اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

Ahmedomran81 09-11-2012 03:11 AM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •§( Harmonic Art )§• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 423274)
موفق دوما أخي أحمد ... ومعلش اذا كان بيفوتني حاجة في الورشة بس ماشاء الله الأستاذ خالد مخلي الورشة بحق (ورشة) ... وزي ما قولت يا باشا أي سباق لخدمة أعضاء الورشة فهو سباق في الخير ... وربنا يكرمنا جميعا ان شاء الله

ربنا يخليك يا اخى ابوياسر
واحنا بنكمل بعض وان شاء الله مستوانا جميعا يتقدم للأمام ونكون عونا لأخونا خالد

Ahmedomran81 09-11-2012 03:28 AM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •§( Harmonic Art )§• ®

فرصة جيدة على NZDUSD فريم اليومى مع الاخذ فى الاعتبار ان فى نقطة دعم قوية للنيوزيلاندى عند 0.8110

بالتوفيق ان شاء الله

أبو ياسر 09-11-2012 04:38 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§( Harmonic Art )§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 423225)
فرصة قوية وبالمقاس لفت نظري لها أخونا بالورشة

الدولار/كندي بييييييييييييييييييييييييع يا وديييييييييييييييييييييع
200 نقطة أولنا ان شاء الله ... ومين عارف جايز نكمل كمان 325 نقطة :1 (27):
قولوا معايا يارب ... وآدي الشارت يا رجالة
على فريم اربع ساعات

وآدي دعم فريم (اليومي)
بالتوفيق ان شاء الله ... :1 (27)::1 (27)::1 (27):

قدر الله وماشاء فعل ... الكندي ضرب الستوب لوز وطار بعيدا :1 (48)::1 (48)::1 (48):

mooni 09-11-2012 08:34 PM

رد: Harmonic Art

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 392588)

الفلاتر لدعم تحديد منطقة الانعكاس

الدايفرجنس

موجات وولفى

الفايبو كلاستر

الشموع الانعكاسية

لن اخوض فى شرحهم حتى لا اطيل عليكم وحتى لا اخرج عن سياق الموضوع ولكن هذة المشاركة لتكوين افضل تمبيلت يناسب المتاجر المعتمد على المتاجرة بالمؤشر او النموذج المكتمل .. ونحن لا نحب ان نعتمد على الالوان الزاهية او التقاطعات الوهمية والتشبعات .. التى ارهقت الحسابات

الفكرة انى ارى ان المؤشرات التى توفر ذلك النوع من التحليل السابق ذكرة مناسبة جدا لدمجها مع الهارمونيك .. انا على فكرة لااعمل بها بنسبة 100 %

احب اكون انا والشارت والفايبو فقط
والمؤشر الذى اعتمد علية هو فهمى لحركة السوق .. معتمد على عينيى ورؤيتى

ولكن اطرحها للفائدة

نبدأ بمؤشرات الدايفرجنس

الافضل هما 4
مؤشرات فقط

MACD_Divergence

OsMA_Divergence

Stochastic_Divergence

Trix_Divergence

شرح سريع لفكرة المؤشرات

ولنأخذ مثال على مؤشر

Trix_Divergence

وما ينطبق علية ينطبق على باقى المؤشرات

نحن لا نهتم بتقاطعات المؤشر والوانة
فقط نبحث عن ذلك السهم الصاعد والهابط ببساطة .. لا اكثر ولا اقل.....وعلى ماذا يعتمد المؤشر ذلك سيحتاج موضوع منفصل لشرح الدايفرجنس .. واحنا مش عايزين نضيع وقت :D

نلقى نظرة على الصورة التالية

اعتقد الفكرة واضحة ونفس الفكرة تنتطبق على باقى المؤشرات السابق ذكرها

لا نغير فى اى من اعدادات اى مؤشر ما عدا حجم الخط والالوان فهذا يعود لذوق كل شخص منكم

همسة بسيطة مؤشر الدايفرجنس المعتمد على الاستوكاستيك افضل اعدادات لية
تكون هكذا
9
5
5

كل شخص فيكم لية حرية اختيار اى مؤشريحب ان يعمل بة
توضيح العلاقة بين المؤشر والنماذج انه يساعدك فى بعض الاوقات فى دعم تحليلك

بمعنى مثلا لو انت توقعت النقطة اللى فى الصورة

هى c مع مستوى فايبو حسب شروط النماذج مع ظهور اشارة صعود قبل ما يوصل ليها السعر اذا توقعك مفلتر بشكل قوى

ونفس الكلام ينطبق على باقى مؤشرات الدايفرجنس

ننتقل الى موجات وولفى

لن اخوض فى شرحها ساعطيكم الخلاصة فى مؤشر واحد فقط

الفكرة من المؤشر هى عند ظهور رقم 5 توقع الارتداد وهو رقم الموجة الانعكاسية التى ترد السعر .. لكن طبعا كل ذلك معتمد على الزجزاج المتحرك زى الهارمونيك بالضبط

واللى بيدعمة هو الفايبو لتاكيد الاشارة
صورة لدمج المؤشر مع النموذج

منطقة الكلاستر

هى دمج Fibonacci Retracement

مع

Fibonacci Extension

ودى فى حالة اكتمال ا
لنموذج بتكون جيدة جدا

نشوف كدة مع بعض

اولا هترسم عادى جدا الفايبو على الضلع bc

لتوقع النقطة D
ثم هنضيف Fibonacci Extension

بالشكل الاتى

الفايبو
Extension

بيتم رسمة على ال3 دوائر الحمراء او النقاط المعروفة ب ABC

الفايدة منة هو عند تلاقى نسب النموذج المعروفة مع نسبة ال Extension

بيتكون منطقة بيطلق عليها الفايبو كلاستر المحددة باللون الاحمر
.. الهدف منها توفير افضل اماكن الانعكاس والدخول بشكل جيد ويتم الدخول بمجرد كسر تلك المنطقة بشمعة
قوية تدعم الاتجاة الجديد ولا ننسى يجب توافق شروط النموذج

الشموع الانعكاسية ..

