اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه الصقر (اقوي استراتيجيه اسكالبينج) (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=38922)

akram19 26-05-2014 11:42 PM

رد: استراتيجيه الصقر (اقوي استراتيجيه اسكالبينج)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prince borsa (المشاركة 708770)
طيب اخي احب اوضح ,,
مؤشر KR-SMA هو مؤشر BBand stop الفرق ان اللي عمله يدوب غير الاسم و غير الصيغه الى ex4 عشان محدش يكتشف
وايضا لو حضرتك اضفته بنفس اعدادات الاستراتيجية وليكن KR-SMA 200 واضفت موفنج افريج سيمبل كلوز 200 العادي بتاع الميتاتريدر
هتلاقي ان الخط ده ينطبق على الخط ده بنسبة 98% اللهم فقط انه متغير اللون

مؤشر الاسهم KR-ST_CH هو لتقاطع الاستو كاستك عند مستويات بتحددها من اعداداته وطبعا السهم بيثبت بعد اغلاق الشمعه

مؤشر KR-WT مجرد مؤشر بيحدد اوقات التداول بتلوين الشارت من ساعه كذا الى الساعه كذا مثلا

ده بالنسبة للإستراتيجية الاصليه وكل مؤشراتها مش بتعيد رسم نفسها
وكل المؤشرات اللي في الدنيا لازم تستنى الشمعه تقفل عشان تتأكد

----------

بالنسبة للمؤشرات التي وضعها اخي akram19

3levelzz ده بيعيد رسم نفسه وكنت قد جربته في اكسبيرت واتضح انه بيعيد رسم نفسه

Trix بعد اغلاق الشمعه بيثبت

اما المؤشر اللي عامل زي الموفنج وبيتغر لونه من احمر الى اصفر الى اخضر في استراتيجية كوبرا
فـ المؤشر ده هو اصلا MA in Color وده انا كنت عملت ليه اكسبيرت واتضح انه بيعيد رسم نفسه

و غيمة الايشيموكو مش بتعيد رسم نفسها بعد اغلاق الشمعه طبعا

----------

بالنسبة للمؤشر اللي انا وضعته بتاع مناطق العرض و الطلب
ده استخدامه بيكون بعد تكون المنطقة و رجوع السعر اليها مره اخرى يبقا كدا تمام
لاكن مش هينفع اول ما تظهر منطقه ندخل علطول
كما وضحت يجب الانتظار لحين عودة السعر مره اخرى وتقييمها ... إلخ

وطبعا خطوط البفيوت بتتغير في كل بداية يوم او اسبوع وده معروف
----------

دي كده معظم المؤشرات اللي في الموضوع .....

تحياتي :D

الأخ محمد الذي اعترض على المؤشرات والإخوة جميعا يجب أن نعرف أنه لا يوجد مؤشر في الفوركس مؤكد يقول ادخل هنا واخرج هناك ولكننا نجمع ما بين المؤشرات حتى تكبر لدينا احتمالية الصعود أو احتمالية الهبوط
أما فيما يخص المؤشرات فقد شرحها أخي البرنس بالتفصيل وبالنسبة لمؤشر 3levelzz فهو يعيد نفسه ولكن التمرس عليه يجعلك تفهم متى سيتوقف عن إعادة نفسه وأنا شخصيا بالعمل به كمؤشر أساسي حققت على حساب حقيقي قولوا ماشاء الله 5000 دولار في 5 أيام من رأس مال 430 دولار رغم أني لا زلت مبتدأ (ولكني خسرت المبلغ كله لأني دخلت صفقات بمخاطرة عالية جدا أكثر من 90 في المئة) وبالتالي فهو مؤشر قوي نضيفه إلى باقي المؤشرات للمساعدة فهو جيد عند نقاط البيفوت وكل نقاط الدعوم والمقاومات القوية والضعيفة
وهو جيد في الإرتدادات ويكفينا أنه أحد المؤشرات التي يعتمد عليها ويوصي بها المضارب المغربي المشهور مصطفى بلخياط

akram19 26-05-2014 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareem19 (المشاركة 708728)
Bollinger Bands
وظيفية المؤشر هى معرفة هل الاسعار فى حاله هدوء ام فى حالة تذبذبVolatility
والتاكد من حركة الاسعار وقوته من خلال قياس درجه تقلب السوق
ويعطينا اشارات هل السوق بالقرب من ادنى الاسعار او بالقرب من اعلى الاسعار
ويعطينا اشاره ايضا هل الاتجاه سوف يستمر ام انه سوف يعكس اتجاهه من خلال
خط المتوسط للمؤشر واخيرا يعطينا توضيح وقياس لدرجه قوة الاتجاه من خلال الفرق بين الباند

