اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

أبو ياسر 12-02-2013 02:24 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 464308)
ازيك يا ابو ياسر, عامل ايه؟ يارب تكون بخير يارب

انا مش ادخل اعلق عالفرصة, انا قولت اسلم بس :D

درش الغالي ... حمد الله ع السلامة يا زعيم ، ربنا يخليك على سؤالك ... أخيرا أفرجوا عنك في الشغل وسابوك ترجعلنا من تاني ، ولا نقول مبروك على الموبايل الجديد :1 (114)::1 (114)::1 (114):

COWBOY 12-02-2013 03:19 PM

اليورو استرالى
اليورو ين
الاسترالى ين
النيوزلاندى ين
الكندى ين
لم تتحق شروط البيع عليهم كاملة .. لم نرى اغلاق اسفل الموفنج
وبذلك يصل اليورو ين واليورو استرالى الى اهداف الشراء .. ولم ندخل البيع لعدم توافر الشروط

كذلك الاسترلينى دولار .. لم تتحقق شروط الشراء .. والزوج كسر النقطة A >> يلغى النموذج

الصفقة المستمرة معنا الان هى الكندى .. -23 الى الان
اما الاسترلينى نيوزلاندى مازال مستمر الى اهداف صفقة البيع
وصفقاتكم خضراء ان شاء الله :)

canister 12-02-2013 03:26 PM

خالد باشا, تم قراءة الشرح بالصفحة 345, وتحميل التمبليتس وما إلي ذلك

بس كان عندي سؤالين,

في بداية الموضوع كان شغلنا أكتر علي توقع النقطة C, واننا مننتظرش تكون النموذج, فهل اختلف الحال الان, وممكن العمل بعد اكتمال النموذج والدخول عكسه؟ عن نفسي لازلت أفضل العمل علي النقطة C, ونفس السؤال علي توقع النقطة B, هل هندخل نتوقع منها ونتاجر عليها؟ ام لازال الأساس هي النقطة C, طبعا انا عارف ان يمكن الاعتماد علي التلاتة, سواء النموذج المكتمل, او النقطة B او النقطة C, بس انا حابب الأفضل من وجهة نظرك يا خالد

حاجة كمان, لو مثلا هندي مثلا علي توقع النقطة C, وهنشوف تصحيحها بالنسبة للضلع AB, وهو المفروض ننتظر التصحيح الأمثل عند فايبو 88, وهيكون استوبنا عند النقطة A, طيب لو عندنا مستوي بيفوت مثلا اقل من النقطة A, ساعتها هنكون مرنين مع السوق بحيث اننا نحرك الاستوب من النقطة ايه لمستوي البيفوت؟

ما هو نموذج SHS, شايفه منتشر بس مش عارف عبارة عن ايه؟

ولنا عودة ان شاء الله بعض الاجابات

canister 12-02-2013 03:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 464313)
درش الغالي ... حمد الله ع السلامة يا زعيم ، ربنا يخليك على سؤالك ... أخيرا أفرجوا عنك في الشغل وسابوك ترجعلنا من تاني ، ولا نقول مبروك على الموبايل الجديد :1 (114)::1 (114)::1 (114):

الله يسلمك يارب, للأسف مافرجوش عننا في الشغل, والنت اتشال بلا رجعة, بس انا مأجز النهاردة, ومأجز مخصوص عشان اتابع معاكم والله, وعشان اشوف الدنيا حصل فيها ايه, لاني لما برجع من الشغل, بكون تعبان وبكسل اعمل اي حاجة, فقولت اقعد احسن اشوف الدنيا
فيها ايه

الموبايل بأذن الله هشتريه بكرة او بعده, بس هو أكيد مش هعرف احلل منه, بس هقدر اتابع عليه وممكن افتح صفقات منه, بس اللي مش هعرف اعمله منه خالص هي الاشارات بتاعتنا, يعني عند تكون نموذج ما, ومنتظر اشارة البيع او الشراء من خلال الفايبو او الدايفرجنس او التيبمبلت الجديد بتاع خالد, دي هتبقي المشكلة فيه, بس ما باليد حيلة

COWBOY 12-02-2013 03:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 464229)
الاسترالي دولار

يتواجد الاسترالي دولار عند منطقة دعم قوية هي تصحيح فايبو 141 من الضلع CD وتصحيح 78.6 من الضلع XA

ننتظر تعليق الاستاذ خالد وباقي المؤشرات

مع التنويه لوجود ميول هابطة للاسترالي لكن اعتقد انه وجب التصحيح قبل ذلك

تحياتي

يا هلا بيك استاذ امجد ..
AUD\USD
كما ترى استاذنا العزيز .. نموذج فراشة متكون على الديلى .. وافضل نسب للنموذج حتى يكون قوى تلك النسب المحددة بالخط الاحمر والتى يتلاقى فيها التصحيح بشكل جيد
اذا الزوج لدية نية للصعود .. وخصوصا ان تلك المناطق تاريخية ايضا ونلقى النظرة على المستويات نجد ليفيل اسبوعى وبيفوت شهرى واسبوعى نعم انها منطقة قوية جدا

