اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه الارباح (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11003)

hussien86 29-08-2011 01:50 AM

رد: استراتيجيه الارباح

اخي شبرا انا معاك ان شاءالله
الان الخط الاخضر والاحمر ماشيين تقريبا في خط توازي علي فريم الربع ساعه... في انتظار تقاطع الخطين ااما من اعلي او اسفل

shobra 29-08-2011 02:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متداول خسران (المشاركة 192402)
أنا أضفت المؤشرات الى ملف الانديكيتور

ولكن بعد فتح القالب نفس المشكله السابقه

الله يعطيك العافيه على تعاونك ومساعدتك لنا

هذه المشكله تحدث معى احيانا بس الظاهر ان هناك مشكله فى برمجه برنامج الميتاتريد العام اصلا
حاول تضيف المؤشرات اكثر من مره واقفل البرنامج وافتحه بردوا اكثر من مره فى اماكنها الصحيه وشوف لو انت ضايف للبرنامج مؤشرات كتيير وملهاش لازمه امسحها علشان البرنامج يخف معاك وان شاء الله تشتغل معاك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 192464)
اخي شبرا انا معاك ان شاءالله
الان الخط الاخضر والاحمر ماشيين تقريبا في خط توازي علي فريم الربع ساعه... في انتظار تقاطع الخطين ااما من اعلي او اسفل

تمام ان شاء الله عند اول تقاطع ابدأ التنفيز ان شاء الله

Ahmed HeLmy 30-08-2011 04:24 AM

إلى الزميل حسين والاستاذ شبرا
متشكر على تعبكم معايا كل حاجة بقت تمام
وكل سنة وحضراتكم طيبين

shobra 30-08-2011 06:44 AM

shobra 03-11-2011 05:38 PM

يا ترى ايه اخبار الناس ايلى جربت

Benisafcom 03-11-2011 05:55 PM

لايك يا اخي شبرا و متابع معك

shobra 03-11-2011 06:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة benisafcom (المشاركة 227991)
لايك يا اخي شبرا و متابع معك

وحشانى لايكاتك ياباشا يشرفنى متابعتك

farok 03-11-2011 06:58 PM

والله يا معلم انا جمعت الاستراتيجيات لكن مجربتهاش كويس !!!
لما الحساب بيكون ديمو الاقى نفسى مسدودة للمتابعة

shobra 03-11-2011 07:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 228026)
والله يا معلم انا جمعت الاستراتيجيات لكن مجربتهاش كويس !!!
لما الحساب بيكون ديمو الاقى نفسى مسدودة للمتابعة

جرب ومش هاتندم

Mr.MahmoudSelem 03-11-2011 08:25 PM

اسلام عليكم . بالتوفيق ياغالى ان شاء الله بس فى استفسارين بعد اذنك هو الاستراتيجيه دى على الباوند فقط ؟ ولو الخط الاحمر قطع الخط الاخضر من اسفل الى اعلى يبقى شراء برضو ؟ والاخضر لو قطع الاحمر من اعلى لاسفل يبقى بيع ولا ايه ؟ معلش ارجو التوضيح وتسجيل متابعه ياريس

shobra 03-11-2011 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.MahmoudSelem (المشاركة 228057)
اسلام عليكم . بالتوفيق ياغالى ان شاء الله بس فى استفسارين بعد اذنك هو الاستراتيجيه دى على الباوند فقط ؟ ولو الخط الاحمر قطع الخط الاخضر من اسفل الى اعلى يبقى شراء برضو ؟ والاخضر لو قطع الاحمر من اعلى لاسفل يبقى بيع ولا ايه ؟ معلش ارجو التوضيح وتسجيل متابعه ياريس

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يشرفنى متابعتك اخى الكريم
الاستراتيجيه شغاله تمام على كل الازواج ان شاء الله ويفضل الزوج ايلى ابريده قليل
تمام لو الخطين قطعو بعض من اسفل لاعلى يبقى شراء والبيع بالعكس على جميع الازواج ان شاء الله

