اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

shady hamza 11-09-2013 08:24 PM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

تانى جزء فى الشرح وهو اصعب وارخم جزء ربنا يجعله سهل ان شاء الله

وبصراحة الجزء ده انا مفهمتهوش الا بعد نساعدة من بعض الاخوة فى الموضوع هنا وبالورقة والقلم هتسهل الموضوع كتير

بعد خلاص ما ظبطنا وعرفنا اللوت و كده احنا بنشتغل مثلا صفقة الساعة 10 وصفقة الساعة 4 العصر

نيجى بقى اللى بنعمله فى الاربع حسابات دول نعملهم فى حساب واحد فقط

يعنى اول يوم هندخل

حساب رقم 1 شراء لوت 10 سنت
حساب رقم 2 شراء لوت 10 سنت
حساب رقم 3 بيع لوت 10 سنت
حساب رقم 4 بيع لوت 10 سنت

كده يبقى احنا دخلين هيدج يبقى كده ملوش لازمة ندخل احنا نشوف الاكونت اللى كسب وتانى يوم نبتديه من الاول وباقى الاكونتات نضاعفها معفات نصفيه

يعنى مثلا نفترض الحساب رقم 1 كسب يبقى تانى يوم ندخل كده

حساب رقم 1 شراء لوت 10 سنت

حساب رقم 2شراء لوت 15 سنت
حساب رقم 3 بيع لوت 15 سنت
حساب رقم 4 بيع لوت 15 سنت

يعنى المجموع كده ( 25 سنت شراء - 30 سنت بيع ) = يعنى الساعة 10 الصبح ندخل صفقة بيع ( لوت 5 سنت ) اللى هو الفرق بينهم

كذلك فى صفقة الساعة 4 نطبق نفس الحكاية

يستحسن فى هذه الطريقة الا يكون السبريد اكتر من نقطة

اخر حاجة لزيادة الامان الحكاية دى بدل ما نعملها مرة نعملها مرتين يعنى

ندخل صفقة الساعة 7 صباحا ومعاها الصفقة 2 الظهر مثلا
وبعدين ندخل صفقة الساعة 10 صباحا ومعاها صفقة الساعة 4 الظهر

ياريت يكون فى تباعد للفترات بين الصفقات
ادارة راس المال 10 سنت لكل 2000 دولار وممكن كمان لكل 1500 دولار كويس جدا
اى استفسار انا حاضر واتمنى تكون وضححت

ibrahimt 11-09-2013 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 532348)
السلام عليكم
رمضان كريم عليكم جميعا وشكرا اسلام على مجهودك معنا
سؤال بسيط بس فى الاضافة الجديدة اللى ذكرتها اللى هى يتزود الامان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minismsm http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
اخي اسلام ياريت تقولنا الإضافة الآمنة الي حضرتك قلت عليها الخاصة بالطريقة الثانية ؟

اهلا بك ياغالى . اذا فهمت الطريقه جيدا . فالاضافه هى انك تركب فترتين على بعض يعنى مثلا لو انتى بتشتغل على توقيت الساعه 10 صباحه و5 مساء ضيف فترتين تانى فى الحاله دى شبه المستحيل ان يتكرر ما حدث امس فى اليوم او غدا . يعنى امان فوق ما تتصور .

-----------------------------------------
هى الفكرة جت فى بالى وانا كنت ناوى اعملها فعلا بس هل انت رايك انه لما اعملها هل مثلا اذا كانت الفترتين الاولى ليهم مثلا 2000 دولار
هل لما اضيف الفترتين التانيين الجدد هل اضيف 2000 دولار كمان ولا بنفس الرصيد عادى

أخي شادي
الإضافة الامنة الخاصة بالطريقة الثانية ان تضيف فترتين كما هو مذكور في مشاركتك أعلاه. ومجموعهم عبارة عن اربع اوقات.
وسؤالي انا ماذا ستكون النتائج لو عملنا علي ثلاث اوقات بدلا من اربعة، ماهي رد الرياضيات والاحتمالات في هذا الوضع؟؟

shady hamza 11-09-2013 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahimt (المشاركة 552385)
أخي شادي
الإضافة الامنة الخاصة بالطريقة الثانية ان تضيف فترتين كما هو مذكور في مشاركتك أعلاه. ومجموعهم عبارة عن اربع اوقات.
وسؤالي انا ماذا ستكون النتائج لو عملنا علي ثلاث اوقات بدلا من اربعة، ماهي رد الرياضيات والاحتمالات في هذا الوضع؟؟

تمام بس هيبقى اللوت كام فى الفترة التالتة وهل كده انت شايف ان الامان زاد ام لا لانى مش عارف صراحة
بس دلوقتى صفقة الصبح بلوت 10 سنت مثلا وصفقة بليل الضغف يعنى 20 سنت
لو خلينا فى فترة ثالثتة هتبقى لوت كام ولو الصفقة التانية كسبت ايه العمل ولو خسرت ايه العمل فى حاجات كتيرة مش فاهمها
ياريت اذا عندك تصور تشرحها بالتتفصيل بعد اذنك

Badr 11-09-2013 10:38 PM

شادي ممكن توضح الجتة دى

نيجى بقى لاهم حاجه . انا شرحت الطريقه بمثال لاربع اشخاص . انتى بقى تعمل اللى بيعملوه الاربع اشخاص على حسابك انتى . تتعامل بالاربع حسابت فى حساب واحد .. هتقلى كدا هيدج ايوه هيدج بس خليك ذكى مش تفتح اربع صفقات فى نفس الوقت وتخسر اسبريد يعنى لو عندك مثلا صفقتين بيع بلوت 80 سنت وصفقتين شراء بلوت 30 سنت . تبقى تفتح صفقه بيع بلوت 50 سنت . كانك بالزبط فتحت بيع ب80 وشراء ب30

shady hamza 12-09-2013 04:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badr (المشاركة 552439)
شادي ممكن توضح الجتة دى

