اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   الريشو Ratio :ما هو كمفهوم بالفوركس و انواعه مع الشرح و الامثلة الفوركسية ...! (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32788)

أمير محمد 05-01-2016 10:38 AM

رد: الريشو Ratio :ما هو كمفهوم بالفوركس و انواعه مع الشرح و الامثلة الفوركسية ...!

شكراً على هذه المعلومة القيمة التي تنفع حتى مع الحياة العامة

BASSEM HASSANI 07-01-2016 03:29 PM

رد: الريشو Ratio :ما هو كمفهوم بالفوركس و انواعه مع الشرح و الامثلة الفوركسية ...!

شكرا أ\نادر على توضيح مصطلح الريشو لأنى أول مرة اسمع عنه ولكن اكتشفت انى كنت عارفه

قبل كدا من خلال إدارة راس المال فى الفوركس وهى على الأقل انه لازم الربح = الخسارة

ولكن علشان تحقق ربح فى السوق لازم يكون هدفك اكبر من أستوبك وممكن يكون الهدف ضعف الاستوب علشان يكون مجمل الصفقات فى النهاية مكسب .

أ.نادر غيث 07-01-2016 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM HASSANI (المشاركة 847205)

شكرا أ\نادر على توضيح مصطلح الريشو لأنى أول مرة اسمع عنه ولكن اكتشفت انى كنت عارفه

قبل كدا من خلال إدارة راس المال فى الفوركس وهى على الأقل انه لازم الربح = الخسارة

ولكن علشان تحقق ربح فى السوق لازم يكون هدفك اكبر من أستوبك وممكن يكون الهدف ضعف الاستوب علشان يكون مجمل الصفقات فى النهاية مكسب .

مساء الخير باسم
تمام كده ، انت ممكن تحقق ارباح حتى لو اشتغلت 1:1
يعني الهدف مساوي لاستوب خصوصاً اذا كنت متمكن من استراتيجية معنية .
لكن بالتأكيد ان العمل بريشو هدف ضعف الاستوب سوف يزيد من احتمالية الارباح على الخسائر ..
تقبل تحيتي

أ.نادر غيث 11-01-2016 10:03 PM

في ملاحظة عايز اضيفها انه في ناس ممكن تعمل بــ ريشو سلبي
و بنفس الوقت تربح و لكن هذا يحتاج لامر قمة في الاحتراف او نسبة خطأ قليلة جداً ..

مثلاً احدهم لا يدخل بالشهر الا اربع صفقات و بنسبة نجاح تتجاوز الــ 90% تقريباً ..
فيدخل بهدف 70 و استوب 100 نقطة ..
فقد يربح ثلاث صفقات بمجموع 210+ نقطة
و يخسر واحدة بقيمة 100- نقطة
فيكون الصافي 110+ نقطة ..

و هنا كما نرى النتيجة النهائية ربح لكن يحتاج كما قلنا لدقة عاااالية
و هذا ليس سهل ابداً بالسوق الا للمحترفين ..
فما بالك اذا كان مبتدأ و يعمل بــ ريشو سلبي يعني الاستوب اكبر من الهدف ..! :)
النتيجة ستكون حتماً مدمرة ..

BASSEM HASSANI 12-01-2016 12:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 848233)
في ملاحظة عايز اضيفها انه في ناس ممكن تعمل بــ ريشو سلبي
و بنفس الوقت تربح و لكن هذا يحتاج لامر قمة في الاحتراف او نسبة خطأ قليلة جداً ..

مثلاً احدهم لا يدخل بالشهر الا اربع صفقات و بنسبة نجاح تتجاوز الــ 90% تقريباً ..
فيدخل بهدف 70 و استوب 100 نقطة ..
فقد يربح ثلاث صفقات بمجموع 210+ نقطة
و يخسر واحدة بقيمة 100- نقطة
فيكون الصافي 110+ نقطة ..

