اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ★ استراتيجيتي المعدلة علي اليورو ين- (رقمية) ★ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18552)

• فهد • 05-01-2013 02:12 AM

رد: ★ استراتجيتي المعدلة علي اليورو ين- (رقمية) ★

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 444647)

انا عايز اخلي الهدف والستوب اكتر من 20 عشان كتير بيضرب الستوب ويطلع يضرب الهدف

انا شايف اننا نخلى الهدف 30 والاستوب 15

علشان تبقى مربحة اكتر

م.جوزيف ايهاب 05-01-2013 11:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 444699)

انا شايف اننا نخلى الهدف 30 والاستوب 15

علشان تبقى مربحة اكتر

انا بقولك ان المشكلة ان كتير اوي السعر بيلمس الستوب ويطير ويضرب الهدف
عموما انا هاجرب الاسبوع اللي جاي

• فهد • 05-01-2013 01:33 PM

انا قصدى ان الصفقة الكسبانة تغطى اتنين خسارة .. بدل ما تيجى صفقة وتاكل المكسب اللى قبليها

يعنى انا كنت قرأت ان المتاجرين الكبار نسبة نجاح صفقاتهم مش اكتر من 60% بس الفرق ان نسبة الهدف للاستوب كبير يعن على الاقل طبعا 2/1 او 3/1

michael thabet 05-01-2013 01:51 PM

يا جماعة الاستراتيجية نجحة جدا واحيانا تحقق اكثر من 30 نقطة ولا تقرب من الاستوب كثيرا , واحيانا اخرى نحتاج ان يكون الستوب من 25 - 30 نقطة , كل يوم حسب السوق
معلش يا استاذ جوزيف هل الازواج الصالحة فرنك ين والمجنون ام ماذا مع العلم ان الفرنك ين السبريد بتاعة كبير وده خطر شوية
اشكركم بشدة وكل عام وحضراتكم بخير

naitsi 05-01-2013 03:48 PM

السلام عليكم أخي إيهاب كيف حالك لم أعد أراك منذ ايام الحروب في ورشة الجنرال رأفت أتمنى أن تكون بأفضل الأحول
المهم أريد أن أضيف على إستراتيجيتك لمسات جميلة لاني أعمل تقريبا بنفس الإستراتيجية فقط الإختلاف بيننا هو الوقت لاكن أنا قمت بزيادة نضام المضاعفات عليها وبهادا تضع حد نهائي للخسائر الطريقة كاتالي نفترض انك وضعت الهاي واللو لليورو دولار وكان على الشكل التالي :
خط الهاي هو 1.6550 وخط اللو هو 1.6500 إهنا في هاذه اللحظات نضع كما قلت اوردر معلق شراء فوق نقطة الهاي اللي هي 1.6550 نضيف لها 3 نقاط لتكون نقطة ذخول الشراء هي 1.6553 والسطوب 1.6533 والهذف 1.6573 نفترض ان السعر فعل عقد الشراء ولاكن لم يصل للهذف ونزل وقترب من السطوب اللي هو 1.6533 عندها نضع اوردر معلق بيع من 1.6533 وبهذف 1.6513 وسطوب 1.6553 والوت يكون ضعف الصفقة الأولى وإن نزل السعر وضرب السطوب فسيفعل العقد التاني بيع وننتظر نزول السعر وضرب الهذف فإن أصابه فسيحقق 20 نقطة مضاعفة وتعوض لنا خسارة الصفقة الأولى وإن لم يصل مرة أخرى لهذف البيع وصعد ليقترب من سطوب العلوي نضع اوردر تالت شراء بضعف التاني وهاكذا وكن على يقين أنه يصعب الوصول للمضاعف 4 وهاكذا ستكسب من كل الصفقات بدون خسائر تذكر والمرجوا التركيز علا نضام المضاعفات لأنه هو حل الفوركس وقاهره بشكل نهائي تحياتي

mka_78 05-01-2013 04:21 PM

بالنسبة للين فهو ضعيف جداً واحتمالية ارتفاعه ضعيفة جداً (تقنياً وأساسياً) وكل الأزواج في ارتفاع مقارنة بالين، ربما يكون هناك بعض التفريغ لكن احتمال صعود الأزواج هو السائد.
ربما أكون مخطئ