الكل يعرف اهمية الشموع .. لكن انا اعتمد عليها بنسبة 10 %

طيب اختصارا للوقت
يوجد مؤشر متخصص فى اكتشاف الشموع الانعكاسية فقط مع اظهار سهم على كل شمعة مع اغلاقها

لتحميل كل المؤشرات السابق ذكرها فى المشاركة

من هنا

طبعا انا عارف انى اختصرت جدا الحوار فى تلك الفلاتر
لكن لان الموضوع ليس لشرح طرق عمل الفلاتر فلا اريد ان اضيع وقتى ووقتكم معها

لكن ذكرها مهم جدا لانى ارى ان اذا اراد البعض عمل تمبيلت للمتاجرة بمؤشر الهارمونيك فقط واراد يعتمد فلاتر مثل اى طريقة فل يعتمد تلك الفلاتر فهى جيدة الى حدا ما مع الهارمونيك

انا عن نفسى .. لا اعتمد كما قولت غير على الفايبو وخبرتى فى الهارمونيك و ليس اكثر من ذلك الشارت دائما عندى كما ولدتة الميتا تريدر :D

وهذا هو الافضل من وجه نظرى

وبكدة يا شباب اصبح لديكم فكرة عن الهارمونيك بشكل جيد وفكرة عن المؤشرات المساعدة

وبالتالى لقائنا القادم .. ان شاء الله

هيكون حوار عن توقع النماذج قبل ان تتكون وكيفية دخول الفرص وما هى اقوى الفرص على الشارت

وعلاقة الهارمونيك بالقنوات السعرية والتريندات ..
يعنى شغل محتاج تركيز كل ما فات شىء وما قادم ان شاء الله شىء اخر خالص

شكرا لحسن متابعتكم

والى لقاء اخر ان شاء الله

اهلا استاذ خالد هل ممكن توضيح اكثر لرسم Fibonacci Extension حاولت ارسمها كما بالشرح وما نفعت هل هى هى Fibonacci Expansion الموجودة بالميتاتريدر ؟؟
ميرسي لمجهودك

COWBOY 09-11-2012 10:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 420969)
اليورو دولار
الزوج الحمد لله قطعنا معة نماذج كثيرة .. المهم الزوج الان وصل الى هدف الموجة الخامسة بضرب الخط الاخضر الواصل بين الموجة الاولى والرابعة ... ونرى الان انه ايضا وصل الى هدف النموذج الديلى
والذى كان معنا من بديات من مستوى 3138
والان ضرب هدفة النقطة B باللون الاحمر .. حاليا الزوج كون نموذج كراب بكسر النسبة 50 فايبو تصحيح B
اذا تقريبا D تبدا من مستوى 224 فايبو .. ولنوضح اكثر بالارقام كسر مستوى 2763 ياخذ الزوج الى مستوى
2684.. ان شاء الله
وهو مستوى جيد للارتداد و حاليا لا افكر فى الشراء .. الا عندما يلامس الزوج تلك المستويات ندخل باقل استوب ان شاء الله

الان اليورو يسير حسب التحليل الذى تم طرحة .. مستويات الان قوية جدا ونماذج تدعم الشراء .. نتابعة الاسبوع القادم ان شاء الله

COWBOY 09-11-2012 10:49 PM

مجهود رائع يا شباب
Ahmedomran و ابو ياسر
وتحليلات موفقة ان شاء الله

canister 09-11-2012 10:56 PM

معلش يا خالد كان عندي سؤال ليك بعيدا شوية عن الموضوع

انت بتفضل الاسبريد الثابت ولا المتغير وايه مميزات كل نوع؟

Maxwell 09-11-2012 11:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 423770)

الان اليورو يسير حسب التحليل الذى تم طرحة .. مستويات الان قوية جدا ونماذج تدعم الشراء .. نتابعة الاسبوع القادم ان شاء الله

استاذ خالد ارى فى الصورة التى ارفقتها ان السعر تخطى الزاوية 135 ولذلك فانه سوف يتجه الى الزاوية 180
فلماذا تفضل الشراء ؟؟؟

COWBOY 09-11-2012 11:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mooni (المشاركة 423706)
اهلا استاذ خالد هل ممكن توضيح اكثر لرسم Fibonacci Extension حاولت ارسمها كما بالشرح وما نفعت هل هى هى Fibonacci Expansion الموجودة بالميتاتريدر ؟؟
ميرسي لمجهودك

اهلا اختى الكريمة .. هو بالفعل متواجد بمنصة التداول :)
اولا نختار الفايبو اكسبنشن من هنا

طريقة الرسم بسيطة .. فقط الاساس فيها هو اختار ال3 نقاط المعتمد عليها فى الرسم .. النقطة الاولى والثانية ..
هى الضلع الاساسى .. والنقطة الثالثة هى نسبة التصحيح منة ولناخذ اليورو كمثال ولنر دقة الرسم مع نموذج ABCD >> هو جزء من نموذج الكراب الحالى .. لكن لنعتبر .. ان معنا نموذج ABCD فقط