ويتكون من ثلاث خطوط
1. الخط العلوى Upper band
2. الخط السفلى Lower band
3. خط المنتصف Middel band

عبارة عن قناة سعرية يسير فيها السهم ، والقناة لها : خط علوى ( مقاومة ) وخط سفلى ( دعم ) ، وخط الوسط ( المتوسط الحسابى لسعر الآغلاق 20 يوم ) .. يسير المؤشر طوال حياته فى هذه القناة ، يرتطم بالباند العلوى ، ثم يرتد ويهبط للباند السفلى ، وهكذا.... وطالما عرفنا هذا التذبذب .. من السهل توقع حركة السهم خلال الايام والآسابيع القادمة

- ما فائدة المؤشر ؟

1- معرفة التذبذب : فمن خلاله تستطيع معرفة ان السعر سينحصر بين خطين تبذبذبيا وهذه الفائده لاتهمنا كثيرا بقدر مايهمنا ماهو قادما من فوائده ....

2- معرفة اهداف للازواج على جميع الازمنه المستخدمه :

من خلال هذا المؤشر تستطيع معرفة الهدف القادم للزوج من خلال دلالات هذه الخطوط

في محاوله لتعظيم الاستفاده من المتوسط المتحرك قام جون بولينجر باستخدام حدين للمتوسط المتحرك البسيط حد فوق المتوسط المتحرك وحد اسفل المتوسط المتحرك وهذين الحدين هما عبارة عن الانحراف المعياري للمتوسط المتحرك والذى يكون لمده عشرين فترة زمنية (يوم . ساعه) فباضافه الانحراف المعياري للمتوسط المتحرك ينتج لدينا الحد العلوي لمؤشر البولينجرباند وبطرح الانحراف المعياري من المتوسط المتحرك ينتج لنا الحد السفلى لمؤشر البولينجرباند ويعتبر البولينجرباند مؤشر جيد لقياس لقياس قوه الافراط البيعي او الشرائى فعندما يلامس السعر الحد العلوي للمؤشر فانه يعبر عن ذروة شراء وعندما يلامس السعر الحد السفلى يعبر ذلك عن ذرو بيع .

ويستخدم اليولينجرباند لتحديد الاهداف السعريه حيث يعتبر الحد العلوي والحد السفلي كاهداف سعريه فباختراق السعر المتوسط المتحرك 20 لاعلى فان الحد العلوي يعتبر هدف سعرى علوي وكذلك عندما يخترق السعر المتوسط المتحرك فانه يستهدف الحد السفلى كهدف سعري ويأتي ذلك فى ضوء اعتبار ان استخدام الانحراف المعيارى كحدود للمتوسط المتحرك يضمن بان 95% من حركه السعر ستكون داخل هذه الحدود والتى هى عباره عن الانحراف المعيارى للسعر عن المتوسط المتحرك 20 مضافا او مطروحا من المتوسط المتحرك 20 .

ويستخدم البولينجرباند لقياس (volatility) التذبذب فى السعر فعندما يكون هناك زيادة في تذبذب السعر فان ذلك يؤدى الى اتساع المسافة بين حدي المؤشر وعندما يكون التذبذب فى السعر قليل فانه يؤدى الى ضيق المسافة بين حدى المؤشر وغالبا ما تميل حدود المؤشر الى التناوب بين الاتساع والانكماش وبالتالى فعندما تكون حدود المؤشر ممتده على غير المعتاد فان ذلك اشارة الى ان الاتجاه الحالى قد اوشك على الانتهاء وعندما تكون المسافة بين الحدين ضيقة على غير المعتاد فانه هذه اشاره على بدايه اتجاه جديد للسعر .

