اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

COWBOY 25-02-2013 02:58 AM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

GBP\JPY
نموذج ABCD
مستوى141.33
اول مستوى صحيح للنموذج وكما نرى كم التذبذب الذى يتعرض هنا متوافق مع البيفوت الشهرى
فى حالة كسر 142.71 .. يدفع الزوج نحو 144.70
اما فى حالة كسر النموذج يذهب الى 139.55 ان شاء الله

مها 25-02-2013 04:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 470368)
GBP\JPY
نموذج ABCD
مستوى141.33
اول مستوى صحيح للنموذج وكما نرى كم التذبذب الذى يتعرض هنا متوافق مع البيفوت الشهرى
فى حالة كسر 142.71 .. يدفع الزوج نحو 144.70
اما فى حالة كسر النموذج يذهب الى 139.55 ان شاء الله

تحليل رائع استاذ خالد بس ايه راي حضرتك لو عامل نموذج شاذ Nen Star او CYPHER
انا مش قوية اوي في النماذج دي لسة عيني مش واخدة عليها كويس :1 (47):

COWBOY 25-02-2013 08:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها (المشاركة 470385)

تمام يا مها ... والنسب صحيحة جدا

عمتا نموذج ABCD جزء من اى نموذج مكتمل .. ودة انا وضحتة قبل كدة .. علشان كدة انا غالبا مش بتكلم عن الشكل النهائى للنموذج الا لما يكسر B .. ياريت تكون الفكرة واضحة ليكى

qnet_mansoura 25-02-2013 08:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها (المشاركة 470385)

تحليل اكثر من رائع و ملاحظه جميله جدااااااا و هوا من 14070 تديلوا قوه لحد 149 كمان و لكن الين يستعيد زكرياته التاريخيه فى 2010 و اكيد استاذ خالد فاهمنى ناخد بالنا من 9270 للين ممكن يطير 400 نقطه نزول فى شمعه واحده و هتحقق اهداف خياليه دا بالنسبه للنظره الهابطه اما عن النظره الصاعد فهو فى الحد العلوى للبرايس اكشن و لو اخترق و اغلاق فوق يبقى المجنون ال 165 محطته بعد ال150 اما بالنسبه للباوند فا استاذنا العزيز زاد فيه و قال فيه ما هوا ممكن و لكن نحذر جميعا من الاغلاق الشهرى فى زوج حاسيس انو مهمل مع انو فى خير كتير الاسبوع دا اليورو ين الى 114 خلال اسبوعين باذن الله يعنى 1000 نقطه دى كانت نظره عامله على السوق و سريعه انا للاسف بره البيت فا مش عارف اتكلم معاكوا بالشارتات
بالنسبه للاستاذ خالد انا بس كنت حابب نزود على harmonic قشور من اليوت عن الموجات و التصحيح و النسب تكون مناسبه جدا لاحظت ان حضرتك واخد من جان 22.5 و من اليوت موجات والف و دعوم و مقاومات وضاح عطار و كمان اشارات دخول مشاء الله تلمبت متميز و استراتجيه اكتر من ممتازه

((( محطات اليورو ين 12150 و 12280 و 11850 )))) تلك المحطات المبدائيه
دا لو مش قصر رقبتنا و كل على ربنا بالتوفيق جميعا

bobba 25-02-2013 08:39 AM

مجهود اكثر من رائع وتحليلات اروع بالتوفيق للجميع

Amjad Shadid 25-02-2013 11:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 470211)

نظرة اكثر من رائعة يا استاذنا :)

أهلا استاذ جو

بحمد الله التوقعات طانت صحيحة لحد الان ، هبط الباوند الى النقطة 1.506 اي بفارق عشر نقاط عن التوقع وارتفع اكثر من 80 نقطة حد الان

منورنا دايما واهلا وسهلاً

Amjad Shadid 25-02-2013 11:40 AM

استاذ خالد الباوند يحاول التعافي ، وبحمد الله احترم توقعاتي ، وقبل قليل صدر التصريح التالي :

في أعقاب انزلاقه قرابة المنطقة السعرية1.5070 إثر خفض وكالة موديز التصنيف الائتماني للمملكة المتحدة من المستوى AAA يوم الجمعة الماضي، تمكن الاسترليني من شحذ قواه من جديد خلال تعاملات أسيا اليوم الاثنين ليتخطي المقاومة 1.5100 مقابل الدولار الأمريكي.

