اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

COWBOY 14-02-2013 05:44 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 465431)
خالد, بالنسبة لفرصة الاسترليني فرانك, انا روحت الشغل وجيت لاقيت المؤشر ظهر لها, وفعلا السهم ظهر والشمعة لونها تغير وقفلت فوق الموفينج حسب شروطنا الكاملة

فايه اخبار الفرصة كدة دلوقتي؟؟

تمام يا درش .. :1 (114)::1 (114):

canister 14-02-2013 06:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 465436)

تمام يا درش .. :1 (114)::1 (114):

تمام يا خالد, كان ليا ملاحظة كدة علي تمبليت EELFRANZ

لما بصيت سريعا كدة علي التمبليت ووقت ظهور السهم فيه, وتغير لون الشمعة مع اتجاه السهم والاغلاق بعد الموفينج, لاقيت ان بنسبة كبيرة ان الاتجاه بيمشي طبقا للسهم, وحسيت ان التمبليت ده يمكن استخدامه في الاساس كاستراتيجية منفصلة, يعني كل ما يظهر السهم ويتغير لون الشمعة وتقفل بعد الموفينج الي حد كبير بيحقق نقاط كتير بعيدا تماما عن الهارمونيك, يعني ممكن الاعتماد علي التمبليت كاستراتيجية خاصة لوحده وكمان استراتيجية ناجحة جدا من خلال ملاحظتي له, طبعا مع موجود الهارمونيك ده هيدي قوة اكبر بكتير له, ولا ايه رأيك

Amjad Shadid 14-02-2013 06:32 PM

في تمام الساعة 15:00 بتوقيت جرينتش، تراجع زوج الـUSD/JPY 25 نقطة أساسية دون المستوى 93.00، حيث أثرت بشكل كبير على الين الياباني. ويتزامن ارتفاع الين مع ما أوردته بلومبرج عن مسودة بيان مجموعة العشرين.

وتلتزم مجموعة العشرين بتجنب الاختلال في سعر الصرف وأن اليابان والولايات امتحدة عليهم حل المشاكل المالية.

ومن جانبه كتب ستويهان ميليهوف، الخبير الفني بـDeltastock.com، "لا تزال تطلعاتي للزوج هبوطية دون مستوى المقاومة 93.86 إذ أن تراجعه دون المستوى 92.80 قد يؤدي إلى اتجاهه لنطاق الدعم 91.40".

COWBOY 14-02-2013 06:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 465445)
تمام يا خالد, كان ليا ملاحظة كدة علي تمبليت EELFRANZ

لما بصيت سريعا كدة علي التمبليت ووقت ظهور السهم فيه, وتغير لون الشمعة مع اتجاه السهم والاغلاق بعد الموفينج, لاقيت ان بنسبة كبيرة ان الاتجاه بيمشي طبقا للسهم, وحسيت ان التمبليت ده يمكن استخدامه في الاساس كاستراتيجية منفصلة, يعني كل ما يظهر السهم ويتغير لون الشمعة وتقفل بعد الموفينج الي حد كبير بيحقق نقاط كتير بعيدا تماما عن الهارمونيك, يعني ممكن الاعتماد علي التمبليت كاستراتيجية خاصة لوحده وكمان استراتيجية ناجحة جدا من خلال ملاحظتي له, طبعا مع موجود الهارمونيك ده هيدي قوة اكبر بكتير له, ولا ايه رأيك

انت عارف انى مبحبش اعتمد على المؤشرات اوى .. لكن استراتيجية eelfranz انا متابع ليها وهى مش محتاجة اصلا انى اشكر فيها .. هى ناجحة جدا على الفوركس فاكتورى من 2008 .. انا اخدت الفكرة الاساسية .. فقط .. وغيرت اسلوب العمل لتناسب الهارمونيك .. حتى استغنيت عن مؤشر TDI مؤشر هام .. فى فكرتها .. واعتمدت على مؤشر الاستوك .. وبحثت عن استوك واضح اقوى من الاستوك المستخدم الاساسى يناسب طريقتنا ولا يسبب زحام فى الشارت .. والاستراتيجية نفسها ايضا يتم تطبيقها فى منتديات الجيران ولكن بشكلها الاصلى .. المهم من خبرتى فى المؤشرات وهى خبرة بسيطة .. لكن الحمد لله انا بتعلم بسرعة كبيرة :D ظبط التمبيلت على الوضع دة .. الهارمونيك فن وتحليل ومفيش احلى من كدة مع النماذج السعرية والكلاسيك ... ومستويات قوية بيفوت مدمج مع مستويات الاستاذ وضاح عطار وحددت ازاى نختار افضل المستويات .. ثم الدخول على اساس فكرة الاستراتيجية .. دايفر ثانوى .. والزوايا لتحدد القمم والقيعان .. اهم حاجة الدمج الصحيح واحلى حاجة مريحانى انا شخصيا ومن زمان وانا معتمد على التفكير دة .. انى اشتغل على الاربع ساعات .. بتحدد مثلا كام فرصة دمج هارمونيك ومستويات .. وكل 4 ساعات تتابع ظهور اشارة الاستراتيجية .. وتتوكل على الله .. وربنا يكرمك :1 (7)::1 (7): ..

