اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

COWBOY 13-02-2013 10:08 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 465043)

خالد كنت عايز اخد رأيك في النقطة دي من ناحيتين, اولا بالنسبة للفرصة دي, في مستوي دعم اللي ظاهر ده عند 4246, وحتي تحتيه بشوية في بيفوت شهري, وكمان الزاوية موجودة, وعندي النقطتين دول بيمثلوا مستويات دعم قوية زي ما انت قولت, لكن هنا لسة الفرصة السهم مظهرش والشمعة لونها متغيرش علي حسب شروطنا, فهل مثلا في فرصة واضحة زي دي وعندها دعم قوي زي ده, هل ننتظر تطبيق الشروط, مع العلم ان ممكن ده يخسرنا مزيدا من النقاط وهيكبر الاستوب اكتر؟ طبعا انا عارف انك مشدد علي النقطة دي وهتمشي تبع الشروط, بس انا بتناقش معاك

النقطة التانية بقي, وهي استكمالا للنقطة السابقة, هفرض مثلا ان تصحيح النقطة C وصل لفايبو 88 بالنسبة للضلع AB, وعند النقطة دي مثلا لو دخلنا هيكون الاستوب 40 نقطة عند النقطة A, بس تبعا للشروط لسة المؤشرات مظهرتش, هنفرض اننا هنستني ظهور المؤشر واغلاق الاربع ساعات, فعل ده ما ظهر والشمعة اغلقت, السعر كان ارتد اكتر وبعد عن النقطة A بمقدار 30 نقطة, يعني كدة الاستوب هيبقي 70 نقطة, يعني لو الصفقة ضربت استوب هيبقي تقريبا الضعف, ولو حققت الهدف هبقي خسرت 30 نقطة

فايه رأيك مثلا, لما السعر يوصل لفايبو 88, وخصوصا لو كان فيه مستويات تدعمه, اننا عند النقطة دي نخش بنص العقد المتعودين بيه, لو متعودين ندخل النقطة بدولار, فنخش بالنقطة بالنص دولار عند فايبو 88, ولو كسر استوب, ساعتها هبقي خسرت 40 نقطة بنص العقد, ولو السعر ارتد فعلا, وظهر المؤشر بعد كدة, اخش بنص العقد تاني, برجع اقولك اننا بنتناقش وبأخد رأيك :D

كلامك منطقى يا درش .. وعندك الاسلوبين .. زى ما تحب انت ظبط راس مالك .. على الفكرتين .. لكن زى ما انت عارف .. كام فرصة دخلنها قبل كدة والسوق عكس علينا بفارق بسيط من النقاط و طريقتنا انقذتنا من كام فرصة .. غلط .. وضيف على كدة .. اننا بنعتمد استوب الزاوية C وA لو تحب اعتبر ها تبريد .. يعنى فنن زى ما انت عايز اهم حاجة عندى توافق المستويات .. مع النموذج .. شروط الدخول معتمدة هنا فى الموضوع يا درش .. لكن الدخول باى افكار اخرى دى حرية خاصة يا صديقى . وترجع لادراة راس مالك انت .. وتعاملك مع السيستم بشكل كامل .. وتناقش براحتك .. ومنتظر اى اقتراحات وافكار طبعا .. مرحبا بيها فى اى وقت :)

canister 13-02-2013 10:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 465048)

كلامك منطقى يا درش .. وعندك الاسلوبين .. زى ما تحب انت ظبط راس مالك .. على الفكرتين .. لكن زى ما انت عارف .. كام فرصة دخلنها قبل كدة والسوق عكس علينا بفارق بسيط من النقاط و طريقتنا انقذتنا من كام فرصة .. غلط .. وضيف على كدة .. اننا بنعتمد استوب الزاوية C وA لو تحب اعتبر ها تبريد .. يعنى فنن زى ما انت عايز اهم حاجة عندى توافق المستويات .. مع النموذج .. شروط الدخول معتمدة هنا فى الموضوع يا درش .. لكن الدخول باى افكار اخرى دى حرية خاصة يا صديقى . وترجع لادراة راس مالك انت .. وتعاملك مع السيستم بشكل كامل .. وتناقش براحتك .. ومنتظر اى اقتراحات وافكار طبعا .. مرحبا بيها فى اى وقت :)