جدير بالذكر أن المستشار البريطاني أوسبورن قد أدلى بتصريحات له في عطلة نهاية الأسبوع مؤكداً من خلالها على أن المملكة المتحدة تبذل قصارى جهدها للسير قدماً في طريق النمو، وأشار أوسبورن بأن التراجع الملحوظ الذي يشهده الاسترليني لن يكون سوى أمر مؤقت.

ومن المنظور الفني ، يشهد زوج الـ GBP/USD تداولاً في الوقت الراهن عند المستوى 1.5136 بارتفاع بلغت نسبته 0.38% مقابل سعره الافتتاحي. ومع استمرار تراجع زوج العملات فإنه قد يختبر الدعم 1.5075 ( أدنى مستوياته خلال تعاملات أسيا) ليستهدف بعدها المستوى النفسي 1.5000.

أما عن سيناريو الصعود، فعند تمكن الزوج المقاومة 1.5235 ( أدنى مستوياته في 2012) فإن ذلك قد يفسح أمامه المجال لاختبار المقاومة التالية 1.5550 ( أعلى نقطة له في 15 فبراير).

بحمد الله المحاربين كانو على تماس مع ذلك قبل ان يصدر بساعات ، واتوقع ان الدوائر الاقتصادية والمالية بدأت تشعر بالضيق من هبوط الباوند ، وان استكمل هبوطه فلن يتجاوز 1.500 بكثير ، ولكن ليس هذا الاسبوع وقد تكون النقاط الحالية هي اخر ما سنراه من هبوط الباوند

تحياتي

Amjad Shadid 25-02-2013 11:42 AM

تمكن الدولار الاسترالي من التراجع عما تكبده من خسائر في أعقاب صدور بيانات مؤشر PMI الأولية الصينية والتي جاءت دون التوقعات في فبراير مما دفع الزوج للهبوط قرابة المستوى 1.0260.

جدير بالذكر أن الزوج قد استأنف تراجعه ليواجه الدعم الأساسي 1.0220/30، ومع كون الاسترالي أقل عرضة للاضطراب في مواجهة الين الياباني لكن مع استمرار برنانك في طبع المزيد من الدولار الأمريكي فإن تأثير ذلك على الدولار الاسترالي سيظل قائماً. ليقترن المشهد بحالة الترقب من قبل المستثمرين بسوق العملات لما ستئول إليه نتائج اجتماع البنك الاحتياطي الاسترالي والمزمع صدورها خلال الأسبوع المقبل ، الأمر الذي قد يعرقل بدروه مسيرة ارتفاع زوج الـ AUD/USDإلى المنطقة السعرية 1.0380/1.0400 وذلك وفقاً لسيان كالو الخبير الاستراتيجي للعملات بـ Westpac.

هذا ويتم التداول على زوج الـ AUD/USD في الوقت الراهن عند المستوى 1.0284 بتراجع بلغت نسبته 0.20% مقابل سعره الافتتاحي. ومع استمرار هبوط الزوج فإنه قد يستهدف الدعم 1.0270 (أدنى مستوياته في 22 فبراير) يليه الدعم 1.0223 ( أدنى نقطة سجلها الزوج في 21 فبراير).
أما عن سيناريو الصعود، ففي حالة تمكن زوج العملات من اختراق المقاومة 1.0327 ( المتوسط المتحرك لإغلاق 200 يوم) فإن ذلك قد يمهد الطريق أمامه لاستهداف المقاومة 1.0350 ( أعلى مستوياته في إطار زمني مدته ساعة وأدنى مستوياته أيضاً في 20 فبراير).

مها 25-02-2013 02:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 470452)
تمكن الدولار الاسترالي من التراجع عما تكبده من خسائر في أعقاب صدور بيانات مؤشر PMI الأولية الصينية والتي جاءت دون التوقعات في فبراير مما دفع الزوج للهبوط قرابة المستوى 1.0260.

جدير بالذكر أن الزوج قد استأنف تراجعه ليواجه الدعم الأساسي 1.0220/30، ومع كون الاسترالي أقل عرضة للاضطراب في مواجهة الين الياباني لكن مع استمرار برنانك في طبع المزيد من الدولار الأمريكي فإن تأثير ذلك على الدولار الاسترالي سيظل قائماً. ليقترن المشهد بحالة الترقب من قبل المستثمرين بسوق العملات لما ستئول إليه نتائج اجتماع البنك الاحتياطي الاسترالي والمزمع صدورها خلال الأسبوع المقبل ، الأمر الذي قد يعرقل بدروه مسيرة ارتفاع زوج الـ AUD/USDإلى المنطقة السعرية 1.0380/1.0400 وذلك وفقاً لسيان كالو الخبير الاستراتيجي للعملات بـ Westpac.

