اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

mostafabook 21-02-2013 10:29 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 468980)

الكسر الكاذب
ببساطة .. ان ترسم ترند هابط كان او صاعد .. ثم تعتقد ان السعر كسر الترند .. ويعكس مرة اخرى ليعود فى نفس اتجاة الترند

مثال ترند هابط السعر كسر الترند بشمعة صاعدة .. ثم عاد مرة اخرى .. وهبط

التصحيح او اعادة الاختبار .. ان يكسر السعر الترند .. صاعد كان ام هابط ثم يعود الية مرة اخرى يرتكز علية ثم يواصل اتجاة الكسر ...
مثال ترند هابط تم الكسر ثم عاد السعر يختبر الترند .. ثم صعد من الارتكاز داخل الدائرة

اكتشاف الكسر الكاذب او التصحيح يأتى مع الخبرة واستخدام ادوات مختلفة .. الترند بداية .. لكن الترند وحدة لا يكفى بالتوفيق ان شاء الله

شكرا يا باشا
يس يريت ترجع تشوف نموذج المثلث و تعلق عليه و تقولي رايك

COWBOY 21-02-2013 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 468954)
حبيبي يا مستر احمد شكلي هتعلم علي ايدك بعد د اسامه طبعا بس انا اسف والله لو كانت الاسئله كتير شويه :1 (114): ربنا يوفقك و يجعله في ميزان حسناتك :1 (114): وتكسب كل صفقاتك يا رب :1 (82):

بس ايه رايك يا مستر احمد في معدل دراستي و تدريبي و الله انا بتدرب علي قد ما بقدر مش بقف ؟؟؟

يجب ان ترسم الترند على الارتكاز اى ذيول الشموع .. حتى يكون الرسم افضل .. ثانيا دائما اختار اقرب الارتكازات للسعر .. وحاول ان لايكون الترند مائل جدا .. او حاد ..

بالنسبة لفكرة النموذج .. صح ام خطأ .. صحيحة .. كبداية طيبة ان شاء الله ومع الوقت .. تزداد دقة .. :)

mostafabook 21-02-2013 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 468993)

يجب ان ترسم الترند على الارتكاز اى ذيول الشموع .. حتى يكون الرسم افضل .. ثانيا دائما اختار اقرب الارتكازات للسعر .. وحاول ان لايكون الترند مائل جدا .. او حاد ..

بالنسبة لفكرة النموذج .. صح ام خطأ .. صحيحة .. كبداية طيبة ان شاء الله ومع الوقت .. تزداد دقة .. :)

بس د اسامه قال ان انا ممكن اقطع شمعه عشان اخد ارتكاز تاني انا مش عارف هل ده بيقلل من الترند ولا ايه ؟؟؟؟
يعني عشان اخد ارتكاز ممكن اخش علي شمعه بالترند ولا ايه ؟؟؟؟
شكرا لسه ممبتدا بقي :1 (63)::1 (82):

COWBOY 21-02-2013 11:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 468999)
بس د اسامه قال ان انا ممكن اقطع شمعه عشان اخد ارتكاز تاني انا مش عارف هل ده بيقلل من الترند ولا ايه ؟؟؟؟
يعني عشان اخد ارتكاز ممكن اخش علي شمعه بالترند ولا ايه ؟؟؟؟
شكرا لسه ممبتدا بقي :1 (63)::1 (82):

تمام .. ولكن انت الان كما ذكرت تتعلم اذا ابدأ بالاساسيات .. ورسم الترند المعتاد على الارتكازات .. وكما ذكرت لك .. الترند مجرد بداية .. بالتوفيق ان شاء الله

mostafabook 21-02-2013 11:55 PM

[QUOTE=COWBOY;469005]
تمام .. ولكن انت الان كما ذكرت تتعلم اذا ابدأ بالاساسيات .. ورسم الترند المعتاد على الارتكازات .. وكما ذكرت لك .. الترند مجرد بداية .. بالتوفيق ان شاء الله
[/QUOTE
شكرا يا باشا انا فعلا مبتدا بس بعمل بكل جهد عشان اتعلم انا خلصت الدعوم و المقومات و الترند و الشموع و النماذج بس طبعا تعلمتهم بنسبه 20 ف الميه بس

و صباح الفل:1 (82)::1 (82)::1 (82):

petersimon 22-02-2013 01:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 468383)
مساء الخير