و هنا كما نرى النتيجة النهائية ربح لكن يحتاج كما قلنا لدقة عاااالية
و هذا ليس سهل ابداً بالسوق الا للمحترفين ..
فما بالك اذا كان مبتدأ و يعمل بــ ريشو سلبي يعني الاستوب اكبر من الهدف ..! :)
النتيجة ستكون حتماً مدمرة ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 847273)

مساء الخير باسم
تمام كده ، انت ممكن تحقق ارباح حتى لو اشتغلت 1:1
يعني الهدف مساوي لاستوب خصوصاً اذا كنت متمكن من استراتيجية معنية .
لكن بالتأكيد ان العمل بريشو هدف ضعف الاستوب سوف يزيد من احتمالية الارباح على الخسائر ..
تقبل تحيتي

تمام , , , وشكرا على الملاحظة يا أ\نادر بس بما إننا على قدنا فى الفوركس يبقى نشتغل ب 1:1 او أكتر بحيث نقدر نغطى نسبة الخسارة لو حدث خسارة لبعض الصفقات ,,, لأن الطريقة التانية دى هتبقى خطر جدا على رأس المال بالنسبة ليا .

أ.نادر غيث 12-01-2016 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM HASSANI (المشاركة 848260)

تمام , , , وشكرا على الملاحظة يا أ\نادر بس بما إننا على قدنا فى الفوركس يبقى نشتغل ب 1:1 او أكتر بحيث نقدر نغطى نسبة الخسارة لو حدث خسارة لبعض الصفقات ,,, لأن الطريقة التانية دى هتبقى خطر جدا على رأس المال بالنسبة ليا .

اهلا باسم
اكيد انا لا احث على العمل بريشو ستوب ضعف الهدف
ربما فهمت قصدي بشكل خاطئ بالمشاركة السابقة ..

و لكن المقصود هو شرح ان العمل بستوب ضعف الهدف
يحتاج لدقة كبيرة بالتحليل و هذا واضح انه ليس شيئ سهل ..

تحيتي

Pips Hunter 01-06-2016 10:56 PM

كلام جميل جدا
انا شخصيا ارتاح جدا لريشيو 1:1
واعمل بمخاطرة 2% فى الصفقة الواحدة ،، اما ان تكون 2% ربح او خسارة
الريشيو الآيجابي جيد جدا وممتاز فى حالة وجود اتجاة معين واضح للسوق و ترند ثابت بالتالى تضمن ان هذا الزوج سيسير معك على هذا الآتجاه وتجني منه ما شئت من النقاط
لكنى اعمل بمنطق عصفور فى اليد و Hit and Run خاصة فى اوقات التذبذب وعدم وضوح الرؤية بدل من انتظار اهداف كبيرة والندم عند عودة السعر مرة اخري ويرجع لنقطة الدخول

أ.نادر غيث 01-06-2016 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pips Hunter (المشاركة 872927)
كلام جميل جدا
انا شخصيا ارتاح جدا لريشيو 1:1
واعمل بمخاطرة 2% فى الصفقة الواحدة ،، اما ان تكون 2% ربح او خسارة
الريشيو الآيجابي جيد جدا وممتاز فى حالة وجود اتجاة معين واضح للسوق و ترند ثابت بالتالى تضمن ان هذا الزوج سيسير معك على هذا الآتجاه وتجني منه ما شئت من النقاط
لكنى اعمل بمنطق عصفور فى اليد و Hit and Run خاصة فى اوقات التذبذب وعدم وضوح الرؤية بدل من انتظار اهداف كبيرة والندم عند عودة السعر مرة اخري ويرجع لنقطة الدخول

اهلا و سهلا
تماما ماشي الكلام ..

مش شرط الهدف الكبير يضيع عليك بحالة الارتداد ..
ممكن تكون مقسم عقودك وتغلق بشكل متدرج كل ما تحرك عدد معين من النقاط ..
ممكن تعمل في التريلينج الاستوب اي ملاحقة الربح فلو عكس تكون رابح ..
و الطرق كثيرة الخ..

تقبل تحيتي

Abdulaziz T 05-06-2016 11:31 PM

الله ينور عليك

كلام 100% سليم

أ.نادر غيث 06-06-2016 07:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdulaziz T (المشاركة 873372)
الله ينور عليك

كلام 100% سليم

مسا الفل يا عبد العزيز
يشرفني ان تكون اول مشاركة لك بهذا الموضوع ..

تأكد تماماً ان سر الفوركس هو الادارة المالية ..
و مشرفنا مره اخرى
رمضان كريم

الساعة الآن 02:40 AM