نضع الفايبو .. بداية من النقطة 1 الى 2 ثم ضبطة على النقطة 3

وبكدة يكون الرسم صحيح .. وتقدرى تضيفى مستويات فايبو بنفس طريقة الاضافة فى الفايبو العادى .. لكن اقل مستوى يكون النسبة الذهبية 61 حتى نستخدمها بشكل صحيح فى استخراج منطقة الكلاستر ..
.. وتحت امرك اختى الكريمة فى اى استفسار :)

COWBOY 09-11-2012 11:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maxwell (المشاركة 423783)
استاذ خالد ارى فى الصورة التى ارفقتها ان السعر تخطى الزاوية 135 ولذلك فانه سوف يتجه الى الزاوية 180
فلماذا تفضل الشراء ؟؟؟

ماكس احبيبى :1::1::1::1: ركز فى السعر الحالى .. وشوف كدة سعر الزاوية 180 ونموذج الكراب تصحيحه بيبدا من كام .. ورد عليا بسرعة :1::1::1:

COWBOY 09-11-2012 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 423777)
معلش يا خالد كان عندي سؤال ليك بعيدا شوية عن الموضوع

انت بتفضل الاسبريد الثابت ولا المتغير وايه مميزات كل نوع؟

اهلا يا صديقى .. انا عن نفسى اختار الاسبريد الثابت علشان اقدر ارسم الخطة بتاعتى صح .. ازاى اولا الاسبريد المتحرك .. بيكون اقل من الاسبريد الثابت لكن انت معرض فى اى وقت .. للحركات الرائعة :1 (56)::1 (56)::1 (64)::1 (64)::1 (64): اللى هى مثلا زوج زى المجنون ثابت بيكون 7 نقاط .. متحرك اغلب اليوم من 4 الى 6 .. لكن لما بيكون فى اخبار او افتتاح سوق او سيولة وساعات بدون اسباب :1 (19)::1 (19): .. والله وصل معايا مرة الى 40 نقطة :1 (48)::1 (48): بالاضافة الى ليس له حد اقصى مسموح للشركة انه تزودة اكتر من كدة كمان .. على اساس العقد اللى بينكم .. لكن طبعا الشركات المحترمة مش بتعمل كدة ومعروف اغلب الاوقات اللى ممكن يرتفع فيها الاسبريد .. المهم .. انا عندى يكون اليورو دولار ثابت 3 نقاط .. افضل من انة يكون نصف نقطة ومتغير .. على اساس انى بدخل الصفقة ببقى عارف الاستوب والهدف هيكون كام .. وابقى مطمئن .. لان مثلا من فترة النيوزلاندى كان علية فرصة روعة الاستوب ثابت 4 نقاط متحرك من 3 الى5 .. ودخلت بأستوب تقريبا17 نقطة وهدف 110 .. المهم الاسبريد ارتفع تقريبا بسبب خبر .. فالاسبريد وصل الى 24 نقطة بالضبط .. فطبعا ضرب الاستوب من غير ما السعر ما يتحرك :1::1::1:

وبعد كدة صعد ال 110 نقطة .. :1 (48)::1 (48)::1 (48): فطبعا الاسبريد الثابت نعمة يا غالى :) بالاضافة الى ان المنصة بتكون 4 ارقام ودى مريحة للعين بالنسبة ليا :1 (27)::1 (27): ... و تحت امرك فى اى استفسار

canister 09-11-2012 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 423793)

اهلا يا صديقى .. انا عن نفسى اختار الاسبريد الثابت علشان اقدر ارسم الخطة بتاعتى صح .. ازاى اولا الاسبريد المتحرك .. بيكون اقل من الاسبريد الثابت لكن انت معرض فى اى وقت .. للحركات الرائعة :1 (56)::1 (56)::1 (64)::1 (64)::1 (64): اللى هى مثلا زوج زى المجنون ثابت بيكون 7 نقاط .. متحرك اغلب اليوم من 4 الى 6 .. لكن لما بيكون فى اخبار او افتتاح سوق او سيولة وساعات بدون اسباب :1 (19)::1 (19): .. والله وصل معايا مرة الى 40 نقطة :1 (48)::1 (48): بالاضافة الى ليس له حد اقصى مسموح للشركة انه تزودة اكتر من كدة كمان .. على اساس العقد اللى بينكم .. لكن طبعا الشركات المحترمة مش بتعمل كدة ومعروف اغلب الاوقات اللى ممكن يرتفع فيها الاسبريد .. المهم .. انا عندى يكون اليورو دولار ثابت 3 نقاط .. افضل من انة يكون نصف نقطة ومتغير .. على اساس انى بدخل الصفقة ببقى عارف الاستوب والهدف هيكون كام .. وابقى مطمئن .. لان مثلا من فترة النيوزلاندى كان علية فرصة روعة الاستوب ثابت 4 نقاط متحرك من 3 الى5 .. ودخلت بأستوب تقريبا17 نقطة وهدف 110 .. المهم الاسبريد ارتفع تقريبا بسبب خبر .. فالاسبريد وصل الى 24 نقطة بالضبط .. فطبعا ضرب الاستوب من غير ما السعر ما يتحرك :1::1::1:

وبعد كدة صعد ال 110 نقطة .. :1 (48)::1 (48)::1 (48): فطبعا الاسبريد الثابت نعمة يا غالى :) بالاضافة الى ان المنصة بتكون 4 ارقام ودى مريحة للعين بالنسبة ليا :1 (27)::1 (27): ... و تحت امرك فى اى استفسار