ولكن الاشارة غير مكتملة الشموع لم تغلق اعلى الموفنج باللون الازرق كدعم للشراء

لذا البيع مازال عنوان الاسترالى حتى نرى دليل على الشراء بالسيستم تحياتى ليك استاذنا العزيز :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 464282)
وآدي رابع فكرة ... :1 (114):

تفكير منطقى والزوج وصل الى البيفوت الاسبوعى يعنى محقق الى الان تقريبا 40 + من فكرتك و كسرالبيفوت الى اعلى يدعم فكرتك ان شاء الله :)

COWBOY 12-02-2013 03:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 464350)
خالد باشا, تم قراءة الشرح بالصفحة 345, وتحميل التمبليتس وما إلي ذلك

بس كان عندي سؤالين,

في بداية الموضوع كان شغلنا أكتر علي توقع النقطة C, واننا مننتظرش تكون النموذج, فهل اختلف الحال الان, وممكن العمل بعد اكتمال النموذج والدخول عكسه؟ عن نفسي لازلت أفضل العمل علي النقطة C, ونفس السؤال علي توقع النقطة B, هل هندخل نتوقع منها ونتاجر عليها؟ ام لازال الأساس هي النقطة C, طبعا انا عارف ان يمكن الاعتماد علي التلاتة, سواء النموذج المكتمل, او النقطة B او النقطة C, بس انا حابب الأفضل من وجهة نظرك يا خالد

حاجة كمان, لو مثلا هندي مثلا علي توقع النقطة C, وهنشوف تصحيحها بالنسبة للضلع AB, وهو المفروض ننتظر التصحيح الأمثل عند فايبو 88, وهيكون استوبنا عند النقطة A, طيب لو عندنا مستوي بيفوت مثلا اقل من النقطة A, ساعتها هنكون مرنين مع السوق بحيث اننا نحرك الاستوب من النقطة ايه لمستوي البيفوت؟

ما هو نموذج SHS, شايفه منتشر بس مش عارف عبارة عن ايه؟

ولنا عودة ان شاء الله بعض الاجابات

اهلا يا درش وحشتنا اسئلتك يا صديقى .. بالنسبة للشق الاول .. فى بداية الموضوع كنا نلتزم بالنقطة C والنماذج الغير مكتملة .. الان لدينا تطوير وذلك طبعا تم بتدريج .. اننا نقدر نتاجر على النماذج المكتملة والغير مكتملة .. مع اتفاق شروط السيستم :) بالنسبة بقة للمتاجرة من B ممكن فى حالة واحدة فقط .. مع انى لا افضلها .. بس مع السيستم الجديد ممكن نشتغل عليها .. اولا لايقل التصحيح عن 61 فايبو من XA مع اكتمال شروط المستويات وشروط الدخول .. على فكرة كدة انا اول مرة اتيح فكرة المتاجرة من B من اول الموضوع ما بدأ .. المهم نلتزم بشروط السيستم .. ونضيف على ذلك .. الاستوب فى تلك المناطق يكون باستخدام الزاويا .. وان كان هناك بيفوت قريب من الزوايا يفضل ايضا الاعتماد علية كاستوب لوز .. والهدف .. يكون C عند مستوى 78 تصحيح من XA حتى نتيح مزيد من الفرص .. وستكون المتاجرة من نموذج مكمتل ومن النقطة C هى اقوى الفرص اما B هى فرص ليست قوية .. وتستطيع ان تقلل اللوت فيها .. بالنسبة لسؤالك حول الاستوب يكون A ام نختار البيفوت ان كان اقرب .. لا يا صديقى .. نفكر بالهارمونيك اولا ثم المستويات وغيرها من ادوات السيستم تاتى بعد ذلك .. .. اما نموذج SHS المقصود منة ... نموذج الراس والكتفين
Shoulder head Shoulder

canister 12-02-2013 03:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 464364)

