اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

petersimon 22-02-2013 12:25 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 469095)
جواب سوالك الاول عن السكالبنج هتلاقي اجابته من الدكتور شخصيا في فديوهاته
تعلم السكالبينج خطوة بخطوة

هي مرحله فيها مجازفه كبيره خبره كبيره تابع الفديو وهتلاقي اجابتك فيها

موضوع البايفوت واضافتها

شرح شامل عن البايفوت مع مؤشر FiboPiv
سؤال عن طريق إضافه مؤشرات

جزيل الشكر

mostafabook 22-02-2013 02:05 PM

طب انا دلوقت محتار اجي اشوف الاتجاه االعام علي الشهري الاقيه صاعد و علي الديلي هابط و علي الويكلي متذبذب طب اعتمد علي ايه انا فمثلا لو عايز اتاجر علي الديلي اشوف الاتجاه ال علي الديلي ولا ايه مع اني عارف ان كلما كان الفريم اكبر كلما كان ادق بس محتار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و اي العملات سهله في التعامل بالنسبه لي كمبتدا؟؟؟؟ في عملات صعبه في التعامل زي الباوند الشارت بتاعه غريب؟؟؟؟

و ابتدي اذاي انا زاكرت الترند و الدعوم و المقومات و النمازج و الشموع و عايز اتدرب علي الحاجات دي اعمل ايه؟؟؟

أمير سعيد 22-02-2013 03:03 PM

http://www.suae.ae/bb/quran/18.html
سورة الكهف في صفحة واحدة
نسألكم الدعاء لامواتي و الدعاء لي بالبركة في الرزق وحسن الخاتمة

maryocairo 22-02-2013 10:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed osama 2 (المشاركة 469127)

دلوقتى انت داخل امر شراء يعنى مثلا لو هتشترى منتج بسعر معين واشتريته خلاص وبقى معاك دلوقتى وجلك فرصة انك تبيعه تانى لحد يبقى يبقى عشان تكسب من العملية دى لازم تبيعه بسعر اعلى من السعر اللى اشتريته بيه يبقى تحدد البروفيت سعر اعلى من سعر الشراء انما بقى لو بيعته بسعر اقل من اللى انت اشتريته بيه يبقى كده انت خسرت فيه والستوب لوس معناها سعر وقف الخسارة يعنى انت خسران وبتشوف اعلى سعر ممكن تبيع بيه لو كده كده انت خسران يبقى كده الستوب لوس بيبقى بسعر اقل من سعر الشراء اللى هو سعر الدخول يعنى ..

شكرا يااحمد ويبقا كدا امر البيع بيكون ابيع علشان اشترى بسعر اقل من اللى بعت بيه والستوب لوس كدا يبقا اعلى من سعر البيع والبروفيت يكون اقل من سعر البيع تمام كدا

mostafabook 22-02-2013 11:43 PM

بب
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 469188)
طب انا دلوقت محتار اجي اشوف الاتجاه االعام علي الشهري الاقيه صاعد و علي الديلي هابط و علي الويكلي متذبذب طب اعتمد علي ايه انا فمثلا لو عايز اتاجر علي الديلي اشوف الاتجاه ال علي الديلي ولا ايه مع اني عارف ان كلما كان الفريم اكبر كلما كان ادق بس محتار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و اي العملات سهله في التعامل بالنسبه لي كمبتدا؟؟؟؟ في عملات صعبه في التعامل زي الباوند الشارت بتاعه غريب؟؟؟؟

و ابتدي اذاي انا زاكرت الترند و الدعوم و المقومات و النمازج و الشموع و عايز اتدرب علي الحاجات دي اعمل ايه؟؟؟

هو انتوا بتقفلوا الجمعه ولا ايه؟؟؟؟:1 (82)::1 (82)::1 (82):

maryocairo 23-02-2013 12:23 AM

ياجماعة هو دلوقتى احنا بنقرأ سعر الشراء او سعر البيع منين يعنى اخر اربع ارقام ولا خمسة يعنى لو سعر اليورو دولار ب 1.31860 ..ممكن يتقرأ 1.3186

م.جمانه 23-02-2013 12:54 AM

اقتباس:

اقتباس:

و ابتدي ازاي انا زاكرت الترند و الدعوم و المقومات و النمازج و الشموع و عايز اتدرب علي الحاجات دي اعمل ايه؟؟؟

كل فريم هو بيتكلم عن نفسه فلو الترند العام هابط - اقصد انه الترند اللي بالفريمات الكبيره الشهري والويكيلي هابط- اذن الاتجاه العام او الترند العام هابط

تمام
طيب صغرنا الفريم لليوم والساعات هنلاقيه صاعد اذن السعر بيطلع صحيح لكن على الفريم اليومي او الساعات بس مش هيلغي فكره انه السعر اصلا هابط

وكل ما تصغر الفريم فهو بيحكيلك بالشموع عن الفريم اللي انت مختاره يعني لو مختار فريم الاربع ساعات فانت بتشوف الشموع وكل شمعه تمثل او تكونت في 4ساعات

