اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

saad said 29-01-2013 12:49 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

السلام عليكم
استاذي عايز اعرف موشر الزبزبه البولنجر افضل الفريمات الي الشتغل عليها واحط مستوى كام

COWBOY 29-01-2013 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امين الدقاق (المشاركة 457260)
اشكرك يالغالى على تعبك هالبرنامج عندى ولاسف معلوماته غير صحيحة وما بعرف ليه

لية غير دقيقة !! هو حاليا التوقيت اتغير للتوقيت الشتوى ضيف ساعة على كل افتتاح .. حسب توقيت مصر ..
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 457277)
عندى سؤال انا بقالى 4 ايام مش عارف ادخل اى عملية على زوج USD/CAD وزوج EUR/USD
هل ده عادى ولا ايه؟ والسبب انه فى ترند صاعد فيهم بس السعر ضرب فى خط المقاومة هل لازم قعد مستنى بقى لحد ماينزل لنقطة دعم تانى عشان ادخل حتى لو الموضوع قعد اسبوع؟
وبصراحة قولت ادخل اجرب على زوجGBP/USD
ودى صورة ياريت تقولونى اذا كان دخولى مناسب واذا كان الستوب والليمت مناسب ولا ايه

يا غالى باختصار اذا كان الترند صاعد على فريم بقوة انظر للفريم الاقل وخد فرص فى نفس الاتجاة .. حتى تسير مع الترند العام الكبير ... واذا السعر وصل لقمة او قاع على الفريم الكبير اذا انتظر الحركة القادمة .. بمعنى لمس دعم مثلا .. يبقى تنتظر دليل على الصعود او الهبوط .. وخذ مثال على ذلك بالشموع لو تعمل على فريم ديلى مثلا انتظر الشموع تغلق اعلى او اسفل النقطة القوية حتى تحدد هذا ارتداد او كسر وبناء على ذلك .. تحدد صفقتك على الفريم الاقل .. اما الاسترلينى دخولك متاخر جدا .. وسؤالى لك حتى تسفيد لماذا دخلت من تلك النقطة وعلى ماذا اعتمدت فى تحديد الهدف والاستوب !!
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امين الدقاق (المشاركة 457294)
هل هناك شرط عند سحب الارباح من شركة wwm مهما كان رصيد فتح الحساب لو كا 100$ هل هناك اى شروط؟؟؟؟؟؟؟؟

لايوجد شروط على السحب فى الشركات المحترمة الا لو فى بونص مضاف على الحساب فله شروط .. بعدد عقود معينة .. اما لو اردت مزيد من الاستفسارات حول الشركة اطلع على الرابط التالى
http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19048
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyption (المشاركة 457372)
انا عندى استفسار غبى شوية بس مهم بالنسبة لى

اوقات بفتح الشارت على زوجين او تلاته وبلاقى فرص على الديمو وبدخل عليها والحمد لله بتبرح

واوقات تانية بفتح الشارت على نفس الازواج بحس ان السعر متذبذب مفيش دعوم ولا مقاومات قوية الواحد يدخل منها او مش بلاقى المكان الكويس اللى ادخل منه الصفقة

بيبقى السعر عايم شمعة صاعدة وشمعة هابطة فبكون محتار ومش بعرف ادخل فى اى اتجاه وعشان كدا مش بدخل هل دا عادى وبيحصل معاكم ولا بيحصل معايا انا بس ؟؟؟

هل صادفتكم قبل كدا انكم تفتحوا اكتر من زوج متلاقوش فرص مأكدة للدخول ولا ايه انا حاسس انى بيحصل لى فقدان ذاكرة شوية وبعدها ترجع الذاكرة الاقى الشارت كله فرص حلوة

الامر يا غالى معتمد على خبرتك الشخصية فى التحليل ثم نفسيتك كمتاجر ثم .. حال الماركت
خبرتك فى التحليل وهى معرفتك بالكلاسيكى مثلا او اى اداة عند توافر شروطها تدخل الصفقات .. اما نفسيتك كمتاجر .. وهى الفرق بين الديمو والحقيقى .. الفرص تصبح امامك كثيرة على الديمو .. لانك لن تخسر شىء اما على الحقيقى .. تراجع نفسك مليون مرة حتى تتاكد من نجاح الصفقة ... ثم حال الماركت عود نفسك ان يكون لك اسلوب تحليل تتدخل فقط عند توافر الشروط .. وايام كثيرة يكون الماركت قليل السيولة ومذبذب .. لذا انت تحتاج الى ترتيب اوراقك واختيار نوع تحليل وتتعلمة وتفهمة وتتقنة وبعد ذلك تتاجر كما ذكرت لك عند توافر الشروط

