اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   دعوه للمشاركه في صفقة بيع سوينجيه لليورو دولار في حالة التفعيل (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=14698)

د/محمد حسام 17-10-2011 02:25 PM

رد: دعوه للمشاركه في صفقة بيع سوينجيه لليورو دولار في حالة التفعيل

عموما انا حابب اضيف شيء مهم ان لو السعر وصل الي 1.3690 قبل تفعيل الصفقه في وجهة نظري تلغي الصفقه حتي لو وصل للسعر ده بعد كده

nadmondo 17-10-2011 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 217731)
يكفيني مرورك يا غالي في موضوعي

تعيش يا دكتور........بس بعد اذنك حتة مقاوحة صغيرة منى...وهى ان الهبوط لليورو دولار ممكن يصل على المدى الطويل
الى: 1.3380 ومن بعده 1.3250 ولو حصل كده يبقى هيتكل ل 1.20 ................والله اعلم

ملحوظة:انا مبتدىء وارقامى لايؤخذ بها انا بس باخمن تخمين مبتدىء(علشان اشوف تفكيرى مستواه ايه)
............وشكرا على سعة صدركم.........

د/محمد حسام 17-10-2011 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nadmondo (المشاركة 217952)
تعيش يا دكتور........بس بعد اذنك حتة مقاوحة صغيرة منى...وهى ان الهبوط لليورو دولار ممكن يصل على المدى الطويل
الى: 1.3380 ومن بعده 1.3250 ولو حصل كده يبقى هيتكل ل 1.20 ................والله اعلم

ملحوظة:انا مبتدىء وارقامى لايؤخذ بها انا بس باخمن تخمين مبتدىء(علشان اشوف تفكيرى مستواه ايه)
............وشكرا على سعة صدركم.........

يا غالي كلنا لسا بنتعلم وموضوع زي ده بيخليك تسمع اكتر من عشان كلنا نستفيد

alshreef2011 17-10-2011 08:05 PM

الله ينور يادكتور

حاليا اتوقع موفنج 100 على الساعة ممكن يكون عائق للهبوط ولكن لن يوقفه والله اعلم

د/محمد حسام 17-10-2011 08:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshreef2011 (المشاركة 217996)
الله ينور يادكتور

حاليا اتوقع موفنج 100 على الساعة ممكن يكون عائق للهبوط ولكن لن يوقفه والله اعلم

يا باشا انت اللي منور الدنيا كلها
اما بالنسبه لرايي عشان اعتمد الهبوط ده لا بد ان يغلق شمعة 4 ساعات تحت مستوي 1.3685 وبعد كده انا هفكر في البيع

عمر مسلم 17-10-2011 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مسلم (المشاركة 217567)
انا سأبيع إن شاء الله من 3900 و أضع أمر تعزيز معلق بعد مائة نقطة لأني لا أظن أنه قد يصل 1.4000 ، بالتوفيق لنا جميعا إن شاء الله

الحمد لله صفقتي تفعلت ، لكن قفلتها بدري شوية ، الحمد لله على كل حال.

بعيدا عن التحليل الفني ، اسمعوا مني دي:

لو تخيلت نفسي أني صانع السوق و أستطيع التحكم في السعر فلن أسمح لليورو بالوصول إلى 1.4000 ، لماذا : أولا لأنه مستوى نفسي هام جدا و يبعد عنه نقاط قليلة موفينج 200 على اليومي ، يعني هناك الملايين حول العالم ينتظرون بيعه عند هذا المستوى و ساعتها سيكون الاتجاه واضح للقاصي و الداني و لن أستطيع ضرب استوبات كتير ، إذن سأدعه يهبط تدريجيا و يتحير المضاربون الصغار و يشتريه الكتيرون ممن يعتقدون حتمية وصوله إلى موفينج 200 و لكنه يهبط و يهبط ، حتى إذا يئسوا من صعوده و أعدوا العد للهبوط ووضعوا أوامر البيع سأجعله يصعد فجأة ، و يتخطى 1.4000 في ساعات معدودة و اضرب شوية استوبات ، فيتنادي المضاربون في جميع أنحاء العالم لشراء اليورو فهو صاعد لا محالة ألم تروا كيف طار في السماء في لحظات ، حتى إذا تجمع الضحايا المشترون ييخرج رئيس وزراء أسبانيا و يقول أحنا بنضيع يا وديع فيهبط اليورو و نضرب شوية استوبات ، و بعدين يخرج ساركوزي يقول لقينا حل ...................... و هكذا ، اعتقد أنهم يستطيعون في خلال سنة جمع ما يكفي لسداد ديون أوروبا من المضاربين الصغار

