اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ▁▂▃▅▆▇★☀ استراتيجيه الأسيوطى على شارت الرينكو .. تحقق لك ربح من 50 الى 200 نقطه يومياً ☀★▇▆▅▃▂▁ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=29471)

Lama-FX 18-04-2013 11:23 AM

رد: ▁▂▃▅▆▇★☀ استراتيجيه الأسيوطى على شارت الرينكو .. تحقق لك ربح من 50 الى 200 نقطه يومياً ☀★▇▆▅▃▂▁

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة idriss5013 (المشاركة 490170)
يعني اخي انت تخليت عن الرنكو ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 490178)
استاذ محمد هل افهم من كلامك انك بطلت تشتغل على الاسيوطي ؟؟
انا لي فترة اتدرب عليها
ايه نصيحتك اكمل ولا اسيبها هي طريقتك وانت ادرى فيها

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490181)
نعم يا اخى لقد تخليت عنه بالتلاته :D

وعليه افضل الصلاه والسلام :)

هذه على الشموع العاديه فقط .. وبالتحليل الكلاسيكى
الرينكو اخد كارت احمر خلاص:1 (45):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490183)
لالالالالالالالالالالالا
اوعى تكمل :1 (53):
انا حاليا بحاول اراسل المشرفين بغلق موضوع استراتيجيه الأسيوطى

يا محمد ارى الموضوع مستمر وما شاء الله بترد على الاسئلة
والاحظ انك لم تضع افكارك وارائك التي اتحفتان بها في الورشة والتي استمرت اكثر من 20 صفحة من المجادلة العقيمة
وان المؤشرات نفايات وانك اكتشفت مش عارف اية وانك كنت نايم وصحيت وانك وانك وانك

لكي تكون منسجم مع نفسك ومع كلامك الذي طرحتة في ورشه الرنكو الخاصة باستاذ وليد
على الاقل اشرح للشباب هنا مساوء هذه الاستراتيجية بشكل خاص والرنكو بشكل عام
كي لا يضيعوا وقتهم ومالهم

وطبعا لتتذكر ما قلت يمكنك قراءة من هنا
- الصفحة 662

وتقبل مروري

abdala 18-04-2013 12:33 PM

رد: ▁▂▃▅▆▇★☀ استراتيجيه الأسيوطى على شارت الرينكو .. تحقق لك ربح من 50 الى 200 نقطه يومياً ☀★▇▆▅▃▂▁

شكرا على هذه التوصيات

MoHaMeD EgY 18-04-2013 02:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 498399)

يا محمد ارى الموضوع مستمر وما شاء الله بترد على الاسئلة
والاحظ انك لم تضع افكارك وارائك التي اتحفتان بها في الورشة والتي استمرت اكثر من 20 صفحة من المجادلة العقيمة
وان المؤشرات نفايات وانك اكتشفت مش عارف اية وانك كنت نايم وصحيت وانك وانك وانك

لكي تكون منسجم مع نفسك ومع كلامك الذي طرحتة في ورشه الرنكو الخاصة باستاذ وليد
على الاقل اشرح للشباب هنا مساوء هذه الاستراتيجية بشكل خاص والرنكو بشكل عام
كي لا يضيعوا وقتهم ومالهم

وطبعا لتتذكر ما قلت يمكنك قراءة من هنا
- الصفحة 662

وتقبل مروري

اهلا يا لاما :)
مش عارف ليه حاسس أنك زعلانه :( .. ياستى فكيها شويا :1 (10): :D
و اعتقد انك حضرتك متابعتيش الحديث كامل .. أو شاكلك لسا واصله :1 (8): :D
يا اخت لاما انا بالفعل تخليت عن الرينكو وقلت انى هراسل المشرفين لكى اغلق الموضوع
ولكن عندما نصحنى أبو يوسف بعدم غلق الموضوع فتراجعت عن فكره الغلق كما هو موضح فى الأقتباس الآتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490643)

يا اخي انت متعرفشي ان في ناس كسبت من الأسيوطي ؟
ولو شافو تحذيرك يمكن يفقدوا ثقتهم في نفسهم ويخسروا , لأنهم شافو صاحب الفكره هو من ينتقدها بعد ثقتهم فيه ؟
تراجعت عن فكره غلق الموضوع مدام فيه ربح للناس .. ولكن كنت اتمنى لهم اكثر :)

:1 (77):

