اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   موضوع مخصص للاسئلة والاستفسارات الخاصة بدورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4 (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34302)

mostafa mosbah 13-06-2014 06:38 PM

رد: موضوع مخصص للاسئلة والاستفسارات الخاصة بدورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4

الله ينور بس فين هو الموضوع

ghazal 13-06-2014 07:51 PM

رد: موضوع مخصص للاسئلة والاستفسارات الخاصة بدورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4

السلام عليكم
استاذ اسلام اتمني تكون بخير
مر شهر وانا سألت حضرتك سؤالين فى الصفحه الى قبل ديه وحضرتك جاوبت على غيري ومجوبتش علي اسألتى - لعل المانع خير
الان بالاضافه للاسئله الى فاتت عندي كمان سؤالين
1- عايز اكتب كود للكسبرت بحيث مثلا فيه صفقه مفتوحه باي مثلا ب 20 لوت عايز اقوله لو الصفقه ديه تحديدا خسرت 4 نقاط افتح صفقه اخري بشروط اخري
يعني عايز اعرف اذاى اكلم الصفقات المفتوحه واخلى الاكسبرت يفهم انا اقصد اى صفقه
2- اذاى احمي الاكسبرت من البروكر - اشفره مثلا اذاى و امنع اى تلاعب فى الاكسبرت او نسخه - هل فى طريقه
فضلا تقبل كل التحيه والتقدير

hre007 10-07-2014 02:41 AM

استاذ اسلام .. السلام عليكم ورحمة الله
انا شفت الدورة حديثا واستفدت من الدروس وجزاك الله كل خير عنا جميعا
لس طلب لو سمحت ولم يذكر في الدورة ..
وهو كيف وضع تاريخ انتهاء لصلاحية الاكسبيرت ؟؟ وكيف نربط الاكسبيرت بحساب معين .. عن طريق رقم الحساب
مشكور مقدما
وتقبل تحياتي

kisssyu 10-07-2014 04:58 PM

1 مرفق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ولكم تحياتي
لدي اكسبرت مرفق لايعمل على ميتاترايدر4 بعد التحديث الاخير الذي طرءبالصوره الصحيحه وهو مهم جدا بالنسبة لي فهل من مبرمج يقوم باصلاحه ليعمل المؤشر بالصوره الصحيحه كما كانت قبل التحديث اكون سعيد وشاكر لكم ومقدر جهودكم وحس تعاونكم معنا

اسلام العوامى 12-07-2014 11:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hre007 (المشاركة 719282)
استاذ اسلام .. السلام عليكم ورحمة الله
انا شفت الدورة حديثا واستفدت من الدروس وجزاك الله كل خير عنا جميعا
لس طلب لو سمحت ولم يذكر في الدورة ..
وهو كيف وضع تاريخ انتهاء لصلاحية الاكسبيرت ؟؟ وكيف نربط الاكسبيرت بحساب معين .. عن طريق رقم الحساب
مشكور مقدما
وتقبل تحياتي

،،،وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،،،

،،،يمكنك استخدام الكود التالى لعمل صلاحية للاكسبيرت،،،

كود:

if (Year() >= 2014 && Month() >= 7 && Day() > 10) {return(0);}

،،،وهذا الكود لربط اكسبيرت بحساب معين،،،

كود:

if (AccountNumber() != 123456) {return(0);}

،،،تحياتى،،،

bachouche lyamine 12-07-2014 12:42 PM

تحياتي
هذا عمل جيد سنحاول صنعها بايدينا
لكن لدي مشكلة اين هو الرابط لتحميل الدروس
جزاك الله خيرا

اسلام العوامى 12-07-2014 03:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bachouche lyamine (المشاركة 720068)
تحياتي
هذا عمل جيد سنحاول صنعها بايدينا
لكن لدي مشكلة اين هو الرابط لتحميل الدروس
جزاك الله خيرا

،،،يمكنك مشاهدة الدروس فى الموضوع على الرابط التالى،،،

دورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4

،،،تحياتى،،،

minismsm 16-07-2014 04:09 AM

مرحبا إسلام ..

أنا كنت استفسرت عن حاجة في موضوع اسأل .. استشير عن الفوركس وحضرتك رديت .. بس تركت لك رد هناك ومردتش .. هو ده الرد :

اخي لم افهم بالضبط SELECT_BY_POS .. يعني الآن تقصد ترتيب الصفقات المفتوحة ؟ .. يعني انا الان نفرض اني فتحت صفقتين .. لو خليت البارامتر SELECT_BY_POS = 1 .. معنى ذلك انه سيتم اختيار الصفقة الي فتحت الاول؟ ممكن توضح اكثر .؟ وهل يتضمن ذلك الصفقات المعلقة ؟؟

وبالنسبة للـ ticket .. هل يتم توليد هذا الرقم عند فتح الصفقة ؟ ولا مثلا اذا وضغت صفقة معلقة .. يتم وضع رقم ticket ايضا قبل ان تفتح وهي لازالت معلقة ؟ ولا بعد ما تفتح الصفقة ؟

شكرا جزيلا :)

اسلام العوامى 16-07-2014 10:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minismsm (المشاركة 721818)
مرحبا إسلام ..

أنا كنت استفسرت عن حاجة في موضوع اسأل .. استشير عن الفوركس وحضرتك رديت .. بس تركت لك رد هناك ومردتش .. هو ده الرد :

اخي لم افهم بالضبط SELECT_BY_POS .. يعني الآن تقصد ترتيب الصفقات المفتوحة ؟ .. يعني انا الان نفرض اني فتحت صفقتين .. لو خليت البارامتر SELECT_BY_POS = 1 .. معنى ذلك انه سيتم اختيار الصفقة الي فتحت الاول؟ ممكن توضح اكثر .؟ وهل يتضمن ذلك الصفقات المعلقة ؟؟

وبالنسبة للـ ticket .. هل يتم توليد هذا الرقم عند فتح الصفقة ؟ ولا مثلا اذا وضغت صفقة معلقة .. يتم وضع رقم ticket ايضا قبل ان تفتح وهي لازالت معلقة ؟ ولا بعد ما تفتح الصفقة ؟

شكرا جزيلا :)

،،،بالضبط اخى الكريم ، الاولى تختار الصفقات بترتيب الفتح والثانية برقم التيكيت الذى يتولد تلقائيا عند تعليق امر او فتح امر مباشر،،،

،،،تحياتى،،،

minismsm 17-07-2014 11:15 PM

استاذ اسلام عندي سؤال .. هو لو انا شغال بطريقة مضاعفات كالتالي .. عامل counter = 0 في الاول .. ومع كل مضاعفة بزود الكاونتر بواحد وبشوف شرط اذا كان يساوي واحد نفذ مضاعفة اولى .. لو 2 نفذ مضاعفة تانية وهكذا .. لو السيرفر قطع اتصال او حدث مشكلة هل الكاونتر بيرجع يتصفر ويعيد من الاول ؟ ؟؟ .. لاني حدث معايا مشكلة زي كده كان في المضاعفة الرابعة .. وبعد الانقطاع .. لقيته رجع للمضاعفة الاولى !!! ايه تفسير ده ؟
مشكلة القطع الي حصلت بقى لقتها في الجورنال كالتالي :
login
login
ping failed
login

انا كنت معلق الاوامر ومكنتش موجود وكانت واصلة للمضاعفة الرابعة ولكا رجعت لقيت لقيته رجع للاولى ولما بصيت ف الجورنال لقيت هذا الكلام ..!

الساعة الآن 02:40 PM