والله الواحد مش عارف يقولك ايه, كل اللي بايدينا نعمله اننا نقولك ربنا يجازيك خيرا يارب ويجعله في ميزان حسناتك يارب

وبالنسبة للموضوع, انا متحمس جدا له واني اكمله, بس انا ماشي قراءة فيه واحدة واحدة عشان استوعبه اكتر, ولاني بحاول افهم واكتب كمان الحاجات اللي شايف انها محتاجة تتكتب عشان افهمها وتكون مرجعية ليا, وانا وصلت في الموضوع لحد المشاركة اللي سألت فيها الاخت موني, ومن بكرة التكملة فيه ان شاء الله

COWBOY 09-11-2012 11:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 423802)
والله الواحد مش عارف يقولك ايه, كل اللي بايدينا نعمله اننا نقولك ربنا يجازيك خيرا يارب ويجعله في ميزان حسناتك يارب

وبالنسبة للموضوع, انا متحمس جدا له واني اكمله, بس انا ماشي قراءة فيه واحدة واحدة عشان استوعبه اكتر, ولاني بحاول افهم واكتب كمان الحاجات اللي شايف انها محتاجة تتكتب عشان افهمها وتكون مرجعية ليا, وانا وصلت في الموضوع لحد المشاركة اللي سألت فيها الاخت موني, ومن بكرة التكملة فيه ان شاء الله

بالتوفيق يا صديقى وتحت امرك فى اى استفسار :)

canister 09-11-2012 11:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 423804)

بالتوفيق يا صديقى وتحت امرك فى اى استفسار :)

هو عندي استفسار واحد دلوقتي, انت عندك كام سنة :D

COWBOY 09-11-2012 11:49 PM

انا دخلت الصفقتين
وان شاء الله خير .. السوق هيفضل متذبذب فترة كبيرة ممكن تستمر الى نهاية السنة .. حتى تتضح الرؤيا
... الحمد لله الارباح السابقة والاستوب الصغير يجعل تلك الايام قليلة المخاطرة ان شاء الله

COWBOY 09-11-2012 11:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 423806)
هو عندي استفسار واحد دلوقتي, انت عندك كام سنة :D

هههههههه 22 :1::1::1::1:

canister 10-11-2012 12:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 423809)

هههههههه 22 :1::1::1::1:

22 سنة بس ووصلت للمستوي ده في الفوركس, بس الله ما شاء الله, ربنا يزيدك يارب :)

انت بقالك فيه كام سنة

mooni 10-11-2012 12:10 AM

شكرا أستاذ خالد لسرعة الرد كدة فهمت
أحييك على سعة صدرك

COWBOY 10-11-2012 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 423814)
22 سنة بس ووصلت للمستوي ده في الفوركس, بس الله ما شاء الله, ربنا يزيدك يارب :)

انت بقالك فيه كام سنة

سنة و6 شهور تقريبا .. :)

COWBOY 10-11-2012 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mooni (المشاركة 423817)
شكرا أستاذ خالد لسرعة الرد كدة فهمت
أحييك على سعة صدرك

تحت امرك اختى فى اى استفسار :) بالتوفيق ان شاء الله

COWBOY 10-11-2012 10:49 AM

canister 10-11-2012 12:25 PM

اقتباس:

منطقة الكلاستر

مع

Fibonacci Extension

ودى فى حالة اكتمال ا
لنموذج بتكون جيدة جدا

نشوف كدة مع بعض

لتوقع النقطة D

بالشكل الاتى

الفايبو
Extension

.. الهدف منها توفير افضل اماكن الانعكاس والدخول بشكل جيد ويتم الدخول بمجرد كسر تلك المنطقة بشمعة

خالد صححلي الكلام بتاعي, علي حسب ما فهمت من المشاركة دي, وهيكون فيها حاجات كتير تصححهالي بقي, ونقطة نقطة معايا:

1- أولا النموذج اللي متكون ده تصحيح B بالنسبة ل XA هو النقطة 0.447 ودي بيحصرلنا النماذج في نموذجين فقط بناءا عالنسبة دي, وهم النموذج الكراب او البات؟

2- نكمل مع النموذجين وتصحيح النقطة C بالنسبة ل AB اللي هي 0.786 وهنلاقي نفس النموذجين النقطة دي بتقع علي الشروط بتاعتهم؟

3- ننتقل لتصحيح النقطة D بالنسبة ل BC وهنا النموذجين بيختلفوا عن بعض, يعني نموذج البات تصحيح النقطة D له هو النسبة ما بين 1.618:2.168 وتصحيح الكراب هي النسبة ما بين 2.24:3.618, وعندنا في حالة رسمتنا اعتقد الرقم اللي مكتوب عشان مش باين اوي هو 1.82, وده بيخلي النموذج بتاعنا هو البات, صح كدة ولا لا؟؟

4- منطقة الكلاستر الحمرا دي هسألك فيها سؤال لسة بس بعد ما اتأكد ان كلامي اللي فوق ده صح

ومعلش تعبتك معايا

canister 10-11-2012 06:04 PM

بجد بسم الله ما شاء الله, موضوع ممتاز بجد

انا وصلت للصفحة 18 تقريبا, ومع بداية السوق الاسبوع ده ان شاء الله هحاول ابحث عن فرصة وانزلها ان شاء الله للتقييم

