط .. وبالتعليق على تحليلاتهم .. و انا رفعت السيستم للشباب.. وكتبت ان بة الادوات اللازمة .. لدعم الهارمونيك وشرحت امكانياتة .. وترتيب العمل بة .. ومن يريد دمج او تعديل اى شىء له كافة الحرية فى ذلك .. الادوات كلها متوفرة وانا جاهز للمساعدة فى تقديم اى تعديل .. لكن السيستم بالنسبة لى .. هو طريقة عملى .. وعلى اساسة اضع الصفقات .. والتحليللات .. وللجميع حرية الاختيار والتنقل بين الادوات .. وفى نهاية الاسبوع ساوضح اكثر .. ان مستخدمين النظام هم من يجعلون الامر صعبا .. وليس النظام .. ونظرا للعمل باسلوب السونجات .. فيجب اختيار الفرصة الاقوى .. لتحديد مسار الزوج بشكل جيد .. انا عن نفسى .. قليل الاسكالبينج ومعتمد على السونج بلوت متغير حسب الحاجة .. :)

بالطبع يا خالد باشا التطوير شئ ضروري جدا وجزاك الله كل خير.

طيب يا استاذ خالد عندي اقتراح وهو تضيف كل الشروحات اللي في الموضوع مع السيستم الجديد في اول الموضوع عشان تسهل علي المتابعين يعني جمع كل حاجة في مشاركة جديده بالأضافة لما ذكر باول مشاركة وراسل الأدارة للتعديل علي اول مشاركة بالموضوع عشان تسهل علي المتابعين.

تحياتي يا قائد :)

أبو ياسر 06-02-2013 06:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 461749)

:1 (82)::1 (82)::1 (82):

براحتك يا صديقى .. بس تعالى نتناقش شوية .. لية شايف الامور بالشكل دة اية اللى مش واضح ليك .. اكتر حاجة اتناقشنا فيها كانت اليورو .. وماشى فى التحليل بتعنا مسطرة .. مستفدتش باى حاجة خالص :1 (106)::1 (106):
واختار كدة اى زوج مش واضح الرؤيا :1 (90)::1 (90): وتعالى نحلله سوا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 461760)

اقتباس:

يا جماعة هوه الواحد ميتفكش بكلمتين كده ولا كده :1 (82)::1 (82)::1 (82):

على فكرة يا هيما زيادة الفلترة فعلا شيئ كويس ، وأنا مكنش قصدي أي حاجة ، هية بس القافية حكمت لما لقيت اتنين من اللجنة الاستشارية دفعة واحدة فمعرفش ليه افتكرت موضوع عادل امام في التجربة الدانمركية ، فكنت بهرج

اما موضوع ضبابية الأسواق يا ريس فده أعتقد كلنا متفقين عليه في الورشة وفي المنتدى ، وحتى في نشرات الأخبار اللي في التلفزيون ، الموضوع مش موضوع اننا نمسك زوج دلوقتي ونحاول نشوف أوله ايه وآخره ايه ، الموضوع ان الفرص بقت بتتضرب أكتر من اللازم ، وده عمل نوع من الرهبة والتشويش عند معظم الناس ، والأدوات الجديدة اللي رفعتها باذن الله هيكون ليها دور كبير في انها تقلل الرهبة والحذر من الدخول الخاطئ (اللي بقينا شايفينه خاطئ دلوقتي على الرغم من أنه كان زي الفل قبل كده وكان بيحقق نتائج هايلة انما عشان المراجيح اللي حصلت الفترة اللي فاتت بقى حبة مننا بيلوم نفسه وشايف دخوله كان خطأ رغم ان النماذج معظمها ضربت استوبات وبعدين طلعت حققت الأهداف زي الكتاب ما بيقول وزي ما أخونا الرائع أمجد رصد وقال قبل كده)

أكيد هناخد وقت على ما كل واحد فينا يبدأ يهيأ طريقته في استخدام الفلاتر القوية دي كلها ، وطبعا فينا اللي هيستخدمها كلها وفينا اللي هيلاقي التعامل مع مجموعة منها بس كفاية ليه ، وهكذا ... زي كده ما أنا استمريت لحد اسبوعين فاتوا بستخدم ZUP60 بس (رغم أكتر من مؤشر تاني تم رفعه بعدها) وكنت مرتاح جدا في الشغل عليه وبفضل الله وحده مع اللي اتعلمته على ايديك في الورشة شوفت بنفسك الشغل اللي عملته بيه ونتايجه بتوفيق ربنا كانت كويسة ازاي.