هذا ويتم التداول على زوج الـ AUD/USD في الوقت الراهن عند المستوى 1.0284 بتراجع بلغت نسبته 0.20% مقابل سعره الافتتاحي. ومع استمرار هبوط الزوج فإنه قد يستهدف الدعم 1.0270 (أدنى مستوياته في 22 فبراير) يليه الدعم 1.0223 ( أدنى نقطة سجلها الزوج في 21 فبراير).
أما عن سيناريو الصعود، ففي حالة تمكن زوج العملات من اختراق المقاومة 1.0327 ( المتوسط المتحرك لإغلاق 200 يوم) فإن ذلك قد يمهد الطريق أمامه لاستهداف المقاومة 1.0350 ( أعلى مستوياته في إطار زمني مدته ساعة وأدنى مستوياته أيضاً في 20 فبراير).

تقاريرك ممتازة كتير استاذ امجد صباح الخير :1 (114): واليورو حقق فعلا 1.3250 ودلوقتي شغل في مستوياتها:1 (44):

مها 25-02-2013 02:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 470405)

تمام يا مها ... والنسب صحيحة جدا

عمتا نموذج ABCD جزء من اى نموذج مكتمل .. ودة انا وضحتة قبل كدة .. علشان كدة انا غالبا مش بتكلم عن الشكل النهائى للنموذج الا لما يكسر B .. ياريت تكون الفكرة واضحة ليكى

مستر خالد الفكرة واضحة تمام بس انا قولت اجرب اشوف شوفت نموذج بشكل صح ولا لا حضرتك طبعا علمتنا ان الهارمونيك نماذج متداخلة و نموذج ABCD نموذج متداخل من اي نموذج تاني وزي ما حضرتك وضحت وربنا يخليك لينا ونتعبك شوية كمان :1 (52):
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qnet_mansoura (المشاركة 470407)
تحليل اكثر من رائع و ملاحظه جميله جدااااااا و هوا من 14070 تديلوا قوه لحد 149 كمان و لكن الين يستعيد زكرياته التاريخيه فى 2010 و اكيد استاذ خالد فاهمنى ناخد بالنا من 9270 للين ممكن يطير 400 نقطه نزول فى شمعه واحده و هتحقق اهداف خياليه دا بالنسبه للنظره الهابطه اما عن النظره الصاعد فهو فى الحد العلوى للبرايس اكشن و لو اخترق و اغلاق فوق يبقى المجنون ال 165 محطته بعد ال150 اما بالنسبه للباوند فا استاذنا العزيز زاد فيه و قال فيه ما هوا ممكن و لكن نحذر جميعا من الاغلاق الشهرى فى زوج حاسيس انو مهمل مع انو فى خير كتير الاسبوع دا اليورو ين الى 114 خلال اسبوعين باذن الله يعنى 1000 نقطه دى كانت نظره عامله على السوق و سريعه انا للاسف بره البيت فا مش عارف اتكلم معاكوا بالشارتات
بالنسبه للاستاذ خالد انا بس كنت حابب نزود على harmonic قشور من اليوت عن الموجات و التصحيح و النسب تكون مناسبه جدا لاحظت ان حضرتك واخد من جان 22.5 و من اليوت موجات والف و دعوم و مقاومات وضاح عطار و كمان اشارات دخول مشاء الله تلمبت متميز و استراتجيه اكتر من ممتازه

((( محطات اليورو ين 12150 و 12280 و 11850 )))) تلك المحطات المبدائيه
دا لو مش قصر رقبتنا و كل على ربنا بالتوفيق جميعا

ميرسي شكرا ليك كتير بس السوق دلوقتي في تخبط كتير خلينا دايما نمشي خطوة خطوة مش نسبق الاحداث والاهداف اللي حطتها بعيدة شوية وممكن تحصل بس الواحد بطل يبص كدة للسوق ونمشي خطوة خطوة احسن وميرسي تاني مرة لحضرتك:1 (114):

الساعة الآن 03:15 PM