بس في حاجة, انا بشوفكم ساعات بتتكلموا عن زوايا, بس لحد الصفحة 18 اللي المشاركات بتتكلم فيها عنا لبحث عن نقطة C لحد دلوقتي لسة مشوفتش اي تحدث عن الزوايا, فامتي ده هيحصل؟

منتظر اجاباتك يا خالد ان شاء الله علي الاسئلة

COWBOY 10-11-2012 06:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 424012)
خالد صححلي الكلام بتاعي, علي حسب ما فهمت من المشاركة دي, وهيكون فيها حاجات كتير تصححهالي بقي, ونقطة نقطة معايا:

1- أولا النموذج اللي متكون ده تصحيح B بالنسبة ل XA هو النقطة 0.447 ودي بيحصرلنا النماذج في نموذجين فقط بناءا عالنسبة دي, وهم النموذج الكراب او البات؟

2- نكمل مع النموذجين وتصحيح النقطة C بالنسبة ل AB اللي هي 0.786 وهنلاقي نفس النموذجين النقطة دي بتقع علي الشروط بتاعتهم؟

3- ننتقل لتصحيح النقطة D بالنسبة ل BC وهنا النموذجين بيختلفوا عن بعض, يعني نموذج البات تصحيح النقطة D له هو النسبة ما بين 1.618:2.168 وتصحيح الكراب هي النسبة ما بين 2.24:3.618, وعندنا في حالة رسمتنا اعتقد الرقم اللي مكتوب عشان مش باين اوي هو 1.82, وده بيخلي النموذج بتاعنا هو البات, صح كدة ولا لا؟؟

4- منطقة الكلاستر الحمرا دي هسألك فيها سؤال لسة بس بعد ما اتأكد ان كلامي اللي فوق ده صح

ومعلش تعبتك معايا

تمام يا غالى النموذج Bat .. ونعتمد فى تفرقة النماذج .. على تصحيح النقطة B ومنها ياتى توقع نسب D
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 424110)
بجد بسم الله ما شاء الله, موضوع ممتاز بجد

انا وصلت للصفحة 18 تقريبا, ومع بداية السوق الاسبوع ده ان شاء الله هحاول ابحث عن فرصة وانزلها ان شاء الله للتقييم

بس في حاجة, انا بشوفكم ساعات بتتكلموا عن زوايا, بس لحد الصفحة 18 اللي المشاركات بتتكلم فيها عنا لبحث عن نقطة C لحد دلوقتي لسة مشوفتش اي تحدث عن الزوايا, فامتي ده هيحصل؟

منتظر اجاباتك يا خالد ان شاء الله علي الاسئلة

اخى الفاضل .. الموضوع هدفه تعليم التحليل بالهارمونيك وليس استراتيجية بها عدد من الشروط تتحق حتى تدخل الصفقة.. يجب ان تفهم ذلك جيدا حتى تستمر معنا .. بمعنى .. اننا نضع القواعد .. وانت عليكم التحليل واحنا معاك طبعا :1::1::1: .. المهم بالنسبة للزوايا دى اخر حاجة تفكر فيها دلوقتى لما تفهم وتتقن الهارمونيك لان والله الهارمونيك ليس بالفن السهل فبفضل الله قدرت ابسطة فى الموضوع لكن هو محتاج تدريب .. كبير حتى تتقنة وتقدر تفهم النماذج بشكل كويس على فكرة الموضوع فيه شرح لحاجات كثيرة جدا ومازال ايضا امامى شرح اقدمة لكم وذلك بجانب الصفقات والتحليللات طبعا التى ندخلها .. فارجوا ان تقرا الموضوع بشكل جيد .. وانا هنا متواجد لاى استفسار ان شاء الله

verynuclear 10-11-2012 07:32 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

جزء من رد الجميل لأخونا وخبيرنا COWBOY
قمت بجمع كل الشرح الخاص بالموضوع فى ملف واحد PDF لتسهيل العملية على الاعضاء
بالنسبة للاستفسارات وإجاباتها التى أرى أنها مهمة جدا فهى غير موجوده بالملف ولكن يجب قراءة الموضوع لتستفيد منها بالطبع

التحميل من هنا

mooni 10-11-2012 08:39 PM

شكرا verynuclear مجهود رائع

COWBOY 10-11-2012 09:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة verynuclear (المشاركة 424143)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

جزء من رد الجميل لأخونا وخبيرنا COWBOY
قمت بجمع كل الشرح الخاص بالموضوع فى ملف واحد PDF لتسهيل العملية على الاعضاء
بالنسبة للاستفسارات وإجاباتها التى أرى أنها مهمة جدا فهى غير موجوده بالملف ولكن يجب قراءة الموضوع لتستفيد منها بالطبع

التحميل من هنا

والله يا اخى الكريم مش عارف اشكرك ازاى PDF اكثر من رائع ومنظم جدا بارك الله فيك اتمنى ان يدعو لك كل الاخوة بالصحة والعافية .. وجائتنى رسالة من صديق شخصى جدا اليوم .. ان موضوع يتم سرقتة فى منتدى مجاور .. حتى السارق لم يوضح المصدر ولم يوضح اسم صاحب الشرح وناقل الشرح Copy \ past ونسبة لنفسه
حسبى الله ونعم الوكيل .. وبعد ان رايت عملك ومجهودك بجد مش لاقى كلام اشكرك بية لانك كدة قمت بتوثيق الشرح بشكل رائع .. ياريت كل الشباب .. يعملوا لايك ليك يا غالى على مجهودك وتعبك جعلة الله فى ميزان حسناتك.. سأطلب من الادارة نقلة فى الصفحة الاولى ان شاء الله

mahmoud0711 10-11-2012 09:48 PM

اجازة سعيدة عليكم جميعا وان شاء اسبوع قادم موفق بامر الله
وتحية خاصة للمايسترو خلوووووووووووود ( COWBOY)