COWBOY 29-01-2013 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saad said (المشاركة 457380)
السلام عليكم
استاذي عايز اعرف موشر الزبزبه البولنجر افضل الفريمات الي الشتغل عليها واحط مستوى كام

كلما كبر الفريم كلما قل التذبذب .. اما اختيار الفريم للعمل بالبولنجر .. صعب العمل بة بشكل منفصل الا لو كان جزء من استراتيجية او تحليل معين يا غالى .. ومن هذا التحليل او الاستراتيجية .. سيكون واضح لك فريم العمل المتبع .. مثل هذا الموضوع مثلا الخاص باخى جوزيف

http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19285

IamMrForex 29-01-2013 06:05 PM

شكرا دكتور اسامة انا في سؤال عندي ما هي افضل الستراتيجيات والطرق لتحديد نقطة االدخول للصفقة.

rtkwar 29-01-2013 09:07 PM

اقتباس:

يا غالى باختصار اذا كان الترند صاعد على فريم بقوة انظر للفريم الاقل وخد فرص فى نفس الاتجاة .. حتى تسير مع الترند العام الكبير ... واذا السعر وصل لقمة او قاع على الفريم الكبير اذا انتظر الحركة القادمة .. بمعنى لمس دعم مثلا .. يبقى تنتظر دليل على الصعود او الهبوط .. وخذ مثال على ذلك بالشموع لو تعمل على فريم ديلى مثلا انتظر الشموع تغلق اعلى او اسفل النقطة القوية حتى تحدد هذا ارتداد او كسر وبناء على ذلك .. تحدد صفقتك على الفريم الاقل .. اما الاسترلينى دخولك متاخر جدا .. وسؤالى لك حتى تسفيد لماذا دخلت من تلك النقطة وعلى ماذا اعتمدت فى تحديد الهدف والاستوب !!
ممكن المزيد من التوضيح

ودخلت شراء على اساس ان فى ترند هابط +ان السعر وصل لخط مقاومة كما بالصورة

وبعدين هو انا هفضل طول عمرى ملزق فى الدعوم والمقاومة انا من بقالى شهر كده وانا تعبان مع الموضوع ده
ونزلت شرح الدعوم والمقاومة بتاع 2010 و2012 وحاولت حتى اشغل دماغى فى الموضوع بس دايما الموتور بيتحرق والاسلاك تضرب وبيجينى فقدان فى الذاكرة الاسبوع اللى فات بس نسيت اسمى ولقيت نفسى ناسى كل اللى اتعلمته من كتر اللخبطة
يعنى مثلا ساعات ادخل على فريم ملاقيش نقط دعم او مقاومة واضحة
وساعات الاقى نقط مقاومة بس وساعات ممكن الاقى دعم واحد بس او مقاومة واحدة بس
وساعات الاقى نقط السعر بيطلع عندها تانى مع انه مبيبقاش فى قاع واضح ااقدر اقول عليه انه نقطة دعم وساعات بتبقى النقط دى ورا بعض
وساعات الاقى 3 خطوط دعم فوق بعض او 3 خطوط مقاومة تحت بعض مبقاش عارف هعتمد على مين فيهم فى تحديد الستوب او التيك بروفت
وساعات مبقاش عارف هل اعتمد على الدعوم والمقاومات على فريم الاربع ساعات ولا ياترى ممكن تتكسر وتطلع او تنزل للدعوم والمقاومات اللى على فريم الدايلى
وساعات كتير اوى بس اللى انا ذكرته ده اهم الساعات
وساعات مبقاش عارف انا مين
وساعات السنونو تخبطوا عربية فى ميدان التحرير
وساعات ساعات احب عمرى واعشق الحاجات
اه يانى

COWBOY 30-01-2013 01:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 457638)
ممكن المزيد من التوضيح

وبعدين هو انا هفضل طول عمرى ملزق فى الدعوم والمقاومة انا من بقالى شهر كده وانا تعبان مع الموضوع ده
ونزلت شرح الدعوم والمقاومة بتاع 2010 و2012 وحاولت حتى اشغل دماغى فى الموضوع بس دايما الموتور بيتحرق والاسلاك تضرب وبيجينى فقدان فى الذاكرة الاسبوع اللى فات بس نسيت اسمى ولقيت نفسى ناسى كل اللى اتعلمته من كتر اللخبطة
وساعات الاقى نقط السعر بيطلع عندها تانى مع انه مبيبقاش فى قاع واضح ااقدر اقول عليه انه نقطة دعم وساعات بتبقى النقط دى ورا بعض
وساعات الاقى 3 خطوط دعم فوق بعض او 3 خطوط مقاومة تحت بعض مبقاش عارف هعتمد على مين فيهم فى تحديد الستوب او التيك بروفت
وساعات مبقاش عارف هل اعتمد على الدعوم والمقاومات على فريم الاربع ساعات ولا ياترى ممكن تتكسر وتطلع او تنزل للدعوم والمقاومات اللى على فريم الدايلى
اه يانى