أستفسارى الأول بخصوص أدارة رأس المال : هو لما نقول أنى هخاطر ب 3 % من حساب ب 1000 دولار فهل ده معناه 3% من أجمالى الحساب فى كل عملية ؟ يعنى يبقى عندى أستعداد أخاطر بخسارة 30 دولار فى العملية الواحدة ولا المبلغ ده يتقسم على كل عمليات اليوم ؟ يعنى لو هدخل 3 عمليات يبقى اخاطر فى العملية الواحدة ب 10 دولار

الأستفسار الثانى بخصوص البيفوت : هل يوجد اداة لرسم خطوط البيفوت أوتوماتيكياً ؟ لأنها عملية مرهقة ومملة خصوصاً انى بتابع اكثر من زوج

وشكراً مقدماً

- كنت كتبت الأستفسار بالخطأ فى موضوع أخر رجاءاً حذفه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 468587)
النسبه تكون موزعه على اجمالي عدد الصفقات لان طبعا السعر هيرتد على كل الصفقات وممكن تاخذ وقل الى ان تعطيك الهدف او تضرب ستوب لوز لا قدر الله
اطلع على هالمواضيع توضحلك الفكره اكتر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 468667)
متشكر جداً

بس هل أدارة رأس المال بالمفهوم ده تسرى على المتاجرة بالأسكالبينج ولا الأسكالبينج له أدارة رأس مال مختلفة ؟

أنا كنت سألت الصبح عن الأستفسارين ال فوق خالص دول وتكرمت الأخت جومانا بالأجابة

لكن تظل نقطة أدارة رأس المال . كل المواضيع ال قرأتها بتتكلم عن أدارة رأس المال فى الصفقات الطويلة وسؤالى هل تسرى نفس القوانين على الأسكالبينج ؟ ولو لأ يبقى ايه أدارة رأس المال للأسكالبينج

ثانياً مؤشرات البيفوت الأوتوماتيكية ال فى المواضيع المذكورة مش عارف أزاى أضيفها للميتاتريدر . يا ريت حد يفيدنى

م.جمانه 22-02-2013 03:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 469060)
أنا كنت سألت الصبح عن الأستفسارين ال فوق خالص دول وتكرمت الأخت جومانا بالأجابة

لكن تظل نقطة أدارة رأس المال . كل المواضيع ال قرأتها بتتكلم عن أدارة رأس المال فى الصفقات الطويلة وسؤالى هل تسرى نفس القوانين على الأسكالبينج ؟ ولو لأ يبقى ايه أدارة رأس المال للأسكالبينج

ثانياً مؤشرات البيفوت الأوتوماتيكية ال فى المواضيع المذكورة مش عارف أزاى أضيفها للميتاتريدر . يا ريت حد يفيدنى

جواب سوالك الاول عن السكالبنج هتلاقي اجابته من الدكتور شخصيا في فديوهاته
تعلم السكالبينج خطوة بخطوة

هي مرحله فيها مجازفه كبيره خبره كبيره تابع الفديو وهتلاقي اجابتك فيها

موضوع البايفوت واضافتها

شرح شامل عن البايفوت مع مؤشر FiboPiv
سؤال عن طريق إضافه مؤشرات

ahmed osama 2 22-02-2013 04:11 AM

سورى انا لسه مبتدئ فى الفوركس وهتعبكوا معايا شوية ,, انا عاوز اعرف ايه هو حجم العقد عشان مش بعرف احدده لما بدخل صفقة على الديمو بحدد قيمة النقطة والستوب ولبروفيت وخلاص كده بس معرفش حاجة عن حجم العقد ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

maryocairo 22-02-2013 08:10 AM

الستوب لوس فى امر الشراء بيكون اعلى ولا اقل من سعر الدخول

ahmed osama 2 22-02-2013 08:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maryocairo (المشاركة 469126)
الستوب لوس فى امر الشراء بيكون اعلى ولا اقل من سعر الدخول

دلوقتى انت داخل امر شراء يعنى مثلا لو هتشترى منتج بسعر معين واشتريته خلاص وبقى معاك دلوقتى وجلك فرصة انك تبيعه تانى لحد يبقى يبقى عشان تكسب من العملية دى لازم تبيعه بسعر اعلى من السعر اللى اشتريته بيه يبقى تحدد البروفيت سعر اعلى من سعر الشراء انما بقى لو بيعته بسعر اقل من اللى انت اشتريته بيه يبقى كده انت خسرت فيه والستوب لوس معناها سعر وقف الخسارة يعنى انت خسران وبتشوف اعلى سعر ممكن تبيع بيه لو كده كده انت خسران يبقى كده الستوب لوس بيبقى بسعر اقل من سعر الشراء اللى هو سعر الدخول يعنى ..

الساعة الآن 10:54 PM