COWBOY 10-11-2012 10:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 424186)
اجازة سعيدة عليكم جميعا وان شاء اسبوع قادم موفق بامر الله
وتحية خاصة للمايسترو خلوووووووووووود ( COWBOY)

اجازة سعيدة استاذ محمود مرورك دائما بينور الموضوع واسبوع موفق على الجميع ان شاء الله .. تحياتى ليك يا غالى

verynuclear 10-11-2012 10:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 424170)

والله يا اخى الكريم مش عارف اشكرك ازاى PDF اكثر من رائع ومنظم جدا بارك الله فيك اتمنى ان يدعو لك كل الاخوة بالصحة والعافية .. وجائتنى رسالة من صديق شخصى جدا اليوم .. ان موضوع يتم سرقتة فى منتدى مجاور .. حتى السارق لم يوضح المصدر ولم يوضح اسم صاحب الشرح وناقل الشرح Copy \ past ونسبة لنفسه
حسبى الله ونعم الوكيل .. وبعد ان رايت عملك ومجهودك بجد مش لاقى كلام اشكرك بية لانك كدة قمت بتوثيق الشرح بشكل رائع .. ياريت كل الشباب .. يعملوا لايك ليك يا غالى على مجهودك وتعبك جعلة الله فى ميزان حسناتك.. سأطلب من الادارة نقلة فى الصفحة الاولى ان شاء الله

كلك زوق اخونا وخبيرنا الغالي وهذا اقل شيء يقدم مقابل مجهودك الجبار في الموضوع وسأقوم بإضافة اي جزء جديد والتحديث المستمر.
بالنسبة لسرقة المواضيع فلا تشغل بالك لان اللي سرق مش هيعرف يتابع زيك ودلوقتي الناس كلها فاهمه وعارفه ان الموضوع ده بتاعك انت وانا مثلا لو عملت سيرش علي جوجل ولقيت الموضوع مكرر فبالتأكيد هعرف ان موضوعك هو الاساس بسبب متابعتك الرائعة فيه.
لا تشغل بالك اخي واكمل نجاحك وتفوقك.
تحياتي... اخوك محمد.

م.جوزيف ايهاب 10-11-2012 11:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 424170)

تم يا عم الحج :)

COWBOY 11-11-2012 12:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة verynuclear (المشاركة 424198)
كلك زوق اخونا وخبيرنا الغالي وهذا اقل شيء يقدم مقابل مجهودك الجبار في الموضوع وسأقوم بإضافة اي جزء جديد والتحديث المستمر.
بالنسبة لسرقة المواضيع فلا تشغل بالك لان اللي سرق مش هيعرف يتابع زيك ودلوقتي الناس كلها فاهمه وعارفه ان الموضوع ده بتاعك انت وانا مثلا لو عملت سيرش علي جوجل ولقيت الموضوع مكرر فبالتأكيد هعرف ان موضوعك هو الاساس بسبب متابعتك الرائعة فيه.
لا تشغل بالك اخي واكمل نجاحك وتفوقك.
تحياتي... اخوك محمد.

بارك الله فيك اخى محمد :).. واحلى لايك يا غالى :)

COWBOY 11-11-2012 12:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 424227)

تم يا عم الحج :)

شكرا يا جوووووووو جزاك الله خيرا :)

canister 11-11-2012 10:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 424124)

تمام يا غالى النموذج Bat .. ونعتمد فى تفرقة النماذج .. على تصحيح النقطة B ومنها ياتى توقع نسب D

اخى الفاضل .. الموضوع هدفه تعليم التحليل بالهارمونيك وليس استراتيجية بها عدد من الشروط تتحق حتى تدخل الصفقة.. يجب ان تفهم ذلك جيدا حتى تستمر معنا .. بمعنى .. اننا نضع القواعد .. وانت عليكم التحليل واحنا معاك طبعا :1::1::1: .. المهم بالنسبة للزوايا دى اخر حاجة تفكر فيها دلوقتى لما تفهم وتتقن الهارمونيك لان والله الهارمونيك ليس بالفن السهل فبفضل الله قدرت ابسطة فى الموضوع لكن هو محتاج تدريب .. كبير حتى تتقنة وتقدر تفهم النماذج بشكل كويس على فكرة الموضوع فيه شرح لحاجات كثيرة جدا ومازال ايضا امامى شرح اقدمة لكم وذلك بجانب الصفقات والتحليللات طبعا التى ندخلها .. فارجوا ان تقرا الموضوع بشكل جيد .. وانا هنا متواجد لاى استفسار ان شاء الله

علي فكرة لما قولتلك ان وصلت للصفحة ال 18, فانا مفوتش مشاركة فيهم الا وقرأتها وفهمتها كويس اوي, وكمان الحاجات المهمة انا بكتبها, عشان استوعبها

ده بالنسبة للجزء النظري اللي موجود في الموضوع, لكن اكيد التطبيق هيختلف, لانه محتاج ممارسة وتدريب, فعشان اتقنه زي ما انت بتقول فهيبقي محتاج وقت وتدريب, وأكيد في بداية التطبيق هيبقي في مشاكل, لكن مع الوقت ان شاء الله الدنيا هتبدأ تنور بأذن الله

