اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   حصريا: اكسبيرت ربيع العرب 1 متابعة بالشرح و التفصيل (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12505)

hussien86 30-11-2011 04:35 PM

رد: حصريا: اكسبيرت ربيع العرب 1 متابعة بالشرح و التفصيل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xxhaissamxx (المشاركة 239744)
محدش يا جماعة يشغل ربيع العرب 1 غير من الساعة 21 لحد 23 او 24 انا كنت بشغلة على الحقيقى وكان فاتح صفقة الصبح بخسارة ب -30 $ بس الحمد لله قفلتها بخسارة اقل من كدة بكتير

ربنا سترها معاك ..بس شايف الالتزام بيعمل ايه في المواقف الحرجة ..احلي حاجه انه ربيع 3 عندي بيربح وبيسكر صفقات وفي نفس الوقت الخسارة هتصل 70% من الحساب:1 (102): :1 (47)::1::1:

hussien86 30-11-2011 04:39 PM

الدولار صعد تقريبا 150 نقطه فى 5 دقايق ومن فرط القوة صفقتى قفلت بعد الاستوب ب 15 نقطة كاملين ومش عارف فين الخبر اللى عمل كده..انا مش فاهم حاجه
ده اقتباس من الشات العام ..فيه حاجه غريبة

xxhaissamxx 30-11-2011 04:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 239757)
ربنا سترها معاك ..بس شايف الالتزام بيعمل ايه في المواقف الحرجة ..احلي حاجه انه ربيع 3 عندي بيربح وبيسكر صفقات وفي نفس الوقت الخسارة هتصل 70% من الحساب:1 (102): :1 (47)::1::1:

الحمد لله انه ديموا انا ليا حساب اتمرجن بس ديموا الحمد لله :1 (102):

TREND_SEEKER 30-11-2011 05:06 PM

معلومه مهمه جدا جدا
في ربيع العرب 4

هذه الخانه الموضحه في الصوره هي التي تحدد حجم المضاعفه التي يضعها على صفقات التبريد
مثلا لو مكتوب فيها 0.05 يبقى هيزود 0.05 لوت كل مضاعفه وهتكون زي كده لو مثلا الوت بيبدأ من اي قيمه ولتكن 0.01 زي مهو معمول في الأعدادات يبقى هيزود قيمة المضاعفات لصفقات التبريد كده :
0.01 - 0.06 - 0.11 - 0.16 - 0.21
وهكذا , كل مره هيزود 0.05 لوت على آخر مضاعفه وصلها .... خلوا بالكم
يبقى كل الناس هتغير في الأعدادات هذه القيمه في الخانه من 0.05 إلى 0.01
عشان يزود كل مره 0.01 لوت بدل 0.05 لوت
عشان تكون المضاعفات كما يلي :
لو الوت 0.01 يبقى هيزود كده 0.01 _ 0.02_ 0.03 _ 0.04_ 0.05 _ 0.06 _ 0.07 _ 0.08
وهكذا كل مره هيزود 0.01 لوت على آخر قيمه لوت موجوده
وده هيكون أفضل بكتير وأكثر أمانا
الخانه يجب ان تكون القيمه فيها 0.01 كما هو موضح في الصوره :

هذه المعلومه أكتشفتها الآن , فكما قلت لكم لم أجرب ربيع العرب 3 و 4 فتره طويله ولكن ملحوقه طالما ديمو وهي دي فائدة الديمو أننا نكتشف الثغرات الموجوده في الأعدادات
بالتوفيق

xxhaissamxx 30-11-2011 05:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 239799)
معلومه مهمه جدا جدا
في ربيع العرب 4

هذه الخانه الموضحه في الصوره هي التي تحدد حجم المضاعفه التي يضعها على صفقات التبريد
مثلا لو مكتوب فيها 0.05 يبقى هيزود 0.05 لوت كل مضاعفه وهتكون زي كده لو مثلا الوت بيبدأ من اي قيمه ولتكن 0.01 زي مهو معمول في الأعدادات يبقى هيزود قيمة المضاعفات لصفقات التبريد كده :
0.01 - 0.06 - 0.11 - 0.16 - 0.21
وهكذا , كل مره هيزود 0.05 لوت على آخر مضاعفه وصلها .... خلوا بالكم
يبقى كل الناس هتغير في الأعدادات هذه القيمه في الخانه من 0.05 إلى 0.01
عشان يزود كل مره 0.01 لوت بدل 0.05 لوت
عشان تكون المضاعفات كما يلي :
لو الوت 0.01 يبقى هيزود كده 0.01 _ 0.02_ 0.03 _ 0.04_ 0.05 _ 0.06 _ 0.07 _ 0.08
وهكذا كل مره هيزود 0.01 لوت على آخر قيمه لوت موجوده
وده هيكون أفضل بكتير وأكثر أمانا
الخانه يجب ان تكون القيمه فيها 0.01 كما هو موضح في الصوره :