اهلا يا درش وحشتنا اسئلتك يا صديقى .. بالنسبة للشق الاول .. فى بداية الموضوع كنا نلتزم بالنقطة C والنماذج الغري مكتملة .. الان لدينا تطوير وذلك طبعا تم بتدريج .. اننا نقدر نتاجر على النماذج المكتملة والغير مكتملة .. مع اتفاق شروط السيستم :) بالنسبة بقة للمتاجرة من B ممكن فى حالة واحدة فقط .. مع انى لا افضلها .. بس مع السيستم الجديد ممكن نشتغل عليها .. اولا لايقل التصحيح عن 61 فايبو من XA مع اكتمال شروط المستويات وشروط الدخول .. على فكرة كدة انا اول مرة اتيح فكرة المتاجرة من B من اول الموضوع ما بدا .. المهم نلتزم بشروط السيستم .. ونضيف على ذلك .. الاستوب فى تلك المناطق يكون باستخدام الزاويا .. وان كان هناك بيفوت قريب من الزوليل يفضل ايضا الاعتماد علية كاستوب لوز .. والهدف .. يكون C عند مستوى 78 تصحيح من XA حتى نتيح مزيد من الفرص .. وستكون المتاجرة من نموذج مكمتل ومن النقطة C هى اقوى الفرص اما B هى فرص ليست قوية .. وتستطيع ان تقلل اللوت فيها .. بالنسبة لسؤالك حول الاستوب يكون A ام نختار البيفوت ان كان اقرب .. لا يا صديقى .. نفكر بالهارمونيك اولا ثم المستويات وغيرها من ادوات السيستم تاتى بعد ذلك .. .. اما نموذج SHS المقصود منة ... نموذج الراس والكتفين
Shoulder head Shoulder

الف شكر عالاجابة, ونسيت برضه اشكرك علي السيستم, وربنا يجازيك خيرا عنا يارب
طبعا اجابتك واضحة تماما, وعن نفسي لازلت أفضل الشغل علي النقطة C, بس حتة المتاجرة علي النماذج المكتمل, ممكن اخش مثلا اتاجر علي نموذج معين, واستني النقطة D عند قيمة معينة, والاقيه بيكسرها وفي اتجاه انه يواصل الصود او الهبوط ويكون نموذج اخر بتصحيح اخر للنقطة D, فعشان كدة الاقرب ليا اتاجر علي النقطة C

حاجة كمان, دلوقتي عندي مؤشرات كتير بالنسبة مثلا للنقطة C, مثلا ننتظر تصحيحها عند فايبو 88, وننتظر ظهور الزاوية, وننتظر الدايفرجنس, ودلوقتي بعد اضافة السيستم الجديد, ننتظر ظهور السهم اللي بيقول نشتري او نبيع مع تغير لون الشمع والاغلاق اسفل او اعلي الموفينج عشان ندخل

دي كلها حاجات كتير, وعن نفسي ساعات كنت بنتظر الزاوية او الدايفرجنس, والاقيهم متحققوش, واحس ان الارتداد بدأ يحصل, فبضطر اخاطر وادخل دون ظهور المؤشرات دي, وخصوصا لو كان الاستوب قليل, فانت برأيك ايه افضل الادوات اللي ممكن دلوقتي اخد لها مؤشر الشراء او البيع؟ هل السيستم الجديد يكفي فقط من حيث ظهور السهم واختلاف لون الشمع والاغلاق اسفل او اعلي الموفينج علي حسب الدخول او الشراء, ودون حتي الرجوع للزاوية او الدايفرجنس؟؟

canister 12-02-2013 03:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 464346)
اليورو استرالى
اليورو ين
الاسترالى ين
النيوزلاندى ين
الكندى ين
لم تتحق شروط البيع عليهم كاملة .. لم نرى اغلاق اسفل الموفنج
وبذلك يصل اليورو ين واليورو استرالى الى اهداف الشراء .. ولم ندخل البيع لعدم توافر الشروط

كذلك الاسترلينى دولار .. لم تتحقق شروط الشراء .. والزوج كسر النقطة A >> يلغى النموذج

الصفقة المستمرة معنا الان هى الكندى .. -23 الى الان
اما الاسترلينى نيوزلاندى مازال مستمر الى اهداف صفقة البيع
وصفقاتكم خضراء ان شاء الله :)

انا مبصتش عالنماذج دي, بس كل اللي فهمته ان كان في فرصة للبيع, ولم تتحقق الشروط, إذا مش هنبيع

بس ايه معناها بقي جملتك اللي مكتوبة باللون الاحمر دي, ان ادام متوفرتش شروط البيع, يبقي وصل لاهداف الشراء؟ مش فاهم

ومعلش تعبتك بأسئلتي, بس ليا زمان مسألتش بقي :D

COWBOY 12-02-2013 04:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 464372)
الف شكر عالاجابة, ونسيت برضه اشكرك علي السيستم, وربنا يجازيك خيرا عنا يارب
طبعا اجابتك واضحة تماما, وعن نفسي لازلت أفضل الشغل علي النقطة C, بس حتة المتاجرة علي النماذج المكتمل, ممكن اخش مثلا اتاجر علي نموذج معين, واستني النقطة D عند قيمة معينة, والاقيه بيكسرها وفي اتجاه انه يواصل الصود او الهبوط ويكون نموذج اخر بتصحيح اخر للنقطة D, فعشان كدة الاقرب ليا اتاجر علي النقطة C