شكرا لك أخي كريم على الشرح
أرجو أن تتكرم علينا بمثال من الإستراتيجية بالصورة وتشرح عليه استعمالنا للبولنغر

Mohamed_Amr 26-05-2014 11:51 PM

ها شباب اخبار اليوم ايه
عن نفسى كنت فى المدرجات بسبب اجازة البنوك
بكرة فى اخبار قويه ممكن تحرك السوق
ربنا ييسر الامور

oshee 27-05-2014 12:35 AM

استاذ prince borsa لماذا توقعت هجوم بالعكس انا في منتهي السعاده لان غايتي هو تقديم الخير للجميع ما شاء الله وجزاكم الله خير

انا اسفه عن الانشغال وان شاء الله معاكم متابعه بكل اهتمام تحيه من القلب الي كل شباب المنتدي الاكثر من رائع

eskay 27-05-2014 01:33 AM

اقتباس:

طيب اخي احب اوضح ,,
مؤشر KR-SMA هو مؤشر BBand stop الفرق ان اللي عمله يدوب غير الاسم و غير الصيغه الى ex4 عشان محدش يكتشف
وايضا لو حضرتك اضفته بنفس اعدادات الاستراتيجية وليكن KR-SMA 200 واضفت موفنج افريج سيمبل كلوز 200 العادي بتاع الميتاتريدر

مؤشر الاسهم KR-ST_CH هو لتقاطع الاستو كاستك عند مستويات بتحددها من اعداداته وطبعا السهم بيثبت بعد اغلاق الشمعه

مؤشر KR-WT مجرد مؤشر بيحدد اوقات التداول بتلوين الشارت من ساعه كذا الى الساعه كذا مثلا

----------

اما المؤشر اللي عامل زي الموفنج وبيتغر لونه من احمر الى اصفر الى اخضر في استراتيجية كوبرا
فـ المؤشر ده هو اصلا MA in Color وده انا كنت عملت ليه اكسبيرت واتضح انه بيعيد رسم نفسه

----------

----------

جزاك الله كل خير على الشرح والمساعده ممكن بعد اذن حضرتك تضيف مؤشر البيفوت لان الى نزلته بيرسم حاجات مختفله عن الفرصه الى حضرتك شرحتها وشكرا

م.أحمد السليمان 27-05-2014 11:08 AM

اقتباس:

طيب اخي احب اوضح ,,

----------

----------

----------

طيب بالتوفيق :)

prince borsa 27-05-2014 11:12 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akram19 (المشاركة 708880)
يا سلام هي ذي الروعة
شكرا جزيلا لك أخي البرنس أنت صديقي من اليوم فصاعدا ولذا أدعوك لشرب فنجان قهوة جزائرية :1 (94)::1 (94)::1 (94):

مشكور أخي نتابع تجاربنا على الاستراتيجية وسنبقى على تواصل

تسلم اخي وانا انا اتشرف بمعرفتك وان شاء الله متابعين كلنا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 708911)
استاذ prince borsa لماذا توقعت هجوم بالعكس انا في منتهي السعاده لان غايتي هو تقديم الخير للجميع ما شاء الله وجزاكم الله خير

انا اسفه عن الانشغال وان شاء الله معاكم متابعه بكل اهتمام تحيه من القلب الي كل شباب المنتدي الاكثر من رائع

انا كنت بهزر طبعا :) وبعيدن استاذ ايه ده انا لسا صغير و متجوزتش ههههههه :D:D
على العموم بنحاول نخرج بأفضل حاجه ونلتزم بيها لأن الإلتزام هو سر النجاح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eskay (المشاركة 708927)
جزاك الله كل خير على الشرح والمساعده ممكن بعد اذن حضرتك تضيف مؤشر البيفوت لان الى نزلته بيرسم حاجات مختفله عن الفرصه الى حضرتك شرحتها وشكرا

حاضر من عنيا , هما مؤشرين واحد " فايبوناتشي بفيوت يومي " و " فايبوناتشي بفيوت اسبوعي " في المرفقات
تحياتي

kareem19 27-05-2014 04:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akram19 (المشاركة 708902)
شكرا لك أخي كريم على الشرح
أرجو أن تتكرم علينا بمثال من الإستراتيجية بالصورة وتشرح عليه استعمالنا للبولنغر

يا سلام ده من عنيا الجوز...انت تأمر يا عم اكرم

akram19 27-05-2014 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareem19 (المشاركة 709081)
يا سلام ده من عنيا الجوز...انت تأمر يا عم اكرم

الله يحفظك أخي كريم

عينيا الجوز لهجة مغربية أما اللهجة الجزائرية نقول عينيا الزوج

karimfotouh 28-05-2014 02:09 PM

السلام عليكم ورجمه الله وبركاته
متابع معاكم ان شاء الله
تحياتى

الساعة الآن 10:09 PM