اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الحل السحري لمعرفة اتجاه السعر (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=55300)

forexhercules 06-05-2017 01:52 AM

رد: الحل السحري لمعرفة اتجاه السعر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911256)
على فكره استاذي أنا دخلت بيع على الدولار ين
السبب هو هبوط الماكد على الويكلي وهبوط قوي للستوتاستيك ،بالاضافه انه على اليومي يوجد تشبع على الستوتاستيك البطئ والسريع ،
وانه على ال4 ساعات يوجد ضعف بالماكد وبدأ هبوط الاوسما وكذلك السعر لامس منطقة مقاومه مهمه.
فهل تحليلي صحيح ،ولك جزيل الشكر

كلام سليم عن نفسي مش بدخل علي الزوج ده لكن بيع بنفس الطريقة هتحقق شغل كويس جداً.
عايز أضيف إن الناس تسيب صفقات الكندي أسبوع أو اتنين علي الأقل لأن هيبقي فيه شغل كويس إن شاء الله.

samsommm 06-05-2017 05:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilbob (المشاركة 911375)
بما انك فهمت الطريقة يا ريت تلخص لنا الخطوات التي تستطيع بها تحديد الاتجاه و جزاك الله كل خير ...

اخي الكريم الطريقه شرحها الأستاذ في الصفحات السابقه ، وانا لا أجرأ ان اعطي فيها أي شرح لانها تحتاج الي متابعه وخبره لا يملكها الا الأستاذ نفسه.
فعليك متابعته والاستفهام منه فهو المتمكن والخبير فيها وهو لا يبخل بالتعليم فيها ،جزاه الله كل الخير وفتح له ابواب رزقه .

samsommm 06-05-2017 05:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911407)
بالضبط. و جزاكم.
لو دخلت مبكراً أو بدري هتعرف منين؟
هتعرف لما تخلي أول أمر بعد 170 او 190 نقطة في التبريد و ده يتيحلك أنك تحاصره بعدها زي ما أنا عملت.
معذرةً لو كل يوم بضيف جديد بس أنا عايز أنقلك الخبرة بتاعتي في صورة مراحل حتي لاتتشتت

الصوره صارت أوضح ، ولك الشكر استاذي

samsommm 06-05-2017 05:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911408)
كلام سليم عن نفسي مش بدخل علي الزوج ده لكن بيع بنفس الطريقة هتحقق شغل كويس جداً.
عايز أضيف إن الناس تسيب صفقات الكندي أسبوع أو اتنين علي الأقل لأن هيبقي فيه شغل كويس إن شاء الله.

شكرا لك استاذي على الرد ،عسى ان أأخذ رأيك في التحليلات القادمه وانشاءالله تكون صحيحه ،ومنكم نتعلم .
اما الان فقد أغلقت جميع العقود والحمدلله على ربح ،وذلك بسبب الانتخابات الفرنسيه ، والاسبوع القادم بنشوف فرص جديده بعد مشاورتك.
وسأأجل صفقات الكندي لحين الوقت المناسب .
على فكره لقد رفعت معنوباتي عندما قلت لي بيع بنفس الطريقه .
فلك جزيل الشكر وأثابك الله كل الخير .

forexhercules 09-05-2017 06:39 PM

خلي بالك من الدولار للين.
السعر يقترب من مستويات مهمة و هتبدأ بيع عند 114.60

samsommm 09-05-2017 09:11 PM

السلام عليكم استاذنا ، انا كنت واضع اوردر بيع على تفس السعر لهذا انا مبسوط على كلامك ،وانا كنت ناطر الاوسما 4ساعات يخلص صعوده
وكنت بدي اسئلك من قبل عن هذا بس قلت لنفسي انك ما بتحب تشتغل عليه ،كما انني ناطر الكندي يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب وسوف اضع اوردر بيع على سعر1.3835 غالبا
فما رأيك استاذي ولك الشكر

samsommm 09-05-2017 09:26 PM

استاذي الكريم ، عندي سؤال محيرني ،وهو انه عندما الواحد يجهز تحليله من الويكلي الى ال4 سااعات ،ويكون دخوله صحيح ، ثم يجيئ
السعر لصالحه ،ثم نجد ان السوق اعطاني نقاط ليس بكثيره وانه مجرد تصحيح بسيط ، ثم يعكس السوق ،فهل من طريقه لمعرفة ان السوق
سيصحح تصحيح بسيط او انه انعكاس للترند ويعطيتي نقاط كثيره

samsommm 09-05-2017 09:55 PM

استاذي بالنسبه للسؤال السابق انا اعرف ان بالتحليل الكلاسيكي يعتمد على كسر خط الاتجاه وكسر اخر مقاومه مهمه التي أصبحت دعم وعندها غالبا يكون التصحيح عميق او تغيير الاتجاه
ولكن انا اقصد بطريقة تحليلك ،ولك الشكر

samsommm 09-05-2017 11:11 PM

استاذي الم يقترب موعد شراء النيوزيلاندي عند اكتمال هبوط الاوسما 4 ساعات

forexhercules 10-05-2017 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911924)
السلام عليكم استاذنا ، انا كنت واضع اوردر بيع على تفس السعر لهذا انا مبسوط على كلامك ،وانا كنت ناطر الاوسما 4ساعات يخلص صعوده
وكنت بدي اسئلك من قبل عن هذا بس قلت لنفسي انك ما بتحب تشتغل عليه ،كما انني ناطر الكندي يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب وسوف اضع اوردر بيع على سعر1.3835 غالبا
فما رأيك استاذي ولك الشكر

أي بيع في الدولار للكندي هو اتجاه صحيح. بس عموماً الأسبوع ده مفيهوش حاجة تستاهل الانتظار و المستوي 1.3800 لو تخطاه السعر هتشوف 1.4000 تقريباً بس أعتقد في نزول قبلها

الساعة الآن 02:23 AM