حاجة كمان, دلوقتي عندي مؤشرات كتير بالنسبة مثلا للنقطة C, مثلا ننتظر تصحيحها عند فايبو 88, وننتظر ظهور الزاوية, وننتظر الدايفرجنس, ودلوقتي بعد اضافة السيستم الجديد, ننتظر ظهور السهم اللي بيقول نشتري او نبيع مع تغير لون الشمع والاغلاق اسفل او اعلي الموفينج عشان ندخل

دي كلها حاجات كتير, وعن نفسي ساعات كنت بنتظر الزاوية او الدايفرجنس, والاقيهم متحققوش, واحس ان الارتداد بدأ يحصل, فبضطر اخاطر وادخل دون ظهور المؤشرات دي, وخصوصا لو كان الاستوب قليل, فانت برأيك ايه افضل الادوات اللي ممكن دلوقتي اخد لها مؤشر الشراء او البيع؟ هل السيستم الجديد يكفي فقط من حيث ظهور السهم واختلاف لون الشمع والاغلاق اسفل او اعلي الموفينج علي حسب الدخول او الشراء, ودون حتي الرجوع للزاوية او الدايفرجنس؟؟

شوف يا صديقى .. الشروط ليست كثيرة اهم حاجة عندى توافق النموذج لشروط الهارمونيك .. تمام .. ثم توافر مستويات قوية تدعم الصفقة .. ظهور الزاوية .. فى حالة المتاجرة من C تنفعك لو انت داخل متاخر والاستوب A اصبح بعيد عنك .. فى تلك حالة تعتمد استوب الزاوية .. وممكن تعتبر A تبريد بسيط .. تمام كدة .. ظهور الدايفرجنس .. انا كتبتب اكثر من مرة .. ظهورة خير وبركة يعنى تنتظرة لا تنتظرة دى حاجة ترجعلك يا صديقى وليس شرط اساسى .. يتبقى الاساس تلون لون الشموع فى اتجاة الصفقة واغلاق اسفل الموفنج وظهور السهم .. لو السعر بنسبة 90 % ناوى على هبوط صدقنى كل الشروط دى هتظهر ليك على شمعة واحدة او2 بالكتير .. عارف ان دة هياخر الدخول شوية لكن لا مانع من ظهور اشارت التاكيد .. ولو شوفت فرصة الاسترلينى النهاردة هتعرف قيمة شروط الدخول وازاى حفظت حسابك من صفقة كانت خاسرة .. تمام كدة .. لو انت بقة مش عايز تعتمد على الشروط .. براحتك يا صديقى .. انا زى ما قولت اكثر من مرة .. انا بقدم ليكوا الادوات .. وانتم لكم حرية الاختيار .. الشروط مش كتير بالعكس كلها متوافقة ومرتبة .. وكل شرط يمكن الاعتماد علية بقوة .. اهم الشروط صحة النموذج سواء بقة مكتمل او غير مكتمل .. توافقة مع مستويات قوية .. ثم شروط الدخول الاساسية التى ذكرتها .. وليك حرية الاختيار يا غالى .. وانا تطبيقى للفرص هيكون معتمد على السيستم 100 % ولن اخرج عنة ان شاء الله ..

COWBOY 12-02-2013 04:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 464373)
انا مبصتش عالنماذج دي, بس كل اللي فهمته ان كان في فرصة للبيع, ولم تتحقق الشروط, إذا مش هنبيع

بس ايه معناها بقي جملتك اللي مكتوبة باللون الاحمر دي, ان ادام متوفرتش شروط البيع, يبقي وصل لاهداف الشراء؟ مش فاهم

ومعلش تعبتك بأسئلتي, بس ليا زمان مسألتش بقي :D

ولا يهمك يا درش .. شوف يا صديقى لو رجعت كام صفحة للخلف هترى الاتى ..
اننا اشترينا اليورو ين واليورو استرالى .. بناء على نماذج تدعم الشراء .. وصعد الزوج والحمد لله وحقق ارباح جيدة .. واثناء الصعود تكون نموذج انعكاسى .. ممكن يدفع الزوج للبيع .. فانا قولت مش هنخرج من الشراء .. حتى تتحقق شروط البيع .. ولم تتحقق .. اذا الزوج صاعد وفعلا صعد وضرب هدفة .. ودى ميزة السيستم .. لو تتذكر سؤالك .. عن فلترة النقطة C راجع مثلا شارت اليورو استرالى .. فريم 4 ساعات وارسم لينا النماذج السابقة اللى اتكونت خلال الاسبوع الماضى والاسبوع الحالى انا ممكن ارسمها ليك طبعا .. بس عايز تنفذ باديك يا غالى :)

الساعة الآن 03:15 PM