اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

احمد ابوالمجد 14-01-2013 09:31 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 449258)

هذه النسبه نادرا ما تستخدم ,,
عمتا هيا يتوضح مقدار المخاطر بالنسبه للرافعه الماليه
بمعنى ان هناك علاقه عكسيه مابين المارجن وهذه النسبه
بمعنى انك لما تجد هذه النسبه كبيره تعرف ان مبلغ المارجن قليل وبالتالى هذا يعنى ان المتاجر يدخل برفعه ماليه كبيره 1/400 مثلا
ولو استخدم 1/1000 ستجد النسبه اكبر مثلا 50000 % ...
هكذا

بالتوفيق ولو لم يتضح لك اى شىء انا موجود وف الخدمه :)

شكرا استاذ احمد
وضحت الصوره
جزاك الله خيرا وبارك الله وفيك

احمد صلاح 15-01-2013 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 449263)
شكرا لك استاذ احمد صلاح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ابوالمجد (المشاركة 449317)
شكرا استاذ احمد
وضحت الصوره
جزاك الله خيرا وبارك الله وفيك

لا شكر على واجبى اخوتى ,,
وان واجه اى منكم استفسار لا اتأخر عليكم

بالتوفيق لكم :)

petersimon 15-01-2013 01:35 AM

مساء الخير

عندى سؤالين :

الأول : هل يمكننى المتاجرة بعملة البلد ال بورصتها شغالة فقط ولا فى أى وقت ؟ يعنى مثلاً هل ينفع أشترى أو أبيع دولار قبل فترة أمريكا ما تبدأ ؟

الثانى : فى حال ما اذا توفيت لا قدر الله ما هو وضع حسابى مع الشركة التى أضارب معها ولتكن مثلاً FXDD ؟

شكراً لكم

م.جمانه 15-01-2013 02:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 449445)
مساء الخير

عندى سؤالين :

الأول : هل يمكننى المتاجرة بعملة البلد ال بورصتها شغالة فقط ولا فى أى وقت ؟ يعنى مثلاً هل ينفع أشترى أو أبيع دولار قبل فترة أمريكا ما تبدأ ؟

الثانى : فى حال ما اذا توفيت لا قدر الله ما هو وضع حسابى مع الشركة التى أضارب معها ولتكن مثلاً FXDD ؟

شكراً لكم

ردا على سؤالك أخي
اسواق العملات تعمل كل العملات 24ساعه خمس ايام بالاسبوع من يوم الاثنين الى يوم الجمعه
اي لا يشترط عمل فتره امريكا حتى تستطيع المتاجره بالدولار

لا قدر الله في حال حدوث ذلك كآي حساب في البنوك او اي مشروع تحول للورثه

egyption 15-01-2013 02:39 AM

Benisafcom

احمد صلاح

بارك الله فيكم ورزقكم الجنة مهما قلت مش هقدر اوافيكم حقكم

الله يبارك لكم ويزيدكم علم وتواضع

انا عندى كمان استفسار وان شاء الله يكون اخر استفسار ليا

دلوقتى السعر بيكون طالع شوية ونازل شوية يعنى يكون طالع ونلاقيه نزل يعمل اعادة اختبار

ازاى اعرف ان الموجة دى بتاعت اعادة الاختبار وممكن يرجع تانى

وازاى اعرف ان الموجة دى موجة مثلا هابطة مش اعادة اختبار

لانى نفسى اعرف امتى يكون فى اعادة اختبار وامتى يكون موجة عادية هيستمر فيها فترة لانى مشتت

لانى اوقات ادخل صفقة والاقى السعر مشى عكسها اصبر عليها الاقى السعر رجع ومشى تانى فى الاتجاه اللى دخلت فيه

rtkwar 15-01-2013 07:43 AM

عندى سؤال بسيط انا شفت الشرح بتاع الترندات والدعوم والمقاومة وتقريبا بدأت افهم بس عندى سؤال
لو لقيت الترند فى فريم D1 صاعد ولقيت الترند فى فريم الW1 هابط امشى مع مين فيهم الدايلى ولا الويكلى؟