اسهلهم اليورو دولار EURUSDوالباوند دولار GBPUSDوالفرانك دولار USDCHFالاساسيسن يعتبروا

صعوبه التعامل على الباوند حاليا هو لانه بتتعرض العمله للضغط من الناحيه الاساسيه او الاخباريه لكن طبعاا يحلل فني
ممكن تتابع كل عمله بورشتها الخاصه مثلا
عمله الباوند دولار ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات الباوند دولار GBPUSD
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 469109)
GBP/USD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 469109)

22 فبراير

استمر الضعف عملة الجنية الاسترلينى خلال تداولات الفتره الاوربيه بالامس ليسجل زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى قاعا جديدا عند 1.5127 هبوط قرابة 100 نقطة وذلك بناء على رؤيتنا السابقة الهابطة بعد السلبية الذى وجدناها فى الاسعار عقب قرارت البنك البريطانى بالامس والتى انتهت بالاغلبية لمزيد من التسييل النقدى

وجدير بالذكر ان الشمعة اليومية اغلق بشكل ايجابى عقب الصعود بعد دخول ضغطا شرائيا من مستويات 1.5130 حيث ادت الى الاغلاق للاسعار عند 1.5248
مازالت تبقى رؤيتنا سلبية مع استمرار الاغلاقات ادنى 1.5280 ,الشمعة الانعكاسية اليومية نحتاج لاغلاقات اعلى 1.5280 لكى نتأكد من وجود تصحيح لمستويات 1.5330 ثم 1.5410
ولكن بوجة عام اى فرص للصعود ماهى الا صعود تصحيحى لكى تأخذ الاسعار عزم لمزيد من الهبوط باتجاه قاع الامس 1.5127

بالنسبه لسؤال : و ابتدي اذاي انا زاكرت الترند و الدعوم و المقومات و النمازج و الشموع و عايز اتدرب علي الحاجات دي اعمل ايه؟؟؟

الجواب هو تبدآ على الشارت تطبقهم على حساب ديمو

م.جمانه 23-02-2013 01:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maryocairo (المشاركة 469523)
ياجماعة هو دلوقتى احنا بنقرأ سعر الشراء او سعر البيع منين يعنى اخر اربع ارقام ولا خمسة يعنى لو سعر اليورو دولار ب 1.31860 ..ممكن يتقرأ 1.3186

هتقرآه 1.3186
اربع خانات فقط
و
لو بقى مثلا 1.3187
يبقى طلع نقطه وحده او بيب

وحده فقط وهكذا
،،،،

م.جمانه 23-02-2013 01:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 469506)
بب

هو انتوا بتقفلوا الجمعه ولا ايه؟؟؟؟:1 (82)::1 (82)::1 (82):

:1 (82):ههههههه

تمت الاجابه على الاسئله في المشاركه السابقه واي سوال اخر احنا كلنا حاضرين

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 469563)

كل فريم هو بيتكلم عن نفسه فلو الترند العام هابط - اقصد انه الترند اللي بالفريمات الكبيره الشهري والويكيلي هابط- اذن الاتجاه العام او الترند العام هابط

تمام

طيب صغرنا الفريم لليوم والساعات هنلاقيه صاعد اذن السعر بيطلع صحيح لكن على الفريم اليومي او الساعات بس مش هيلغي فكره انه السعر اصلا هابط

وكل ما تصغر الفريم فهو بيحكيلك بالشموع عن الفريم اللي انت مختاره يعني لو مختار فريم الاربع ساعات فانت بتشوف الشموع وكل شمعه تمثل او تكونت في 4ساعات

اسهلهم اليورو دولار EURUSDوالباوند دولار GBPUSDوالفرانك دولار USDCHFالاساسيسن يعتبروا

صعوبه التعامل على الباوند حاليا هو لانه بتتعرض العمله للضغط من الناحيه الاساسيه او الاخباريه لكن طبعاا يحلل فني

ممكن تتابع كل عمله بورشتها الخاصه مثلا

بالنسبه لسؤال : و ابتدي اذاي انا زاكرت الترند و الدعوم و المقومات و النمازج و الشموع و عايز اتدرب علي الحاجات دي اعمل ايه؟؟؟

الجواب هو تبدآ على الشارت تطبقهم على حساب ديمو

mostafabook 23-02-2013 02:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 469571)
:1 (82):ههههههه

تمت الاجابه على الاسئله في المشاركه السابقه واي سوال اخر احنا كلنا حاضرين

شكرا لرد حضرتك جدا و انا بعتذر مشفتش المشاركه بس دلوقت يعني انا هحلل علي ال هشتغل عليه فمثلا هشتغل علي الاربع ساعات يبقي احلل الاربع ساعات و اخد الاتجاه من الاربع ساعات ؟؟؟؟ و مليش دعوه بالشهري ؟؟؟؟؟ و ايه هو احسن و افضل فريم للمتاجره و ايه هي الفريمات ال بيتحلل عليها في المنتدي ؟؟؟ مبتدا بقي انا اسف هعبكوا شويه .؟؟؟؟؟

الساعة الآن 06:26 AM