و اختصاراً للوقت والمناقشات والمجادلات .... الخ .. قلت هنا انى اتجهت للتحليل الكلاسيكى من غير ما اضع اى اسباب
وسبب رجوعى لهذا الموضوع هو انى اقوم بالرد على استفسارات الأعضاء فقط
و بالتوفيق لكى أن شاء الله :)

Lama-FX 18-04-2013 03:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 498512)
اهلا يا لاما :)
مش عارف ليه حاسس أنك زعلانه :( .. ياستى فكيها شويا :1 (10): :D
و اعتقد انك حضرتك متابعتيش الحديث كامل .. أو شاكلك لسا واصله :1 (8): :D
يا اخت لاما انا بالفعل تخليت عن الرينكو وقلت انى هراسل المشرفين لكى اغلق الموضوع
ولكن عندما نصحنى أبو يوسف بعدم غلق الموضوع فتراجعت عن فكره الغلق كما هو موضح فى الأقتباس الآتى

و اختصاراً للوقت والمناقشات والمجادلات .... الخ .. قلت هنا انى اتجهت للتحليل الكلاسيكى من غير ما اضع اى اسباب
وسبب رجوعى لهذا الموضوع هو انى اقوم بالرد على استفسارات الأعضاء فقط
و بالتوفيق لكى أن شاء الله :)

انا مش زعلانه
عدم مشاركتي بالنقاش الذي دار لا يعني اني لم اتابعة كله

كل الموضوع كيف ترد على استفسارات الاعضاء وتعطي رائيك في شيء انت لا تؤمن به
انت قلت منذو قليل (انى اتجهت للتحليل الكلاسيكى من غير ما اضع اى اسباب)

الا تعتقد الاشخاص الذين يثقون بك وبطريقتك لهم عليك حق ان يعرفوا والا انت لا تمانع ان يتضرر الناس. هل انت تساعد الناس الطيبة الموجودة في هذه الورشة عندما لا تطرح ما قلتة عن الرنكو وعن هذه الاستراتيجية تحديدا في ورشة الاستاذ وليد
وعلى فكرة ياريت تكفي الاقتباسات وتضع انت رديت على ابو يوسف والاعضاء باي طريقة

عزيزي محمد
يوجد تناقض كبير في الامور. كلامك لايشبه تصرفاتك وافعالك مغايرة لقناعاتك

اتمنى لك نهار جيد

MoHaMeD EgY 18-04-2013 05:13 PM

عشان محدش يتوه بينا .. واختصاراً للوقت :1 (104):
اللى عايز يعرف لاما تقصد آيه أو بتتكلم عن آيه!
يقرأ من بدايه الصفحه 662 فى موضوع الرينكو الرئيسى
:1 (24):

MemO_KinG 18-04-2013 05:52 PM

محمد....
انا لى سنة و نص بخترع فى المجال ده
حاولت اخترع مع الرينكو بس ماقدرتش اكمل
فى نقطة انا مش قادر افهمها الرينكو بيرسم نفسه بشكل متناسق و جميل و لما اسيبه مفتوح على الشارت فترة مش بيكون بنفس التناسق
مجرد ما اقفل الشارت و افتحه الاقيه رجع يتناسق لوحده و دى نقطة خلتنى ابتعدت تماماً عن نظام تحليلى زى ده

سؤالى ليك
باختصار ما وجهة نظرك عن الرينكو؟
و شكراً

MemO_KinG 18-04-2013 05:59 PM

على فكرة انا لسه قارى اللى كتبهولك استاذ وليد
--------------------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz
جميل و عارف انا اتابعك
من اجل التريند الي راسمه و لو كانت طريقتك مفيهاش هذا الترند كنت خاصمتك
ههههه
اصلي عاشق للترندات و اكره المؤشرات هههه
موفق
-------------------------------

لو قلتلك تصدق بإيه انا دلوقتى ارتحت مش هاتصدقنى
لأن ما يقوله استاذ وليد انا بحاول اكذب نفسى من سنة لحد اللحظة دى عشان يقينى مايؤمنش بحاجة زى كده

تعرف انا عندى فولدرات فيها آلاف المؤشرات
جربتها كلها
مش هاتصدق انا بستخدم ايه فيهم

مؤشر بيلون الشارت كل اربع ساعات او حسب الوقت اللى بحدده يعنى مالوش اى علاقة بتحليل الشارت اساسا
و اكبر ارباح عملتها فعلا بالتحليل الكلاسيكى على عملة الاسترالى دولار فقط

