اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

مها 19-02-2013 11:44 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 467756)

بالفعل اليورو ابتدي يرتفع قدام اليورو ويبدا المشوار اللي قولناه ان شاء الله :1 (114):

COWBOY 20-02-2013 12:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 467804)
السلام عليكم...
انا متابع الموضوع من يوم ما افتتح...و الحمد لله ...اردت التعريج فقط لكي اقدم الشكر الجزيل لصاحب الموضوع...و المشاركين ...لم اقم باي رد لانو واضح انو صاحب الموضوع ملم بموضوعه بشكل جيد بحيث لم يترك لنا مجال للاضافة.... بمرور الايام لاحظت اني بدات اعتمد على الهارمونيك اكثر فاكثر في تجارتي لانك تحس فعلا انك تتاجر مش تقامر.....عندي ملاحظة بسيطة فقط...اين هي الفرص على نماذج N ..اقصد كسر القمم السابقة او القيعان..هي مش موجودة في هذا الموضوع رغم انها الاكثر تواجدا على الشارت.....
اكرر شكري لاذكى اعضاء المنتدى..و انا سعيد بانضمامك لاسرة fx arabia ...
بالمناسبة هناك نموذج فراشة مكتمل على الاستلرالي دولار.....4ساعات...انا دخلت بيع من 1.0362 و ربنا يوفق ان شاء الله

اهلا بيك يا صديقى .. بالنسبة للنموذج N وهكذا انا اطلقت عليه للتسهيل عليكم .. الان بعد طرح الهارمونيك .. نطلق علية ABCD .... هناك امران .. يجب ان يكونوا واضحين اليك يا صديقى حتى تفهم الفكرة بشكل كامل ..

سأطرح لك مثال بغض النظر عن النسب هو مثال سريع .. حتى تضح لك الرؤيا .. حول طريقة تفكيرى وعملى .. وكيفية تطبيق الهارمونيك بشكل صحيح ... اولا اذا وجدنا النقاط ABC >> وبدأ السعر فى الصعود من C هكذا ..

يبدأ التفكير فى انتظارالسعر .. عند مستوى 88 فايبو مثلا للبيع .. على اساس اننا نعمل على نموذج غير مكتمل .. XABC>> البيع من C والهدف D ولكن السعر صعد وقام بضرب الاستوب A >> افكار الهارمونيك المعتادة والتى نعتمد عليها .. وتاجر عليها الكثيرون ..
وبعد كسر السعر للنقطة A امامك امران .. الاول ان يكون النموذج ABCD او ان يكون النموذج .. نموذج من النماذج المستحدثة التى تكون فيها C اكبر من A كنموذج SHARK مثلا .. وكل ذلك يتم تحديدة بالنسب

المهم انت فكرتك .. الشراء بكسر A اولا سيكون الاستوب بتاعك كبير جدا وهو النقطة B ولاتضمن ان يكمل السعر صعود .. لان سلوكة ممكن يكون بحثا عن ارتفاع بسيط عن A حتى يكون نموذج SHARK كما ذكرت .. اذا العيوب لاتضمن الصعود .. بسبب النماذج الحديثة وايضا كبر الاستوب .. وضيف على ذلك . ان الفكرة هنا خالية من الهارمونيك .. فانت هنا تتعامل مع نموذج سعرى 123 .. وليس abcd لانه خالى من النسب .. المهم كيف انا اتاجر على نموذج ABCD اترك السعر .. يفعل ما يفعل .. واقتنص النموذج N كامل الاضلاع ABCD > هكذا ...

الاستوب والهدف .. يكون معتمد على ما تم طرحة فى السيستم وشروط الدخول المعروفة .. لدى الجميع .. اذا الخلاصة نحن نتاجر على نموذج ABCD الكامل .. والنموذج الوحيد الذى نتاجر علية بشكل غير كامل هو الذى يحتوى على XABC والذى يعبر عنة مؤشر last dream الذى يستخد مة مبتداين الهارمونيك .. وبذلك الشكل نحن نتاجر هارمونيك بشكل صحيح ان شاء الله .. وانتهى وقت استخدام اسامى النماذج MWN فقد كانت للتوضيح .. فقط .. نماذج الهارمونيك معروفة .. لنا الان .. وقد تم طرح الفكرة الاساسية منها .. واى نموذج جديد فقط نطبق علية النسب .. اهم شىء فهم اسلوب الترقيم والفكرة الاساسية .. اتمنى تكون الفكرة واضحة للجميع .. انا طرحتها سابقا .. واعدها مرة اخرى عليكم للفائدة .. ولك جزيل الشكر اخى الكريم على سؤالك واستفسارك وتحت امرك فى اى وقت :)

وارجوا توضيح فرصة نموذج الفراشة على الاسترالى التى تقصدها .. !!!