أنا بهزر على فكرة

د/محمد حسام 17-10-2011 08:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مسلم (المشاركة 218012)
الحمد لله صفقتي تفعلت ، لكن قفلتها بدري شوية ، الحمد لله على كل حال.

بعيدا عن التحليل الفني ، اسمعوا مني دي:

لو تخيلت نفسي أني صانع السوق و أستطيع التحكم في السعر فلن أسمح لليورو بالوصول إلى 1.4000 ، لماذا : أولا لأنه مستوى نفسي هام جدا و يبعد عنه نقاط قليلة موفينج 200 على اليومي ، يعني هناك الملايين حول العالم ينتظرون بيعه عند هذا المستوى و ساعتها سيكون الاتجاه واضح للقاصي و الداني و لن أستطيع ضرب استوبات كتير ، إذن سأدعه يهبط تدريجيا و يتحير المضاربون الصغار و يشتريه الكتيرون ممن يعتقدون حتمية وصوله إلى موفينج 200 و لكنه يهبط و يهبط ، حتى إذا يئسوا من صعوده و أعدوا العد للهبوط ووضعوا أوامر البيع سأجعله يصعد فجأة ، و يتخطى 1.4000 في ساعات معدودة و اضرب شوية استوبات ، فيتنادي المضاربون في جميع أنحاء العالم لشراء اليورو فهو صاعد لا محالة ألم تروا كيف طار في السماء في لحظات ، حتى إذا تجمع الضحايا المشترون ييخرج رئيس وزراء أسبانيا و يقول أحنا بنضيع يا وديع فيهبط اليورو و نضرب شوية استوبات ، و بعدين يخرج ساركوزي يقول لقينا حل ...................... و هكذا ، اعتقد أنهم يستطيعون في خلال سنة جمع ما يكفي لسداد ديون أوروبا من المضاربين الصغار

أنا بهزر على فكرة

طيب ايه رايك يا غالي في حل تاني غير التحليل الفني عشان نتغدي بيهم قبل ما يتعشوا بينا:D
علي فكره السناريو ده وارد جدا

عمر مسلم 17-10-2011 08:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 218019)
طيب ايه رايك يا غالي في حل تاني غير التحليل الفني عشان نتغدي بيهم قبل ما يتعشوا بينا:D
علي فكره السناريو ده وارد جدا

يا دكتور هناك فعلا نظرية تسمى الاتجاه المخالف ، و هي ان تسير عكس اتجاه الأغلبية ، لكن أنى لك أن تعرف كيف تفكر الأغلبية؟؟؟؟؟؟

alshreef2011 17-10-2011 09:46 PM

رويتى لليورو دولار حاليا

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد لتعليم الفوركس Forex - عرض مشاركة واحدة -

د/محمد حسام 17-10-2011 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 217872)
عموما انا حابب اضيف شيء مهم ان لو السعر وصل الي 1.3690 قبل تفعيل الصفقه في وجهة نظري تلغي الصفقه حتي لو وصل للسعر ده بعد كده

معلش غلطه مطبعيه السعر المقصود هو 1.3590 وليس 1.3690

الساعة الآن 04:31 PM