Amjad Shadid 14-02-2013 07:04 PM

استاذ خالد

الشارت التالي لم يظهر السهم حتى الان ، هل لدي مشكلة في المنصة ام ان متطلبات المؤشر لم تظهر بعد

تحياتي

COWBOY 14-02-2013 07:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 465465)
استاذ خالد

الشارت التالي لم يظهر السهم حتى الان ، هل لدي مشكلة في المنصة ام ان متطلبات المؤشر لم تظهر بعد

تحياتي

لا انت كدة التمبيلت تمام استاذ امجد .. هقولك على حاجة .. اعدادات مؤشر سهم الاستوك الاخضر كالتالى 8 \3\3 تمام .. ودى اعدادت مطابقة للطريقة الاصلية .. لكن هما كانوا بيتابعوا الاستوك .. على الشارت بمجرد ان يصل الى خط ال80 مثلا .. يدخلوا الفرصة على هذا الاساس ودة كان ممكن يسبب مخاطرة بعض الشىء ... وانا محتاج حاجة ثابتة .. تعطى اشارة بسيطة .. تسهل على الجميع العمل علشان مفيش حد يتشتت .. لكن لو حضرتك غيرت اعدادت المؤشر زى الصورة كدة 14 \3\3 هتدى رنج اكبر للاستوك .. ودة انا حاليا بدرسة .. مين الافضل ومناسب لينا 8 ام 14 .. لكن .. الفكرة الاساسية ارتداد من C مستوى اسبوعى واديفر .. وباقى الشروط تمام المشكلة فى السهم .. وفعلا السعر هبط .. لكن الفكرة الاساسية قوية .. وانا حاليا ملتزم بالاعدادت الاصلية .. واى شىء جديد هيكون تحت الدراسة .. متقلقش انا مش ساكت :D
ودى صورة توضح اللى ذكرتة لحضرتك باعدادات 14 ..
والزوج الان كما ترى يرسو على الترند المكسور .. لكن الفكرة فى المجمل تمام جدا .. واعتقد ان صاحبة الفرصة كانت اختنا مها ..

ومتابعين الاسترلينى فرنك اخر الفرص معنا عامل 30 نقطة الان ربنا يهديه بقة .. علشان الزوج دة .. اجن من المجنون .. واسئلوا ابو ياسر :1 (87)::1 (87):

Amjad Shadid 14-02-2013 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 465470)

لا انت كدة التمبيلت تمام استاذ امجد .. هقولك على حاجة .. اعدادات مؤشر سهم الاستوك الاخضر كالتالى 8 \3\3 تمام .. ودى اعدادت مطابقة للطريقة الاصلية .. لكن هما كانوا بيتابعوا الاستوك .. على الشارت بمجرد ان يصل الى خط ال80 مثلا .. يدخلوا الفرصة على هذا الاساس ودة كان ممكن يسبب مخاطرة بعض الشىء ... وانا محتاج حاجة ثابتة .. تعطى اشارة بسيطة .. تسهل على الجميع العمل علشان مفيش حد يتشتت .. لكن لو حضرتك غيرت اعدادت المؤشر زى الصورة كدة 14 \3\3 هتدى رنج اكبر للاستوك .. ودة انا حاليا بدرسة .. مين الافضل ومناسب لينا 8 ام 14 .. لكن .. الفكرة الاساسية ارتداد من C مستوى اسبوعى واديفر .. وباقى الشروط تمام المشكلة فى السهم .. وفعلا السعر هبط .. لكن الفكرة الاساسية قوية .. وانا حاليا ملتزم بالاعدادت الاصلية .. واى شىء جديد هيكون تحت الدراسة .. متقلقش انا مش ساكت :D
ودى صورة توضح اللى ذكرتة لحضرتك باعدادات 14 ..
والزوج الان كما ترى يرسو على الترند المكسور .. لكن الفكرة فى المجمل تمام جدا .. واعتقد ان صاحبة الفرصة كانت اختنا مها ..