بس في بداية تعلم اي حاجة, انت بتدي الواحد شوية شروط وينفذها ويمشي عليها, وبعد كدة لما يتقنها بيبدأ هو ينطلق لوحده, وهديك مثال بسيط, لو بتعلم واحد السواقة مثلا, فهتلاقيه بيلاقي صعوبة لما ييجي يركن العربية, فانت هتعلمه مثلا شوية شروط, انه مثلا يخلي العربية مش عارف عند نقطة معينة ويروح لافف الدريكسيون لفة معينة, وهو هيمشي عالشروط دي عشان يركن العربية, لكن مع الوقت بقي بيكون اخد الخبرة الكافية والاحساس بالطريقة وهيبدأ هو يشوف الاحسن له وينفذه

نفس الفكرة هنا برضه, أكيد احنا لسة في البداية فهنلتزم الاول بالشروط الواضحة في الموضوع, لحد ما نوصل للنقطة اللي انت عايزنا نوصلها وهي اننا نتعلم فن الهارمونيك نفسه, مش استراتيجية معينة, وان شاء الله ده يحصل مع الوقت والتدريب

بخصوص حتة الزوايا, كل اللي كنت عايز اوصله, ان دي ملاحظة يعني خدت بالي منها بس لحد الصفحة اللي قرأتها مكنتش لاقيتها يعني, ولي عودة ان شاء الله بالاسئلة

bobba 11-11-2012 03:58 PM

استاذ خالد بالنسبة للتمبلت اللى حضرتك نزلته ص 129
المبتدئين يستخدموا مؤشر ايه حضرتك بتستخدم Z 102
حضرتك قبل كدة نزلت 3 اصدارات غيره ( Z-60 /// Z-78 ///// Z100)
وبالنسبة لمؤشر لاست دريم باقى المؤشرات تمام وفاهمة استخدام كل واحد لكن استخدم اى اصدار فى مؤشر ZUP كمبتدئة

COWBOY 11-11-2012 04:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 424333)
علي فكرة لما قولتلك ان وصلت للصفحة ال 18, فانا مفوتش مشاركة فيهم الا وقرأتها وفهمتها كويس اوي, وكمان الحاجات المهمة انا بكتبها, عشان استوعبها

ده بالنسبة للجزء النظري اللي موجود في الموضوع, لكن اكيد التطبيق هيختلف, لانه محتاج ممارسة وتدريب, فعشان اتقنه زي ما انت بتقول فهيبقي محتاج وقت وتدريب, وأكيد في بداية التطبيق هيبقي في مشاكل, لكن مع الوقت ان شاء الله الدنيا هتبدأ تنور بأذن الله

بس في بداية تعلم اي حاجة, انت بتدي الواحد شوية شروط وينفذها ويمشي عليها, وبعد كدة لما يتقنها بيبدأ هو ينطلق لوحده, وهديك مثال بسيط, لو بتعلم واحد السواقة مثلا, فهتلاقيه بيلاقي صعوبة لما ييجي يركن العربية, فانت هتعلمه مثلا شوية شروط, انه مثلا يخلي العربية مش عارف عند نقطة معينة ويروح لافف الدريكسيون لفة معينة, وهو هيمشي عالشروط دي عشان يركن العربية, لكن مع الوقت بقي بيكون اخد الخبرة الكافية والاحساس بالطريقة وهيبدأ هو يشوف الاحسن له وينفذه

نفس الفكرة هنا برضه, أكيد احنا لسة في البداية فهنلتزم الاول بالشروط الواضحة في الموضوع, لحد ما نوصل للنقطة اللي انت عايزنا نوصلها وهي اننا نتعلم فن الهارمونيك نفسه, مش استراتيجية معينة, وان شاء الله ده يحصل مع الوقت والتدريب

بخصوص حتة الزوايا, كل اللي كنت عايز اوصله, ان دي ملاحظة يعني خدت بالي منها بس لحد الصفحة اللي قرأتها مكنتش لاقيتها يعني, ولي عودة ان شاء الله بالاسئلة

بالتوفيق ان شاء الله :) وتحت امرك فى اى استفسار
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobba (المشاركة 424416)
استاذ خالد بالنسبة للتمبلت اللى حضرتك نزلته ص 129
المبتدئين يستخدموا مؤشر ايه حضرتك بتستخدم Z 102
حضرتك قبل كدة نزلت 3 اصدارات غيره ( Z-60 /// Z-78 ///// Z100)
وبالنسبة لمؤشر لاست دريم باقى المؤشرات تمام وفاهمة استخدام كل واحد لكن استخدم اى اصدار فى مؤشر ZUP كمبتدئة

اهلا اختى الكريمة اجازة سعيدة ان شاء الله .. اصدارات ZUP كلها ليها نفس الزجزاج ونسب الفايبو .. وكل مؤشر يختلف عن الاخر فى امكانياتة ZUP 102 الى الان الافضل فى امكانيات المؤشر من وجهه نظرى .. لكن فى فكرتة واحدة مثل باقى مؤشرات ZUP مع فرق بسيط ان فى مؤشرات بستخرج الجارتلى والفراشة بس وفى بتستخرج الكراب مثلا والجارتلى او البات حسب برمجة المؤشر وهتلاقى كمان انهم مبرمجين على الفكرة فقط يعنى هتلاقى نماذج مخالفة للهارمونيك والنقطة C اكبر من A حبيت اوضح ليكى بشكل سريع مؤشرات ZUP المهم كمبتدئة وعلشان ميبقاش فى زحمة على الشارت .. استخدمى ZUP 60 خفيف وسريع .. ومش هتفرق لو استخدمى اى اصدار اخر .. لانك محتاجة الزجزاج فقط ونسب الفايبو .. لكن لما النموذج بيكتمل كل اصدار فيهم بيرسم امكانياتة على الشارت من بتشفورك او منطقة الانعكاس اكسبنشن وريترسمينت ..ومربع الرنج الاحمر .. والميرور ترند .. وحاجات تانية هضياقك فى الرسم لو فى نموذج كامل .. انا بعرف الغيها من اعدادات المؤشر .. وعملت كدة فى تمبيلت ZUP 102 لكن الافضل ليكى فى البداية كدة zup 60 موفقة ان شاء الله

bobba 11-11-2012 04:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 424424)

