اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Benisafcom 29-09-2012 07:26 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helala (المشاركة 402949)
أخي حملت برنامج نولرد فوركس في حساب تجريبي واملا البيانات و تعطيني الشركة معلوما الحساب التجريبي و لما احاول الد خول ادخل و لكن لا تلتي الاشارة هاهو المشكل

[IMG][/IMG]

السلام عليكم
حدث لي هدا سابقا
فحدفت البرنامج و اعدت تسطيبه
و افتح من جديد
متابع معك و منتظرك

ahmedalby122 30-09-2012 01:20 AM

لو سمحتم يا شباب انا والله تعبت من كتر اللف والدوران علشان اتعلم بورصة صح ............. سواء بورصة اسهم وبورصة العملات ( الفوركس ) ............ انا عايز موضوع شامل بحيث اتعلم فيه كل حاجة عن الموضوعين سواء اسهم او عملات بس يكون شامل كل حاجة ............ يعني مش ادخل علي موقع تاني او اقرا حاجة تانية الاقي اللي انا درسته فيه حاجات ناقصة ......... انا مثلا معايا كتاب يعملني التحليل الفني للاسواق المالية ( خاص ببورصة الاسهم) ......... لكن انا اصلا مش عارف اساسيات البورصة وليه بشتري السهم دا وليه اوقات عليه الشراء بيزيد واوقات البيع بيتم فيه بكثرة حاجات كتير واقعة مني ومش لاقي حاجة كاملة اتعلم منها .............. ياريت اللي يعرف موسوعة تعلمني سواء بورصة الاسهم ا العملات يقولي عليها بس بشرط تكون كاملة يعني اتعلمها وتأهلني اني ابدا اتاجر بناء علي اللي اتعلمته ...... مش اروح ادور علي مواقع وكتب تانية علشان انا زهقت والله

احمد صلاح 30-09-2012 02:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedalby122 (المشاركة 403086)
لو سمحتم يا شباب انا والله تعبت من كتر اللف والدوران علشان اتعلم بورصة صح ............. سواء بورصة اسهم وبورصة العملات ( الفوركس ) ............ انا عايز موضوع شامل بحيث اتعلم فيه كل حاجة عن الموضوعين سواء اسهم او عملات بس يكون شامل كل حاجة ............ يعني مش ادخل علي موقع تاني او اقرا حاجة تانية الاقي اللي انا درسته فيه حاجات ناقصة ......... انا مثلا معايا كتاب يعملني التحليل الفني للاسواق المالية ( خاص ببورصة الاسهم) ......... لكن انا اصلا مش عارف اساسيات البورصة وليه بشتري السهم دا وليه اوقات عليه الشراء بيزيد واوقات البيع بيتم فيه بكثرة حاجات كتير واقعة مني ومش لاقي حاجة كاملة اتعلم منها .............. ياريت اللي يعرف موسوعة تعلمني سواء بورصة الاسهم ا العملات يقولي عليها بس بشرط تكون كاملة يعني اتعلمها وتأهلني اني ابدا اتاجر بناء علي اللي اتعلمته ...... مش اروح ادور علي مواقع وكتب تانية علشان انا زهقت والله

استاذ أحمد كيف الحال
اسمحلى ارد عليك ,

عند تعاملى مع الاسهم فى سوق البورصه
فكان السيوله هى التى تحرك اسعار الاسهم وكان بناء على نوعان من التحليل
اولا التحليل الاخبارى وهو خاص بالاخبار على الاسهم مثلا الجمعيه العموميه او القرارت الهامه الخاصه بزياده راس مال الشركه او تجزءه الاسهم او توزيع الكوبونات ....الخ
ثانيا التحليل الفنى وهو تحليل الشارت طبقا لمؤشرات التحليل الفنى من دعوم ومقاومات وخطوط ترند ...الخ

وكذلك فى سوق الفوركس
هناك النوعان من التحليل ولكن التحليل الفنى هو الاكثر اهميه من وجهه نظرى مع جزء ومعرفه عن التحليل الاساسى

وانصحك ان تتعلم كورس التحليل الفنى بشكل كامل من هنا للدكتور اسامه عادل

مكتبة فيديو تعليم الفوركس من البداية حتى الاحتراف..Learn Forex

وبالتوفيق لك ياغالى

ahmedalby122 30-09-2012 02:19 AM

الف الف شكر استاذ احمد صلاح

Osama.Forex 30-09-2012 08:12 AM

السلام عليكم
هوه التحليل الاسبوعى بتاع الدكتور اسامه مش بينزل ليه , ان شاء الله يكون المانع خير

معاذ عودات 30-09-2012 09:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Osama.Forex (المشاركة 403174)
السلام عليكم
هوه التحليل الاسبوعى بتاع الدكتور اسامه مش بينزل ليه , ان شاء الله يكون المانع خير

ان شاءالله ينزل اليوم لو كان عامله ..
تحياتي لك

احمد صلاح 30-09-2012 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Osama.Forex (المشاركة 403174)
السلام عليكم

اتفضل يا اسامه باشا
التحليل الاسبوعى للعملات و السلع ( فوركس ) من يوم 1 اكتوبر 2012

بالتوفيق

helala 01-10-2012 04:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Benisafcom (المشاركة 402980)
السلام عليكم
حدث لي هدا سابقا
فحدفت البرنامج و اعدت تسطيبه
و افتح من جديد
متابع معك و منتظرك

والله اخي حدفت وسطبت مليون مزة لا فائدة وحتى عندما اريد ارجاع اللغة للعربية يعطيني رموز غريبة المرجو حل

معاذ عودات 01-10-2012 09:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helala (المشاركة 403589)
والله اخي حدفت وسطبت مليون مزة لا فائدة وحتى عندما اريد ارجاع اللغة للعربية يعطيني رموز غريبة المرجو حل

اهلا
طيب سطبيه على مكان غير محرك الـ c

Badr 01-10-2012 01:31 PM

ازاى اضيف عملات مش وجوده عندى على المنصة زى GBPAUD و GBPCAD و EURNZD

انا شغال على منصة FXDD-metatrader 4

الساعة الآن 09:41 AM