اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   █ ▓ ▒ ░ توصيات د/ رأفت بالفيبوناتشى ░ ▒ ▓ █ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19542)

Pips Hunter 26-04-2012 10:00 PM

رد: █ ▓ ▒ ░ توصيات د/ رأفت بالفيبوناتشى ░ ▒ ▓ █

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 319770)
أزيلوا من أدمغتكم نظرية المؤامرة ،حجم تداول الورشة ككل ،لن يصل عشر تجارة مستثمرين كبار ،أعرف رجلا يستثمر يوميا ملاييين الدولارات فأين نحن من هاؤلاء
نربح 20 ،60دولار و نقول تنبهت لنا البنوك و الشركات و البنوك المركزية ومكافحة غسيل الاموال هههههههههههه

مش ده المقصود
احنا كلنا زي ما احنا عارفين مش بنتاجر مباشرة مع البنوك لآن اى حساب ECN الى هو بيتعامل فعلا مع البنك و يبيع ويشتري ليك فى كل الشركات مش اقل من 25 الف دولار ، احنا كلنا مع ماركت ميكرز يعني خسارتنا هو ربحهم و ربحنا هو خسارتهم يعني احنا فعليا ولا بنشتري ولا بنبيع حاجة احنا تقريبا زي الى بيراهن على ارقام بالتالى مالناش اى تأثير نهائي على السوق احنا خارج اللعبة و بنتفرج ونراهن من بعيد .
ف الى محيرني و الى ناس كتير بتكلم عليه هل شركات الماركت ميكرز الى احنا معاها دي ليها اتفاقات و الاعيب خفية مع حيتان السوق الكبار الى بيحركو السوق بجد ؟
مثلا كل الماركت ميكرز لقو ان 90% من عملائهم بايعين اليورو مثلا هل بيتفقو مع الحيتان دي تشتري و تبقا ضدنا احنا بالتالى السعر يطلع ويطلع و الماركت ميكرز يبلعونا و الخساير تبقي بالنسبة بينهم وبين الحيتان الى ساعدتهم على كده ؟

م.جوزيف ايهاب 26-04-2012 10:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pips Hunter (المشاركة 319783)
مش ده المقصود
احنا كلنا زي ما احنا عارفين مش بنتاجر مباشرة مع البنوك لآن اى حساب ECN الى هو بيتعامل فعلا مع البنك و يبيع ويشتري ليك فى كل الشركات مش اقل من 25 الف دولار ، احنا كلنا مع ماركت ميكرز يعني خسارتنا هو ربحهم و ربحنا هو خسارتهم يعني احنا فعليا ولا بنشتري ولا بنبيع حاجة احنا تقريبا زي الى بيراهن على ارقام بالتالى مالناش اى تأثير نهائي على السوق احنا خارج اللعبة و بنتفرج ونراهن من بعيد .
ف الى محيرني و الى ناس كتير بتكلم عليه هل شركات الماركت ميكرز الى احنا معاها دي ليها اتفاقات و الاعيب خفية مع حيتان السوق الكبار الى بيحركو السوق بجد ؟
مثلا كل الماركت ميكرز لقو ان 90% من عملائهم بايعين اليورو مثلا هل بيتفقو مع الحيتان دي تشتري و تبقا ضدنا احنا بالتالى السعر يطلع ويطلع و الماركت ميكرز يبلعونا و الخساير تبقي بالنسبة بينهم وبين الحيتان الى ساعدتهم على كده ؟

لا اظن كده خالص
انت بتتكلم علي سوق حجم تداوله فوق 2 تريليون دولار يوميا
الكلام ده هقولك بيحصل في البورصات المحلية

bary_3 26-04-2012 10:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph.ehab (المشاركة 319773)

صمت مش صمت هتدفع رسم الدخول
ولا عشان الوزير يعني ؟؟!!

لا لا فقط كان عندي ضيوف فأحييهم ثم أرجع للورشة ،أتيهم بواجب الضيافة ثم أرجع للورشة ،أخشى أن تسبب لي الورشة مشاكل مع الزوار ، أو سأكتب على بابي الزيارة يوم السبت و الأحد
ههههههههههههههههههههه

م.جوزيف ايهاب 26-04-2012 10:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 319794)

لا لا فقط كان عندي ضيوف فأحييهم ثم أرجع للورشة ،أتيهم بواجب الضيافة ثم أرجع للورشة ،أخشى أن تسبب لي الورشة مشاكل مع الزوار ، أو سأكتب على بابي الزيارة يوم السبت و الأحد
ههههههههههههههههههههه

صدقني ولا حتي سبت وأحد :D
خلينا هنا حتي في الاجازات

bary_3 26-04-2012 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pips Hunter (المشاركة 319783)
مش ده المقصود

محال أن تنصب عليك الشركة بهذ الطريقة
أنظر معي
نحن الأن في الورشة ،مع شركة وساطة واحدة ؟؟؟؟؟
طبعا لا
الذين مع شركة واحدة كم رأس مالهم ؟؟ وكم حجم تداولهم؟؟؟؟
أظن جلنا يتاجر بمبالغ صغيرة جدا ،أحينا تعطيها شركات الوساطة عبارة عن بونصات و جوائز:1 (64):
من يتاجر بأكثر من 10000قليل جدا

إذا كيف يكون النصب من الشركات النصابة

_ التماطل في سحب المبالغ المالية
_إعادة التسعير االمكررة حيث يصعب اغلاق الصفقات يدويا
_ التلاعب بالاسبريد
وهكذا

raafat_193 26-04-2012 10:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph.ehab (المشاركة 319785)

لا اظن كده خالص
انت بتتكلم علي سوق حجم تداوله فوق 2 تريليون دولار يوميا
الكلام ده هقولك بيحصل في البورصات المحلية

ماهو احسبها ياجو انا قلت لو فكرين الخبر بتاع الاعانات سالب والتانى ايجابى فاكر وارجع وشوف كنت بكتب لبارى وحصل فعلا يبقه المفروض اليورو ينزل ليه الصعود ده . تعرف بقه الخوف لو بكرة الناس تشترى وتلاقية نزل

م.جوزيف ايهاب 26-04-2012 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 319800)

ماهو احسبها ياجو انا قلت لو فكرين الخبر بتاع الاعانات سالب والتانى ايجابى فاكر وارجع وشوف كنت بكتب لبارى وحصل فعلا يبقه المفروض اليورو ينزل ليه الصعود ده . تعرف بقه الخوف لو بكرة الناس تشترى وتلاقية نزل

فهمت قصدك يا كبير

raafat_193 26-04-2012 10:23 PM

ايوه انا فى شركة ECN بتفرق بس فى الاسبريد قليل قوى

raafat_193 26-04-2012 10:33 PM

وبعدين فى حاجة اهى الناس الجديدة تستفيد خبر البطالة اسبوعى فا مش قوى علشان ينزل اليورو اما الخبر بتاع المنازل قوى جدا جدا ليه لان معنى كده فى تصاريح بالبناء صدرت والمنازل بنيت وبتتباع واللى هيشتروها حيشترو موبليات واجهزة معمرة يعنى الخلاصة فى حركة اموال دايرة والكل مستقر يقوم لما يجى الخبر ايجابى الدولار يهبط ياسلام ياسلام

م.جوزيف ايهاب 26-04-2012 10:43 PM

ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــوق ممــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل

الساعة الآن 11:55 PM