و كل مرة احاول استكشف سر من وراء المؤشرات و لكنها تفشل فى النهاية
دلوقتى انا اخبار و بعض الصفقات بدخلها لما السوق بينهار او بيطير لفوق

اتمنى لو تضيف ايميلى MRLive1@ymail.com ممكن يبقى بيننا مناقشات اكتر حول هذا الموضوع و نقدر نوصل للناس حاجة صحيحة

MoHaMeD EgY 18-04-2013 07:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MemO_KinG (المشاركة 498607)
محمد....
انا لى سنة و نص بخترع فى المجال ده
حاولت اخترع مع الرينكو بس ماقدرتش اكمل
فى نقطة انا مش قادر افهمها الرينكو بيرسم نفسه بشكل متناسق و جميل و لما اسيبه مفتوح على الشارت فترة مش بيكون بنفس التناسق
مجرد ما اقفل الشارت و افتحه الاقيه رجع يتناسق لوحده و دى نقطة خلتنى ابتعدت تماماً عن نظام تحليلى زى ده

سؤالى ليك
باختصار ما وجهة نظرك عن الرينكو؟
و شكراً

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MemO_KinG (المشاركة 498611)
على فكرة انا لسه قارى اللى كتبهولك استاذ وليد
--------------------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz
جميل و عارف انا اتابعك
من اجل التريند الي راسمه و لو كانت طريقتك مفيهاش هذا الترند كنت خاصمتك
ههههه
اصلي عاشق للترندات و اكره المؤشرات هههه
موفق
-------------------------------

لو قلتلك تصدق بإيه انا دلوقتى ارتحت مش هاتصدقنى
لأن ما يقوله استاذ وليد انا بحاول اكذب نفسى من سنة لحد اللحظة دى عشان يقينى مايؤمنش بحاجة زى كده

تعرف انا عندى فولدرات فيها آلاف المؤشرات
جربتها كلها
مش هاتصدق انا بستخدم ايه فيهم

مؤشر بيلون الشارت كل اربع ساعات او حسب الوقت اللى بحدده يعنى مالوش اى علاقة بتحليل الشارت اساسا
و اكبر ارباح عملتها فعلا بالتحليل الكلاسيكى على عملة الاسترالى دولار فقط

و كل مرة احاول استكشف سر من وراء المؤشرات و لكنها تفشل فى النهاية
دلوقتى انا اخبار و بعض الصفقات بدخلها لما السوق بينهار او بيطير لفوق

اتمنى لو تضيف ايميلى MRLive1@ymail.com ممكن يبقى بيننا مناقشات اكتر حول هذا الموضوع و نقدر نوصل للناس حاجة صحيحة

اسعدنى كثيراً تواجدك اخى محمد :1 (77):
وبالنسبه للرينكو فهو شارت للمتابعه فقط وليس للمتاجره يعنى لو انت عايز تشوف السعر بيتحرك فى صعود مستمر ولا هبوط مستمر او اتذبذب .. فهذا هيكون من خلال الرينكو فقط ( وانا لا أفعل ذلك )
ودا اللى انا فشلت انى اوصله للناس فى موضوع الرينكو :(
انا نفسى اعرف هما شايفين كلمه فوركس ازاى ؟!!!

نصيحه لكل المبتدئين وأنا أولكم
ياريت نفهم أن تجاره العملات هى تجاره مش مجرد لعبه .. يعنى مينفعش تشوف السعر اتحرك 20 او 30 نقطه لفوق فتدخل شراء ولو اتحرك 20 او 30 نقطه لأسفل فتدخل بيع .. ومينفعش تستنى اشاره من مؤشر معين عشان يعطيك نقطه دخول .. لأن المؤشرات كلها مبنيه على معادله معينه من صاحب المؤشر
كدا يبقى انت رايح مع الرايح وجاى مع الجاى من غير ماتعرف سبب التحرك
اذا عتمدت على هذا فى الفوركس.. يبقى انت كدا بتلعب بالشارت وبتاجر بالحظ .. يا صابت يا خابت .. و لا يصح ان تقول انك متاجر عملات :1 (53):

تجاره العملات هى تجاره لها اسس وقواعد و علم .. لازم تبقى عارف تحليل تحرك كل نقطه فى السوق .. ولازم تعرف تحلل سبب الصعود والهبوط .. ولازم تبقى عارف امتى السعر هيتحرك ومتى يتذبذب .. كل هذا لكى تستحق كلمه متاجر عملات