تمام يا خالد, واكيد النقاش بيوسع افاق الواحد وخصوصا لو مع شخص ذو خبرة زيك, هو انا حبيت اعلي المكسب وفي نفس الوقت اقلل مخاطرة ان الاستوب يضرب باللوت الكامل

وافهم من كلامك انك مش هتخش فرصة الاسترليني كندي الا مع ظهور مؤشراتنا, حتي مع وجود مستوي دعم انت بتقول انه تاريخي؟

بالمناسبة اخبار الاندرويد معاك ايه؟؟

rkarim33 13-02-2013 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 465042)

اوك شوف يا صديقى .. فرصة الديلى لو رجعت كدة صفحتين للخلف هتجد نقاشى حولها انا واستاذ امجد .. ونفس النموذج رسمناه على الديلى .. اما فريم 4 ساعات .. اولا دى انا مش هعتبرها فرصه .. لانى لاافضل المتاجرة من B لكن .. لو اعتبرناها فرصة وكلامى دة هيكون بشكل عام علشان نقضى على التشتت اللى عندك خالص ... دلوقتى النموذج صاعد على الديلى .. هل هيفضل صاعد على طول .. لا طبعا اكيد هيمر بمراحل ونسب .. وبالاضافة الى انة ممكن يهبط تانى لنفس النقطة اللى صعد منها ويرجع يصعد منها تانى .. وهكذا .. يبقى اية الفيصل فى الموضوع دة كلة .. المستويات .. لو المستويات وفرت ليك الفرصة السليمة .. يبقى مفيش مانع من الدخول .. و انت ممكن تستفاد بشمعة وحدة هابطة من الديلى .. وبعد كدة يكمل صعود .. فاهمنى .. يعنى انت مش ناوى على اتجاة مع الزوج .. انت بتاخد النماذج الصغيرة اللى بتدعم الفريم الكبير بعد .. كدة .. المهم عندى توافر الشروط يا صديقى .. والافضل دائما اننا ناخد الفرص مكمتملة الشروط ونعتمد على المتاجرة من نموذج مكتمل او C > لو فى حاجة مش واضحة لية اعيد تانى زى ما تحب :)

لا يا باشا ربنا يكرمك انا فهمت كدة

وعموما انا مش عارف اشكرك ازاى روح ربنا يكرم اصلك

COWBOY 13-02-2013 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 465054)
تمام يا خالد, واكيد النقاش بيوسع افاق الواحد وخصوصا لو مع شخص ذو خبرة زيك, هو انا حبيت اعلي المكسب وفي نفس الوقت اقلل مخاطرة ان الاستوب يضرب باللوت الكامل

وافهم من كلامك انك مش هتخش فرصة الاسترليني كندي الا مع ظهور مؤشراتنا, حتي مع وجود مستوي دعم انت بتقول انه تاريخي؟

بالمناسبة اخبار الاندرويد معاك ايه؟؟

الاسترلينى فرنك يا درش :D ... الاندوريد لو محتاج اى حاجة فية ان شاء الله اقدر اساعدك .. :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rkarim33 (المشاركة 465071)
لا يا باشا ربنا يكرمك انا فهمت كدة

وعموما انا مش عارف اشكرك ازاى روح ربنا يكرم اصلك

تحت امرك يا غالى فى اى وقت .. :)