بالتوفيق

الله ينور يا ابو يوسف تسلم ايدك بس اية رائيك فى الى بيحصل دة ؟

TREND_SEEKER 30-11-2011 05:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xxhaissamxx (المشاركة 239803)
الله ينور يا ابو يوسف تسلم ايدك بس اية رائيك فى الى بيحصل دة ؟

هيثم حبيبي
أي حركات عنيفه وغريبه في السوق ولا يكون هناك خبر قوي كان السبب فيها
يبقى تعرف علطول ان دي حركات محافظ ومستثمرين كبار وهم الي بيحركوا السوق في أتجاه يخدم أستثمارهم والمستثمرين الصغار هم الضحيه :
وطوق النجاه هو حجم الوت الي بيستخدمه صغار المستثمريين وأدارة رأس المال بشكل صارم
والله المستعان

xxhaissamxx 30-11-2011 05:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 239807)

هيثم حبيبي
أي حركات عنيفه وغريبه في السوق ولا يكون هناك خبر قوي كان السبب فيها
يبقى تعرف علطول ان دي حركات محافظ ومستثمرين كبار وهم الي بيحركوا السوق في أتجاه يخدم أستثمارهم والمستثمرين الصغار هم الضحيه :
وطوق النجاه هو حجم الوت الي بيستخدمه صغار المستثمريين وأدارة رأس المال بشكل صارم
والله المستعان

تسلم يا ابو يوسف وربنا يسترها علينا ولو تعرف حد منهم عرفنى عليه عشان يبقى يقلى قبل ميعمل الحركة دى تانى :1 (63):

mr forex 30-11-2011 06:40 PM

ياجماعه انا بستخدم ربيع عرب 3 وفى شوية تسليب حلوين فى الوعه بتاعت الخبر دىىى
الى بيستخدم ربيع 4 يقولنا عمل اييييه يارييت

mohtaia 30-11-2011 09:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 239719)
اهلا ياغاليين معلش بس انا حفظت الاسئلة والاجوبة بس لما كنت ابعكش علي ربيع 3 وادور علي استفسارات واسئلة عليه وراحت مني الصفحه :1 (86)::1 (47):

Thank you for trying Smart Trader!

·Is it M15 or 1H timeframe to be used?
Smart Trader works well on all timeframes. It is timeframe independent, so choose any timeframe you prefer.

· The StopLoss setting 2x(ADR) is confusing me. I thought that the setting should be “2” in the iStoploss, and that would automatically set my stoploss to 2XADR? A friend told me that I must myself calculate this. On your blog from July 6th there is some figures for this. EURUSD for an example has a ADR of 1329 (x2). Does that mean that I must put 2658 in the iStoploss setting? (or 265.8?)

With the newest version of Smart Trader 1.1, the stop loss is calculated using the Average Daily Range (ADR) shown on the chart. So, you are correct that 2.0 as the stop loss setting will be 200% of the ADR. And 1.5 would be 150% of the ADR. In our previous versions, each trader had to calculate this number in micropips. And remember, the setting of 200% of the ADR is a suggestion and you can feel free to adjust the Stop Loss lower or higher if you wish.

· I could not read what iConservative setting actually do with the EA? Could you please explain this? What setting is recommended (true or false)

The Conservative setting forces the EA to place fewer trades, and some people use this setting to trade more lots with fewer max orders.

· I could not read what iInstantOrders setting actually do with the EA? Could you please explain this? Does it have something to do if I have an ECN broker?

Yes, some brokers allow instant orders and some do not.

Your blog is making me a bit worrying, since there is no updates since May. Just want to know for sure that this EA will be living for a while since the cost is not so low

You are correct, the blog has not been updated recently. This is partially due to the new results page (click on Results on the homepage) that updates every day.
But you do not need to worry about us going anywhere. Our group has been trading for the last 8 years and we started developing EAs over 4 years ago. We are here to stay! The Smart Trader EA (currently version 1.1) continues to get cosmetic upgrades, but the way it trades hasn't changed for 18 months.

What would you say the top performing pair is right now?

The best pair for Smart Trader depends on which broker you are using (because of the different spreads).
If you are using FXDD: GBPJPY, CADJPY, USDCAD, GBPUSD
If you are using ATC Brokers: EURUSD, AUDJPY, CADJPY, USDCAD

Thank you for your questions, we appreciate that you asked them.
There are no stupid :1 (71):questions, only questions you haven't asked yet.

What else can we answer for you?:1 (63)::1 (63):
- Jordan

تمام جدا شوية معلومات ممتازه
شكرا أخى

mohtaia 30-11-2011 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xxhaissamxx (المشاركة 239744)
محدش يا جماعة يشغل ربيع العرب 1 غير من الساعة 21 لحد 23 او 24 انا كنت بشغلة على الحقيقى وكان فاتح صفقة الصبح بخسارة ب -30 $ بس الحمد لله قفلتها بخسارة اقل من كدة بكتير

أنا برضه حسيت ان فيه حاجة مش مظبوطه لما لقيتك بترد عليا الظهر بخصوص السوق وربيع 1 :)

الساعة الآن 12:32 AM