هسألك سؤال بسيط ياللى بتاجر بالمؤشرات :1 (24):
لو فيه حد سألك من خارج عالم الفوركس .. يعنى مثلاً اخوك , اختك , والدك , والدتك أو حد من قرايبك أو صاحبك
.. الخ
وسألك وقالك آيه اخبار احوال الدولار أو اليورو فى المستقبل أو ماهى الدول المرشحه للخروج من عملة اليورو ؟ ولماذا ؟ .. الخ
هل هيكون ردك من خلال المؤشرات ؟!!!! .. بالتأكيد لا

هل رأيت محللين الأقتصاد يتاجرون ويحللون بالمؤشرات ؟ :1 (83):
هل رأيت د-أسامه يتاجر ويحلل بالمؤشرات ؟ .. هل رأيت عمالقة التحليل مثل احمد صلاح وابو بشار وابو ياسر و ابرهيم ( النسر الذهبى ) و وائل و خالد (كاوبوى) .. الخ يتاجررون ويحللون بالمؤشرات ؟
حاول أن تتابع أى ورشه من ورش التحليل الرسميه فى المنتدى ( وانصحكم بورشه اليورو دولار ) وركزوا فى كيفيه تحليل حركه السعر من
عمالقةالتحليل
هتشوفوا الناس بتتوقع الصعود والهبوط والتذبذب كمان !!!:1 (13): .. ولو السعر عكس عليهم بيعرفوا سبب الأنعكاس .. لأن السوق مش بيتحرك عشوائى :1 (53):

انا الآن بفضل الله اتجهت الى التحليل الفنى وتحليل الأخبار والتقارير الأقتصاديه أول بأول .. واصبحت اتابع احاديث رؤساء البنوك المركزيه و وزراء المال ...الخ
والحمد لله بزيد خبره يوم بعد يوم
وكان ليا دور بسيط جداً فى التحليل فى ورش العملات :)

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات الباوند دولار GBPUSD
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات الباوند دولار GBPUSD

لا اقول او ادعى لنفسى انى اصبحت خبير .. بالعكس انا مبتدأ ومازلت كل يوم باتعلم و أكتسب شئ جديد
يكفينى انى بدأت امشى فى الطريق الصحيح
و هذه الأستراتيجيه هى كانت بدايتى .. وأى حد بيغلط لما يتعلم شئ جديد :(
عشان كدا أنا هصحح غلطى وهراسل المشرفين بغلق الموضوع
تحياتى لكم جميعاً :)

Mohamed_Amr 18-04-2013 08:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 498679)
ا
هل رأيت د-أسامه يتاجر ويحلل بالمؤشرات ؟ .. هل رأيت عمالقة التحليل مثل احمد صلاح وابو بشار وابو ياسر و ابرهيم ( النسر الذهبى ) و وائل و خالد (كاوبوى) .. الخ يتاجررون ويحللون بالمؤشرات ؟
حاول أن تتابع أى ورشه من ورش التحليل الرسميه فى المنتدى ( وانصحكم بورشه اليورو دولار ) وركزوا فى كيفيه تحليل حركه السعر من
عمالقةالتحليل
هتشوفوا الناس بتتوقع الصعود والهبوط والتذبذب كمان !!!:1 (13): .. ولو السعر عكس عليهم بيعرفوا سبب الأنعكاس .. لأن السوق مش بيتحرك عشوائى :1 (53):

سؤال اخى محمد هو التحليل الفنى والكلاسيكى مبنى على ايه؟؟؟؟؟؟
ومين اللى قال ان عمالقه التحليل اللى ذكرتهم مش بيستخدموا المؤشرات؟؟؟؟
وربنا يوفقك ياغالى

emad_1398 18-04-2013 08:47 PM

ايه يا اخونا انتم محسسني ان الراجل كفر بالفوركس و انتم بتحاولو ترجعوه هو كان عنده الشجاعة الادبية الكافية انه يرجع عن استراتيجية هو اللي عملها بغض النظر عن تجميع المؤشرات من كذا مصدر و شايف ان التحليل الكلاسيكي هو مربط الفرس و ده انا معاه فيه تماما التحليل الكلاسيكي هو الطريقة الوحيدة لدخول الصفقة من اولها و المؤشر هو رد فعل لحركة السوق و كل الاستراتيجيات ناجحة طالما اللي شغال عليها بيتقنها كويس و شغال بيها هي فقط دون تشتيت لنفسه عموما يا محمد ربنا يوفقك

الساعة الآن 07:44 PM