بس كده ، عشان أنا كتبت كتير قوي ، انما خوفي انك تفهم تهريجي اللي فات غلط خلاني أشرح بالتفصيل :1 (52)::1 (52)::1 (52):

النسر الذهبى 06-02-2013 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461798)

على فكرة يا هيما زيادة الفلترة فعلا شيئ كويس ، وأنا مكنش قصدي أي حاجة ، هية بس القافية حكمت لما لقيت اتنين من اللجنة الاستشارية دفعة واحدة فمعرفش ليه افتكرت موضوع عادل امام في التجربة الدانمركية ، فكنت بهرج

اما موضوع ضبابية الأسواق يا ريس فده أعتقد كلنا متفقين عليه في الورشة وفي المنتدى ، وحتى في نشرات الأخبار اللي في التلفزيون ، الموضوع مش موضوع اننا نمسك زوج دلوقتي ونحاول نشوف أوله ايه وآخره ايه ، الموضوع ان الفرص بقت بتتضرب أكتر من اللازم ، وده عمل نوع من الرهبة والتشويش عند معظم الناس ، والأدوات الجديدة اللي رفعتها باذن الله هيكون ليها دور كبير في انها تقلل الرهبة والحذر من الدخول الخاطئ (اللي بقينا شايفينه خاطئ دلوقتي على الرغم من أنه كان زي الفل قبل كده وكان بيحقق نتائج هايلة انما عشان المراجيح اللي حصلت الفترة اللي فاتت بقى حبة مننا بيلوم نفسه وشايف دخوله كان خطأ رغم ان النماذج معظمها ضربت استوبات وبعدين طلعت حققت الأهداف زي الكتاب ما بيقول وزي ما أخونا الرائع أمجد رصد وقال قبل كده)

أكيد هناخد وقت على ما كل واحد فينا يبدأ يهيأ طريقته في استخدام الفلاتر القوية دي كلها ، وطبعا فينا اللي هيستخدمها كلها وفينا اللي هيلاقي التعامل مع مجموعة منها بس كفاية ليه ، وهكذا ... زي كده ما أنا استمريت لحد اسبوعين فاتوا بستخدم ZUP60 بس (رغم أكتر من مؤشر تاني تم رفعه بعدها) وكنت مرتاح جدا في الشغل عليه وبفضل الله وحده مع اللي اتعلمته على ايديك في الورشة شوفت بنفسك الشغل اللي عملته بيه ونتايجه بتوفيق ربنا كانت كويسة ازاي.

بس كده ، عشان أنا كتبت كتير قوي ، انما خوفي انك تفهم تهريجي اللي فات غلط خلاني أشرح بالتفصيل :1 (52)::1 (52)::1 (52):

والله يا ابو ياسر انا عارف انك بتفك عن نفسك بكلمتين وانا معاك والله يا برنس :1 (87): وفعلا كلنا تقريبا مش مرتاحين من السوق اليومين دول :1 (90): وربنا يكرمنا إن شاء الله.

تحياتي يا شباب :)

Modariba 06-02-2013 07:35 PM

اقتباس:

السلام عليكم ورحمة الله

اخي خالد زيادة الفلترة شيء جيد لأنه سيعطي فرص قوية إن شاء الله من خلال الشارتات المرفقة الإرتداد من المستويات الأسبوعية والشهرية شيء رائع لكن كما قال ابو ياسرممكن تنسى الصفقة :1:من كثرة انتظار الضوء الأخضرللدخول لكن أظن الوضع الحالي للسوق يفرض ذلك

جزاك الله خيرا على مد العون دائما للآخرين وفي ميزان حسناتك

السوق اصبح ممل جدا الله يكفيني ويكفي المسلمين شره

اليوم الباوند رينغ 46 نقطة الله يستر من الإنفجار

موفقين للخير إن شاء الله

COWBOY 06-02-2013 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 461782)

بالطبع يا خالد باشا التطوير شئ ضروري جدا وجزاك الله كل خير.

طيب يا استاذ خالد عندي اقتراح وهو تضيف كل الشروحات اللي في الموضوع مع السيستم الجديد في اول الموضوع عشان تسهل علي المتابعين يعني جمع كل حاجة في مشاركة جديده بالأضافة لما ذكر باول مشاركة وراسل الأدارة للتعديل علي اول مشاركة بالموضوع عشان تسهل علي المتابعين.

تحياتي يا قائد :)

بالفعل اخى ابراهيم تم تجميع .. شرح الهارمونيك وبعض الاضافات الجانبية ... فى 103 صفحة PDF وتم ارفاقهم فى اول الموضوع على يد احد الاخوة جزاة الله عنا خيرا .. لكن الجزء الاخير من الشرح لم يتم تجميعة .. بعد و ان شاء الله يتم ذلك خلال الايام القادمة .. تحياتى لك :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461798)

فك :1 (71): براحتك يا صديقى:1 (82)::1 (82)::1 (82): .. انا بس بضايق من حاجة 1 بس :1 (47):.. هى ان يكون عندك نقطة او فكرة او راى .. او اى شىء مش فاهمة اوى حاجة .. ولا تشارك بيها .. دة بيضايقنى .. لانى كدة مستمر فى الشرح والتطوير والتحليل .. ومازال البعض عندة مشاكل فى فهم ما سبق .. لان كل الادوات دى انا شغال بيها من فترة كبيرة .. ومحبتش طبعا انى ارفقها مرة واحدة كان لازم يكون فى تدريج .. وشرح وفرص .. وكل اداة ارفقتها ليكم .. ركزت عليها لمدة اسبوع على الاقل .. علشان الصورة توضح ليكم فى طريقة العمل بيها .. يبقى اللى عندة اى مشاكل فى فهم الهارمونيك بكل اداوتة يطرحها .. ودة هدف اساسى للموضوع .. ان الجميع يستفاد ويتعلم .. بالتوفيق ان شاء الله :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Modariba (المشاركة 461831)
السلام عليكم ورحمة الله