بالتوفيق ان شاء الله :) وتحت امرك فى اى استفسار

اهلا اختى الكريمة اجازة سعيدة ان شاء الله .. اصدارات ZUP كلها ليها نفس الزجزاج ونسب الفايبو .. وكل مؤشر يختلف عن الاخر فى امكانياتة ZUP 102 الى الان الافضل فى امكانيات المؤشر من وجهه نظرى .. لكن فى فكرتة واحدة مثل باقى مؤشرات ZUP مع فرق بسيط ان فى مؤشرات بستخرج الجارتلى والفراشة بس وفى بتستخرج الكراب مثلا والجارتلى او البات حسب برمجة المؤشر وهتلاقى كمان انهم مبرمجين على الفكرة فقط يعنى هتلاقى نماذج مخالفة للهارمونيك والنقطة C اكبر من A حبيت اوضح ليكى بشكل سريع مؤشرات ZUP المهم كمبتدئة وعلشان ميبقاش فى زحمة على الشارت .. استخدمى ZUP 60 خفيف وسريع .. ومش هتفرق لو استخدمى اى اصدار اخر .. لانك محتاجة الزجزاج فقط ونسب الفايبو .. لكن لما النموذج بيكتمل كل اصدار فيهم بيرسم امكانياتة على الشارت من بتشفورك او منطقة الانعكاس اكسبنشن وريترسمينت ..ومربع الرنج الاحمر .. والميرور ترند .. وحاجات تانية هضياقك فى الرسم لو فى نموذج كامل .. انا بعرف الغيها من اعدادات المؤشر .. وعملت كدة فى تمبيلت ZUP 102 لكن الافضل ليكى فى البداية كدة zup 60 موفقة ان شاء الله

شكرا ليك وجازة سعيدة عليك وعلى الورشة
..................................................
معلش هتعب حضرتك معايا مؤشر لاست دريم اهميته ايه ؟؟ ونستخدمه منفصل ولا مع مؤشر ZUP
معلش اسالتى كتير لكن عاوزة ابتدى التجربة ان شاء الله مع افتتاح السوق

canister 11-11-2012 05:32 PM

اقتباس:

منطقة الكلاستر

مع

Fibonacci Extension

ودى فى حالة اكتمال ا
لنموذج بتكون جيدة جدا

نشوف كدة مع بعض

لتوقع النقطة D

بالشكل الاتى

الفايبو
Extension

احنا اتفقنا قبل كدة يا خالد ان النموذج ده, عبارة عن نموذج بات

ومنطقة الكلاستر علي حسب ما فهمت انها المنطقة الناتجة من تقاطع Fibo Retracement و Fibo Extension

طيب منا بعد ما رسمتهم الاتنين جابلي مستوايتهم, بس اشمعني اخدت المستوي 127 من الفابيو اكستنشين, مع المستوي 161.8 من الفابيو ريترايسمنت, وده التقاطع بينهم يعني

الحتة دش مش فاهمها كويس

canister 11-11-2012 06:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobba (المشاركة 424429)

معلش هتعب حضرتك معايا مؤشر لاست دريم اهميته ايه ؟؟ ونستخدمه منفصل ولا مع مؤشر ZUP

هجاوب عشان خالد يصححلي اللي فهمته برضه

المفروض المؤشر ده هو اللي بيقوم بتوقع نقطتي ال C وال D, يعني مش بطريقة يدوية, هو اللي بيتوقع النقطتين دول هيكونوا فين

وطبعا خالد ضد الفكرة من المؤشر لانه عايزنا نتعلم احنا ازاي نستنتجهم عن طريق فكرنا ورؤيتنا للتشارت, يعني من النهاية احنا اللي نعتمد علي نفسنا وتعلم فن الهارمونيك ومنستخدمش المؤشر

COWBOY 11-11-2012 06:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobba (المشاركة 424429)

مفيش تعب اختى الكريمة .. مؤشر لاست دريم يساعدك فى توقع النماذج .. ما تفعلية بشكل يدوى هو يقوم بنفس الدور .. ويبحث عن النموذج المصمم عليه الشروط :) .. ولكى حرية الاختيار .. اذا اتقنتى توقع النماذج بشكل يدوى .. فليس منه اى فائدة .. اما اذا كنتى تواجهى مشكلة فى استخراج النماذج .. فهو سيساعدك فى استخرج النماذج الغير مكتملة .. والتى تعمل على الدخول من النقطة Cبنسبة 88فايبو والاستوب A والهدف الاول والثانى B و D .. وان شاء الله بعد اتقانك للهارمونيك .. سيكون مؤشر لاست دريم فى سلة المهملات .. :) وتوقع النماذج يكون معتمد على خبرتك واتقانك للهارمونيك ان شاء الله

الساعة الآن 01:30 PM