Mr.MahmoudSelem 03-11-2011 09:34 PM

تمام ياباشا ان بس كنت اكتر حاجه عاوز اعرفها ان مش شرط الالتزام بالالون المهم التقاطع من اسفل لاعلى والعكس وانت اكدتلى تمام كده شكرا ليك ياباشا جارى التجربه وللعلم التجربه على حساب حقيقى والله الموفق ان شاء الله

shobra 03-11-2011 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.MahmoudSelem (المشاركة 228088)
تمام ياباشا ان بس كنت اكتر حاجه عاوز اعرفها ان مش شرط الالتزام بالالون المهم التقاطع من اسفل لاعلى والعكس وانت اكدتلى تمام كده شكرا ليك ياباشا جارى التجربه وللعلم التجربه على حساب حقيقى والله الموفق ان شاء الله

استوب استنا عندك احنا متفقناش على كده اوعا تجرب على حساب حقيقى التجربه دايما تكون على حساب ديمو فى الاول علشان تعرف ايه العيوب وايه المزايا بنفسك وكمان لازم الحساب الحقيقى يكون اكبرمن او يساوى 10000$ وحجم لوط الصفقات 10 سنت فقط

وبالنسبه للخطين لو شغلت التمبليت ايلى انا وضعه فى الموضوع يبقى الشراء لما يكون الخط الاخضر من فوق والبيع لما يكون الخط الاخضر من تحت
ولو انت ناوى تشغل المؤشر من غير التمبليت يبقا الشراء هيكون لما يكون الاخط الاحمر من فوق والبيع لما يكون الخط الاحمر من تحت وده لان اعدادات المؤشر الافتراضيه مضبوطه فى الالوان عكس التمبليت
واى استفسار لا تتردد

spedoboy 03-11-2011 11:35 PM

عاش شبرا بيه

shobra 03-11-2011 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spedoboy (المشاركة 228133)
عاش شبرا بيه

عشت اخى ونورت الموضوع

slim-shady 04-11-2011 12:49 AM

اخي شبرا .. هل انت جربتة على الحقيقي ؟؟
وعلى الديمو كم حقق ارباح وكم المدة الي جربت علية ؟؟

shobra 04-11-2011 01:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim-shady (المشاركة 228188)
اخي شبرا .. هل انت جربتة على الحقيقي ؟؟
وعلى الديمو كم حقق ارباح وكم المدة الي جربت علية ؟؟

انا لم اجرب على الحقيقى لان حسابى صغير وده عايز حساب كبير ب10000$ ولاكنى جربتو ديمو وناجح ما شاء الله وبطور فيه كل فتره فلذلك ليس لدى تقرير بنتائج مده كافيه ولاكن لو تحب تتابع النتائج لايف اتبع الرابط فى توقيعى

Mr.MahmoudSelem 04-11-2011 01:21 AM

الاستراتيجيه دى فقط للحسابات 10.000 USD او اكتر حسابات كبيره قوى مش لينا احنا بس ممكن تجربها على الديمو

shobra 04-11-2011 01:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.MahmoudSelem (المشاركة 228201)
الاستراتيجيه دى فقط للحسابات 10.000 USD او اكتر حسابات كبيره قوى مش لينا احنا بس ممكن تجربها على الديمو

يا باشا بس احنا نتأكد من نجاحها لفتره كافيه ويد الله مع الجماعه

أحمد الرويني 04-11-2011 07:00 PM

الله ينور يا شبرا بالتوفيق يا ريس متابعين معك

Benisafcom 04-11-2011 07:43 PM

موفق يا اخي يا شبرا و متابعين معك في الاسبوع المقبل و ان شاء الله نهاية اسبوع موفقة للجميع
وعيد سعيد للجميع مسبقا

slim-shady 04-11-2011 08:42 PM

طيب يا شبرا باشا .. انا بجرب بالاستراتيجية بس لاحظت انو في صفقات حتبقى شغالة ومش حتنتهي ..
يعني انا دخلت شراء على صفقات كان الخطين متقاطعين لاعلى وو اخدت ارباحهم ومية المية .. وبعدها تقاطعوا لاسفل ودخلت صفقات بيع .. وبعدها تقاطعوا الخطوط لاعلى ودخلت شراء .. ولحتى الان الخطين لاعلى يعني شراء .. السؤال : صفقات البيع الي دخلتهم لما كانوا الخطوط متقاطعين لاسفل هيضلهم شغالين ومش هعرف اجيب ارباحهم ؟؟؟

shobra 04-11-2011 09:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 228611)
الله ينور يا شبرا بالتوفيق يا ريس متابعين معك