اخي خالد زيادة الفلترة شيء جيد لأنه سيعطي فرص قوية إن شاء الله من خلال الشارتات المرفقة الإرتداد من المستويات الأسبوعية والشهرية شيء رائع لكن كما قال ابو ياسرممكن تنسى الصفقة :1:من كثرة انتظار الضوء الأخضرللدخول لكن أظن الوضع الحالي للسوق يفرض ذلك

جزاك الله خيرا على مد العون دائما للآخرين وفي ميزان حسناتك

السوق اصبح ممل جدا الله يكفيني ويكفي المسلمين شره

اليوم الباوند رينغ 46 نقطة الله يستر من الإنفجار

موفقين للخير إن شاء الله

وعليكم السلام ورحمة الله

ياهلا بيكى اختى الكريمة

الفكرة من كل الادوات اللى برفقها ان يبقى فى تنوع .. سهل جدا استمر معاكم بمؤشر 1 .. وارفق الفرص فى الوقت اللى يحلو لى .. بعد ما اتاكد من قوتها بادواتى .. لكن انا حبيت انى ارفق كل ما استعين بة من ادوات .. وكتبت جملة بسيطة جدا .. للجميع حرية الاختيار.. فى عمل التمبيلت اللى يريحة .. المهم يدخل على اساس نماذج الهارمونيك واللى مفيش عندة القدرة لعمل التمبيلت يقولى وانا اعمل تمبيلت لية على مواصفاتة واختيارة ..
على العموم .. انا ارفقت الادوات التى اعمل بها .. وان شاء الله ساقوم بتجميع الشرح .. ولن يبقى امامى الا التحليل .. ووضع الفرص والنقاش معكم .. ومن يحتاج اى شىء مرحبا به فى اى وقت .. وارجوا .. ان يكتب ما يشاء وان شاء الله انا تحت امركم فى اى وقت .. واوعدكم .. لن ارفق اى اداوات جديدة او اى تطوير ساكتفى به لنفسى .. حتى لايحدث تشتيت بينكم فى اختلاف طرق العمل .. وسأحلل باسلوبى معتمد على الهارمونيك والسيستم الذى اعمل به ولكم تحياتى جميعا ..

COWBOY 06-02-2013 08:10 PM

يا شباب من يواجهه اى صعوبة فى التعامل مع اى اداة انا ارفقتها
يتركها ولا يعمل بها .. ويكتفى بفهم الهارمونيك .. ومن لديه اى استفسار يشارك به
معنا ويطرح وجهه نظرة .. هدفنا الاساسى
ان يكون الجميع فاهم ومشارك قوى معنا
ولن اطرح اى اسلوب او اى طريقة جديدة .. او اى اداة
او اى تطوير .. ساكتفى بما طرحت ولن يزيد الموضوع عن ذلك ..

ولم اطرح اى اداة او اى طريقة .. لان الهارمونيك كان ضعيف ويحتاج الى دعم ولكن كان طرحى من باب ان اضيف لكم كل الادوات المتاحة التى تناسب هذا الفن
والدليل على ذلك انى طرحت اكسبيرتات وسكربيتات ومؤشرات خدمية .. ليس لها علاقة بالتحليل ولكن
مفيدة لاى متاجر

ارجوكم لا تتردوا فى طرح اى استفسار

تحياتى لكم جميعا

COWBOY 06-02-2013 08:36 PM

هااااااااااا ياشباب حد عندة اى سؤال

انا بعد كدة هطرح تحليل وفرص فقط .. مش هيكون فى مجال للتطوير
هيكون فى مجال اكبر واكبر لكل سؤال او اى استفسار منكم

nabil_bobo 06-02-2013 08:40 PM

والله يا شباب زى ما استاذ خالد قال فعلا الفلاتر مفيده جده فى تقليل الصفقات الممكن تدخل فيها والسعر يعكس بس مشكلتها وممكن تلاقى كتير من الاعضاء بيعانوا منها ان ممكن يكون فى نقطة دخول لصفقه وتكون نقطه قويه الفلاتر بتأكد نقطة الدخول معادا مثلا فلتر واحد بس فا الواحد ياعينى يبقا ايده بتاكله على انه يضغط ويفتح صفقه فا يبقا امامه حل من اتنين يا اما يدخل الصفقه من غير تاكيد كل المؤشرات وهو ونصيبه
او ينتظر المؤشر الاخير بس بيكون ضيع على نفسه 30او 40نقطه على بال ما المؤشر ات كلها تجتمع
ودى وجهة نظرى

الساعة الآن 02:13 AM