Creep.Foxy 15-01-2013 08:31 AM

اقتباس:

عندى سؤال بسيط انا شفت الشرح بتاع الترندات والدعوم والمقاومة وتقريبا بدأت افهم بس عندى سؤال
لو لقيت الترند فى فريم D1 صاعد ولقيت الترند فى فريم الW1 هابط امشى مع مين فيهم الدايلى ولا الويكلى؟
انا جديد فى الفوركس وهجاوبك على اد معلوماتي .. ولو فيها حد غلط يصححهالى

فى الغالب بيكون الاتجاه العام هو D1 ولكن يجب ان تأخذ فى عين الاعتبار المستوى الهابط اللى في W1 بقاله اد ايه على الحال ده

مثلا ً : ممكن يكون الاتجاه العام صاعد .. ولكن فى اخر 6 شهور الاتجاه هابط .. اذن تقوم العملية على اساس الاتجاه الهابط لانك بتاخد الاتجاه العام الجديد نسبيا فى خلال سنة ماضية مثلاً او 6 شهور

Creep.Foxy 15-01-2013 08:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyption (المشاركة 449479)
Benisafcom

احمد صلاح

بارك الله فيكم ورزقكم الجنة مهما قلت مش هقدر اوافيكم حقكم

الله يبارك لكم ويزيدكم علم وتواضع

انا عندى كمان استفسار وان شاء الله يكون اخر استفسار ليا

دلوقتى السعر بيكون طالع شوية ونازل شوية يعنى يكون طالع ونلاقيه نزل يعمل اعادة اختبار

ازاى اعرف ان الموجة دى بتاعت اعادة الاختبار وممكن يرجع تانى

وازاى اعرف ان الموجة دى موجة مثلا هابطة مش اعادة اختبار

لانى نفسى اعرف امتى يكون فى اعادة اختبار وامتى يكون موجة عادية هيستمر فيها فترة لانى مشتت

لانى اوقات ادخل صفقة والاقى السعر مشى عكسها اصبر عليها الاقى السعر رجع ومشى تانى فى الاتجاه اللى دخلت فيه

اخي العزيز .. الدخول بيبقى بعد اعادة الاختبار فى كسر تريند قوي ومستوى فايبوناتشي قوي .. ومن الطبيعي ان تكون هناك شموع صاعدة وهابطة فى كل الحالات ان كان الاتجاه صاعد او هابط فشمعة الليموزين غالباً ما تحدث فى حالات الاخبار القوية فى التحليل الاساسي فمن الطبيعي ان يكون هناك بعذ التذبذب فى السوق حتى لو كنت متأكد من الصعود او الهبوط

وبالتوفيق بإذن الله

rtkwar 15-01-2013 01:08 PM

اقتباس:

انا جديد فى الفوركس وهجاوبك على اد معلوماتي .. ولو فيها حد غلط يصححهالى

فى الغالب بيكون الاتجاه العام هو D1 ولكن يجب ان تأخذ فى عين الاعتبار المستوى الهابط اللى في W1 بقاله اد ايه على الحال ده

مثلا ً : ممكن يكون الاتجاه العام صاعد .. ولكن فى اخر 6 شهور الاتجاه هابط .. اذن تقوم العملية على اساس الاتجاه الهابط لانك بتاخد الاتجاه العام الجديد نسبيا فى خلال سنة ماضية مثلاً او 6 شهور

ممكن مزيد من التوضيح هو الاتجاه الهابط فى w1 بقاله من يوم 7 شهر 5 سنة 2011

petersimon 15-01-2013 04:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jomana (المشاركة 449454)

ردا على سؤالك أخي
اسواق العملات تعمل كل العملات 24ساعه خمس ايام بالاسبوع من يوم الاثنين الى يوم الجمعه
اي لا يشترط عمل فتره امريكا حتى تستطيع المتاجره بالدولار

لا قدر الله في حال حدوث ذلك كآي حساب في البنوك او اي مشروع تحول للورثه

شكراً جزيلاً

الساعة الآن 02:23 AM