عليك اخى احمد يشرفنى متابعتك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة benisafcom (المشاركة 228651)
موفق يا اخي يا شبرا و متابعين معك في الاسبوع المقبل و ان شاء الله نهاية اسبوع موفقة للجميع
وعيد سعيد للجميع مسبقا

عيد سعيد علينا جميعا ان شاء الله
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim-shady (المشاركة 228668)
طيب يا شبرا باشا .. انا بجرب بالاستراتيجية بس لاحظت انو في صفقات حتبقى شغالة ومش حتنتهي ..
يعني انا دخلت شراء على صفقات كان الخطين متقاطعين لاعلى وو اخدت ارباحهم ومية المية .. وبعدها تقاطعوا لاسفل ودخلت صفقات بيع .. وبعدها تقاطعوا الخطوط لاعلى ودخلت شراء .. ولحتى الان الخطين لاعلى يعني شراء .. السؤال : صفقات البيع الي دخلتهم لما كانوا الخطوط متقاطعين لاسفل هيضلهم شغالين ومش هعرف اجيب ارباحهم ؟؟؟

من شروط الاستراتيجيه انه عندما يكون اجمالى الصفقات المفتوحه ربح يتم اغلاق جميع الصفقات مره واحده ونبدأ من جديد

slim-shady 04-11-2011 09:35 PM

طيب يا شبرا باشا ..يعطيك العافية يارب ... كيف يكون في اجمالي صفقات رابحة .. اذا كان الاكسبرت بيقفل الصفقات أول بأول ؟؟
ما تقلي انو الاكسبرت مش هيقفل طالما السعر بينزل .. هقلك السعر بيتحرك طول الحياه بتذبذب .. وبسرعة بيضرب ستوب الربح الي الاكسبرت بيحدده ؟

shobra 04-11-2011 10:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim-shady (المشاركة 228678)
طيب يا شبرا باشا ..يعطيك العافية يارب ... كيف يكون في اجمالي صفقات رابحة .. اذا كان الاكسبرت بيقفل الصفقات أول بأول ؟؟
ما تقلي انو الاكسبرت مش هيقفل طالما السعر بينزل .. هقلك السعر بيتحرك طول الحياه بتذبذب .. وبسرعة بيضرب ستوب الربح الي الاكسبرت بيحدده ؟

السعر يمشى فى اتجاهات وطبيعى ان اخر اتجاه للسعر يكون عدد الشموع فيه اكبر من عدد الاتجاه الاخير يعنى لما يكون عدد الصفقات ايلى ماشيه مع الاتجاه اكبر من عدد الصفقات العكسيه اذا سيكون الاجمالى ربح الموضوع بس محتاج متابعه لصيقه للشاشه وفتح صفقات دائم طول ما فى صفقات خسرانه والميزه انك فى التذبذب كسبان وفى الاتجاه الصريح كسبان

shobra 04-11-2011 10:28 PM

فى هذا المثال نفترض ان عدد الشموع فى الاتجاهات الصاعده 150 وعدد الشموع فى الاتجاهات الهابطه 50 فقط يبقى 150- 50 = 100 اتقفل منهم 50 صفقه مع الاهداف الصغيره يبثى باقى 50 صفقه شمعه ساريه مع الاتجاه الاخير اذا اجمالى الصفقات سيكون ربح

mikooo 04-11-2011 10:58 PM

انا مش لا قى الشرح و ملف التمبلت لما بحمله بلقيه فاضى

slim-shady 04-11-2011 11:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 228696)
فى هذا المثال نفترض ان عدد الشموع فى الاتجاهات الصاعده 150 وعدد الشموع فى الاتجاهات الهابطه 50 فقط يبقى 150- 50 = 100 اتقفل منهم 50 صفقه مع الاهداف الصغيره يبثى باقى 50 صفقه شمعه ساريه مع الاتجاه الاخير اذا اجمالى الصفقات سيكون ربح

عفوا منك .. بس انت كدة بتعد الشمعات الهابطة في الاتجاه الصاعد بتعدها ربح .. وهي لاتكون ربح الا اذا جي بعديها شمعات صاعدة اعلى منها ..