أبو ياسر 14-02-2013 12:20 AM

ماشاء الله يا ريس ... يوم ملئ بالنشاط في الورشة أسعدني قراءة مشاركات اليوم وتحية لكل من بذل مجهود في مشاركتنا رؤيته ، وبجد أيوة كده ... فرحونا يا جماعة وبطلوا كسوف وفرجة وورونا الشغل الجامد ده كنتوا ساكتين ليه :1 (114)::1 (114)::1 (114):

تحياتي لكل المحاربين والمحاربات الجدد ... وبالتوفيق دوما ان شاء الله
وهمسة صغيرة ... شدوا حيلكم شوية يا شباب مش كده
الورشة اسمها (المحاربين) ... النهاردة كانت ورشة (المحاربات) بالدرجة الأولى

COWBOY 14-02-2013 12:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 465113)
ماشاء الله يا ريس ... يوم ملئ بالنشاط في الورشة أسعدني قراءة مشاركات اليوم وتحية لكل من بذل مجهود في مشاركتنا رؤيته ، وبجد أيوة كده ... فرحونا يا جماعة وبطلوا كسوف وفرجة وورونا الشغل الجامد ده كنتوا ساكتين ليه :1 (114)::1 (114)::1 (114):

تحياتي لكل المحاربين والمحاربات الجدد ... وبالتوفيق دوما ان شاء الله
وهمسة صغيرة ... شدوا حيلكم شوية يا شباب مش كده
الورشة اسمها (المحاربين) ... النهاردة كانت ورشة (المحاربات) بالدرجة الأولى

قول لنفسك :1 (82)::1 (82)::1 (82): كنت مختفى فين يا حج :D

أبو ياسر 14-02-2013 12:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 465115)

قول لنفسك :1 (82)::1 (82)::1 (82): كنت مختفى فين يا حج :D

أقول لنفسي !!! أنا بتكلم عن الشباب يا عم انت ... أنا جيبت سيرة عواجيز ؟؟؟ أجيب أنا منين ناس في سني في المنتدى أساسا عشان أجيبهم الورشة كمان :1 (82)::1 (82)::1 (82): ... بس بجد مبسوط من الحركة والنشاط بتوع النهاردة ... بالتوفيق دايما يا رياسة

canister 14-02-2013 12:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 465100)

الاسترلينى فرنك يا درش :D ... الاندوريد لو محتاج اى حاجة فية ان شاء الله اقدر اساعدك .. :)

يا عم انت سبت اجابة السؤال ومسكت في اسم العملة, طيب يا سيدي افهم من كلامك انك مش هتخش فرصة الاسترليني فرنك الا مع ظهور مؤشراتنا, حتي مع وجود مستوي دعم انت بتقول انه تاريخي؟ حلو كدة :D

الاندرويد لينا معاه عودة ان شاء الله

COWBOY 14-02-2013 12:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 465119)
أقول لنفسي !!! أنا بتكلم عن الشباب يا عم انت ... أنا جيبت سيرة عواجيز ؟؟؟ أجيب أنا منين ناس في سني في المنتدى أساسا عشان أجيبهم الورشة كمان :1 (82)::1 (82)::1 (82): ... بس بجد مبسوط من الحركة والنشاط بتوع النهاردة ... بالتوفيق دايما يا رياسة

ربنا يخليلك لينا يا ابو ياسر .. دائما منورنا ومفيش حد يقدر ينكر مجهودك ونشاطك من بداية الموضوع انت واستاذ امجد .. وكلنا هنا زى ولادك يا كبير :D

أبو ياسر 14-02-2013 12:45 AM

وخد يا عم أهه عشان مبقاش حارمك من حاجة برضه ولسة اليوم فاضل فيه 10 دقايق ، يعني يوم جامد زي ده برضه ميخلصش من غير حتة من أبو ياسر ولا ايه !!! :1 (82)::1 (82)::1 (82):

وأوعى تقولي فين التيمبلت وصفحة 345 :1 (90)::1 (90)::1 (90): ... أنا راجل دقة قديمة وماشي زي زمان :1 (106):

الساعة الآن 01:22 PM