م.جوزيف ايهاب 05-01-2013 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 444781)
يا جماعة الاستراتيجية نجحة جدا واحيانا تحقق اكثر من 30 نقطة ولا تقرب من الاستوب كثيرا , واحيانا اخرى نحتاج ان يكون الستوب من 25 - 30 نقطة , كل يوم حسب السوق
معلش يا استاذ جوزيف هل الازواج الصالحة فرنك ين والمجنون ام ماذا مع العلم ان الفرنك ين السبريد بتاعة كبير وده خطر شوية
اشكركم بشدة وكل عام وحضراتكم بخير

انا عشان كده باشتغل علي اليورو ين عشان السبريد بتاعه صغير
انا جربت فقط المجنون كذا مرة وكان بيحقق الهدف

م.جوزيف ايهاب 05-01-2013 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naitsi (المشاركة 444827)
السلام عليكم أخي إيهاب كيف حالك لم أعد أراك منذ ايام الحروب في ورشة الجنرال رأفت أتمنى أن تكون بأفضل الأحول

المهم أريد أن أضيف على إستراتيجيتك لمسات جميلة لاني أعمل تقريبا بنفس الإستراتيجية فقط الإختلاف بيننا هو الوقت لاكن أنا قمت بزيادة نضام المضاعفات عليها وبهادا تضع حد نهائي للخسائر الطريقة كاتالي نفترض انك وضعت الهاي واللو لليورو دولار وكان على الشكل التالي :
خط الهاي هو 1.6550 وخط اللو هو 1.6500 إهنا في هاذه اللحظات نضع كما قلت اوردر معلق شراء فوق نقطة الهاي اللي هي 1.6550 نضيف لها 3 نقاط لتكون نقطة ذخول الشراء هي 1.6553 والسطوب 1.6533 والهذف 1.6573 نفترض ان السعر فعل عقد الشراء ولاكن لم يصل للهذف ونزل وقترب من السطوب اللي هو 1.6533 عندها نضع اوردر معلق بيع من 1.6533 وبهذف 1.6513 وسطوب 1.6553 والوت يكون ضعف الصفقة الأولى وإن نزل السعر وضرب السطوب فسيفعل العقد التاني بيع وننتظر نزول السعر وضرب الهذف فإن أصابه فسيحقق 20 نقطة مضاعفة وتعوض لنا خسارة الصفقة الأولى وإن لم يصل مرة أخرى لهذف البيع وصعد ليقترب من سطوب العلوي نضع اوردر تالت شراء بضعف التاني وهاكذا وكن على يقين أنه يصعب الوصول للمضاعف 4 وهاكذا ستكسب من كل الصفقات بدون خسائر تذكر والمرجوا التركيز علا نضام المضاعفات لأنه هو حل الفوركس وقاهره بشكل نهائي تحياتي

اهلا يا سيادة اللواء http://www.fx-arabia.com/vb/images/icons/icon10.gif
انا متابع موضوعك عن المضاعفات في هدوء
ان شاء الله تصل لافضل تعديل في الاستراتيجية

م.جوزيف ايهاب 05-01-2013 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mka_78 (المشاركة 444841)
بالنسبة للين فهو ضعيف جداً واحتمالية ارتفاعه ضعيفة جداً (تقنياً وأساسياً) وكل الأزواج في ارتفاع مقارنة بالين، ربما يكون هناك بعض التفريغ لكن احتمال صعود الأزواج هو السائد.
ربما أكون مخطئ

ومن تكلم عن صعود الين ؟

mka_78 05-01-2013 11:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 444878)

ومن تكلم عن صعود الين ؟

المقصود أن الترند صاعد والشراء هو السائد ويمكن ذلك عند مستوى دعم قوي وإغلاق الصفقة بعد 50 نقطة أو أكثر. يعني لا يوجد خوف كبير من الهبوط. لكن إدارة رأس المال هو الأهم.

الساعة الآن 05:14 AM