او الشمعات الصاعدة في الاتجاه الهابط .. والي انا دخلت عليها بيع .. لازم يجي بعدها شمعات هابطة اقل منها لكي تكون ربح ..

انا بجرب بالاستراتيجية ومشاء الله الارباح كويسة .. بس في عندي صفقتين بيع خسران فيهم نفس السعر الي ربحته !!!

shobra 04-11-2011 11:49 PM

3 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 228701)
انا مش لا قى الشرح و ملف التمبلت لما بحمله بلقيه فاضى

مرحبا اخى اتقضل الشرح موجود فى هذه المشاركه http://www.fx-arabia.com/vb/showpost...3&postcount=14
والمؤشرات والتمبليت والاكسبرت الخاص بجنى الاربح فى المرفقات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim-shady (المشاركة 228702)
عفوا منك .. بس انت كدة بتعد الشمعات الهابطة في الاتجاه الصاعد بتعدها ربح .. وهي لاتكون ربح الا اذا جي بعديها شمعات صاعدة اعلى منها ..

او الشمعات الصاعدة في الاتجاه الهابط .. والي انا دخلت عليها بيع .. لازم يجي بعدها شمعات هابطة اقل منها لكي تكون ربح ..

انا بجرب بالاستراتيجية ومشاء الله الارباح كويسة .. بس في عندي صفقتين بيع خسران فيهم نفس السعر الي ربحته !!!

ماهو علشان كده الاسترتاجيه محتاجه تدريب كويس وكمان انت ممكن تغير فى الاعدادا او فى الفريم او فى اى شىء للابتكار لانى ممكن اكون اعرف معلومه ولم استطيع توصيلها فى الشرح
وكمان انت ممكن ما تستناش لما اجمالى الصفقات يكون كله ربح انت اهم شىء عند رصيد الاكوليتى لو لقيته مثلا زاد 1% من الحساب يبقى كده انت كسبان

mikooo 05-11-2011 12:39 AM

شكرا جدا ليك بس لو ممكن شرح عن طريقة تركيبة على الميتاتريدر و طريقة تشغيله

mikooo 05-11-2011 12:41 AM

و الحساب التجريبى على اى منصه ؟؟؟

shobra 05-11-2011 12:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 228736)
شكرا جدا ليك بس لو ممكن شرح عن طريقة تركيبة على الميتاتريدر و طريقة تشغيله

برجاء قرائه كل مشاركات الموضوع من اوله لانها مليئه تقريبا بكل انواع الاستفسارات وفيها شرح كثير لكيفيه اضافه الملفات الى الميتاتريد وطريقه تشغيلها
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 228737)
و الحساب التجريبى على اى منصه ؟؟؟

بالنسبه للحساب التجريبى تم الغاءه من فتره ولاكن يمكنك المتابعه لنتائج الاستراتيجيه من الرابط الموجود فى توقيعى
او ادخل هذا الرابط http://www.myfxbook.com/widgets/185640/mini.jpg

أحمد الرويني 05-11-2011 01:13 PM

كل عام و أنتم بخير عيد سعيد عليكم جميعاً :)

shobra 05-11-2011 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 228853)
كل عام و أنتم بخير عيد سعيد عليكم جميعاً :)

عيد سعيد على جميع المسلمين ان شاء الله

250 10-11-2011 05:28 PM

شكرا لك

shobra 10-11-2011 06:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 250 (المشاركة 231460)
شكرا لك

الشكر لله
تمنياتى دائم الارباح لك ان شاء الله

الساعة الآن 02:24 PM