ومتابعين الاسترلينى فرنك اخر الفرص معنا عامل 30 نقطة الان ربنا يهديه بقة .. علشان الزوج دة .. اجن من المجنون .. واسئلوا ابو ياسر :1 (87)::1 (87):

تمام استاذ خالد ، انا بصراحة مش مطمن للمنصة اللي بعمل عليها ( الباري ) هي شركة ممتازة في كل شيء بس مع المؤشرات المنصة تبقى مرات ثقيلة حبتين ، عشان كده قلت اسأل العيب في المنصة ولا كده تمام

الف شكر وتقبل الاحترام

Amjad Shadid 14-02-2013 08:31 PM

ورد عن جيم رايد وكولن تان الخبراء الاستراتيجين ببنك Deustche: "لا يسعنا إلا أن نتساءل سواء ستطرح مجموعة العشرين في موسكو إجراءات جديدة فيما يخص البنوك المركزية حول العالم. ومن بين تلك الدول التي تعاني من اضطرابات هي المملكة المتحدة."

ويواصل الاسترليني تراجعه (بنسبة -6.2% و-4.4% مقابل اليورو والدولار في عام 2013 و-10.4% مقابل اليورو منذ ارتفاعه الصيف الماضي) حيث لم يساعده تقرير التضخم الصادر عن بنك إنجلترا. وفي الوقت الحالي، يتوقع البنك أن تظل معدلات التضخم فوق المستوى المستهدف لأكثر من ثلاثة أعوام. ومن جانبه أشار جورج باكلي كبير خبراء الاقتصاد البريطاني لدى دويتشه بنك بإنه إذا كان هذا الأمر صحيحًا فهذا يعني أن معدلات التضخم لم تصل إلى مستواها المستهدف 37 مرة من أصل 40 مرة. وبالفعل بلغ متوسط التضخم في بريطانيا في الوقت الحالي 3.3% منذ فترة أسوأ أزمة مالية عالمية في التاريخ بدءًا من عام 2و008. قد يكون هذا درسًا بأنه إذا كان لديك سيطرة على المطابع وعلى العملة فإن التضخم دائمًا ما يكون محتملا بغض النظر عن طبيعة الظروف الانكماشية الحالية.

وكانت بريطانيا دائمًا ما تتصدر البلدان الأخرى في هذا الاعتبار (وليس بالضرورة بشكل جيد) وقد تكون أول دولة تختبر سواء سيتحمل مستثمرو السندات معدلات التضخم الضعيفة من البنك المركزي. وبالفعل أن استمرار الطلب على الدخل الثابت واحتمالية شراء البنك المركزي في المستقبل السندات الذي قد تحد من مخاوف ارتفاع معدلات التضخم خلال الشهور المقبلة. سيكون هذا بمثابة مثال اختباري جيد لبقية العالم سواء أن القمع المالي يمكن أن يحدث في هذه الظروف. وأضافوا: "لا تستهن بمثل تلك القوة لكن من العدل قول أن بريطانيا ستواصل كونها مركز اختباري اقتصادي لبقية العالم".

Amjad Shadid 14-02-2013 08:34 PM

لا يزال الجنيه الاسترليني محصورًا قرابة النقطة 1.5500 اليوم الخميس إذ تقوض حالة العزوف عن المخاطرة المتزايدة أي محاولة لارتفاعه مقابل الدولار الأمريكي.

ومن جانبها كتبت كارين جونز، رئيس قسم التحليل الفني ببنك Commerz: "من المتوقع أن تظل الارتفاعات الحادة مقصورة عند النطاق 1.5830/79، أدنى مستوى لشهر نوفمبر 2012، والمتوسط المتحرك لإغلاق 200 يومًا، وتصحيح فيبونانتشي نسبته 38.2% وأعلى مستوى لشهر فبراير. وفي حالة توقفها هنا، ستتلقى عروض بيع".

وفي الوقت الحالي، تكبد الزوج التقطاعي GBP/USD خسائر بنحو 0.27% عند المستوى 1.5499. وعلى الجانب الهابط، تستقر مستويات الدعم التالية عند 1.5458 (أدنى مستوى ليوم 26 يوليو) ثم النقطة 1.5414 (أدنى مستوى ليوم 13 يوليو) وفي النهاية 1.5393 (أدنى مستوى ليوم 12 يوليو).
وعلى الجانب الصاعد، في حالة اختراق السعر المستوى 1.5544 (أعلى مستوى ليوم 14 فبراير على الإطار الزمني لساعة) قد تتسارع وتيرته صوب المنطقة 1.5666 (المتوسط المتحرك لإغلاق 10 أيام) تليه النقطة 1.5690 (أعلى مستوى ليوم 13 فبراير).

Amjad Shadid 14-02-2013 08:38 PM

لدينا غدا حوالي الساعة 11:30 بتوقيت القاهرة تقريرين من بريطانيا هما الاهم غدا اذ يخلو الغد من اية تقارير هامة ، التقارير البريطانية تتعلق بمبيعات التجزئة شهريا وسنويا ، تظهر الدراسات توقعات بتحسن هام على التقريرين وان صح هذا فقد يدعم الباوند في محاولاته للتعافي

تحياتي

الساعة الآن 05:23 PM