نيجى بقى لاهم حاجه . انا شرحت الطريقه بمثال لاربع اشخاص . انتى بقى تعمل اللى بيعملوه الاربع اشخاص على حسابك انتى . تتعامل بالاربع حسابت فى حساب واحد .. هتقلى كدا هيدج ايوه هيدج بس خليك ذكى مش تفتح اربع صفقات فى نفس الوقت وتخسر اسبريد يعنى لو عندك مثلا صفقتين بيع بلوت 80 سنت وصفقتين شراء بلوت 30 سنت . تبقى تفتح صفقه بيع بلوت 50 سنت . كانك بالزبط فتحت بيع ب80 وشراء ب30

اطلع على المشاركة دى ولو مفهمتهاش قولى انا تحت امرك

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

ميني هامور 13-09-2013 10:43 AM

الحمد لله انا قريت الموضوع بالكامل
الطريقة الاولى سهلة الفهم وسوف اجربها و نشوف النتائج

الطريقة الثانية مش عاوزة تدخل راسي مش عارف ليه

عموما اللي فهمته منها التالي

انك تختار فترتين في اليوم بيكون بينهم وقت كافي مثلا 10ص و 5م

وتفتح بكل فترة صفقتين

الفترة الاولى
شراء
بيع

الفترة الثانية
بيع
بيع

اللي يخسر اضاعفه ثاني يوم مضاعافات نصفية

اللي يكسب اضاعفه بنفس اليوم مضاعفات نصفيه

الاسئلة كالتالي :

1- كيف حددنا نوع الصفقات يعني ازاي احدد انه ( شراء - بيع - بيع - بيع ) وليه مش عكس كدة.
2- ليه ادخل بصفقتين ما انا ادخل بصفقة واحدة في الفترة.
3- الطريقة فيها هدج ولا بيتهيألي لان شراء بيع بالفترة الصباحبة ده هدج ومفهمتش موضوع ( 7 سنت بيع و 5 شراء ) يبقى الصفقة ( 2 سنت بيع ) ازاي حددنا حجم الصفقة هنا.

وشكرا للجميع مجهود رائع جدا...

Badr 13-09-2013 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 552518)

بصراحة مش واضحة

shady hamza 13-09-2013 02:58 PM

ألسلام عليكم
زى ما كتبت وقلتلكم يا جماعة عشان تفهموا النقطة دى لازم تحسبوها ب ورقة ووقلم واشتغلوا على الطريقة مثلا يومين او تلاتة وانتوا هتفهموها
لو انا هدخل مثلا السااعة 10 صفقتين واحدة بيع وواحدة شرا
البيع ب لوت 80 سنت - الشراء لوت 50 سنت
لما نيجى ندخل الصفقتين ندخلها ازاى
عندنا ( بيع 80 سنت ) -- ( شراء 50 سنت ) = 30 سنت بيع

shady hamza 13-09-2013 03:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميني هامور (المشاركة 552863)
الحمد لله انا قريت الموضوع بالكامل
الطريقة الاولى سهلة الفهم وسوف اجربها و نشوف النتائج

الطريقة الثانية مش عاوزة تدخل راسي مش عارف ليه

عموما اللي فهمته منها التالي

انك تختار فترتين في اليوم بيكون بينهم وقت كافي مثلا 10ص و 5م

وتفتح بكل فترة صفقتين

الفترة الاولى
شراء
بيع

الفترة الثانية
بيع
بيع

اللي يخسر اضاعفه ثاني يوم مضاعافات نصفية

اللي يكسب اضاعفه بنفس اليوم مضاعفات نصفيه

الاسئلة كالتالي :

1- كيف حددنا نوع الصفقات يعني ازاي احدد انه ( شراء - بيع - بيع - بيع ) وليه مش عكس كدة.
2- ليه ادخل بصفقتين ما انا ادخل بصفقة واحدة في الفترة.
3- الطريقة فيها هدج ولا بيتهيألي لان شراء بيع بالفترة الصباحبة ده هدج ومفهمتش موضوع ( 7 سنت بيع و 5 شراء ) يبقى الصفقة ( 2 سنت بيع ) ازاي حددنا حجم الصفقة هنا.

وشكرا للجميع مجهود رائع جدا...

اولا الطريقة التانية نسبة امانها اعلى كتير ومن وجهة نظرى ان ارباحها احسن والله اعلم
فى حاجات انت فاهمهاا غلط فى الطريقة التانية ياريت تقرا الشرح تانى بتاع اسلام بتركيز ولو مش واضحة اقرا الشرح بتاعى هتلاقى اخر صفحتين هنا فى الموضوع

forexone 14-09-2013 04:11 PM

السلام عليكم اخي شادي انا الحمد الله فهمة الطريقة التانية بشكل كبير لكن عندي استفسار وحيد لم افهموه انت قلت انب الحساب الي بكسب الصبح يدجل بلوت مضاعف في المساء طيب ماشي طيب لو الحساب خسر في المساء يجب المضاعفة في اليوم الثاتي صحيح طيب السؤال متى يكون الدجول على هذا الحساب في الصبح ولا في نفس وقت خسرة الحساب يعني في المساء وهل نضاعف الوت في اول مرة ربح ثم نضاعف مضاعفة نصفية بعد اول مرة خسارة وشكرا للك

الساعة الآن 12:12 PM