بالصبر يا صديقى كل شىء يكون سهل ان شاء الله .. الجميع مر بتلك المرحلة .. اولا الترند والدعم والمقاومة مش كفاية كدة انت لسة لم تتقن الكلاسيك تحتاج الى الفايبو والموفنج ونماذج الشموع مثلا لدعم نقاط دخولك وتفلتر اتجاهك . ثانيا انت مش منظم نفسك بمعنى .. مفروض تبقى عارف انت هتشتغل ازاى فى شباب بيحب الترند المكسور مثلا .. يبقى كل الفرص اللى بيدخلها الترند يكون فيها مكسور .. وفى شباب بيحب يتاجر مع الترند او مع الاتجاة بشكل عام .. والاتنين كلاسيكى وصح جدا الفارق اختيار الفرص الصحيحة .. وعلشان تقدر تفرق ازاى السعر هيحترم المقاومة او الترند .. دة محتاج خبرة ومتابعة وتعلم اكثر واكثر ودائما الفريم الاكبر هو اللى لية الكلمة الاولى والاخيرة .. ونصيحة مرة اخرى شاهد الويبنار الخاص بالدكتور اسامة .. وشارك فى الورش المختلفة فى المنتدى .. واعرض الفرص وتابع مع باقى الشباب .. هتجد من يصحح لك ... ومن يدعمك فى تحليلك .. وصدقنى دى البداية الطبيعية ... وان شاء الله ربنا يوفقك

احمد صلاح 30-01-2013 03:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة IamMrForex (المشاركة 457534)
شكرا دكتور اسامة انا في سؤال عندي ما هي افضل الستراتيجيات والطرق لتحديد نقطة االدخول للصفقة.

اهلا بالغالى ,
تسمحلى الرد
بناء على التحليل الفنى
يمكنك استخدام الدعوم والمقاومات والترندات والارتدادات او الكسر لمؤشر الموفنج أفريج
بمعنى كسر الدعم الدخول بيع واختراق المقاومه الدخول شراء ... هكذا

بالتوفيق أخى :)

احمد صلاح 30-01-2013 03:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 457638)
ممكن المزيد من التوضيح

اه يانى

أيه اليأس دا يامعلم :) ,,
انت لسه بتقول يا هادى وفى بداية الطريق
انت محتاج تدريب اكتر وممارسة مش أكتر من كدا
وياريت تكمل دروس التحليل الفنى كما نصحك اخى خالد لم تقف فقط على الدعوم والمقاومات

بالتوفيق

احمد صلاح 30-01-2013 03:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 457826)

اهلا بالغالى ,
تسمحلى الرد
بناء على التحليل الفنى
يمكنك استخدام الدعوم والمقاومات والترندات والارتدادات او الكسر لمؤشر الموفنج أفريج
بمعنى كسر الدعم الدخول بيع واختراق المقاومه الدخول شراء ... هكذا

بالتوفيق أخى :)

وتم الاجابة فى هذا الموضوع أيضا
سؤال لخبراء المنتدى؟
بالتوفيق:)

egyption 30-01-2013 11:51 AM

هل اللى انا عملته دا صح انى ادخل الفيبوناتشى مع القناة السعرية مع الموفنج وارسم ترندات كمان عادى ؟؟؟

طيب لو عادى ايه الفرص اللى موجودة فى الشارت او امتى اوقات الدخول الصح عشان ابدأ ادرب نفسى على كدا او بمعنى اخر ايه الاماكن اللى لو وصل ليها السعر اشترى او ابيع

تحليلى انا ان فرص الدخول بعد اغلاق الشمعة تحت مستوى ال 38 هيبقى يبقى ندخل بيع وهدفنا عند مستوى 23 صح ؟ لان السعر مش قادر يكسر الترند ولا مستوى 50 لان اصلا الاتجاه العام هابط وتقريبا هو طلع يصحح فى الموجة الصغيرة دى وهينزل تانى صح ولا ايه ؟

الساعة الآن 02:26 AM