yasser81 20-02-2013 12:41 AM

1 مرفق
اهلا بيكم... انا فاهمك اخ كوبوي...هو فعلا المتاجرة على كسر الفمم و القيعان.. يخرج نوعا ما عن نطاق الهارمونيك...لكن خليني ارجعك لبدايات موضوعك...اللي كان يتضمن الزيجزاج..و زوايا غان.....على العموم انا اتاجر احيانا فقط على نموذج N لاني ما عندي فكرة واضحة عن مكان الستوب في اغلب الحيان اضعه نصف الضلع السابق اما الهدف فاغلق الجزء الاكبر منها على فيبو 127
فرصة الاسترالي دولار واضحة كالشمس ما عرفت احط الصورة ... و الان مدعومة بشمعة انعكاسية ....هي تصحيح AB عند 88 فيبو

COWBOY 20-02-2013 12:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 467896)
اهلا بيكم... انا فاهمك اخ كوبوي...هو فعلا المتاجرة على كسر الفمم و القيعان.. يخرج نوعا ما عن نطاق الهارمونيك...لكن خليني ارجعك لبدايات موضوعك...اللي كان يتضمن الزيجزاج..و زوايا غان.....على العموم انا اتاجر احيانا فقط على نموذج N لاني ما عندي فكرة واضحة عن مكان الستوب في اغلب الحيان اضعه نصف الضلع السابق اما الهدف فاغلق الجزء الاكبر منها على فيبو 127
فرصة الاسترالي دولار واضحة كالشمس ما عرفت احط الصورة ... و الان مدعومة بشمعة انعكاسية ....هي تصحيح AB عند 88 فيبو

تاجر يا صديقى كما تشاء .. لكن ارجوا ان تعيد قرائة الموضوع ويوجد ملخص له فى الصفحة الاولى اسفل المقدمة .. لان لنا شروط الان نعمل عليها .. تطوير لطريقتنا :) ولكن لا مانع من تجربة ما تشاء .. بس لازم تكون فاهم انت بتعمل اية .. لان لديك نقاط واعتقد انها كثيرة مفتدقها فى طريقة عملنا .. اتمنى لك التوفيق .. وتحت امرك فى اى استفسار :)

مها 20-02-2013 01:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 467896)

معلش هعترض مع حضرتك هو تصحيح B هنا 67% ودي مش بتنطبق علي اي من شروط البترفلاي 78.6 او اي نموذج تاني والله اعلم واستاذ خالد اعلم مني ننتظر رده وراي باقي الزملاء:1 (47):

COWBOY 20-02-2013 01:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها (المشاركة 467913)

معلش هعترض مع حضرتك هو تصحيح B هنا 67% ودي مش بتنطبق علي اي من شروط البترفلاي 78.6 او اي نموذج تاني والله اعلم واستاذ خالد اعلم مني ننتظر رده وراي باقي الزملاء:1 (47):

عندك حق 100 % وطبعا انتى فاهمة انى فاهم دة .. ولدينا سيستم نتاجر بة .. لذا تركت اخى الكريم على راحتة ونصحتة بقرائة الموضوع مرة اخرى .. اما حرية التداول .. دى حاجة ترجع لية :)

canister 20-02-2013 01:29 AM

ازيكم يا شباب, السوق الأسبوع ده واضح انه ممل اوي

أبو ياسر 20-02-2013 01:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 467918)

أخيرا لقيت حاجة أعلق عليها ، مبعملش غير لايكات لأمجد وخالد بقالي اسبوعين :1 (82)::1 (82)::1 (82):

وبما ان السوق ممل كده وباينها سنة دردشة أكتر منها شغل في السوق ، يبقى أنا هعتبر مشاركة مصطفى دي موجه ليا أنا ، وأقوله ربنا يخليك يا درش وطمنا عليك يا باشا من وقت للتاني
:1 (114)::1 (114)::1 (114):

COWBOY 20-02-2013 01:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 467918)

اخبارك اية يا مصطفى .. يارب تكون بخير :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 467922)
أخيرا لقيت حاجة أعلق عليها ، مبعملش غير لايكات لأمجد وخالد بقالي اسبوعين :1 (82)::1 (82)::1 (82):

وبما ان السوق ممل كده وباينها سنة دردشة أكتر منها شغل في السوق ، يبقى أنا هعتبر مشاركة مصطفى دي موجه ليا أنا ، وأقوله ربنا يخليك يا درش وطمنا عليك يا باشا من وقت للتاني
:1 (114)::1 (114)::1 (114):

ههههههههههههه .. واحلى لايك على المشاركة دى .. :1 (87)::1 (87)::1 (87):

yasser81 20-02-2013 02:04 AM

هو نموذج داخل نموذج....النقطة A عندكم تمثل x عندي.... لو لاحظتم انو لكي يصل السعر الى 1.04 فعليه ان يقطع الترند الهابط و هذا ما قد ياخذه الى ابعد من 1.04 .... على العموم انا لا اتاجر بالهرمونيك بمناى عن الجو العام للسوق ... اسعار الذهب في الحضيض..وحديث عن تخفيض سعر فائدة الاسترالي.... لذا ابحث عن اقرب فرص البيع...

الساعة الآن 12:23 AM